PetterKanin Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 https://www.tv2.no/nyheter/14436530/ Anita (48) har vaksineangst – ble kalt potensielt drapsvåpen 8
nissejenta Skrevet 19. desember 2021 #2 Skrevet 19. desember 2021 Forstår mange er redde men håper at de klarer å overvinne frykten og tenke rasjonelt. 10
SoWhat? Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 Det er det jeg har skrevet i flere tråder pluss lagd innlegg om. SÅ BRA at hun står fram! Kanskje lettere for folk å forstå når noen står fram i media. Og takk til tv2 som lar uvaksinerte få plass! 15
zemer Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 Gjenferdet skrev (1 minutt siden): Fullvaksinert her, men jeg orker ikke å bruke tiden min på å være sint på de som ikke er vaksinerte. Det får jeg ikke gjort noe med, uansett. Jeg kan forstå at folk reagerer, men hatet som har vokst fram i pandemien skremmer meg. Det kommer en tid etter, et oppgjør. Jeg håper vi kan bruke denne vonde tiden til å være solidariske - ikke bare i handlinger, men også i ånd. At vi som samfunn kommer nærmere hverandre, istedenfor at det vonde splitter oss og skaper et gap mellom mennesker. Ja det hatet skremmer meg også. 18
Silva Pluvialis Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 zemer skrev (1 minutt siden): Ja det hatet skremmer meg også. Ja Voksne mennesker har ansvar for sitt eget liv. Om de ikke tar vaksinen er det på eget ansvar. Jeg orker ikke å bruke energien min på å passe på hva andre mennesker gjør. 10
Skøyer Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 38 minutter siden, PetterKanin said: https://www.tv2.no/nyheter/14436530/ Anita (48) har vaksineangst – ble kalt potensielt drapsvåpen Litt forskjell kanskje? En med sterk angst er jo syk. En som ikke vil ta vaksine fordi deres sannhet er sannere enn all verdens samlede leger og forskere blir en annen sak. 15
KapteinJ Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 Jeg synes det bør være innafor å gjøre det klart til uvaksinerte at man ikke respekterer deres valg og at man mister respekten for dem. Finn meg en publisert artikkel i New England Journal of Medicine, Lancet eller JAMA, så skal jeg ta deg seriøst, frem til det får lekfolk holde kjeft og høre på de som vet bedre. Uvaksinerte belaster helsesystemet, de påtar seg selv en unødvendig risiko også sender de regningen rett til alle andre. Jeg er veldig enig i at direkte trakassering ikke er innafor, men respekt for valget, det kan ikke forventes. Akkurat som jeg ikke respekterer noens valg om å behandle kreft med homeopati, det er intet annet enn pur idioti. Bedrifter i Norge burde få lov til å kreve vaksinasjon av sine ansatte, slik som Google f.eks som trekker i lønn og så sparker de som ikke etterleverer vaksinasjonskravet. Folk har rett til å velge selv, men de har ingen rett til å gjøre det fritt fra sanksjoner fra private bedrifter. 10
PetterKanin Skrevet 19. desember 2021 Forfatter #8 Skrevet 19. desember 2021 KapteinJ skrev (1 minutt siden): Jeg synes det bør være innafor å gjøre det klart til uvaksinerte at man ikke respekterer deres valg og at man mister respekten for dem. Finn meg en publisert artikkel i New England Journal of Medicine, Lancet eller JAMA, så skal jeg ta deg seriøst, frem til det får lekfolk holde kjeft og høre på de som vet bedre. Uvaksinerte belaster helsesystemet, de påtar seg selv en unødvendig risiko også sender de regningen rett til alle andre. Jeg er veldig enig i at direkte trakassering ikke er innafor, men respekt for valget, det kan ikke forventes. Akkurat som jeg ikke respekterer noens valg om å behandle kreft med homeopati, det er intet annet enn pur idioti. Bedrifter i Norge burde få lov til å kreve vaksinasjon av sine ansatte, slik som Google f.eks som trekker i lønn og så sparker de som ikke etterleverer vaksinasjonskravet. Folk har rett til å velge selv, men de har ingen rett til å gjøre det fritt fra sanksjoner fra private bedrifter. Jo, vi har et lovverk som hindrer private bedrifter i å gjennomføre slike sanksjoner lovlig 6
SoWhat? Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 KapteinJ skrev (2 minutter siden): Jeg synes det bør være innafor å gjøre det klart til uvaksinerte at man ikke respekterer deres valg og at man mister respekten for dem. Finn meg en publisert artikkel i New England Journal of Medicine, Lancet eller JAMA, så skal jeg ta deg seriøst, frem til det får lekfolk holde kjeft og høre på de som vet bedre. Uvaksinerte belaster helsesystemet, de påtar seg selv en unødvendig risiko også sender de regningen rett til alle andre. Jeg er veldig enig i at direkte trakassering ikke er innafor, men respekt for valget, det kan ikke forventes. Akkurat som jeg ikke respekterer noens valg om å behandle kreft med homeopati, det er intet annet enn pur idioti. Bedrifter i Norge burde få lov til å kreve vaksinasjon av sine ansatte, slik som Google f.eks som trekker i lønn og så sparker de som ikke etterleverer vaksinasjonskravet. Folk har rett til å velge selv, men de har ingen rett til å gjøre det fritt fra sanksjoner fra private bedrifter. Jeg tror de fleste blåser langt i om de får din og andres respekt. Det betyr da ikke så mye. Men de har krav på å slippe hets og trusler. At du/dere ikke kan se den enkle nyansen 12
KapteinJ Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 (endret) SoWhat? skrev (1 minutt siden): Jeg tror de fleste blåser langt i om de får din og andres respekt. Det betyr da ikke så mye. Men de har krav på å slippe hets og trusler. At du/dere ikke kan se den enkle nyansen Jeg sa vel ganske eksplisitt at trakassering ikke er innafor, det samme gjelder selvsagt hets og trusler. I et fritt samfunn kan man forvente å få leve med valgene sine i fred for slikt, men å kreve andres respekt, det har man ingen rett til. Endret 19. desember 2021 av KapteinJ 8
Silva Pluvialis Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 (endret) KapteinJ skrev (3 minutter siden): Jeg sa vel ganske eksplisitt at trakassering ikke er innafor, det samme gjelder selvsagt hets og trusler. I et fritt samfunn kan man forvente å få leve med valgene sine i fred for slikt, men å kreve andres respekt, det har man ingen rett til. Jeg synes vi bør strebe å respektere hverandre såfremt vi holder oss innenfor loven. Hvilket samfunn vil vi ha? Et samfunn som dømmer alle som ikke tar samme valg som en selv? Det er ganske alvorlig når en vaksine splitter et helt land i to. Jeg tror brutte relasjoner og hat er langt skadeligere enn pandemien, faktisk. Det kommer en tid etterpå. Hva skjer da, når hatet allerede er vokst og relasjoner aldri blir de samme igjen? Ikke rart at det er krig i verden. Endret 19. desember 2021 av Gjenferdet 8
Swifty Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 Jeg bryr meg egentlig ikke om folk velger vaksinere seg, men synes det blir litt dumt at de klager over eventuelle konsekvenser ved valget. De uvaksinerte jeg kjenner klaget noe ekstremt på koronapasset feks, for de burde visst ha samme rettigheter som vaksinerte i forhold til å slippe alt styr (testing). Tenker dersom det er hensiktsmessig ha slike tiltak for at en kan holde åpent, så må en nesten bare godta konsekvensen av valget. 10
Lomvi Skrevet 20. desember 2021 #13 Skrevet 20. desember 2021 Ryddet for vaksinemotstand, spekulasjoner og brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. 1
Example Skrevet 20. desember 2021 #14 Skrevet 20. desember 2021 (endret) Det er nok ganske utbredt. Man er egentlig redd for sprøyter og vaksiner, og gjør alt man kan for å finne argumenter mot vaksinene. Vi ser det jo her inne også, hvordan nyheter som svekker vaksinenes omdømme eller virkning feires. At man har angst for vaksiner har jeg ingen problemer med å forstå. Samtidig synes jeg ikke nødvendigvis det fritar fra konsekvenser. De som ikke tar vaksiner, men kan og ikke er redde burde jo nesten skamme seg litt for hvordan man bidrar til å øke presset på de som ikke kan. Endret 20. desember 2021 av Example 9
Pivot Skrevet 20. desember 2021 #15 Skrevet 20. desember 2021 Example skrev (1 minutt siden): Det er nok ganske utbredt. Man er egentlig redd for sprøyter og vaksiner, og gjør alt man kan for å finne argumenter mot vaksinene. Vi ser det jo her inne også, hvordan nyheter som svekker vaksinenes omdømme eller virkning feires. At man har angst for vaksiner har jeg ingen problemer med å forstå. Samtidig synes jeg ikke nødvendigvis det fritar fra konsekvenser. De som ikke tar vaksiner, men kan og ikke er redde burde jo nesten skamme seg litt for hvordan man bidrar til å øke presset på de som kan. Hva med de som er bekymret for bivirkninger da? Er jo redde, de og? 6
NenehGoji Skrevet 20. desember 2021 #16 Skrevet 20. desember 2021 (endret) Pivot skrev (20 minutter siden): Hva med de som er bekymret for bivirkninger da? Er jo redde, de og? Jeg kan forstå at man var redd for bivirkninger, men nå meldes det jo sjeldent om plager pga. vaksinen. Ja, jeg forstår at langtidsvirkning ikke enda er noe vi vet noe om, men det ville vært merkelig om det plutselig skulle oppstå masse greier flere år etterpå? Jeg mener, jeg tok ikke svineinfluensavaksinen den gangen selv pga av frykt for bivirkninger etter en kjapt lagd vaksine, men det var ikke en pandemi og det var ingen rammede der jeg holdt til. Men reisevaksiner tar jeg og jeg har tatt to doser av korona-vaksine. Og nå har store deler av verden tatt minst en dose, og det rapporteres nesten ingen bivirkninger, det er spesielle tilfeller, ikke vanlige, rimelig friske folk. Reisevaksinene kan også gi bivirkninger, og jeg som allergiker og astmatiker er utsatt, jeg har autoimmun kronisk sykdom/lavt immunforsvar og er utsatt på den måten i tillegg -men av alle vaksiner og alt jeg har tatt så har det ikke vært noen reaksjon. Det eneste jeg har opplevd de siste mange årene av bivirkninger er av en penicilin jeg fikk i utlandet som ikke er lovlig i Europa med god grunn. Frykten overgår altså fakta, og det begynner å bli tilfellet med koronavaksinen også. Det betyr ikke at man ikke skal ta frykten på alvor, men av de 100.000 som ikke har tatt vaksinen, etter å ha tatt bort de som får beskjed om å ikke ta pga. av helse, så har ikke resten så mye angst som kvinnen i artikkelen har, de klarer jeg ikke å tro. Det er en god posjon egoister inniblandt dem for å si det sånn. Det er forferdelig trist at hun opplever så mye hets, jeg kjenner til et par uvaksinerte og de får vel knapt høre det, så at en kvinne med ptsd skal hetses så mye det er bare supertrist... Folk må kunne oppføre seg selv om de er uenig. Men det jeg ikke skjønner er hvordan/hvorfor hun har delt at hun er uvaksinert på facebook? Jeg har hatt ptsd selv, og da var jeg ikke akkurat den som var mest åpen om min situasjon. Så jeg lurer på om de som sender hets vet at hun har ptsd? Og om de ikke gjør det, hvordan vet de uansett at hun ikke har tatt vaksinen, det er vel ikke akkurat hennes nærmeste venner som hetser kan jeg tenke meg? Det er noe som ikke stemmer for meg med artikkelen, for har du ptsd så holder du gjerne kjeft om ting som kan få fremmede til å være kjipe, men her høres det ut som om hun har delt sin motstand mer enn sin angst. Endret 20. desember 2021 av NenehGoji 3
KapteinJ Skrevet 20. desember 2021 #17 Skrevet 20. desember 2021 PetterKanin skrev (17 timer siden): Jo, vi har et lovverk som hindrer private bedrifter i å gjennomføre slike sanksjoner lovlig Hva man mener bør være lov og hva som faktisk er lov, er to ulike ting, jeg mener marihuana bør være innafor, det er det desverre (enda...) ikke. Akkurat som private bedrifter burde kunne forvente at deres ansatte ikke er konspirasjonsteoretikere og anti-vax'ere. 4
Enda en tulling Skrevet 20. desember 2021 #18 Skrevet 20. desember 2021 KapteinJ skrev (10 minutter siden): Hva man mener bør være lov og hva som faktisk er lov, er to ulike ting, jeg mener marihuana bør være innafor, det er det desverre (enda...) ikke. Akkurat som private bedrifter burde kunne forvente at deres ansatte ikke er konspirasjonsteoretikere og anti-vax'ere. Jeg syns man bør kunne forvente at bedrifter ikke bruker innholdsløse hersketeknikk-betegnelser for å avgjøre hvem som får jobbe hos dem og ikke. 6
KapteinJ Skrevet 20. desember 2021 #19 Skrevet 20. desember 2021 Enda en tulling skrev (15 minutter siden): Jeg syns man bør kunne forvente at bedrifter ikke bruker innholdsløse hersketeknikk-betegnelser for å avgjøre hvem som får jobbe hos dem og ikke. Da kan dine bedrifter tenke på det også kan vi andre holde oss til kvalitetsselskap sånn som Google som faktisk trekker uvaksinerte ansatte i lønn og kommer til å avskjedige de som ikke vil la seg vaksinere. 2
zemer Skrevet 20. desember 2021 #20 Skrevet 20. desember 2021 KapteinJ skrev (4 minutter siden): Da kan dine bedrifter tenke på det også kan vi andre holde oss til kvalitetsselskap sånn som Google som faktisk trekker uvaksinerte ansatte i lønn og kommer til å avskjedige de som ikke vil la seg vaksinere. Takk til frivilligheten!! 3
Anbefalte innlegg