Laraa Skrevet 20. desember 2021 #1 Skrevet 20. desember 2021 Jeg skulle kjøpe ny kjole til jul. Den første jeg prøver er på Hennes og Mauritz og jeg må opp i 48. Jeg var ganske paff. Jeg har aldri brukt 48, så jeg forstår ingenting. Går så til B Young og smyger rett i størrelse 40. 40 er på den andre siden litt vel høflig av produsenten. 42-44 er vel nærmere det jeg passer. 4 klesstørrelser i forskjell. Ikke rart at folk blir usikre og forvirret. 23
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #2 Skrevet 20. desember 2021 Ja, det er ikke mye standard, selv ikke innenfor samme merke. Jeg har for eksempel hettegensere som er så små at de er litt trange, mens andre er baggy, fra samme merke. I samme størrelse. Jeg liker å bruke to om vinterren, så de trange er faste under og de litt mer baggy er faste over. Mens noen merker er alltid små i størrelsen, Kappa og Puma for eksempel. Anonymkode: 8a583...362 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #3 Skrevet 21. desember 2021 🥴 Ja jeg bruker alt mellom Small og XL. Helt tullete Anonymkode: c9964...574 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #4 Skrevet 21. desember 2021 Jeg kjøpte to par helt like bukser unntatt fargen. Den ene var for liten og den andre var passe. Helt håpløst. Men som regel sitter det vel mennesker bak symaskinen og hvis de syr med noen millimeter forskjell så kjennes det nok. men nei det er ikke noen standarder. Man må prøve seg frem. Anonymkode: 1d41f...731 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #5 Skrevet 21. desember 2021 Jeg har sluttet å handle hos HM på grunn av størrelsene. Jeg er 160 høy, 57 kilo. Jeg bruker stort sett str S over alt, men HM mener jeg er str L/XL eller str 42. Jeg er voksen og bryr meg egentlig ikke om hvilken str det står i plagget, men det HM driver med kan fremprovosere spiseforstyrrelser hos tenåringer. Anonymkode: c2cf5...69f 20
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #6 Skrevet 21. desember 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har sluttet å handle hos HM på grunn av størrelsene. Jeg er 160 høy, 57 kilo. Jeg bruker stort sett str S over alt, men HM mener jeg er str L/XL eller str 42. Jeg er voksen og bryr meg egentlig ikke om hvilken str det står i plagget, men det HM driver med kan fremprovosere spiseforstyrrelser hos tenåringer. Anonymkode: c2cf5...69f Jeg er 1.70 høy og 67 kg, og jeg bruker str 40 på H&M, str 42 er akkurat litt for romslig... Anonymkode: 821b0...aae 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #7 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har sluttet å handle hos HM på grunn av størrelsene. Jeg er 160 høy, 57 kilo. Jeg bruker stort sett str S over alt, men HM mener jeg er str L/XL eller str 42. Jeg er voksen og bryr meg egentlig ikke om hvilken str det står i plagget, men det HM driver med kan fremprovosere spiseforstyrrelser hos tenåringer. Anonymkode: c2cf5...69f Jeg er 178 og 80 kilo, og L/XL (stort sett L) på HM. Er du veldig glad i løse klær, eller er det kroppsformen vår som gjør det så forskjellig tro? Anonymkode: 58834...3c6 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har sluttet å handle hos HM på grunn av størrelsene. Jeg er 160 høy, 57 kilo. Jeg bruker stort sett str S over alt, men HM mener jeg er str L/XL eller str 42. Jeg er voksen og bryr meg egentlig ikke om hvilken str det står i plagget, men det HM driver med kan fremprovosere spiseforstyrrelser hos tenåringer. Anonymkode: c2cf5...69f Veldig merkelig. HM er jo kjent for å være ganske romslige i størrelsene. Anonymkode: 0dd0b...e43 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 Det er ikke akkurat en nyhet at størrelser varierer veldig... Jeg bruker str. 29-31 i bukser, i overdeler går jeg fra S til XL 😄 Anonymkode: ee141...dbb
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #10 Skrevet 21. desember 2021 Ja det er jo avslørt av TV 2 hjelper deg eller noe i den duren at kleskjedene har helt feil størrelsetall på størrelsene. I noen butikker er jeg small og medium og i andre butikker plutselig xtra large. Man kan spekulere i hvor mye hele skjønnhetsindustrien samarbeider i syvende ende og hvem som er sjefene og medeiere og investorer i hva. For om en kvinne føler seg for stor pga feil størrelsemarkering fra kleskjeden så vil hun slanke seg og måtte kjøpe enda mere klær, eller gjøre kirurgi osv og alle de i bransjen tjener på å gjøre kvinner usikre på seg selv. Jeg prøver å minne meg selv på det hver gang jeg blir usikker på kropp og utseende og vil gjøre noe med det enten det er injeksjoner eller operasjoner eller slanke-te