Gå til innhold

Alt for lav kapasitet på sykehusene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sjokkert over kapasiteten på norske sykehus,når to innlagte intensivpasienter med covid på Lovisenberg sykehus medfører så mange avlyste operasjoner.

Dette har ikke kun oppstått nå under pandemien,den dårlige kapasiteten har vært der i flere år. Nå må noe bli gjort snart.

Det koster mye i sykepenger å ha ortopediske pasienter gående på sykemelding istedetfor å operere. Det er i hovedsak ortopediske pasienter sine operasjoner som er avlyst/ utsatt pga omdisponering av ansatte til intensiven.

Jeg håper virkelig ikke det skjer store ulykker på vinterveiene med den dårlige kapasiteten på sykehusene.

Det hjelper ikke akkurat å bare klappe for sykepleirene,det behøves mer penger og flere ansatte.

Så får vi også virkelgi håpe at det ikke blir så mange innlagte covid syke fremover. Selv tar jeg 3 dose med vaksine i morgen.

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sommermor skrev (9 minutter siden):

Jeg er sjokkert over kapasiteten på norske sykehus,når to innlagte intensivpasienter med covid på Lovisenberg sykehus medfører så mange avlyste operasjoner.

Dette har ikke kun oppstått nå under pandemien,den dårlige kapasiteten har vært der i flere år. Nå må noe bli gjort snart.

Det koster mye i sykepenger å ha ortopediske pasienter gående på sykemelding istedetfor å operere. Det er i hovedsak ortopediske pasienter sine operasjoner som er avlyst/ utsatt pga omdisponering av ansatte til intensiven.

Jeg håper virkelig ikke det skjer store ulykker på vinterveiene med den dårlige kapasiteten på sykehusene.

Det hjelper ikke akkurat å bare klappe for sykepleirene,det behøves mer penger og flere ansatte.

Så får vi også virkelgi håpe at det ikke blir så mange innlagte covid syke fremover. Selv tar jeg 3 dose med vaksine i morgen.

Om ikke annet så har nå flere blitt kjent med hvordan sykehusene i et par tiår har hatt for lite kapasitet. Det at pasienter måtte gå sykemeldt i flere måneder i påvente av «små» operasjoner tror jeg var enda mer vanlig for mange år siden. Det ble litt avhjulpet ved at de fikk lov til å bruke private sykehus, firmaer kom med helseforsikringer til de ansatte og ikke minst hjemmekontor.

Ellers har det vært helt vanlig med korridorpasienter og et nåløye for å bli innlagt. Folk måtte skrives ut raskt uansett form fordi det ikke var plass. Mange viktige sjekker som feks den viktige årlige sjekken av pacemaker ble plutselig satt til to år pga kapasitet osv. Det er utallige eksempler for de som har fulgt litt med, kjenner systemet eller vært pårørende.

• Liker 6
Skrevet
Justlooking skrev (1 time siden):

Om ikke annet så har nå flere blitt kjent med hvordan sykehusene i et par tiår har hatt for lite kapasitet. Det at pasienter måtte gå sykemeldt i flere måneder i påvente av «små» operasjoner tror jeg var enda mer vanlig for mange år siden. Det ble litt avhjulpet ved at de fikk lov til å bruke private sykehus, firmaer kom med helseforsikringer til de ansatte og ikke minst hjemmekontor.

Ellers har det vært helt vanlig med korridorpasienter og et nåløye for å bli innlagt. Folk måtte skrives ut raskt uansett form fordi det ikke var plass. Mange viktige sjekker som feks den viktige årlige sjekken av pacemaker ble plutselig satt til to år pga kapasitet osv. Det er utallige eksempler for de som har fulgt litt med, kjenner systemet eller vært pårørende.

Jeg er pårørende til ei jente som måtte innlegges ofte på sykehus en periode.

Skrevet

Jeg priser meg lykkelig over at jeg fikk benbrudd tidlig i høst for å si det mildt, og fikk dermed operasjon raskt. Ser for meg å sitte her med brukket ben på ubestemt tid som gror feil. 

Når det er sagt; Hvorfor har ikke myndighetene bevilget mer penger til f.eks sykepleiere? For en utakknemlig jobb. Grunnlønnen er altfor lav, og arbeids forholdene er heller ikke noe å skryte av.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vi presses til å følge strenge tiltak nå fordi politikerne (igjen) ikke holdt det de lovte. Solberg regjeringen lovte i 2014 at de skulle iverksette en intensivplan som skulle sørge for at vi hadde minst 1400 intensivplasser feks ved en evt pandemi. De gjorde INGENting av det de sa de skulle gjøre. I stedet bare fortsatte de å spare inn på helsevesenet.

I dag, 7 år senere må det iverksettes strenge tiltak allerede etter vi har passert 100 intensivpasienter (godt under 10% av intensivplanen)...for at kapasiteten ikke skal kollapse..

https://www.nettavisen.no/okonomi/intensivplanen-ble-ikke-fulgt-og-na-kommer-innstramminger-de-har-sovet-i-timen/s/12-95-3424217500

Endret av Jullen
  • Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor den nye regjeringen ikke bare pøser på med midler til helsenorge samtidig som de forteller alle hvorfor vi blir buret inne i egne hjem: fordi den tidligere regjeringen gjorde en så ELENDIG jobb. Om folk faktisk får øynene opp for dette, ville jo ingen noensinne stemme på deres rivaler igjen. Istedet kommer de med uklare beskjeder og fremstår som idioter slik at de faller som en stein på alle meningsmålinger. Greit at det er lenge til nytt valg altså, men likevel.. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Skylden for et skakkjørt norsk helsevesen må deles mellom alle regjeringene de siste 20 årene.

Elendig intensivkapasitet ble avdekket allerede i 2009. Så lenge intensivplassene er store pengesluk for sykehusene, så vil ikke flere intensivplasser bli opprettet. Og man har i mange år belaget seg på at nærmere 20-30 % av turnusene på intensiv dekkes av innleide vikarer, da intensivsykepleie er et komplisert og krevende, tredelt turnusarbeid med dårlig lønn. 

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/slakter-intensivkapasiteten--et-luftslott/74861470/amp

Endret av Solaire
Skrevet
LisbethBerg skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor den nye regjeringen ikke bare pøser på med midler til helsenorge samtidig som de forteller alle hvorfor vi blir buret inne i egne hjem: fordi den tidligere regjeringen gjorde en så ELENDIG jobb. Om folk faktisk får øynene opp for dette, ville jo ingen noensinne stemme på deres rivaler igjen. Istedet kommer de med uklare beskjeder og fremstår som idioter slik at de faller som en stein på alle meningsmålinger. Greit at det er lenge til nytt valg altså, men likevel.. 

Samhandlingsreformen var jo AP sitt verk...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Børsen Dagbladet skriver i midten av desember at pandemien har kostet Norge 67 milliarder kroner. Det er mye penger som kunne ha blitt brukt ganske annerledes hadde politkerne tatt andre valg for oss. 
Fortsatt må folket møte til utsatte operasjoner, stengte øl kraner, være isolert fra familie og venner i høytider, være permittert, ha økonomiske problemer, være sykemeldte osv fordi politikerne ikke tar ansvar. Når skal det norske folk protestere mot kroniske dårlige valg tatt på vegne av oss? 

Endret av Jane Eyre
Gramatikk feil
  • Liker 6
Skrevet
appelsinjuice skrev (11 minutter siden):

Samhandlingsreformen var jo AP sitt verk...

Det spiller jo ingen rolle. Erna gikk til valg på økt beredskap, det ble varslet igjen og igjen om at kapasiteten i helsenorge var for dårlig, det er en kommende eldrebølge, og sist, men ikke minst: på 1,5 år evnet de ikke å gjøre noenting for å bedre kapasiteten. Folk bryr seg ikke om hva som skjedde i 2009. De bryr seg om hva som ikke har skjedd de siste årene. 

• Liker 2
Skrevet

Så lenge jeg har vært voksen og lest nyheter, har overskriftene i avisene gått på at de må spare så og så mange millioner og milliarder neste år. Pasienter sendes hjem lenge før de burde, bare for å komme tilbake igjen. Papirarbeidet har eksplodert og på toppen sitter det ørten ledere og nestledere og tjener enorme summer. 

• Liker 5
Skrevet
Jadzia skrev (11 minutter siden):

Så lenge jeg har vært voksen og lest nyheter, har overskriftene i avisene gått på at de må spare så og så mange millioner og milliarder neste år. Pasienter sendes hjem lenge før de burde, bare for å komme tilbake igjen. Papirarbeidet har eksplodert og på toppen sitter det ørten ledere og nestledere og tjener enorme summer. 

Skrevet
LisbethBerg skrev (12 timer siden):

Det spiller jo ingen rolle. Erna gikk til valg på økt beredskap, det ble varslet igjen og igjen om at kapasiteten i helsenorge var for dårlig, det er en kommende eldrebølge, og sist, men ikke minst: på 1,5 år evnet de ikke å gjøre noenting for å bedre kapasiteten. Folk bryr seg ikke om hva som skjedde i 2009. De bryr seg om hva som ikke har skjedd de siste årene. 

Vel, da burde folk «bry seg om hva som skjedde i 2009», i og med at det tar TID å bygge opp sykehuskapasitet. Ikke bare skal man rekruttere/utdanne personell, man må også ha bygningsmasse med adekvat plass. 1,5 år er ingenting i denne sammenhengen.  

• Liker 1
Skrevet
appelsinjuice skrev (1 time siden):

Vel, da burde folk «bry seg om hva som skjedde i 2009», i og med at det tar TID å bygge opp sykehuskapasitet. Ikke bare skal man rekruttere/utdanne personell, man må også ha bygningsmasse med adekvat plass. 1,5 år er ingenting i denne sammenhengen.  

Nettopp. Og bare sykehussaken i min kommune har vært en farse i flere tiår. Endelig er grunnsteinen lagt ned og en vegg kommet opp på det nye fellessykehuset. Da blir det endelig farvel til fellestoalett på gangen og fellesdusj med hele avdelingen.

• Liker 1
  • Opprett ny...