Gjest Violetta Skrevet 13. oktober 2005 #1 Skrevet 13. oktober 2005 Jeg kjører ikke bil selv, men de gangene jeg hører dem som kjører bil snakke om det å kjøre for fort, er det fordi de er redd for å få bot. De snakker om hvor det ofte er kontroller kontra hvor det er "trygt" å kjøre fort, radarvarsler osv. Men hva med det som er så mye, mye verre? Hva med faren for å skade seg selv eller andre? Det snakkes ikke om! Hvorfor er det sånn egentlig? Jeg tror jeg hadde vært mye mer redd for å skade meg eller andre enn å betale noen kroner i bot.
Arkana Skrevet 13. oktober 2005 #2 Skrevet 13. oktober 2005 Ja, det lurer jeg også på. Det virker som om det viktigste er å ikke bli tatt, ikke å kjøre trygt. Det verste er at dette ikke bare går utover dem selv, men det kan ramme andre også. At folk vil være dumme med sine egne liv blander jeg meg ikke inn i, men jeg synes det er utrolig tåpelig å sette andres liv i fare og være så arrogant at man tror man selv kjører så fantastisk at man ikke trenger å følge trafikkreglene.
Gjest Ananas Skrevet 14. oktober 2005 #3 Skrevet 14. oktober 2005 Noe jeg synes er rart er at i Oslo kjører praktisk talt alle i 10 kilometer over fartsgrensa. Trafikken ligger jamnt i 90 i 80-sone og i 60 i 50-sone.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #4 Skrevet 14. oktober 2005 Jeg må innrømme jeg ikke er av den mest lovlydige når det gjelder fart. Selv om, forsvarer meg ikke nå!, jeg kun kjører fort når det er lite trafikk etter veien, når jeg er alene i bilen, tar sjelden forbikjøringer, og når jeg er 98% sikker på at det ikke er kontroll, så er det helt på trynet dumt!! jeg vet det. Men det er dette kicket man får av fart noen ganger.. Bare er sånn for noen av oss.. MEN, jeg har mistet lappen en gang, og det svei!!! Å jeg har fått noen bøter. Så jeg har begynt å lære. Nå ligger jeg stort sett jevnt rundt 100, der de fleste ligger. Kommer jeg i en kø, så legger jeg meg i den køen. Å jeg blir FORBANNA når folk kjører forbi. Har sett så mange nesten møteulykker, og flere ganger møtt biler i feil kjørebane. Jeg blir livredd!!! Har også vært med i en bilulykke en gang, å jeg blir provosert da jeg sitter på med folk som sier det skjer ikke meg. For det kan skje ALLE. Også meg!! Men man lærer ikke før man selv har opplevd en ulykke.. Det gikk heldigvis bra den gangen, takket være sikkerhetsbelte.. Vi bråmøtte et tre.. Har også vært nær ved å miste min bror i en utforkjøring. Samt en kompis av meg.. Og det setter en støkk. Det kan faktisk skje meg å.. å deg.. det kan skje alle, selv den 'beste'... Kjør forsiktig folkens, å ikke kjør forbi om du ikke må å det er trygt...
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2005 #5 Skrevet 16. oktober 2005 Jeg kan jo til en viss grad forstå at det er et kick med høy fart. Jeg har også testet bilen min, en sen kveld på en god og oversiktelig veistrekning. Men det er vel ingen som får kick av å kjøre i 60 i en 50-sone?????? Jeg synes egentlig at det er mye værre å kjøre i 60 i en 50-sone enn å kjøre i 90 i en 80-sone, fordi 50-sonen er i tettbygd strøk og det er stor sjans for å treffe myke trafikanter. Forøvrig har jeg ikke erfart at "de fleste" ligger i 100, som gjest skriver. Det virker på meg som om de fleste ligger i ca 85, og så er det noen idioter innimellom.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2005 #6 Skrevet 16. oktober 2005 Dette handler for de fleste ikke om kick tror jeg. Jeg er selv av de som kjører konsekvent 10km over - og 100km på ring 3 og E18, og blir forbannet når jeg kommer bak tregiser - som det er vanskelig å komme forbi. Dette handler om tidsklemma. Man vil bruke så lite tid som mulig i bilen til og fra jobb. Vil helst se barna litt før de skal legge seg osv..
Arwen Skrevet 16. oktober 2005 #7 Skrevet 16. oktober 2005 Dette handler for de fleste ikke om kick tror jeg. Jeg er selv av de som kjører konsekvent 10km over - og 100km på ring 3 og E18, og blir forbannet når jeg kommer bak tregiser - som det er vanskelig å komme forbi. Dette handler om tidsklemma. Man vil bruke så lite tid som mulig i bilen til og fra jobb. Vil helst se barna litt før de skal legge seg osv.. ← Man sparer utrolig lite tid på å kjøre konsekvent 10 kmt over.
Gjest Violetta Skrevet 16. oktober 2005 #8 Skrevet 16. oktober 2005 Dette handler for de fleste ikke om kick tror jeg. Jeg er selv av de som kjører konsekvent 10km over - og 100km på ring 3 og E18, og blir forbannet når jeg kommer bak tregiser - som det er vanskelig å komme forbi. Dette handler om tidsklemma. Man vil bruke så lite tid som mulig i bilen til og fra jobb. Vil helst se barna litt før de skal legge seg osv.. ← Ja for det minuttet du sparer har jo stor betydning... Beklager, du sparer nesten ikke tid. Det der er en unnskyldning, og en av de veldig, veldig dårlige.
gaja Skrevet 16. oktober 2005 #9 Skrevet 16. oktober 2005 så vidt jeg har skjønt sparer man tid hvis man kjører jevnt. hvis man stadig vekk speeder opp og bråbremser er man med på å skape køer, og det tar tid! syns det er enda verre med folk på små steder som fyllekjører når de vet at politiet ikke er i nærheten.. det skjer jo stadigvekk dødsulykker! hvis du får ei fartsbot eller ei parkeringsbot betyr det (i 90% av tilfellene) at du har gjort noe ulovlig, eller til og med farlig. da har du ingen grunn til å klage!
Gjest Violetta Skrevet 16. oktober 2005 #10 Skrevet 16. oktober 2005 så vidt jeg har skjønt sparer man tid hvis man kjører jevnt. hvis man stadig vekk speeder opp og bråbremser er man med på å skape køer, og det tar tid! syns det er enda verre med folk på små steder som fyllekjører når de vet at politiet ikke er i nærheten.. det skjer jo stadigvekk dødsulykker! hvis du får ei fartsbot eller ei parkeringsbot betyr det (i 90% av tilfellene) at du har gjort noe ulovlig, eller til og med farlig. da har du ingen grunn til å klage! ← Jeg bryr meg faktisk ikke om noen sparer 10 minutter på å kjøre for fort når det går ut over min og andres sikkerhet! Det er en grunn til at reglene finnes.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2005 #11 Skrevet 17. oktober 2005 Blir du målt i fotoboks/laser el.l. så blir alltid farten skrevet ned litt. Ble målt i fotoboks en gang og farten ble målt 13km uten min egentlige hastighet. Varierer selvfølgelig fra bil til bil. Men er helt enig i at det er verre å kjøre i 60 i 50 sonen enn i 90 i 80 sonen. Jeg kjører ALDRI over grensen i sentrum og tettbebygdestrøk. Men ja jeg gasser på litt ellers. Fordi jeg liker det. Men ikke om det er mye trafikk, kø o.l. Kjører sjelden forbi. Men må jo teste bilen litt iblandt, og få opp fartskicket igjen. Trenger jo ikke kjøre som man er 80
Gjest Gitte Skrevet 17. oktober 2005 #12 Skrevet 17. oktober 2005 Må innrømme at jeg tenker på den måten Violetta sier i første innlegg her. Jeg kjører altfor fort, og noen ganger tar jeg meg selv i å kjøre 30-40 km over fartsgrensa. Jeg har enda ikke fått bot noen gang, så den dagen lappen ryker våkner jeg kanskje. Det må sies at jeg har respekt for lave fartsgrenser, i 50 kjører jeg i 50, forbi skoler osv kjører jeg i 30, om det er grensa. Det er på motorveien jeg går berserk bak rattet..
Gjest gjest 0 Skrevet 17. oktober 2005 #13 Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Må innrømme at jeg tenker på den måten Violetta sier i første innlegg her. Jeg kjører altfor fort, og noen ganger tar jeg meg selv i å kjøre 30-40 km over fartsgrensa. Jeg har enda ikke fått bot noen gang, så den dagen lappen ryker våkner jeg kanskje. Det må sies at jeg har respekt for lave fartsgrenser, i 50 kjører jeg i 50, forbi skoler osv kjører jeg i 30, om det er grensa. Det er på motorveien jeg går berserk bak rattet.. ← Ganske likt meg egentlig, selv om jeg har skjerpet meg betraktelig de siste årene. I starten var jeg ung og uerfaren med dårlig bil, så gikk det et par år så fikk jeg en "racerbil", da skal jeg si deg det gikk unna... Men nå har jeg mer respekt for trafikken. Ja jeg kjører fremdeles for fort innimellom, men aldri så fort som jeg gjorde før. Jeg har kræsjet en gang pga underkjølt regn og for høy fart for forholdene. Det var min første vinter med bakhjulstrekk og det gikk som det måtte gå... heldigvis gikk det bare utover min bil og et gjerde. Nå er jo også fartsgrensene i Norge kunstig lave mange steder (nå tenker jeg ikke på tettbebygde strøk da). For lave fartsgrenser har tendens til å skape farlige situasjoner pga forbikjøringer etc. Det er da mye bedre å kunne kjøre i 80 på en landevei uten farlige forbikjøringer enn i 70 med? Jeg kommer sikkert til å hisse på meg en del "trege" sjåfører nå, men: Min erfaring sier at de som kjører mye bil og ofte for fort har mye medre reaksjonsevne og generelle kjørekunnskaper enn de som alltid kjører i fartsgrensen! Det ser jeg veldig tydelig blandt familie, venner og bekjente. Det finnes mange som har hatt lappen mye lengre enn meg og kjørt nok til at de burde være gode bilister som faktisk ikke klarer å følge med i det hele tatt! Jeg har avverget en haug av kollisjoner med voksne (folk som er 10 eldre eller mer enn meg) som ikke følger med i trafikken i det hele tatt Kanskje alle burde kjørt litt fortere innimellom for å øve opp reaksjonevnen sin Endret 17. oktober 2005 av Pamella
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2005 #14 Skrevet 18. oktober 2005 Kanskje alle burde kjørt litt fortere innimellom for å øve opp reaksjonevnen sin ← JA!! Og så kan vi alle gjøre litt tyveri innimellom for å øve opp fingerferdighetene. Og selvfølgelig litt veskenapping for å få opp kondisen. Eller hva med litt skattesvindel for å få mer øknomis innsikt.. Eller hva?
Gjest Violetta Skrevet 18. oktober 2005 #15 Skrevet 18. oktober 2005 JA!! Og så kan vi alle gjøre litt tyveri innimellom for å øve opp fingerferdighetene. Og selvfølgelig litt veskenapping for å få opp kondisen. Eller hva med litt skattesvindel for å få mer øknomis innsikt.. Eller hva? ← Ja! Hipp hurra!
Gjest gjest 0 Skrevet 18. oktober 2005 #16 Skrevet 18. oktober 2005 ingen som forstod at det var en spøk?
aline Skrevet 18. oktober 2005 #17 Skrevet 18. oktober 2005 jeg er enig i at det er galskap når det dreier seg om folk som virkelig kjører fort-fort. men hvor mye øker faren dersom man kjører i 90 istedenfor 80? blir ulykken mye mindre farlig dersom man kræsjer og kjører i fartsgrensa på 80? vil mange fler liv gå tapt dersom samme ulykke skjer og man kjører i 90? at folk som ligger jevnt 10 km over fartsgrensa utsetter folk for så mye mer fare er jeg litt skeptisk til, ihvertfall i 80 soner. 30 og 50 soner er det gjerne en grunn til, der er det gjerne mer bebyggelse og fler mennesker og dyr som kan skades, men i 80 soner? hvor stor blir forskjellen? har selv ikke bil, men aner at jeg nok lett kunne ligget i 90 i 80 soner, og senket farten til fartsgrensen hovedsakelig pga kontroller.
Fakse Skrevet 18. oktober 2005 #18 Skrevet 18. oktober 2005 (endret) Noe jeg synes er rart er at i Oslo kjører praktisk talt alle i 10 kilometer over fartsgrensa. Trafikken ligger jamnt i 90 i 80-sone og i 60 i 50-sone. ← Det er stort sett en del feilvisning på et vanlig spidometer, så at spidometenåla ligger på 60 betyr som oftest at man kjører såvidt over 50. Jo fortere man kjører jo større er feilvisningen. De som kjører en del vet dette og beregner det inn når de velger tempo. Om man vil vite nøyaktig hvor mye feilvisning det er på sin bil kan man få målt dette hos NAF (og sikkert andre steder). Endret 18. oktober 2005 av Fakse
Gjest gjest 0 Skrevet 18. oktober 2005 #19 Skrevet 18. oktober 2005 Det er stort sett en del feilvisning på et vanlig spidometer, så at spidometenåla ligger på 60 betyr som oftest at man kjører såvidt over 50. Jo fortere man kjører jo større er feilvisningen. De som kjører en del vet dette og beregner det inn når de velger tempo. Om man vil vite nøyaktig hvor mye feilvisning det er på sin bil kan man få målt dette hos NAF (og sikkert andre steder). ← Dette gjør jeg konsekvent! Jeg vet "nøyaktig" hvor mye mitt speedometer viser feil i 40 -60 og 80 så da tilpasser jeg farten etter det. De aller aller fleste viser mellom 5 og 10 km for lite
Gjest Milah Skrevet 18. oktober 2005 #20 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg pleier som regel å ligge ca 10 km/t over fartsgrensa.. Grunnene til det er: A) Feilvisning på speedometeret B) Hvis jeg først kommer i en ulykke, har det ingenting å si om jeg kjører i 80 eller 90. C) Hvis jeg følger fartsgrensene, blir jeg enten kjørt forbi hele tiden, eller jeg skaper kø! Dette gjelder på strekninger hvor fartsgrensa er 60 eller over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå