Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #1 Skrevet 13. oktober 2005 Hva f*** er det med folk på bygda. Nå får jeg plutselig høre igjen ting jeg har fortalt til venninner i all fortrolighet. Og det får jeg høre av foreldre til jenter fra hjembygda som jeg ikke har noen forbindelse med! Det gjør meg trist og lei men mest av alt forbanna!!!!! Ikke det at jeg tror at de godter seg på min bekostning (har hatt noen vonde episoder jeg minst av alt vil at de i bygda skal vite om), men det at de elsker å være den første som forteller noe nytt til andre! Hvorfor har det seg slik at så mange tror at så mye er "felles" og skal deles med andre? Er det rart man kan begynne å se ned på de som bor i grisgrendte strøk når de ikke klarer holde tett med noe? Hilsen ei som er litt sint akkurat nå og som kanskje kan overdrive litt!
Ottine Skrevet 14. oktober 2005 #2 Skrevet 14. oktober 2005 Skjønner hva du mener... Bygdeslarv ER irriterende - men slarves det ikke i alle miljøer? Forskjellen er vel den at det er mer gjennomsiktig på bygda - alle kjenner alle...
Gjest gjesten Skrevet 14. oktober 2005 #3 Skrevet 14. oktober 2005 Føler med deg . Har dessverre opplevd det samme i en viss grad (både på kroppen selv og overfor andre), og det har ført til at å flytte til sambos hjemsted er uaktuelt. Selv forstår jeg ikke hva som er så interessant med hva naboen tjener, har av sykdommer eller annet. Personlig tror jeg folk på mindre steder har for lite å holde på med når de gidder å interessere seg for naboen og å slarve rundt om alt og ingenting. Et lite eksempel som bare illustrerer: Var med på en familiesammenkomst på sambos hjemsted hvor en slektning vi (sambo, sambos mor og jeg) stod å snakke med var så glad for at han hadde fått seg kjæreste og kanskje skulle flytte sammen, men det var veldig nytt så han ville ikke at det skulle gå videre. Han og sambo var gode og nære venner tidligere, så at slektningen sa det til sambo da, fant jeg naturlig. Men dagen etter var sambos mor i full gang med "ringerunden" til andre i slekta for å fortelle den gode nyheten. Jeg ble så paff At personen ønsket å holde ting litt tilbake var helt glemt. I tillegg var det jeg som var frekk når jeg uttalte at personen det handlet om ikke ønsket at ting ble spredd utover.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #4 Skrevet 14. oktober 2005 Tror ikke sladring er verre i grisgrendte strøk enn i mer tettbefolkede områder - det er bare det at på bygda får du oftere høre igjen hva det slarves om, i byen har du ikke samme oversikt
Amic@ Skrevet 14. oktober 2005 #5 Skrevet 14. oktober 2005 Tror ikke sladring er verre i grisgrendte strøk enn i mer tettbefolkede områder - det er bare det at på bygda får du oftere høre igjen hva det slarves om, i byen har du ikke samme oversikt ← Der er jeg IKKE enig! Folk på bygda har mye mindre å finne på og interesser, og unner heller ingen andre mer enn de har selv! Sånn finner du ikke i byen, iallelfall ikke blant oss som er litt yngre! Og det er forskjell på å snakke om noen og det å si mer private og intime ting videre. Noe som alle som har litt i hodet burde skjønne, bare de tenkte litt på hva som er naturlig at folk vet!!!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 14. oktober 2005 #6 Skrevet 14. oktober 2005 I hovedinnleggers tilfelle er det vel gjerne disse såkalte venninnene som hun har fortalt ting i fortrolighet til som skal klandres og ingen andre. Hvis hovedinnlegger kun har fortalt disse tingene til en rekke utvalgte venninner så er det jo ganske klart hvem som har vært ute og slengt med leppen.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #7 Skrevet 14. oktober 2005 Tror nok det er mer sladder på bygda enn i byene ja! Kanskje spesielt for/om de som ikke "hører" til der opprinnelig. Merket det godt selv når jeg flyttet fra Oslo til en bitteliten vestlandsbygd. Der gikk det ikke mer enn ett minutt eller to før alle hadde hørt om hun "gærne Oslo-dama" (må jo vite at alle fra storbyer er prostituerte, kriminelle, gale og rusmisbrukere ) Første gang jeg var ute på byen der (jeg mener på den eneste lokale puben) var jeg klink edru og kjørte bil, likevel var det ÅTTE stykker som dagen derpå kunne sverge på at jeg hadde danset og strippet på bardisken! Så er nok mere sladder hver gang det kommer et nytt fjes å sladre om. Men trådstarter, ikke bry deg om det, de fleste der vet som oftest hvordan forholdene på bygda er, og har lært seg å ta ting med en klype salt. Uansett skjønner jeg godt at du blir sur når fortrolige ting kommer ut.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #8 Skrevet 14. oktober 2005 Ja det er MYE sladder og slarv på bygda. Bor selv i ei bygd, og folk vet som regel ting før du nesten vet det selv, om deg. Sånn tror jeg det alltid vil bli. Alle kjenner alle, mange er missunnelige, Gud veit hvorfor og på hva. Noen Skal være best, for det gir 'status', hater det ordet, og da er det jo en fin ting å rakke ned på å slenge dritt om andre til fordel for seg selv. Har også bodd i by'n, å der blei det bare 'hu nabodama', eller 'hu i det huset der'. Kjente ikke så mange, og ingen grunn til å sladre, og sladder kom aldri ut på samme måte. Men i noen tilfeller er sladder fint også da, om noen f.eks er i sorg, har mistet en nær person, om det har skjedd ei ulykke o.s.v. Folk VET hva som skjer, og vet hvem som er mest involvert, gjør det kanskje lettere og møte og si noen trøstendes ord da du tilfeldig møter noen på butikken f.eks. Da føler du selv også at folk faktisk bryr seg om deg. For i det store og det hele er det veldig få som vil deg noe vondt. Det er bare så lett å si noe man ikke burde sagt.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #9 Skrevet 14. oktober 2005 Håper inderlig at de på bygda har fortsatt å sladre om meg!!! Det skal imildertid bli morsomt å ta igjen......hoho....
Gjest Ananas Skrevet 14. oktober 2005 #10 Skrevet 14. oktober 2005 Du har tre muligheter: Lev med det. Hold kjeft. Flytt. Jeg er usikker på om jeg ville takla å bo i ei bygd, over lang tid. (Det holdt å vokse opp i ei.)
*melis* Skrevet 14. oktober 2005 #11 Skrevet 14. oktober 2005 Jeg er født og oppvokst på bygda så jeg har lang erfaring med dette fenomenet Forklaringen på at det er så mye mer sladder i bygdene er jo rett og slett fordi at der kjenner de fleste hverandre. Det er jo ikke noe gøy å sladre om folk man ikke kjenner med folk som ikke kjenner vedkommende det blir sldret om Når man vokser opp i en bygd blir man automastisk integrert i et "nettverk" der alle vet hvem alle er og der alle har en mening om hverandre. Sladder er den negative delen, men det finnes også mye positivt med å bo i ei bygd. For eksempel er det utrolig rørende å se hvordan alle blir berørt og bryr seg når noen går bort. Og så føler man seg liksom litt tryggere og ikke så ensom når man vet at folk bryr seg. Dog, en annen forklaring på sladderen (som nevnt tidligere) er jo også den at det som regel er betydelig mindre å bedrive tiden med på bygda enn i storbyen! 1
*melis* Skrevet 14. oktober 2005 #12 Skrevet 14. oktober 2005 Må bare legge til at jeg forstår trådstarter veldig godt. Det er vanskelig å unngå å bli snakket om en eller annen gang når man bor på bygda, men når det kommer fra venninner og er fortalt i all fortrolighet, da hadde jeg blitt forbanna!
Samantha Skrevet 14. oktober 2005 #13 Skrevet 14. oktober 2005 Eg må nesten innrømme at eg syns bygdeslarv er ganske festlig Syns nesten det er ein av fordelane med å bu på ein liten plass eg! Eg elskar litt saftig sladder personlig. Og eg bryr meg ikkje om at folk pratar om meg, så lenge det ikkje er store hemmelighetar eller reinspikka løgn vel og merke. Hadde ei av vennindene mine fortalt vidare ting som vart sagt i fortrulighet så det vart sladder av det, så hadde eg sjølvsagt ikkje likt det. Bygdesladder er det nok ikkje noko å gjere noko med. Men ta tak i vennindene dine om det er dei som gjer folk ting å snakke om!
Gjest Spacegirl Skrevet 14. oktober 2005 #14 Skrevet 14. oktober 2005 Jeg er nyinnflytta i bygd, og blir stadig overraska over alt det som folk mener at de vet om meg, men som ikke kunne vært lengre i fra sannheten . Men på den andre siden så får jeg en følelse av at folk bryr seg om hverandre her. Helt annerledes enn i storbyen, og det er det som gjør at jeg liker meg på bygda .
Tiit Skrevet 14. oktober 2005 #15 Skrevet 14. oktober 2005 Dersom du forteller personlige ting til mennesker som du ikke kan stole på, må du regne med at det kommer andre for øre. Det er ditt ansvar å verne om privatlivet ditt. Det gjelder enten man bor i bygd eller by.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2005 #16 Skrevet 15. oktober 2005 Dersom man ikke er fornøyd med å bli holdt utenfor bygdesladderen, når bygdesladder blir ansett for å være informasjonskanal av både bygdefolk og NRK lokalradio(!), så risikrer en å bli meldt til barnevernet......
gaja Skrevet 16. oktober 2005 #17 Skrevet 16. oktober 2005 (endret) slettet Endret 12. januar 2006 av gaja
Gjest Gjesta Skrevet 16. oktober 2005 #18 Skrevet 16. oktober 2005 Mulig det er mer slarv på bygda enn i byen, men det er vel i og for seg ganske naturlig siden bygdesamfunn er mye mindre og alt blir på den måten mer synlig. Men baksnakking og slarving forekommer overalt, uansett hvor. Men sjansen for at man får høre dritten andre slenger om deg er mindre i by enn på bygda
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2005 #19 Skrevet 16. oktober 2005 Der er jeg IKKE enig! Folk på bygda har mye mindre å finne på og interesser, og unner heller ingen andre mer enn de har selv! Sånn finner du ikke i byen, iallelfall ikke blant oss som er litt yngre! Og det er forskjell på å snakke om noen og det å si mer private og intime ting videre. Noe som alle som har litt i hodet burde skjønne, bare de tenkte litt på hva som er naturlig at folk vet!!! ← Bullshit
Siri Skrevet 16. oktober 2005 #20 Skrevet 16. oktober 2005 Dersom man ikke er fornøyd med å bli holdt utenfor bygdesladderen, når bygdesladder blir ansett for å være informasjonskanal av både bygdefolk og NRK lokalradio(!), så risikrer en å bli meldt til barnevernet...... ← Ja, det har nok ene og alene med bygdesladder å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå