Gjest Miss.Chanel Skrevet 13. oktober 2005 #1 Skrevet 13. oktober 2005 (endret) antall dager er det fra mensen`s første dag, at eggeløsning kommer??? Endret 13. oktober 2005 av N90
Gjest Miss.Chanel Skrevet 13. oktober 2005 #3 Skrevet 13. oktober 2005 men altså, sånn ca gjennomsnittet er da?
Chiquita Skrevet 13. oktober 2005 #5 Skrevet 13. oktober 2005 Eggløsningen regnes ikke ut fra mensens første dag i den syklusen, men fra mensens første dag av neste syklus. Ca 12-16 dager FØR NESTE MENS er det mest vanlige (10-18 dager er også helt normalt) Og siden du aldri helt 100% sikkert vet når neste mens kommer, så er det også vanskelig å vite nøyaktig når eggløsningen inntreffer - men en liten pekepinn har du jo som regel
Fibonacci Skrevet 13. oktober 2005 #6 Skrevet 13. oktober 2005 Man kan følge litt med selv i syklusen, på livmorsekret, livmortappen og temperaturen. Basaltemperaturen stiger litt etter EL og holder seg høy resten av syklusen til neste mens kommer. EL-slim (strekkbart, seigt slim) er også en indikasjon på at El er på gang. Noen kjenner også stikkinger i siden når de har EL. Hvis man følger med på dette blir man kjent med syklusen sin etter hvert og det er lettere å forutsi EL.
Angelfairy Skrevet 2. november 2005 #7 Skrevet 2. november 2005 http://www.babycenter.com/calculators/ovulation/ hER FINNER DU UT CA DAG DU FÅR EL!!!!
Malama Skrevet 3. november 2005 #8 Skrevet 3. november 2005 Den der baserer seg på såpass unøyaktig info (ettersom du bare putter inn antall dager syklusen varer... at det er enda mindre nøyaktig enn å bare glo på kalenderne og tro det er 14 dager etter mensen... Nei, det skjer som Chiquita påpekte en eller annen ganng mellom 10 og 18 dager før neste mens, men ikke nødveidngvis de gjennomsnittelige 14 dagene som de fleste slike kalkulatorer baserer seg på.
Imax Skrevet 3. november 2005 #9 Skrevet 3. november 2005 Ta tempen for å finne ut! Veldig enkelt og veldig billig. Mål temperaturen din hver morgen til bortimot samme tid (før du går på do om morgenen), så vil du se en økning i temperatur dagen etter EL, ofte på 2-3 tideler. Jeg har hatt temp på 36, 50 før EL og 36,9 etter. Temp holder seg høy frem til neste mens, og da synker den igjen. Etter å ha tempet noen måneder får du oversikt over syklusen, og har du regelmessig mens er det relativt lett etter hvert å vite når du har EL. Lykke til!
Malama Skrevet 3. november 2005 #10 Skrevet 3. november 2005 Jepp, temping er flott sånn. Jeg gjør det selv, men siden jeg slett ikke har regelmessig mens er det umuligå vite når nest el har tenkt å dukke opp (ettesom jeg har hatt el dag 12 en syklus og 46 den neste...) Jeg håper det stabiliserer seg etterhvert da (satser på at dette er ettervikningne av p-pillene) Men altså, som sagt, en syklus hadde jeg el 12 dager etter at mensen startet og neste gang 46 dager etter mensen starter, så å telle fra første dag i mens gir meeeeget dårlig treff. Å telle slik det skal gjøres, fra slutten av mensen derimot, gir bedre treff Men siden jeg slett ikke var forberedt på en 78 dager lang syklus etterfulgt av en 20 dager lang syklus, etterfulgt av en 60 dager lang syklus, så er det ikke så greit å vite om man regner fra første dag i siste mens, hvilket er feil.
Iceglow Skrevet 3. november 2005 #11 Skrevet 3. november 2005 Men altså, som sagt, en syklus hadde jeg el 12 dager etter at mensen startet og neste gang 46 dager etter mensen starter, så å telle fra første dag i mens gir meeeeget dårlig treff. Å telle slik det skal gjøres, fra slutten av mensen derimot, gir bedre treff ← Mener du her å telle fra siste blødningsdag? Det blir vel helt bakvendt? Tror jeg forstår hva du mener, men greit å være sikker Det som er problemet med å kun bruke mensen som EL indikator er at man kun kan si (og det kun til en viss grad) når EL har vært i fortiden. Altså totalt ubrukelig både som prevensjon, og som babyplanlegging. Og nå tror jeg snart vi har sagt det samme alle sammen, bare med litt individuelle variasjoner
Malama Skrevet 3. november 2005 #12 Skrevet 3. november 2005 Jeg mente nok slutten av SUKLUSEN ja, ikke slutten av mensen. Man kan rett og slett ikek vite hvor leng ETTER mensen EL kommer, men man vet greit hvor leng eFØR mensen den kommer, det er bar det at ma ikke vet når mensen kommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå