AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Hvilken behandling ble baby satt på og hva fungerte? Hvor lagt tid tok det før dere så noen effekt? Anonymkode: 16447...916
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #2 Skrevet 19. desember 2021 Fikk tabletter uten PH-måling, ekstremt uansvarlig av lege, da tablettene er sterke og seponeringstiden er så lang at når man først begynner på dem så blir refluksen verre hver gang man slutter. forsøk heller å regulere med kosthold med mindre barnet plages ekstremt. Hos babyer er refluks vanlig - til en viss grad, tablettene er ikke bra for verken voksne eller barn Anonymkode: 4fee8...602
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fikk tabletter uten PH-måling, ekstremt uansvarlig av lege, da tablettene er sterke og seponeringstiden er så lang at når man først begynner på dem så blir refluksen verre hver gang man slutter. forsøk heller å regulere med kosthold med mindre barnet plages ekstremt. Hos babyer er refluks vanlig - til en viss grad, tablettene er ikke bra for verken voksne eller barn Anonymkode: 4fee8...602 Hverken vanlig eller melkeproteinfri MME har fungert så da er det ikke så mye mer å forsøke. Baby er 3 mnd. Anonymkode: 16447...916
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #4 Skrevet 20. desember 2021 Vi fikk bare beskjed om på helsestasjon at det var sannsynlig at ungen hadde stille refluks og at det ikke var noe annet å gjøre enn å heve hodeenden på senga. Levde allerede melkefritt. Så vi måtte bare stå i at ungen skrek nesten hele natta i mange måneder. Anonymkode: fc53c...675
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #5 Skrevet 20. desember 2021 Veldig lite med mindre barnet går ned i vekt dessverre. Vi prøvde melkefritt og han ble mye mye bedre, men ikke bra. Starta på medisiner (nexium) i 10 mnds alder da han var helt sykt plaget. Fikk de av en privatlege i Bergen for fikk det ikke via sykehus/barnelege. Fikk så fastlegen til å skrive de ut. 5 mg først og nå har vi 10 mg. Hverdagene ble mye bedre men vi strever med økt refluks og mer smerter/ubehag når magen går treigt, vaksiner, sykdom, tannfrembrudd og når vi bommer på maten. Lever allerede med et strengt kosthold. Tåler dårlig frukt, men stort sett de fleste grønnsaker går fint bortsett fra tomat. Kaster opp om han får mat han ikke tåler i litt større mengder f.eks 1/2 blåbær soya yoghurt eller 1/2 middagsglass med spagetti bologones (inneholder Tomat). Han er nå 14 mnd og vi strever mye fortsatt🥵 Anonymkode: f681a...25d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #6 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hverken vanlig eller melkeproteinfri MME har fungert så da er det ikke så mye mer å forsøke. Baby er 3 mnd. Anonymkode: 16447...916 Har dere prøvd alle typene melkeproteinfri MME? Den aminosyrebaserte? Anonymkode: 4fee8...602
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #7 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi fikk bare beskjed om på helsestasjon at det var sannsynlig at ungen hadde stille refluks og at det ikke var noe annet å gjøre enn å heve hodeenden på senga. Levde allerede melkefritt. Så vi måtte bare stå i at ungen skrek nesten hele natta i mange måneder. Anonymkode: fc53c...675 Når barnet har stille refluks skal ikke sengen heves engang 🙄 Anonymkode: 4fee8...602
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #8 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Veldig lite med mindre barnet går ned i vekt dessverre. Vi prøvde melkefritt og han ble mye mye bedre, men ikke bra. Starta på medisiner (nexium) i 10 mnds alder da han var helt sykt plaget. Fikk de av en privatlege i Bergen for fikk det ikke via sykehus/barnelege. Fikk så fastlegen til å skrive de ut. 5 mg først og nå har vi 10 mg. Hverdagene ble mye bedre men vi strever med økt refluks og mer smerter/ubehag når magen går treigt, vaksiner, sykdom, tannfrembrudd og når vi bommer på maten. Lever allerede med et strengt kosthold. Tåler dårlig frukt, men stort sett de fleste grønnsaker går fint bortsett fra tomat. Kaster opp om han får mat han ikke tåler i litt større mengder f.eks 1/2 blåbær soya yoghurt eller 1/2 middagsglass med spagetti bologones (inneholder Tomat). Han er nå 14 mnd og vi strever mye fortsatt🥵 Anonymkode: f681a...25d Hvorfor gir dere barnet soya? Refluks og melkeallergi Henger tett sammen og soya har samme proteiner som melk, ergo bør også unngås? Anonymkode: 4fee8...602
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #9 Skrevet 20. desember 2021 Vi hevet selvfølgelig hodeenden på senga, pluss hodeenden i vogna, han hadde stille reflux og sprutgulping. Fikk nexium fra 2 ukers alder og det hjalp fram til han var 6 mnd ca før dosen måtte justeres. Men måtte være rimelig forbanna på sykehuset når legen mente det var helt normalt at barn med reflux kom inn med ambulanse flere dager i uka pga pustestans🙈. Min ble til slutt operert da det var nesten fri flyt fra magesekken i nesten alle posisjoner ungen var i. Anonymkode: 8c1f6...191 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #10 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når barnet har stille refluks skal ikke sengen heves engang 🙄 Anonymkode: 4fee8...602 Skal den ikke? Hvorfor det? Nå fikk vi aldri ungen over i egen seng mens dette pågikk, så hodeenden var aldri hevet. Anonymkode: fc53c...675
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #11 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor gir dere barnet soya? Refluks og melkeallergi Henger tett sammen og soya har samme proteiner som melk, ergo bør også unngås? Anonymkode: 4fee8...602 Han tåler soya fint, men han reagerte på blåbær i yoghurten. Kan spise andre soya yoghurter uten at han reagerer/kaster opp Anonymkode: f681a...25d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #12 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi hevet selvfølgelig hodeenden på senga, pluss hodeenden i vogna, han hadde stille reflux og sprutgulping. Fikk nexium fra 2 ukers alder og det hjalp fram til han var 6 mnd ca før dosen måtte justeres. Men måtte være rimelig forbanna på sykehuset når legen mente det var helt normalt at barn med reflux kom inn med ambulanse flere dager i uka pga pustestans🙈. Min ble til slutt operert da det var nesten fri flyt fra magesekken i nesten alle posisjoner ungen var i. Anonymkode: 8c1f6...191 Hva slags undersøkelse avdekket dette ang fri flyt fra magesekken? Anonymkode: f681a...25d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #13 Skrevet 20. desember 2021 Dette med reflux er vel litt omdiskutert. Det er ofte en del plager som går igjen, men et refluxbarn kan ha et totalt ulikt problembilde sammenlignet med et annet. Nettopp derfor anbefales det å unngå medisiner så langt det lar seg gjøre. Min måtte ha en operasjon i buken etter fødsel og ble automatisk satt på nexium, liten dose. Vi stilte aldri spørsmål ved det, da legene bare sa det var best. Leste litt rundt omkring og begynte tvile på at ungen min hadde reflux. I blant var det noen sprutgulp, men ikke noe mer enn vanlige gulpunger har. Slutta med nexium og det var ingen endring fra eller til. Han gulper litt her og der fremdeles, gir måltidene litt over tid og ikke så store porsjoner. Overgangen til fast føde har gått ganske greit. Kastet opp to ganger på 4 måneder med fast føde, mest sannsynlig pga han har spist for mye/vært forstoppet og ikke pga reflux. Går greit opp i vekt, ligger midt i mellom de tynneste og tjukkeste, men ekstrem aktiv så brenner mye der. Sover godt om natta, slutta å heve hodeenden for flere måneder siden da sprutgulpene avtok veldig og nå skjer det omtrent aldri. ( 8 mnd) Stusser enda over valget med å bare sette han på medisinene uten å vite om han hadde det. Jeg har blitt litt paranoid av det og trenger ofte påminnelse fra andre at litt gulp her og der, oppkast en sjelden gang og gråteøkter ikke trenger være reflux. Det er veldig viktig å forstå at alle babyer har en del reflux lignende symptomer, noen mer enn andre og på veldig mange babyer kan man holde det i sjakk med en del forhåndsregler. De aller fleste vokser det av seg, så det varer ikke for alltid. Jeg er glad jeg stoppet med medisinene på han og heller tar noen forhåndsregler. Babyer har bitteliten magesekk lenge, og sliter de litt med fordøyelsen kan det påvirke oppgulp igjen. Det er vel først når babyen ikke sover og har vondt konstant medisiner burde settes inn. Men jeg tror dette med reflux har blitt litt overdrevent. Les tråder fra 2008 og før, der beskrives de samme tingene på babyer og ingen kaller det reflux. Der betegnes det som normale ting som de fleste babyer mer eller mindre går gjennom Anonymkode: a1fe7...6de
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #14 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han tåler soya fint, men han reagerte på blåbær i yoghurten. Kan spise andre soya yoghurter uten at han reagerer/kaster opp Anonymkode: f681a...25d Men hvis han har refluks så vil soya gjøre det verre! Akkurat som melk gjør det! Anonymkode: 4fee8...602
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #15 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Dette med reflux er vel litt omdiskutert. Det er ofte en del plager som går igjen, men et refluxbarn kan ha et totalt ulikt problembilde sammenlignet med et annet. Nettopp derfor anbefales det å unngå medisiner så langt det lar seg gjøre. Min måtte ha en operasjon i buken etter fødsel og ble automatisk satt på nexium, liten dose. Vi stilte aldri spørsmål ved det, da legene bare sa det var best. Leste litt rundt omkring og begynte tvile på at ungen min hadde reflux. I blant var det noen sprutgulp, men ikke noe mer enn vanlige gulpunger har. Slutta med nexium og det var ingen endring fra eller til. Han gulper litt her og der fremdeles, gir måltidene litt over tid og ikke så store porsjoner. Overgangen til fast føde har gått ganske greit. Kastet opp to ganger på 4 måneder med fast føde, mest sannsynlig pga han har spist for mye/vært forstoppet og ikke pga reflux. Går greit opp i vekt, ligger midt i mellom de tynneste og tjukkeste, men ekstrem aktiv så brenner mye der. Sover godt om natta, slutta å heve hodeenden for flere måneder siden da sprutgulpene avtok veldig og nå skjer det omtrent aldri. ( 8 mnd) Stusser enda over valget med å bare sette han på medisinene uten å vite om han hadde det. Jeg har blitt litt paranoid av det og trenger ofte påminnelse fra andre at litt gulp her og der, oppkast en sjelden gang og gråteøkter ikke trenger være reflux. Det er veldig viktig å forstå at alle babyer har en del reflux lignende symptomer, noen mer enn andre og på veldig mange babyer kan man holde det i sjakk med en del forhåndsregler. De aller fleste vokser det av seg, så det varer ikke for alltid. Jeg er glad jeg stoppet med medisinene på han og heller tar noen forhåndsregler. Babyer har bitteliten magesekk lenge, og sliter de litt med fordøyelsen kan det påvirke oppgulp igjen. Det er vel først når babyen ikke sover og har vondt konstant medisiner burde settes inn. Men jeg tror dette med reflux har blitt litt overdrevent. Les tråder fra 2008 og før, der beskrives de samme tingene på babyer og ingen kaller det reflux. Der betegnes det som normale ting som de fleste babyer mer eller mindre går gjennom Anonymkode: a1fe7...6de DETTE! Her også bare satte de barnet på medisiner. Gulping er helt vanlig, og reflukslignende symptomer er helt vanlig hos nyfødte. Folk legger alt for mye i gulpingen og skvulpingen! Sprutgulp er også helt vanlig. Anonymkode: 4fee8...602
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #16 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men hvis han har refluks så vil soya gjøre det verre! Akkurat som melk gjør det! Anonymkode: 4fee8...602 Då kjenner visst du barnet mitt bedre enn meg då😉 Anonymkode: f681a...25d
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #17 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Då kjenner visst du barnet mitt bedre enn meg då😉 Anonymkode: f681a...25d Men dette er jo hele cluet. En mor kjenner sitt barn ut og inn. Legene kan tilby medisiner for diverse ting, men det er utrolig mye ei mor kan bidra med for å bedre mange utfordringer barn sliter med. Synes dere mødre skal stole på dere selv og ha troen på at i veldig mange situasjoner så er den spesialkunnskapen dere har på barnet deres ganske kraftfullt. Anonymkode: a1fe7...6de
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #18 Skrevet 21. desember 2021 Har ikke fått noen annen hjelp enn litt vennlige råd enda, han er 2 år nå og legene sier fremdeles at han snart vokser det av seg. Ligger helt nederst på vektkurven, men ikke direkte undervektig, bare veldig tynn. Anonymkode: c6343...ec5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #19 Skrevet 22. desember 2021 Ts her. Oppsummert fra denne tråden får noen beskjed om at det er normalt og at man må se det an. Mens andre igjen ble satt på medisiner. Men måtte dere alle prøve ut melkefri kost først? Hvor lenge måtte dere prøve det i så fall? Anonymkode: 16447...916
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #20 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 21.12.2021 den 10.14): Då kjenner visst du barnet mitt bedre enn meg då😉 Anonymkode: f681a...25d Handler ikke om å kjenne barnet ditt, herregud. Men har barnet ditt melkeproteinallergi så vil soya gjøre refluksen verre. Hva er det du ikke forstår? Anonymkode: 4fee8...602
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå