Gå til innhold

Sjefen ringer sent på kvelden eller på søndager, og blir sur hvis man ikke svarer! 🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

What to do? 

Anonymkode: 60c57...813

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva du jobber med og hvorfor han ringer!

Anonymkode: e96f0...d10

• Liker 8
Skrevet

Enig med forrige taler - må ha mer informasjon for å kunne si noe om hvordan denne situasjonen er...

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg tror du bare må si i fra, at han ringer altfor sent og at det er for nærme leggetid eller hva som helst. Fritiden din er fritiden din. Hvor sent ringer han/hun?

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Send en skriftlig mail, så har du svart på hvitt.

Anonymkode: a6342...988

Skrevet

Om du i utgangspunktet har fri, får du nesten be om betalt om sjefen vil snakke med deg til stadighet da. Sjefen min ringer meg innimellom, fordi jobben min tilsier det. Sjefen beklager seg da, og det skjer ikke så ofte at jeg blir irritert over det, eller at det er naturlig å be om betalt for det. 

Men ei venninne, som hadde en jobb det det ikke var nødvendig at sjefen kontaktet henne på fritiden, fikk stadig en telefon eller sms, med forventning om svar. Det gikk så langt at hun opplevde nesten konstant irritasjon og stress over dette, og til slutt byttet hun jobb. 

Anonymkode: 3999a...378

• Liker 5
Skrevet

Kommer an på, som de over sier. Men jeg ville sagt det rett ut, at du trenger fridagene dine til å ikke tenke på jobb.

Skrevet

Hos oss har vi vaktordning, og får dermed tillegg for å være tilgjengelig. Dette er ikke unormalt, men siden du ikke sier noe om det så antar jeg at du ikke har en slik ordning. Da hadde jeg skrevet overtid for slike henvendelser, om det blir mange av dem.

Anonymkode: 65dce...009

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 9.09):

Det kommer an på hva du jobber med og hvorfor han ringer!

Anonymkode: e96f0...d10

Han ringer bare for å prate, om alt og ingenting 

Million skrev (På 20.12.2021 den 9.30):

Jeg tror du bare må si i fra, at han ringer altfor sent og at det er for nærme leggetid eller hva som helst. Fritiden din er fritiden din. Hvor sent ringer han/hun?

Kl.21 

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 9.38):

Om du i utgangspunktet har fri, får du nesten be om betalt om sjefen vil snakke med deg til stadighet da. Sjefen min ringer meg innimellom, fordi jobben min tilsier det. Sjefen beklager seg da, og det skjer ikke så ofte at jeg blir irritert over det, eller at det er naturlig å be om betalt for det. 

Men ei venninne, som hadde en jobb det det ikke var nødvendig at sjefen kontaktet henne på fritiden, fikk stadig en telefon eller sms, med forventning om svar. Det gikk så langt at hun opplevde nesten konstant irritasjon og stress over dette, og til slutt byttet hun jobb. 

Anonymkode: 3999a...378

Nemlig, irritasjon og stress. Spesielt når han er sur dagen etter fordi du ikke svarte på telefon kl.21, i fritiden din! 

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 9.40):

Hos oss har vi vaktordning, og får dermed tillegg for å være tilgjengelig. Dette er ikke unormalt, men siden du ikke sier noe om det så antar jeg at du ikke har en slik ordning. Da hadde jeg skrevet overtid for slike henvendelser, om det blir mange av dem.

Jeg vil ikke skrive overtid. Jeg vil bare vite hvordan å håndtere dette. Han har tydeligvis ingen sosiale antenner og ingen respekt for at "fri" betyr fri. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke skrive overtid. Jeg vil bare vite hvordan å håndtere dette. Han har tydeligvis ingen sosiale antenner og ingen respekt for at "fri" betyr fri. 

Håndter det ved å skrive overtid. De fleste sjefer liker ikke overtid.

Det er da god sjanse for at sjefen respekterer fritiden din noe mer. Når han ikke skjønner andre hint, så hadde jeg absolutt gjort dette.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Håndter det ved å skrive overtid. De fleste sjefer liker ikke overtid.

Det er da god sjanse for at sjefen respekterer fritiden din noe mer. Når han ikke skjønner andre hint, så hadde jeg absolutt gjort dette.

Jeg synes ikke at dette er en bra løsning. Enda mer trøbbel med en som allerede er sur 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke at dette er en bra løsning. Enda mer trøbbel med en som allerede er sur 

Men hvilke valg har du da? Høres ikke ut som noe annet har fungert særlig godt.

Men selvsagt opp til deg, du kjenner jo situasjonen best.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Da ville jeg sagt ifra om at du egentlig er opptatt. 

"Er det noe viktig? Holder egentlig på med noe annet.." eller noe i den duren.. ligge å stirre i taket er også noe annet, så det ville ikke være løgn.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kl.21 

Dersom lederen din ringer deg kl. 21, så ville jeg rett og slett bare latt være å ta telefonen. Også ringer du han tilbake når du er på jobb morgenen etter, blid som en lerke, og sier: «Hei! Ser du har ringt. Var det noe spesielt? Jeg sov da du ringte.» Er han sur da så ber du om en avklaring av skillet mellom jobb og fritid, og om det er slik å forstå at du er pliktig å svare i telefonen eller jobbe i din fritid, da du i så fall må kompenseres for dette enten ved at du betales for å ha bakvakt eller at du får overtidsbetalt for arbeid i din fritid. 

Anonymkode: 9de47...ddb

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han ringer for å prate? Altså, det handler ikke om jobb engang?

Da har du virkelig en sjef som mangler totalt sosiale antenner!

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kan høres ut for meg at han har et crøsh på deg? Hvis du er singel , å han «utnytter det/ håper på napp, ville jeg latt han få inntrykk av at du hadde kjæreste / mannlig besøk . Måtte gjort dette med et par stykk sjøl . De var ikke sjefene mine , Mn pågående & pratesalig . Du må late som du har besøk eller er veldig opptatt . Å ignorere hvis han virker sur neste dag . 

• Liker 4
Skrevet

Skaff hemmelig nummer.

Anonymkode: 10564...dde

• Liker 2
Skrevet

Det kommer helt ann på stilling, hva det gjelder og din stillingsinstruks. 

Slik jeg tolker det er du en helt normal ansatt, og sjefen din har ringt en søndagskveld for å slå av en prat om vær og vind. Dette er ikke akseptabelt, da gir du beskjed at du har lagt deg eller er opptatt. 

Dersom det er noe i stillingsinstruksen din som tilsier at du skal være tilgjengelig blir dette en annen sak. Men her er også viktigheten av hvorfor sjefen ringer relevant, dersom det er noe som ikke kan vente til dagen etter så er det en ting. Men dersom det bare er for å slå av en prat som ikke er relevant så er det fortsatt ikke greit. 

Anonymkode: 4a401...f34

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skaff hemmelig nummer.

Anonymkode: 10564...dde

Sjefen din må faktisk kunne få tak i deg på telefonen.

TS, her må du bare være helt tydelig og sette grenser. Si at 

Anonymkode: b7bfb...d44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...