Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg bare lurer på hvordan deres jobb "annonserer" deres fravær på jobben?

Jeg startet i ny jobb, i et litt "eldre team" i år, og hver gang jeg er syk eller noe annet. Så må det redegjøres for foran hele teamet. Til og med legetimer må informeres om til alle.
Vi har en felleschat som alle må skrive i om dem blir forsinket, har legetime eller om dem er syke. 

Jeg har da alltid først skrevet til min sjef, hva slags syk jeg er og at jeg tar hjemmekontor eller tar sykedag. Og så skriver jeg i chatten «jeg har hjemmekontor i morgen og kan nås på teams» (eller noe lignende). 

Da får jeg alltid svar fra en annen i chatten -er du syk? Eller -hva slags syk er du? Hvis jeg ikke svarer, så skriver sjefen min det. Og veldig ofte går det mer utover meg enn de eldre.

Altså er det vanlig? Det kan jo være det er vanlig, men jeg har ikke opplevd det før, så kanskje jeg overdramatiserer, hehe! 

Det er også mye diskusjoner høylytt om andres sykdommer og grunner for fravær på denne avdelingen, noe som jeg ikke har vært borti før.

Min jobb er 100% administrativ, så det går bare utover "teamfølelsen" at jeg tar hjemmekontor, ikke praktiske arbeidsoppgaver som bli satt til andre. Arbeidsoppgaver jeg ikke får gjort pga sykdom, blir liggende til jeg kan ta dem igjen.

Jeg bor og jobber i Sverige, hvor smittespredningen har vært veldig ille. Men ofte har jeg følt at jeg må dra på jobb selv om jeg burde hatt hjemmekontor. Det blir alltid litt dårlig stemning og smådrama hvis jeg velger å være hjemme…

Fra april til desember har jeg hatt 23 dager med hjemmekontor (hvorav 6 dager pga utdanning/kurs). Og fire sykedager. 

(ingen gjenkjenningsfaktor her, mine kollegaer og leder har veldig vanskelig med å lese norsk, og vet ikke hva KG er)

Anonymkode: 6e351...9d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg ikke er vanlig. Og det er jo ikke lov å informere om hva slags sykdom, det er sensitiv informasjon. Ikke engang lederen din har plikt til å vite det.

Hos oss ( har sittet på hjemmekontor nesten i ett, siden mars 2020), så skriver lederen inn i chaten "Emilie er fraværende i dag". Ikke noe mer og ingen spør om noe mer. 

Anonymkode: ad532...444

• Liker 5
Skrevet

Nei det er ikke normalt, og ingen har noe med hva du er syk med. Jeg sender en mail til sjef + pluss kollegaer som evt har behov for å vite at jeg er borte og logger meg av. Får kun god bedring tilbake.

Anonymkode: ce5fb...2e0

Skrevet (endret)

Vi har hatt en sånn chat på teams ja.. har også hatt ledere som sendte daglig ut Mail med «Oda er hjemme med sykt barn i dag/er sykemeldt ut uken/er syk i dag og i morgen». (Til 40 ansatte 🙈

Har primært vært ansatte som har spurt om type sykdom. Har også opplevd kollegaer som mener de har krav til å vite grunn til sykemelding 🙈

Endret av Snurrepurre
Skrevet

Det er ikke lov å spørre hvorfor man er syk på chat, det lagres og dermed får man gdpr problematikk. Det skal derimot varsles om "fraværende, men tilgjengelig på telefon hvis krise" altså typisk sykt barn,  eller "fraværende til xx.xx" (sykemeldt/ferie. Det pleier man å vite) eller "blir borte fra 12-14 idag" og det er det kollegaer trenger å vite, og som regel er det nok for sjefen også om det ikke er midt i et viktig møte og man må utfordre på om det er ok å være borte akkurat da...

• Liker 1
Skrevet

Dette kan du ta opp med leder. Det skal ikke opplyses ok årsak til fravær. Og i alle fall ikke hvilken sykdom eller andre private ting. Ikke svar hvorfor du er borte. Still heller spørsmål i felleschat om hvorfor folk spør om ting de ikke har noe med. 

Anonymkode: d2829...121

• Liker 2
Skrevet

Utrolig uprofesjonell håndtering. Hos oss er det slik at vi sender en melding videre til sjefen vår som videre informerer de ansatte det er relevant at vi ikke kommer på jobb. 

Når vi har vært på kontoret har noen nysgjerrigperer spurt sjefen om hvorfor noen er borte fra jobb. Da har sjefen gitt klar og tydelig beskjed om at fraværsårsaker er en privatsak som ingen har noe med. 

Anonymkode: 376d6...103

• Liker 1
Skrevet

Høres både uprofesjonelt og ulovlig ut. Du har ingen plikt til å oppgi hvorfor du er syk, så det syns jeg du skal slutte å fortelle leder. Bare si du er syk og ignorer spørsmål om hvorfor. 

Anonymkode: a2e04...073

Skrevet

Siden du bor i Sverige burde du lese deg opp på reglene og lovene som omhandler arbeidsforhold og slik. Da kan du henvise til de neste gang du er syk og gir beskjed til sjefen! hei, jeg blir borte resten av uken grunnet sykdom, jf den og den loven kan du ikke nevne årsak til kollegaene!

Anonymkode: 37bcd...8b1

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

jeg bare lurer på hvordan deres jobb "annonserer" deres fravær på jobben?

Vi har en dedikert kanal på Teams hvor vi skriver om vi er fraværende den dagen. Normalt skriver vi også om vi har hjemmekontor på den kanalen, men i disse dager er alle uansett hjemme.

Anonymkode: e1b94...958

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi har en dedikert kanal på Teams hvor vi skriver om vi er fraværende den dagen. Normalt skriver vi også om vi har hjemmekontor på den kanalen, men i disse dager er alle uansett hjemme.

Må bare legge til, vi sier selvsagt ikke grunnen til fravær der, om vi ikke har lyst, men det er viktig for andre å vite om noen er fraværende.

Skrevet

Høres ikke vanlig ut nei. 

Her setter jeg det på kalenderen, også sender jeg en epost til lederen min. Eventuelt også til min nærmeste kollega. 

Anonymkode: b7e4f...e49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...