Gå til innhold

Far må "lade batteriene sine" stadig oftere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Korona har vært trått og jeg ser det koster litt for de rundt meg. Mannen min blir bestandig trøttere av hverdagen vår. Det å la han gå en topptur i ny og ne har alltid vært som å lade batteriene for ham. Han kommer tilbake fornyet og er en fantastisk pappa igjen. Men i det siste trenger han stadig vekk å komme seg ut. Jeg tror han blir deppa av våre masete barn, og jeg er ganske tom og lei også. Hva gjør dere i en slik situasjon?

Anonymkode: 8ecfd...337

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan noen passe ungene, så dere to kan få en helg i fred? Det pleier å hjelpe her i huset.

• Liker 7
Skrevet

Hvor gamle er barna? Kan dere ikke gå på tur sammen?

Pass på at du også får tid til å lade batteriene, at det ikke bare er han som skal få det mens du holder fortet hjemme.. 

Anonymkode: 64c51...d59

• Liker 15
Skrevet

Her må kanskje pappaen tenke litt nytt. Må finne noe å gjøre sammen med barna som lader batteriene hans.

Nå har han valgt å bli pappa mer enn en gang og da må han jaggu stå for det. 

Han kan finne en aktivitet som han liker som han kan ta med barna på, som de også kan få noe ut av. 

Hilsen en pappa selv 

Anonymkode: 53509...b36

• Liker 16
Skrevet

Er du sikker på at han faktisk drar på fjelltur da?

Anonymkode: 6626e...7e9

• Liker 10
Skrevet

Gi hverandre alenetid.

Har kjent på det selv, at man trenger litt ekstra akkurat nå. Selv merker jeg at badekaret, som jeg knapt brukte før Korona, nå lokker flere ganger i uka. Dempet belysning, et tent lys, og en podcast. Og er veldig glad for at jeg får den tiden. 

Må bare legge til at tid sammen har vi mer av enn noen gang, når mye er avlyst, man slipper reisetid, og alt det der. Jeg merker jeg blir provosert av de som mener at all fritid skal brukes på barna. Jeg tror det er akkurat de som kjører seg selv ned i kjelleren, og gjerne drar med forholdet i dragsuget. 

Men det må selvfølgelig gå begge veier. 

Anonymkode: 1f972...aad

• Liker 8
Skrevet

Det kan hjelpe å snakke sammen og sette ord på om hvordan man synes ting går, og hvordan det er å leve med koronarestriksjoner. Hvordan synes dere det går med barna, og hva kan dere gjøre for at familielivet skal gå bedre? 

Som noen foreslo ovenfor: Om dere har noen som kan passe barna en natt eller helg, kan det være supert for samlivet. 

Sånn ellers biter jeg tennene sammen og tenker at man må senke lista og være ekstra raus med hverandre.

Anonymkode: 6355b...41c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er du sikker på at han faktisk drar på fjelltur da?

Anonymkode: 6626e...7e9

Hva er det med dere som stadig må lire av dere slikt her inne?

Har dere selv kun erfaring med utro idioter? Eller er det bare for å være ekle? 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det med dere som stadig må lire av dere slikt her inne?

Har dere selv kun erfaring med utro idioter? Eller er det bare for å være ekle? 

Tror de gjør det bare for å være kjipe og ekle

Anonymkode: ec0c2...fa9

• Liker 1
Skrevet

La han få sine toppturer, men sørg for at han ser at du må «lade dine batterier» også. Fungerer ikke ensidig. 

Anonymkode: 466fb...ccf

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Korona har vært trått og jeg ser det koster litt for de rundt meg. Mannen min blir bestandig trøttere av hverdagen vår. Det å la han gå en topptur i ny og ne har alltid vært som å lade batteriene for ham. Han kommer tilbake fornyet og er en fantastisk pappa igjen. Men i det siste trenger han stadig vekk å komme seg ut. Jeg tror han blir deppa av våre masete barn, og jeg er ganske tom og lei også. Hva gjør dere i en slik situasjon?

Anonymkode: 8ecfd...337

Bare den setningen, "det å la han gå", ergo at han må vente på din tillatelse til å gjøre noe for sin egen del, får meg til å lure på om det er noe annet enn barnas mas som gjør han trøtt og lei.

Jeg har ikke småbarn lengre, men er som alle andre i denne koronasituasjonen. Men dere må da vel ikke gå inne og vente på at det skal gå over? Kanskje han føler at det er på tide å senke skuldrene litt? At toppturer alene ikke er nok? Man trenger faktisk tid som par og. Korona eller ikke, det er ingenting i veien for å gå ut og spise sammen og overlate barna til en barnevakt.

Anonymkode: 889ff...d30

• Liker 3
Skrevet

Det er forskjell på når man går på tur.     Svogeren min f.eks må alltid ut på tur de dagene det feires bursdag så svigerinnen min blir alltid stående alene med unger, rydding/vasking og matlaging. Hun «lar» han dra… Ja det er stressende, men han går i det minste ikke i veien og ikke fatter hva fornuftig han bør gjøre og underholde barna….

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er forskjell på når man går på tur.     Svogeren min f.eks må alltid ut på tur de dagene det feires bursdag så svigerinnen min blir alltid stående alene med unger, rydding/vasking og matlaging. Hun «lar» han dra… Ja det er stressende, men han går i det minste ikke i veien og ikke fatter hva fornuftig han bør gjøre og underholde barna….

Hans egen bursdag, eller alle bursdager i husstanden? Er det sistenevnte, synes jeg det er fryktelig egoistisk. En mann får til å bidra i forberedelsene, uten å bare gå i veien. 

Når det gjelder trådstarters problem, tenker jeg som andre her, at mannen må finne alternative måter å lade batteriene sine på. Min mann liker telting og fisking, så han tar med seg barna ut i skogen. Det er ikke like bra som å dra alene, men det hjelper å komme seg ut av hjemmet.

Anonymkode: dfb35...e3b

• Liker 4
Skrevet

Må finne noe å gjøre sammen med barna som lader batteriene hans.

Det finnes ingenting for en forelder å gjøre med små barn som lader batteriene. Da må man ha bistand av besteforeldre.

• Liker 2
Skrevet

Her må kanskje pappaen tenke litt nytt. Må finne noe å gjøre sammen med barna som lader batteriene hans.

Nå har han valgt å bli pappa mer enn en gang og da må han jaggu stå for det. 

Han kan finne en aktivitet som han liker som han kan ta med barna på, som de også kan få noe ut av. 

Hilsen en pappa selv 

Anonymkode: 53509...b36

Ikke så lett hvis det er snakk om små barn. Kan liksom ikke dra på fotballkamp med en 1 og 4 åring liksom. 

Anonymkode: f4d0e...7ae

Skrevet

Jeg er en person som trenger ro innimellom. Blir gal av mas og prating hele tiden. Men jeg er ikke introvert vil jeg si. Kan fint prate og ha det kjekt i sosiale lag. Men jeg pratet ikke bare for å prate, og samtidig trenger jeg å kjenne på stillheten og roen med å være alene.

Når jeg da har barn som er ekstroverte og som da skravler hele tiden så blir det utrolig slitsomt i lengden.

Og jeg tror man skal være forsiktig med denne deling 50/50 holdning om at hvis mannen/kvinnen får mer alenetid så skal jeg også ha det! Og jeg kjenner egentlig at en helg er ikke nok. Jeg kjenner jeg egentlig hadde trengt 2-3 uker sydenferie for å få "ladet batteriene nok".

Man bidrar ulikt inn i ett forhold og jeg kjenner meg lei på dette med å dele likt. Jeg er partneren som drar inn mest penger, sørger for at vi alltid har det bra økonomisk, bærer byrdene med å ha ett økonomisk godt og stabilt liv. Ordner med forsikring, strøm, avfall og regninger. Matlaging tar stort sett jeg meg av, og tar alt av utearbeid og hagearbeid samt oppussing. Itillegg deler jeg på vask innendørs med min samboer. Etter min mening er det logisk at jeg burde få litt mer ro og fri, og når jeg snakker med samboeren er hun stort sett enig, også glir det tilbake igjen til at jeg må ta mer fordi hun er "sliten" og blir sur hvis jeg sier noe om at hun bidrar lite. 

Vet egentlig ikke hva jeg vil med dette, annet enn at jeg kjenner meg igjen i mønster som TS har kommet med, samtidig også at det er nedadgående trend som virker å være vanskelig å snu og jeg tenker oftere og oftere på at det beste er å slå opp med min samboer. Da vil vi nok ende opp med å ha ungene annenhver uke, og en uke fri annenhver uke hadde ladet mine batterier noe helt vanvittig opp slik at jeg kunne vært superpappa annenhver uke. Savnet til barna hadde gjort dette ekstremt lett også å være superpappa :)

Må innrømme at Korona har nok hatt noe å si her, og at mine venner er alle kommet i den situasjonen at de har aldri tid til å treffes pga familie og barn. Min samboer og jeg prater mer og mer om bare Familien AS og når jeg da ikke får snakket og tullet med noen på mitt nivå så tappes man for energi og livsglede. 

Rådet mitt til TS er å prate med din mann, lytte til det han har å si, og ta det til deg og finne balanser i deres samliv som dere begge kan leve med over tid og jobbe hardt for å levere på dette. Lykke til :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er en person som trenger ro innimellom. Blir gal av mas og prating hele tiden. Men jeg er ikke introvert vil jeg si. Kan fint prate og ha det kjekt i sosiale lag. Men jeg pratet ikke bare for å prate, og samtidig trenger jeg å kjenne på stillheten og roen med å være alene.

Sånn FYI, du er nok introvert. Å være introvert har ingenting med å ikke like å være sosial. Det har noe å gjøre med om du lades eller tappes av det.

• Liker 3
Skrevet
Wade skrev (40 minutter siden):

Sånn FYI, du er nok introvert. Å være introvert har ingenting med å ikke like å være sosial. Det har noe å gjøre med om du lades eller tappes av det.

Nei fordi i det rette sosiale laget blir jeg ladet opp av det og giret. Jeg liker jo folk og å snakke med dem, bare ikke helt tiden.

Men ja meningsløs prating gir meg ingenting utover det å bli kjent og vise generell interesse i noen sin dag. Jeg ønsker jo heller ikke å være alene hele tiden, bare innimellom. Men det ihvertfall tung hvis man er den som viser interesse og spørsmål også får man det ikke i retur. 

Jeg spurte en psykolog om det en gang og hun sa det var jo ett spekter og jeg mest sannsynlig var nok i midten ett sted. Så nei, jeg er absolutt ikke introvert, selvom jeg er helt klart ikke hardcore ekstrovert heller. 

Skrevet

Jeg blir f.eks totalt utladet av familiesammenkomster, sliten i dagevis etterpå,  men får masse energi av å være ute og bare prate med venner, også uten alkohol…  så introvert/ekstrovert har mye med hvem man er med.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg blir f.eks totalt utladet av familiesammenkomster, sliten i dagevis etterpå,  men får masse energi av å være ute og bare prate med venner, også uten alkohol…  så introvert/ekstrovert har mye med hvem man er med.  

Tja, da handler det mer om at noen personer og relasjoner stjeler energi. Og det tror jeg er tilfellet her, ikke nødvendigvis om man er introvert eller ekstrovert. 

Men også bare at man ved å ikke få tid alene eller rette stimulien så kan man ha en nedadgående spiral der man oftere og oftere må lade batteriene. Så det handler jo om å finne den rette balansen. 

Tenker paret sammen må finne ut av det uten å legge skyld eller krav på hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...