AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Er rett og slett lei den jævla jula,hva er det vi egentlig feirer? At det er jul igjen? Får en slags tvangsfølelse av hele greia. Flere her som ikke liker jula? Anonymkode: acdca...e82 11
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #2 Skrevet 19. desember 2021 Synes det er koselig å samles med god mat når året er på det mørkeste. Blir et avbrekk i vinteren. Liker ikke julegavetradisjonen. Anonymkode: d8011...240 10
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #3 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er rett og slett lei den jævla jula,hva er det vi egentlig feirer? At det er jul igjen? Får en slags tvangsfølelse av hele greia. Flere her som ikke liker jula?Anonymkode: acdca...e82 Vi feirer Jesu fødsel. Samtidig er det for mange en fin tid hvor man kan samles med familien og spise god mat og ha det hyggelig sammen. Det er ingen tvang å feire jul, men de fleste synes det er en fin tid. Anonymkode: d11aa...b3a 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #4 Skrevet 20. desember 2021 Hater julen og styret. Har ikke feiret på mange år og det er utrolig deilig. Kjøper ikke presanger eller ( nesten ) noen ting. Mange bekjente misunner meg men kan ikke slutte selv pga. tradisjon osv. sier de. Men det var tradisjon for meg og en gang, og det går helt fint å forandre 😃 Anonymkode: b2473...37f 3
Silva Pluvialis Skrevet 20. desember 2021 #5 Skrevet 20. desember 2021 Nei. Jeg elsker jul. Julebaking, julepynt, juletre, julesokk, julefilmer, god mat, familieselskaper, julegaver.. 16
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #6 Skrevet 20. desember 2021 Jeg har ingen forståelse for folk som sier at julen er stress, og at det er mye styr. Her i huset handler vi inn litt god mat og drikke, også samles vi den 24. Gaver driver vi ikke med, da det er for barn. Det er kanskje årets hyggeligste dag, og noe jeg gleder meg til vært år. Og det er ikke noe stress i det hele tatt å planlegge julaften. (Kona mi og jeg har valgt å ikke få barn, så det hjelper jo, selvklart. Det er kanskje gaveinnkjøp til barn som gjør at folk blir stresset?) Anonymkode: 6d839...5a5 5
SoWhat? Skrevet 20. desember 2021 #7 Skrevet 20. desember 2021 Det er trist når folk stresser så mye at jula blir ødelagt. Elsker den norske jula. At det er mørkt og kaldt, og så mange fine hus som har stjerne og lys i vinduene. Julegatene og alt glitter og farger. Å lage mat og kaker og pynte inne. Veldig hyggelig syns jeg. 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #8 Skrevet 20. desember 2021 Gud så kjip vinteren hadde vært uten jula sier jeg. Anonymkode: 47dce...584 13
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #9 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): (Kona mi og jeg har valgt å ikke få barn, så det hjelper jo, selvklart. Det er kanskje gaveinnkjøp til barn som gjør at folk blir stresset?) Å ha barn fører nok til mer stress, da det er julefeiringer via skolen, de skal ha gaver osv. Anonymkode: d11aa...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #10 Skrevet 20. desember 2021 Jeg er enig😅Er ikke kristen. Og liker ikke julegavehysteriet/kalenderhysteriet+++. Er så unødvendig! Tenk på miljøet. Alt det søppelet som kommer ut av jula. Tonnevis med gavepapir, emballasje, unødvendig pynt, ting og tang folk får i gave og alle handleposene. Hvert eneste år.. tenker også på de som ikke har det så bra. Det blir ekstra synlig for de i julen. Spesielt barna. Som kommer fra familier med lite økonomi, alkohol, missbruk o.s.v. Eneste positive med jula er julemiddagen. Resten kunne vært sløyfa. Anonymkode: a9cad...b6c 3
Gjest BrittEkeberg Skrevet 20. desember 2021 #11 Skrevet 20. desember 2021 (endret) Så la vær, hvis du ikke har små barn og slikt. Jeg feirer ikke jul. Det er alltid kun meg og hunden min. Og det er slik jeg liker det. Ikke er jeg religiøs. Og det eneste familien min gjør er å drikke seg dritings, krangle og sloss. Og det gidder jeg ikke som voksen, som kan ta egne valg. Heller alene enn med slekten. Jeg kan jo se julefilmer og slikt alene 😃 Ikke er det noe stress om å rekke ditt og datt. Trives med mitt valg. Har vært alene i julen i 10 år. Det blir som en vanlig hverdag. Endret 20. desember 2021 av BrittEkeberg
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #12 Skrevet 20. desember 2021 Jul er kjempekoselig! Har ikke barn selv, men har beholdt den barnlige gleden over jul. Kjenner hver jul på nostalgi og positive følelser fra mine barndomsjuler og elsker tradisjonene - familiens gode humør, de kjekke TV-programmene, den koselige pynten, den gode maten, gavene... ❤️ Anonymkode: f3052...aff 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #13 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi feirer Jesu fødsel. Samtidig er det for mange en fin tid hvor man kan samles med familien og spise god mat og ha det hyggelig sammen. Det er ingen tvang å feire jul, men de fleste synes det er en fin tid. Anonymkode: d11aa...b3a Deg om Jesus. Vi feirer vintersolverv. DET er verd å feire. Så er det fint å samles og ha det hyggelig Anonymkode: cdf8e...252 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #14 Skrevet 20. desember 2021 Jeg liker