Jordnær Skrevet 20. desember 2021 #1 Skrevet 20. desember 2021 Jeg og samboer holder på å pusse opp et hus han fikk i gave av sin far. Han betalte ut søskene med en sum langt under halvparten av verdien på huset (alle spurt tidligere, ingen har ønsket huset). Vi ønsker å bruke våre egne oppsparte midler så langt det lar seg gjøre før vi tar opp lån. Nå begynner samboer å gå tom for penger og vi må ordne det juridiske før jeg starter å bruke mine oppsparte midler (huset står naturligvis på han). Vi står nå mellom å lage samboerkontrakt der jeg kjøper meg inn med omlag 30 % (det jeg har råd til ut ifra markedsverdi på huset) eller gifter oss før vi så overfører eierandel til meg. Samboer er klar på at han vil at jeg skal ha 50 %, men jeg er usikker på om dette er rettferdig i og med det var han som fikk huset i gave og også en fordel. Jeg har spart opp en del midler som ikke ligger langt unna det han selv har invistert, så vi kommer nok til å ha bidratt likt økonomisk til slutt. Spørsmålet er, hadde dere valgt å gå for samboerkontrakt eller giftemål? Litt uromantisk med giftemål kun for det praktiske og vi har ikke så god tid, så det blir isåfall på rådhuset. Er det noen som har noen innspill? Og er det noen her inne som har erfaring med å kjøpe seg inn i bolig som ikke har lån?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #2 Skrevet 20. desember 2021 Avtale, enten samboerkontrakt eller et tillegg til at dere gifter dere. Ellers kan han kreve skjevdeling av huset grunnet at det er hans arv. Ikke si at han ikke kommer til å gjøre det, du kjenner ikke en person før du har prøvd å skille deg fra vedkommende. Anonymkode: 0e64d...883 2
casting Skrevet 20. desember 2021 #4 Skrevet 20. desember 2021 Giftemål, med ektepakt. Har mye å si ift arv og eventuelle barn. 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #5 Skrevet 20. desember 2021 Samboerkontrakt uten tvil. Anonymkode: de159...b65
Zooey Skrevet 20. desember 2021 #6 Skrevet 20. desember 2021 Samboerkontrakt og så kan dere eventuelt gifte dere senere hvis dere ønsker det. Enig med samboeren din om at du bør eie 50%, du sier jo selv at dere kommer til å bidra likt økonomisk. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #7 Skrevet 20. desember 2021 Etter to skilsmisser anbefaler jeg samboerkontrakt 😄 Anonymkode: a55c8...f2c
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #8 Skrevet 20. desember 2021 Om dere gifter dere så slipper dere dokumentavgiften på 2,5 % Er dere gift så går også arv osv mer av seg selv så det kan jo være en faktor. Hvis ikke må dere kanskje skrive testamente i tillegg til samboerkontrakt om han feks ønsker at du arver hans andel om han går bort, eller tilsvarende (og kanskje viktigere i dette tilfellet) at hvis du går bort så arver han din andel i huset heller enn at dine foreldre eller søsken arver del av hans hus. Ønsker dere ikke å arve hverandre så er samboerkontrakt riktigere da (men denne bestemmer ikke arv, da må man skrive testamente) Har dere felles barn eller barn hver for dere blir det annerledes da. Anonymkode: 9dacb...311 1
Gjest Blondie65 Skrevet 20. desember 2021 #9 Skrevet 20. desember 2021 I dette tilfellet der dere skal overdra eiendeler er det mye å spare i dokumentavgift ved å gifte seg. Hvis du ønsker at han på papiret skal eie mer, uten at dere må finregne på hvem som skal betale hva, kan du ha en eierandel på 49 %. Hvis du ønsker 30 % fordi han skal kunne kjøpe deg ut ved et eventuelt brudd, er det en annen sak.
Jordnær Skrevet 20. desember 2021 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Avtale, enten samboerkontrakt eller et tillegg til at dere gifter dere. Ellers kan han kreve skjevdeling av huset grunnet at det er hans arv. Ikke si at han ikke kommer til å gjøre det, du kjenner ikke en person før du har prøvd å skille deg fra vedkommende. Anonymkode: 0e64d. Det kan vel ikke kreves skjevdeling om man har overført eiendom til ektefelle? Tenkte å føre over eiendom (den prosenten vi blir enig om) etter vi gifter oss.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #11 Skrevet 20. desember 2021 Synes du burde være sikker før du gifter deg, ikke bare gjør det fordi det er praktisk akkurat nå. Anonymkode: 42c30...3df
regine Skrevet 20. desember 2021 #12 Skrevet 20. desember 2021 Giftemål, uten tvil. Da har dere en kontrakt i bunnen som dere ikke trenger å endre på om ting skjer, det dere da erverver dere sammen blir begges uavhengig av hvem som drar kortet. Som andre har påpekt så sparer dere også dokumentavgift ved overdragelse av eiendom som gifte. Dere kan også lage ektepakt som gift som feks sier at han har rett til å beholde selve huset ved evt skilsmisse, mens dette ikke skjer i tilfelle død. Men ta gjerne en konsultasjon med advokat om dette, for å få det riktig. Når det gjelder arv så bør man ha testament som gift også, så fremt man ikke har felles barn. Fordi ellers arver hans familie halvparten av hans verdier ved dødsfall. Og samme dersom du faller fra. Så for den halvparten som den gjenlevende ektefelle ikke arver, bør man ha testament, eller iallfall være klar over at det er sånn det er. selve ekteskapsinngåelsen er i bunn og grunn en kontraktinngåelse, men den er gratis og det er en pakke som dekker mye mer enn man som regel komme på i en samboerkontrakt. Og ekteskapsloven regulerer også hva som skjer ved brudd. Så selv om det er «uromantisk» å gifte seg på rådhuset så er det langt smartere enn å skrive samboerkontrakt. Og er det festen du vil ha så går det fint an også senere. 4
Jordnær Skrevet 20. desember 2021 Forfatter #13 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): T Sitat Tusen takk for mange gode svar her inne Da forstår jeg det slik at vi bør skrive testament uansett om vi gifter oss eller skriver samboerkontrakt. Så får vi tenke videre på hva vi skal gjøre. Vi har snakket om å gifte oss uansett, det kjennes bare så uromantisk ut å gjøre det i hastverk grunnet huset. Men noe bryllupsfest har vi aldri ønsket oss, så akkurat det er vi egentlig glad vi isåfall slipper (har snakket om å bruke Corona som unnskyldning). Men vil tro at en praktisk årsak kan prege stemningen også, vet ikke. Vil jo gjøre det til en fin feiring for oss. Men dette er det vel vi som må finne ut av.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #14 Skrevet 21. desember 2021 Helt klart giftemål. Det er bare en myte at samboerkontrakt kan kompensere for lover, regler og rettigheter som ekteskapet gir. Bedre å være gift 10 ganger enn samboer hele livet... https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/21Awev/samboer-gift-deg-tore-thallaug Anonymkode: f2286...ea0 2
Million Skrevet 21. desember 2021 #15 Skrevet 21. desember 2021 Giftermål. Da slipper dere dokumentavgiften, og alt blir mye enklere og automatisk med hensyn til arv og forsikringer og slikt. Det gir dere også lovmessig innsynsrett i hverandres økonomi, som skattemeldingen og slikt. Ikke at det betyr så mye vanligvis, men det er nå slik at ektefeller får den retten. Dere kan gifte dere på rådhuset en ettermiddag, praktisk og greit. Det må ikke være pomp og prakt og dyre greier. En sånn type giftermål hadde vært mye mer min smak enn et voldsomt oppstyr og hvit kjole i kirken (nei, fysj, det har jeg aldri ønsket). 2
Maleficenta Skrevet 21. desember 2021 #16 Skrevet 21. desember 2021 Jordnær skrev (På 20.12.2021 den 11.44): Jeg og samboer holder på å pusse opp et hus han fikk i gave av sin far. Han betalte ut søskene med en sum langt under halvparten av verdien på huset (alle spurt tidligere, ingen har ønsket huset). Vi ønsker å bruke våre egne oppsparte midler så langt det lar seg gjøre før vi tar opp lån. Nå begynner samboer å gå tom for penger og vi må ordne det juridiske før jeg starter å bruke mine oppsparte midler (huset står naturligvis på han). Vi står nå mellom å lage samboerkontrakt der jeg kjøper meg inn med omlag 30 % (det jeg har råd til ut ifra markedsverdi på huset) eller gifter oss før vi så overfører eierandel til meg. Samboer er klar på at han vil at jeg skal ha 50 %, men jeg er usikker på om dette er rettferdig i og med det var han som fikk huset i gave og også en fordel. Jeg har spart opp en del midler som ikke ligger langt unna det han selv har invistert, så vi kommer nok til å ha bidratt likt økonomisk til slutt. Spørsmålet er, hadde dere valgt å gå for samboerkontrakt eller giftemål? Litt uromantisk med giftemål kun for det praktiske og vi har ikke så god tid, så det blir isåfall på rådhuset. Er det noen som har noen innspill? Og er det noen her inne som har erfaring med å kjøpe seg inn i bolig som ikke har lån? giftermål. Mye enklere og bedre kontrakt. uromantisk er det med samboerkontrakt og 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #17 Skrevet 21. desember 2021 Gift dere, da slipper dere dokumentavgiften. Men her bringer dere begge med dere ymse verdier inn i ekteskapet (arv, oppsparte midler), og det kan fort bli kaotisk når det har gått noen år. Det beste er at dere kontakter advokat og får ordnet testamente, får formalisert hvem som eier hva og hvor stor andel av huset, og evt ektepakt. Du må ikke pøse penger inn i oppussing av huset før du har sikret din eierandel av huset. Anonymkode: b0499...048 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå