Gå til innhold

Dere med mannlig partner som er blitt sterilisert; hvordan påvirket det sexlivet, forholdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten vurderer sterilisering, men han/vi er litt der at vi ser på fordeler og ulemper. Vurderer det fordi vi ikke skal ha flere barn, og jeg får noen bivirkninger av hormonell prevensjon.

Hvordan påvirket dette sexlivet? Like lett/vanskelig å ha sex som før? Ble forholdet endret, følte han seg "mindre" mann f.eks.? Jeg vil selvsagt ikke tenke sånn, men han har nevnt det som noe han tenker på.

Etter sterilisering; hvor lenge må man avstå fra sex? Og, om det f.eks. er en uke eller to, går man rett til vanlig sex uten prevensjon, eller må han bruke kondom i en periode? Vil sexen bli smertefull for han i starten, og senere? Eller annerledes?

Anonymkode: ed169...cf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Null virkning for mannen. Ekstremt positivt for kvinnen dersom hun har brukt hormonell prevensjon tidligere.

Endret av Brunello
  • Liker 7
Skrevet

Det er så vanlig at menn steriliserer seg at det er ingen grunn til at en skulle føle seg rar og lite mann. 
Vil heller tro at det virker positivt på samlivet siden en trenger ikke å tenke på evt følgene av sex uten prevensjon. 
Frihet og sex når som helst 

Anonymkode: 013dd...b63

• Liker 4
Skrevet

Merker ingenting forskjell. Bare større trygghet. 

Anonymkode: 91c41...e18

• Liker 2
Skrevet

Når jeg ble kjent med mannen min var han allerede sterilisert, (verken jeg eller han har noensinne ønsket barn.) For oss funker det helt perfekt. Han er like kåt som andre menn og vi har ikke hatt noe problem med sex så lenge vi har vært sammen (14 år) Det er en enorm trygghet, og ikke minst godt for meg å slippe noe hormonelt prevensjonsmidler. Så igrunn bare +. Dette med "mindre mann", tror jeg er en ganske fjern problemstilling for både meg og mannen min at det er omtrent første gang jeg hører. Kanskje han tenkte på det før han gjorde det, jeg aner ikke, nå er det iallefall helt fjernt.

Anonymkode: 1db66...fca

Skrevet

Ingen forskell, han er like kåt 😛 

Anonymkode: 2a9c7...a35

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter sterilisering; hvor lenge må man avstå fra sex? Og, om det f.eks. er en uke eller to, går man rett til vanlig sex uten prevensjon, eller må han bruke kondom i en periode? 

Man skal ta det helt med ro fra all aktivitet i minst 1 døgn, med smertestillende hver 6.time. 

Man må bruke prevensjon i 3 mnd etter inngrepet.

Anonymkode: 8c973...d1c

• Liker 2
Skrevet

Ingen forskjell her heller. Etter en viss tid var han hos legen og sjekket at det ikke var noe liv igjen.. 

Anonymkode: e2bad...264

Skrevet

Ingen forskjell. 

Akkurat like kåt og glad. 

Anonymkode: 436b2...b7a

Skrevet

Det ble bedre fordi vi endelig kunne ha sex uten å bekymre oss for graviditet!

Anonymkode: 5b341...cbd

Skrevet

Det er gjort mange medisinske studier på hvor mange menn som har smerte etter sterilisering. Ikke smerte i dagene og ukene etter inngrepet - det har så å si alle - men kroniske smerter i måneder - år - noen livet ut. I Norge er det nesten umulig å få informasjon om disse studiene, og det er få som får vite noe om risikoen for kronisk smerte. 

I England får pasienten informasjon om risiko for kronisk smerte.
Pasientinformasjonsbrosjyre
Studier viser at inntil 15% får kroniske smerter. Hos ca 5% av alle steriliserte menn er smertene så ille at det påvirker daglige gjøremål, eller som en kirurg sier det i denne artikkelen: "

"Noen kan få virkelig store smerter, så store at det fyller deres hverdag og også går
ut over deres psykiske helse, sier Klem"

Det man skal vite om denne smertetilstanden, som på engelsk kalles post vasectomy pain syndrome, er at det kan gå mange måneder eller år etter sterilisering før den oppstår. Og for dem som har fått det - nesten umulig å gjøre noe med. Finnes veldig lite effektiv behandling, ihvertfall i Norge. 

Så det er noe menn må tenke over, om de vil ta den risikoen. 1 av 20 får en smertetilstand i pungen, som kan bli det største problemet i livet deres. Ytteligere 2 av 20 får kroniske plager, men sier at de "kan leve med det". Resten er vanligvis fornøyde. 

Anonymkode: d3ad1...ee6

Skrevet

Takk for alle svar.

Er det slik at alle her måtte bruke kondom i ca. tre måneder etter steriliseringen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for alle svar.

Er det slik at alle her måtte bruke kondom i ca. tre måneder etter steriliseringen?

Ja. Og så avlegge en prøve og få den analysert for å være sikker på at det ikke er flere levende sædceller igjen. 

• Liker 2
Skrevet

Min mann merker ingen forskjell. Var vondt rett etter inngrepet. Deretter ingen plager. Jeg har ingen plager med hormonspiralen, snarere tvert i mot - mister mensen. Så jeg har den fortsatt, så det var prevensjonen vi brukte.

Anonymkode: 85d18...bbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kjæresten vurderer sterilisering, men han/vi er litt der at vi ser på fordeler og ulemper. Vurderer det fordi vi ikke skal ha flere barn, og jeg får noen bivirkninger av hormonell prevensjon.

Hvordan påvirket dette sexlivet? Like lett/vanskelig å ha sex som før? Ble forholdet endret, følte han seg "mindre" mann f.eks.? Jeg vil selvsagt ikke tenke sånn, men han har nevnt det som noe han tenker på.

Etter sterilisering; hvor lenge må man avstå fra sex? Og, om det f.eks. er en uke eller to, går man rett til vanlig sex uten prevensjon, eller må han bruke kondom i en periode? Vil sexen bli smertefull for han i starten, og senere? Eller annerledes?

Møtte en som er klipt, ingen barn på oss.
Syns det er kjempedeilig å slippe prevensjon!
Sexlysten og ejakulasjonen er top notch den. Ingenting galt:)

Anonymkode: c57cd...524

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for alle svar.

Enten det eller annen prevensjon frem til legen har gitt grønt lys.

• Liker 1
Skrevet

Jeg (kvinne) valgte å sterilisere meg fordi mannen min bekymret seg for ettervirkninger. Han visste like godt som meg at det som regel er et enkelt inngrep uten komplikasjoner og at det er svært, svært sannsynlig at alt går fint og at sexlivet er like bra, eller bedre, etterpå.

Men han var bekymret, så jeg valgte å gjøre det selv. Det skammet han seg litt for, men når jeg ikke syntes det var skremmende ville jeg heller at han skulle få ro rundt det.

Kan virkelig varmt anbefale å gjøre det. Og da er man steril med umiddelbar virkning. Litt mer smerter i begynnelsen, men det går veldig fort over.

Anonymkode: 3a77e...fd7

Skrevet

Fastlegen min anbefalte å tenke nøye gjennom endel ting. Hva hvis forholdet ryker innen få år, og han faller for denne yngre barnløse dama? Hvis det ligger en liten tanke i bakhodet, om at han kunne tenkt seg flere barn, så frys i hvertfall ned noe sæd. 

Anonymkode: 00923...698

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fastlegen min anbefalte å tenke nøye gjennom endel ting. Hva hvis forholdet ryker innen få år, og han faller for denne yngre barnløse dama? Hvis det ligger en liten tanke i bakhodet, om at han kunne tenkt seg flere barn, så frys i hvertfall ned noe sæd. 

Så fastlegen din leker samlivsterapeut? Skal dama også fryse ned egg i fall forholdet ryker, da? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så fastlegen din leker samlivsterapeut? Skal dama også fryse ned egg i fall forholdet ryker, da? 

Fastlegen min tar seg faktisk tid til å prate, og han ser nok seg selv som lavnivå terapeut ja. Noe av det han sier, tar jeg jo til meg, men jeg steriliserte meg uansett, uten å angre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...