å tenke på at det er en lang lang tradisjon, helt tilbake til førkristen tid. Vi feirer vintersolhverv. Vi gleder oss litt på forhånd ig forbereder, det blir lyst og pyntet, koser oss med den lille familien og god mat og små gaver og julesanger og spill og leker. Alle har fri og kan slappe av. Så skjønner jeg at noen har vonde barndomsminner og derfor ikke liker jula. Det er trist, og det er viktig å tenke på at alle ikke MÅ feire jul. Men alle folkeslag har sine feiringer, enten det er jul, eid, hanukka, overgangsriter til voksenlivet, midtvintersblot, karneval eller fargefestival. Der man forbereder, ordner fine klær og god mat og møter mennesker… Jula er den største slike felles feiringen i vår kultur, og jeg er veldig veldig glad i jula for alt den er og var. Anonymkode: a52d4...f2b 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #15 Skrevet 20. desember 2021 Hater også jula, bare stress og kav. Går fort i år da, mange hverdager man kan jobbe! Anonymkode: da07f...787 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #16 Skrevet 20. desember 2021 Elsker jula, minus all den sukkerholdige maten. Ja, jeg jeg jeg kan velge å la være. å spise den, men det er ikke SÅ enkelt - de som ikke liker gavepresset kan jo også bare velge å droppe gaver, men igjen, det er nok ikke så enkelt. Synes det er fantastisk fint med lys, kos, gode lukter etc i årets mørkeste måned. Synes gaver også er stas jeg, enda jeg er over 40. Få men fine og gjennomtenkte gaver 😍 Anonymkode: 9e3f1...4a8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #17 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er rett og slett lei den jævla jula,hva er det vi egentlig feirer? At det er jul igjen? Får en slags tvangsfølelse av hele greia. Flere her som ikke liker jula? Anonymkode: acdca...e82 Er helt på linje med dette, har jul helt oppi vrangstrupen. Spesielt enig i dette med tvang eller press. Man blir jo ikke tvunget som sådan, men det forventes så forbannet sterkt fra øvrig familie at du skal komme å være et sted. Tipper du som meg er en han. Er singel også jeg da, og ville gitt nesten livet for å bare få være i fred for meg selv. Det ville betydd så uendelig mye. Men da blir det galt vet du, de syns ikke det kan gå an. Du kjenner sikkert til det. Problemet mitt da, er jeg hater å framstå for sær også, så jeg blir fanget i et dilemma som er forferdelig komplisert å se en for meg levelig løsning på. Egentlig bunner det alt ned til dette med gaver tror jeg. Det er et sånt bindemiddel det, som er med på å legge presset. Har forsøkt å få sluttet med det, vi er jo godt voksne, men de bare fortsetter og fortsetter å komme med disse gavene, der det meste bare er ubrukelig ting for meg, så jeg blir sittende frustrert å lure på hva jeg skal gjøre med det. Og da opplever jo jeg at jeg må gi tilbake, eller så blir det også feil. Jo jeg hater jula i dag, og ønsker bare å få lov å være i fred, det er alt. Anonymkode: 08faf...8aa
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #18 Skrevet 20. desember 2021 BrittEkeberg skrev (6 timer siden): Så la vær, hvis du ikke har små barn og slikt. Jeg feirer ikke jul. Det er alltid kun meg og hunden min. Og det er slik jeg liker det. Ikke er jeg religiøs. Og det eneste familien min gjør er å drikke seg dritings, krangle og sloss. Og det gidder jeg ikke som voksen, som kan ta egne valg. Heller alene enn med slekten. Jeg kan jo se julefilmer og slikt alene 😃 Ikke er det noe stress om å rekke ditt og datt. Trives med mitt valg. Har vært alene i julen i 10 år. Det blir som en vanlig hverdag. Hadde jeg bare fått til det der sånn som deg, høres så enkelt og greit ut. Har du oppskriften på hvordan du fikk til det, hehe Hvis det er sånn at famile også er ok med at du har det sånn? Nå er vel sikkert familier forskjellige også da, så det er kanskje enklere å få aksept for sånt hos noen enn for andre. For jeg ville gjerne hatt det sånn som du tydeligvis har fått til. Bra jobba 👌 Anonymkode: 08faf...8aa
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #19 Skrevet 20. desember 2021 Jeg liker ikke hysteriet rundt jula, men synes det er koselig med juletreet, luktene, lyslenker i nabolaget, stjerne og stake i vinduer o.l. Jeg elsker også fridagene i romjula, hvor vi som regel drar på ei lita, enkel fjellhytte og bare er sammen, nyter snøen og koser oss. Har små barn, og elsker å se hvor mye de gleder seg, og hvor mye de koser seg i familieselskap på julaften. Jeg velger å ikke stresse. Baker litt selv og kjøper resten på butikken. Vasker ikke mer enn ellers. Har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør mer ut av det for barna, men de har adventskalender og lider ingen nød. Må bare slutte å sammenligne meg med de som gjør mer ut av det. Tror det er flere som er som meg, men vi gjør jo ikke så mye ut av oss... Anonymkode: 5b65a...59f 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #20 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Deg om Jesus. Vi feirer vintersolverv. DET er verd å feire. Så er det fint å samles og ha det hyggelig Anonymkode: cdf8e...252 På julaften feirer vi Jeus fødsel, vintersolverv er den 21. desember og noe annet. Anonymkode: d11aa...b3a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå