Gå til innhold

Refluks- hvilken hjelp fikk dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts her. Oppsummert fra denne tråden får noen beskjed om at det er normalt og at man må se det an. Mens andre igjen ble satt på medisiner.

Men måtte dere alle prøve ut melkefri kost først? Hvor lenge måtte dere prøve det i så fall?

Anonymkode: 16447...916

MPA og refluks henger sammen, så der handler ikke om å prøve melkefri kost for å bedre refluksen. Det handler om at barnet har refluks og melkeproteinallergi. 

Anonymkode: 4fee8...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

MPA og refluks henger sammen, så der handler ikke om å prøve melkefri kost for å bedre refluksen. Det handler om at barnet har refluks og melkeproteinallergi. 

Ahaa

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2021 den 10.37):

Men dette er jo hele cluet. En mor kjenner sitt barn ut og inn. Legene kan tilby medisiner for diverse ting, men det er utrolig mye ei mor kan bidra med for å bedre mange utfordringer barn sliter med. Synes dere mødre skal stole på dere selv og ha troen på at i veldig mange situasjoner så er den spesialkunnskapen dere har på barnet deres ganske kraftfullt. 

Anonymkode: a1fe7...6de

Det blir dessverre ikke sett som positivt i fra legene. Vi blir sett på som slitsomme, hysteriske mødre🙄 Visst du er så uheldig å være førstegangsmor så blir det brukt mot deg. Heldigvis er dette min andre. Jeg ble fortalt fra alle rundt meg (familie, slekt, venner, fastlege, helsesøster, barnelege, helsestasjonslege) at barnet mitt var frisk og normal. Tilslutt trudde jeg på det og “sluttet” å stole på meg selv. Men magefølelsen min stemte og vi har fått en grunn for hvorfor mitt barn strever. Så etter denne dyrekjøpte erfaringen så stoler jeg kun på meg selv. (Og jeg har sagt maaaange ganger til diverse leger: hva var det jeg sa…..)

Anonymkode: f681a...25d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 16.19):

Ts her. Oppsummert fra denne tråden får noen beskjed om at det er normalt og at man må se det an. Mens andre igjen ble satt på medisiner.

Men måtte dere alle prøve ut melkefri kost først? Hvor lenge måtte dere prøve det i så fall?

Min har ikke melkeproteinallergi men melkeprotein (og eg haug av andre matvarer) forverrer refluksen kraftig!

Vi prøvde ut i ca 6-7 uker og tok så en provokasjon (jeg ammet da). Spiste 3 ruter melkesjokolade, 2 skiver med ost og bare noen timer etterpå var det hyl, skrik, uro, null søvn på 15 timer.

Kan hende at du må prøve ut neocate, den er aminosyrebasert. Dvs helt fri for melkeprotein. Bare pass på at noen med refluks blir verre av neocate. Pepticate f.eks er kun hydrolysert. Basert på melkeprotein men proteinene er spaltet så “kroppen” ikke skal kjenne det igjen. Du må bare teste ut over litt tid for å finne ut hva som funker for dere, for alle barn er ulike her.

Følg refluksbarna på snap og meld deg inn i refluks gruppa på facebook. Mye gode tips der!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 23.26):

Handler ikke om å kjenne barnet ditt, herregud. Men har barnet ditt melkeproteinallergi så vil soya gjøre refluksen verre. Hva er det du ikke forstår?

Jeg kan spørre deg om det samme: hva er det du ikke forstår? Min har ikke melkeproteinallergi, men refluksen blir ekstremt forverret av melkeprotein. Refluksen blir ikke forverret av soya hos oss. Noen refluksbarn reagerer på soya, andre ikke. En må prøve ut hva som tåles og funker på sitt barn. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...