Gå til innhold

Hva er din erfaring med å forhandle rente med banken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kelsier skrev (4 minutter siden):

Det har jeg fått en haug med ganger også, men det har jeg aldri opplevd at blir fulgt opp. De gir kort og konto, og så er det nok. 

Jøsses. Får ta en runde på nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det er lite vits. Banken (DNB) satte riktignok ned renta, men det gikk ikke lang tid før renta var satt opp igjen i forhold til andre banker. 

Anonymkode: b931e...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min erfaring er at det er lite vits. Banken (DNB) satte riktignok ned renta, men det gikk ikke lang tid før renta var satt opp igjen i forhold til andre banker. 

Kan du ikke ringe og snakke med dem igjen? 

Anonymkode: fd620...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wade skrev (6 timer siden):

Hører folk si det.

Jeg synes ikke det er så enkelt å lage nye kontoer, nye betalingsavtaler, si fra om ny konto til alle det behøves til, legge inn kortinformasjon på nytt overalt osv.

Det er veldig enkelt å bytte bank. Like enkelt som å skille seg. Problemet er bare alt som må ordnes i etterkant...

Enig. Det er MYE jobb å endre dagligbank! Noe som var et krav for at vi skulle få den avtalte renta - og ja, banken fulgte opp at det ble gjort. Jeg gjør det ikke igjen med mindre jeg absolutt må. Bare å endre alle de avtalegiroene var et mareritt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke ringe og snakke med dem igjen? 

Vi gjorde det. Etter runde fire eller fem med dette var jeg drittlei. Og vi hadde tapt tusenvis av kroner i mellomtiden, fordi vi stadig betalte mer i rente enn vi kunne ha hatt gjennom fagforeningsavtalen.  Til slutt var jeg så lei av den sleipe drittbanken (DNB) at jeg byttet til banken med fagforeningsavtalen. Jeg kan legge til at da vi først ble kapret av DNB som kunder, var det fordi de sa de kunne matche fagforeningens rente. Grrrr. Det var jo bare der og da de gjorde det, de brukte enhver anledning til å øke renta mer enn markedet, eller senke renta mindre enn markedet. Resultat: Vi lå hele tiden over renta de hadde sagt de skulle matche. Jeg har andre ting å gjøre enn å ringe til banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender bare mail til banken min og sier at nå synes jeg renta er høy. Så setter de den ned.

Nå har jeg grønt lån med effektiv rente på 1,61. 

Men merkelig at det er jeg som må finne ut av sånt, banken burde informere meg i stedet for. 

Anonymkode: a0e20...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 11.04):

Jeg spør bare om de kan matche renta jeg har fått tilbud om i en annen bank. Kan de ikke det flytter jeg lånet til den andre banken.

Anonymkode: a07b1...1bb

Så man kan ikke snakke med banken sin uten å ha fått konkrete tilbud fra andre banker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 9.01):

Fordi jeg liker dem ellers. 

Du liker banken? lol. Eneste grunnen til å like en bank i dag er fordi den gir deg gode betingelser. Har du dårlig rente har du dårlige betingelsers. Så enkelt er det. Men godt gjort av banken å gi deg stockholm syndromet da. Du tør ikke bytte bank. Mann deg opp

Anonymkode: a3fa6...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 17.03):

Sender bare mail til banken min og sier at nå synes jeg renta er høy. Så setter de den ned.

Nå har jeg grønt lån med effektiv rente på 1,61. 

Men merkelig at det er jeg som må finne ut av sånt, banken burde informere meg i stedet for. 

Anonymkode: a0e20...3c2

Hva er grønt lån?

Anonymkode: e5b4e...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (På 20.12.2021 den 10.55):

Jeg antar det er fordi folk, som meg, bare bytter banken de har boliglån i. Det er veldig lite jobb. Jeg har hatt samme dagligbank hele livet, men byttet eller truet med å bytte boliglånsbank minst én gang i året de siste 11 årene. 

Vi godtar ikke det i banken hvor jeg jobber. Skal du ha betingelsene som presenteres er det et krav om at du også er dagligbankkunde.

Anonymkode: 7c7b6...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 16.54):

Enig. Det er MYE jobb å endre dagligbank! Noe som var et krav for at vi skulle få den avtalte renta - og ja, banken fulgte opp at det ble gjort. Jeg gjør det ikke igjen med mindre jeg absolutt må. Bare å endre alle de avtalegiroene var et mareritt.

Vi følger det opp i ettertid når du henvender deg til oss eller ønsker noe fra oss. Du kan selvfølgelig la være å gjøre din del av avtalen, som er en lav pris for å få rimeligere betingelser (som jeg regner med er grunnen til at du velger det), men du vil på et tidspunkt møte deg selv i døra når du ønsker service eller at vi strekker oss for deg. Vi innvilger ikke engang kredittkort til kunder som ikke holder sin del av avtalen. En avtale er tross alt en avtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi følger det opp i ettertid når du henvender deg til oss eller ønsker noe fra oss. Du kan selvfølgelig la være å gjøre din del av avtalen, som er en lav pris for å få rimeligere betingelser (som jeg regner med er grunnen til at du velger det), men du vil på et tidspunkt møte deg selv i døra når du ønsker service eller at vi strekker oss for deg. Vi innvilger ikke engang kredittkort til kunder som ikke holder sin del av avtalen. En avtale er tross alt en avtale. 

Om en kunde kontakter dere og ber om lavere rente, hva skal til for at dere innvilger det? Hjelper det å by på personlige problemer, som at man f eks er gått over på aap? 
Eller må man vise frem et bedre tilbud fra en annen bank?

Anonymkode: 5c751...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om en kunde kontakter dere og ber om lavere rente, hva skal til for at dere innvilger det? Hjelper det å by på personlige problemer, som at man f eks er gått over på aap? 
Eller må man vise frem et bedre tilbud fra en annen bank?

Du kan bare spørre uten noen tårevåt historie. Vi gir ikke lavere rente pga medlidenhet men hvis du er en god kunde hvor det er mulighet for å gå ned i rente. Historien din har sjeldent noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan bare spørre uten noen tårevåt historie. Vi gir ikke lavere rente pga medlidenhet men hvis du er en god kunde hvor det er mulighet for å gå ned i rente. Historien din har sjeldent noe å si.

Takk for svar. 
Men jeg mente endring i den økonomiske situasjonen, ikke tårevåte historier. Alle kan jo komme i en slik situasjon. 
Hva definerer en god kunde? Størrelsen på lånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 10.59):

Koster det noe å bytte bank? Etableringsgebyr/gebyr for tinglysning av lån osv. Jeg har kun byttet bank to ganger, og da var det banken selv som kontaktet meg og jeg slapp å betale gebyr, men det er kanskje annerledes når man selv kontakter ny bank? 

Anonymkode: ad899...ce5

Nei, det gjorde ikke det de to gangene jeg har byttet bank de siste 6 årene. Jeg byttet først fra Dnb til DinBank.no, men så etter hvert ble ikke renten så bra der lenger heller. Så da kontaktet jeg Dnb igjen, og de ga meg et bedre boliglånstilbud, så jeg byttet tilbake til dem. Hadde gamle kort og kontoer fremdeles, så det var bare å ta i bruk igjen.

Men så ble Dnb så dyr, at jeg så meg rundt igjen, og fant en bank som automatisk gir lavere rente jo lavere belåningsgrad man har på boligen, ned til 50%. De heter BulderBank.no og er kun som app på mobilen. Man ordner alt derfra selv. Jeg har pr i dag 38% belåningsgrad på boligen min, så jeg har laveste rente der. Tror den er på 2,54% nå men den går jo opp straks nå i høst.

PS! Bulderbank krever IKKE at man bytter over alle kontoer og lønnsinntekt/brukskonto hos dem. De kan gi deg kun boliglån, du MÅ ikke ha alt annet hos dem også. De gir deg et bankkort automatisk, men det er gratis første året og man kan si det opp om man vil. Så jeg har kun boliglån hos BulderBank, og har beholdt brukskonto og kort osv hos Dnb. Inntekten min kommer inn på Dnb konto som før, jeg bare passer på å føre over til boliglånet en gang i mnd. Lånet trekkes fem dager senere.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...