eller silikon eller ny garderobe at : hver gang man gir etter for usikkerheten så sitter det en hvit rik mann å tjener på det. Den tanken er nok for meg til å la være, og min måte å gjøre motstand mot patriarkatet! Anonymkode: 669a3...e53 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #11 Skrevet 21. desember 2021 Jeg vet. Skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være så vanskelig å standardisere størrelser. Så og så mange cm rundt midje, overkropp og ben bør selvfølgelig være den samme størrelsen uansett. Probemet er "vanity sizing" hos enkelte kjeder. Handler man kun i slike butikker så er det lett å tro at man "er" den størrelsen. Feks hører hele tiden at "jeg er overvektig, men bruker S i enkelte topper!". Det blir jo meget misvisende. H&M er nok en av de kjedene som har holdt seg til de samme målene i flere tiår, sånn at en S er like stor som den var for 30 år siden. Anonymkode: 4a3c6...92b 8
prt90 Skrevet 21. desember 2021 #12 Skrevet 21. desember 2021 Klesstørrelsene eser ut. Jeg veier akkurat det samme som for 10 år siden men har gått ned flere størrelser 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #13 Skrevet 21. desember 2021 Har to tskjorter i L, kjøpt på samme butikk på samme tid, i samme farge. Den ene passer og den andre er for trang. Har alt fra XS til 3XL i skapet mitt, helt gitt opp det der. Men jeg har også lest noe om at det har noe å gjøre med hvordan stoffet kuttes på fabrikken, slik at man dermed kan ende opp med plagg a la de to skjortene mine i L. Men det er jo noe annet når jeg har XS og 3XL liggende i skapet. Fikk en cardigan som ikke var tøyelig av en venninne som bruker størrelse 50, den er nesten for trang til meg også. Anonymkode: 93548...6bc 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #14 Skrevet 21. desember 2021 Jeg har ikke opplevd dette. Er samme størrelse uansett hvor jeg handler😅 varierer litt mellom xs og s ut i fra om jeg vil ha figurnært eller litt oversized. Anonymkode: e97e8...126 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #15 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke opplevd dette. Er samme størrelse uansett hvor jeg handler😅 varierer litt mellom xs og s ut i fra om jeg vil ha figurnært eller litt oversized. Anonymkode: e97e8...126 Samme her. Jeg har ingenting som er større enn S eller 36 og mindre enn XS eller 34, og jeg har klær fra veldig mange forskjellige merker. Det er utenkelig at XL skulle passet meg i noe som er til salgs i Norge. Jeg begriper ikke hvordan disse store spennene er mulig – med mindre man veksler mellom store størrelser (f.eks. Zizzi, som naturlig nok følger sin egen skala) og vanlige størrelser. Anonymkode: 0dd0b...e43 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #16 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har sluttet å handle hos HM på grunn av størrelsene. Jeg er 160 høy, 57 kilo. Jeg bruker stort sett str S over alt, men HM mener jeg er str L/XL eller str 42. Jeg er voksen og bryr meg egentlig ikke om hvilken str det står i plagget, men det HM driver med kan fremprovosere spiseforstyrrelser hos tenåringer. Anonymkode: c2cf5...69f Dette må være løgn. Jeg er 180, og veier 70kg. Jeg bruker stort sett M fra H&M. Anonymkode: 71175...e4f 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #17 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har sluttet å handle hos HM på grunn av størrelsene. Jeg er 160 høy, 57 kilo. Jeg bruker stort sett str S over alt, men HM mener jeg er str L/XL eller str 42. Jeg er voksen og bryr meg egentlig ikke om hvilken str det står i plagget, men det HM driver med kan fremprovosere spiseforstyrrelser hos tenåringer. Anonymkode: c2cf5...69f Det kan virkelig ikke stemme. Jeg mistenker litt at du er TS. Anonymkode: 4a3c6...92b 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #18 Skrevet 22. desember 2021 Jeg er M på hm, S på Lindex og XL på bikbok 😅 Anonymkode: e88b9...92a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #19 Skrevet 23. desember 2021 Jeg synes ikke det er så forskjellig, jeg er stort sett S/36, av og til M/38. Men jeg handler ikke på Bik Bok eller ungdomsavdelingen til HM, de er veldig små i størrelsene. Anonymkode: 1835e...d10 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #20 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg synes ikke det er så forskjellig, jeg er stort sett S/36, av og til M/38. Men jeg handler ikke på Bik Bok eller ungdomsavdelingen til HM, de er veldig små i størrelsene. Anonymkode: 1835e...d10 Samme her. Anonymkode: 09a7f...f8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå