Gå til innhold

Datter vil flytte til mor når hun skal starte på videregående

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter i 10. som har lyst til å flytte til meg når hun starter på videregående skole. Hun ønsker dette fordi hun sier at hun ikke får noe ut av hverdagen sin hos far.

Dette er et enkelt spørsmål som er ganske vanskelig. Vi har dessverre en del dårlig historie fra når hun bodde hos meg på slutten av barneskolen. Hun startet å skulke skolen og jeg klarte ikke å sette grenser, så til slutt måtte barnevernet komme inn i bildet. Hun bodde hos meg og besteforeldrene sine i 1,5 år helt til slutten av 7.. Da hadde bv fått nok. De ville sende henne i et fosterhjem. Jeg tok kontakt med faren hennes og ba om hans hjelp. (Han har aldri vært i bildet fordi han sa han ikke ønsket å være involvert når hun ble født.) Hun flyttet til han i sommerferien og har bodd der siden. Hun kommer til meg annenhver helg og vi deler på feriene. Dette var vært en fin ordning selvom jeg savner henne dypt i hverdagen.

Nå som hun har blitt såpass moden og stor tenker jeg at hun må selv få lov til å velge hvor hun vil bo og hvilken videregående som passer hennes behov best. Hun vet ikke hvordan hun skal fortelle faren sin at hun vil flytte tilbake til meg. Hun er redd for at han skal reagere «feil» pga historien som hun har hatt da hun har bodd hos meg. Hun har sagt at han vil at henne skal begynne på internatskole, men han støtter uansett hva hun velger. 

Hva synes dere? Er det uforsvarlig at hun flytter hit? 

Anonymkode: fc470...58f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du at hun nå, som sekstenåring, er så moden at det ikke er behov for å sette grenser? Eller tenker du at du har blitt vesentlig bedre på det siden du hadde barneskolebarn?

Dersom ja på det første, er flytting en dårlig ide. Dersom ja på det andre, sjekk med noen andre om de er enige i din vurdering. 

Anonymkode: e9a0f...9d5

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker du at hun nå, som sekstenåring, er så moden at det ikke er behov for å sette grenser? Eller tenker du at du har blitt vesentlig bedre på det siden du hadde barneskolebarn?

Dersom ja på det første, er flytting en dårlig ide. Dersom ja på det andre, sjekk med noen andre om de er enige i din vurdering. 

Anonymkode: e9a0f...9d5

Sekstenåringer trenger grenser. Jeg har fått en del hjelp etter det som skjedde.

Jeg tenker at det kan være bra for henne å flytte. Hos far har hun nesten noe mulighet til å dra hjemme fra for å treffe venner. Det går kun skolebuss to ganger om dagen og far jobber på ettermiddagen og kvelden. Han ønsker heller ikke at hun skal ta lett MC. 

Grunnen til at han vil at hun skal gå på internatskole er for å få mer sosiale relasjoner, siden det er nesten umulig hjemme. 

Hun velger så klart hvor hun vil bo selv og jeg respekterer det.

TS

Skrevet

Det er mye som vil endre seg de neste 6 (!!) årene. Ville ventet med dette til halvåret før det faktisk er aktuelt. Hva ei på 10 sier nå kan jo endre seg ti ganger innen da…

Anonymkode: 0d5f2...b65

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mye som vil endre seg de neste 6 (!!) årene. Ville ventet med dette til halvåret før det faktisk er aktuelt. Hva ei på 10 sier nå kan jo endre seg ti ganger innen da…

Hun går i 10. klasse

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Leser du ikke hovedinnlegget før du svarer?

Anonymkode: 92334...924

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns det høres uforsvarlig ut å flytte fulltid til deg. Det er bare knappe tre år siden det ikke gikk bra. Og dette virker å være utelukkende datters beslutning. 
Hva er best for henne faglig, helsemessig, sosialt (på LANG sikt), hva skal hun bli, hvilken skole er best, hvilket hjem er hest? Hva er det hun skal «få ut av hverdagen» på videregående, som hun ikke får hos faren? Er det hensiktsmessig at det legges til rette for at hun bestemmer selv og «får mer ut» av det sosiale? 

Det er du og faren som skal være voksne og modne, hun er selvfølgelig ikke det nå og ikke på mange år ennå. Nå må du vise at du kan sette grenser. Selvfølgelig bestemmer ikke en 16-åring hvilken skole og hvilket hjem som er best for henne på egenhånd. Dette må du diskutere med far og evt andre instanser hvis de fortsatt er inne, i høyeste grad med studierådgivere på skolen. Hvorfor synes faren internatskole er en god ide? Hvorfor vil ikke datter det? Der er det grenser…. Men veldig sosialt…Hvorfor syns du hun bør bo hos deg, utover det at du savner henne i hverdagen? 
Du må være mer gjennomtenkt enn å mene at en 15-16 -åring er moden og voksen og bør få bestemme slikt selv. 

Anonymkode: 71416...41d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Leser du ikke hovedinnlegget før du svarer?

Anonymkode: 92334...924

85% av alle på KG leser ikke HI. Det er så vidt de leser overskriften 😆

Anonymkode: 0d3db...5c9

• Liker 3
Skrevet

Hvis alternativet er internatskole (!) så støtter jeg å flytte tilbake til mor. 
Internatskoler er veldig uheldig for ungdom som tester grenser og vil prøve ut ting de ikke bør prøve ut.

Jenta kan også ha modnet betraktlig og blitt enklere å nå inn til de siste årene. 

Skrevet

Tenker st hun burde få velge det selv nå, bo en plass, tenk så stress det er å bo to plasser. Det betyr ikke st hun ikke kan gå ofte på besøk/middager. Man mister jo ikke barna fordet

Anonymkode: 70942...7a7

Skrevet

Hvis ikke du som mor er voksen nok til å sette grenser og gi henne en trygg oppdragelse, så er det ikke så klokt at hun skulle bo fast hos deg ? 
Du sier at Barnevernet fikk nok sist hun bodde hos deg . 
Det er ikke enkelt å oppdra tenåringer, og slett ikke når det er gnisninger fra før. 
Snakk med far og hør hva han har å si. 
Han har tydeligvis gjort Barnevernet fornøyd i allefall 

Anonymkode: 6093c...d7a

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har en datter i 10. som har lyst til å flytte til meg når hun starter på videregående skole. Hun ønsker dette fordi hun sier at hun ikke får noe ut av hverdagen sin hos far.

Dette er et enkelt spørsmål som er ganske vanskelig. Vi har dessverre en del dårlig historie fra når hun bodde hos meg på slutten av barneskolen. Hun startet å skulke skolen og jeg klarte ikke å sette grenser, så til slutt måtte barnevernet komme inn i bildet. Hun bodde hos meg og besteforeldrene sine i 1,5 år helt til slutten av 7.. Da hadde bv fått nok. De ville sende henne i et fosterhjem. Jeg tok kontakt med faren hennes og ba om hans hjelp. (Han har aldri vært i bildet fordi han sa han ikke ønsket å være involvert når hun ble født.) Hun flyttet til han i sommerferien og har bodd der siden. Hun kommer til meg annenhver helg og vi deler på feriene. Dette var vært en fin ordning selvom jeg savner henne dypt i hverdagen.

Nå som hun har blitt såpass moden og stor tenker jeg at hun må selv få lov til å velge hvor hun vil bo og hvilken videregående som passer hennes behov best. Hun vet ikke hvordan hun skal fortelle faren sin at hun vil flytte tilbake til meg. Hun er redd for at han skal reagere «feil» pga historien som hun har hatt da hun har bodd hos meg. Hun har sagt at han vil at henne skal begynne på internatskole, men han støtter uansett hva hun velger. 

Hva synes dere? Er det uforsvarlig at hun flytter hit? 

Internatskole er supert. Det er det beste valget. 

Muligens vil hun til deg for å slippe grenser og krav. 

Skrevet
theTitanic skrev (1 time siden):

Internatskole er supert. Det er det beste valget. 

Muligens vil hun til deg for å slippe grenser og krav. 

Jeg må si meg enig med deg her. 

Anonymkode: 01db5...5bb

Skrevet

Hva om du hører med barnevernet? De bør jo være riktig instans til å uttale seg siden de vet forhistorien deres. De kan vurdere om du nå er egnet til å ta vare på datteren din. En 16-17-åring trenger ikke mindre grenser og oppfølging enn en 12-13-åring, bare så det er understreket.

De får forresten god oppfølging fra voksne på internatskolene, og som regel strengere regler enn hjemme. Det kan være veldig positivt for henne. En del flytter jo ut på hybel når de begynner på vgs også.

Anonymkode: 93b4c...6cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...