AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 På grunn av alt jeg har tålt og funnet meg i. Fordi jeg trodde det var kjærlighet. For at jeg har brukt mesteparten av livet mitt på å ta i mot krenkelser, slag, stygge ord og fornedrelser. Og nå er det for seint. Jeg er ødelagt. Jeg kommer ikke til å klare å jobbe igjen. Jeg kommer ikke til å kunne ha et normalt kjærlighetsforhold til noen noen gang. Livet mitt er ødelagt. Så det gikk akkurat som han sa: Ingen kommer noen gang til å elske deg. Det finnes ingen hjelp for ofre etter vold i nære relasjoner. Gå før det er for seint og du er ødelagt sånn som meg. Anonymkode: bbda2...eef 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #2 Skrevet 19. desember 2021 Du må slutte å høre på dritt fra eksen. Anonymkode: baddb...a18 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): På grunn av alt jeg har tålt og funnet meg i. Fordi jeg trodde det var kjærlighet. For at jeg har brukt mesteparten av livet mitt på å ta i mot krenkelser, slag, stygge ord og fornedrelser. Og nå er det for seint. Jeg er ødelagt. Jeg kommer ikke til å klare å jobbe igjen. Jeg kommer ikke til å kunne ha et normalt kjærlighetsforhold til noen noen gang. Livet mitt er ødelagt. Så det gikk akkurat som han sa: Ingen kommer noen gang til å elske deg. Det finnes ingen hjelp for ofre etter vold i nære relasjoner. Gå før det er for seint og du er ødelagt sånn som meg. Anonymkode: bbda2...eef Du er like ødelagt som DU bestemmer. Aldri la noen få den gleden Anonymkode: d717a...2c5 14
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 Hei. Du skal ikke skamme deg. Skammen er voldsmannen sin byrde og ikke din! Du må jobbe med skammen i terapi. Det har hjulpet meg og mange andre voldsutsatte kvinner. Se også dette flotte intervjuet Det viktigste hun sier her er nettopp dette med å legge skylden der den hører hjemme og at ansvaret og skammen skal bæres av han ikke henne. Modig jente og fantastisk sterkt intervju og budskap! Anonymkode: 79d57...f64 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det finnes ingen hjelp for ofre etter vold i nære relasjoner. Gå før det er for seint og du er ødelagt sånn som meg. Anonymkode: bbda2...eef Jo, det finnes traumeterapi og selvhevdende terapi som stryker selvfølelsen og selvbildet ditt. Det må du begynne i ❤️ Det er tungt, men verdt det! Jeg har gått hver uke i to år nå og det går sakte men sikkert fremover mtp selvverdet. Det er verdt enda to år til om det kan hjelpe resten av fremtiden min Anonymkode: 79d57...f64 8
Flintis Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): På grunn av alt jeg har tålt og funnet meg i. Fordi jeg trodde det var kjærlighet. For at jeg har brukt mesteparten av livet mitt på å ta i mot krenkelser, slag, stygge ord og fornedrelser. Og nå er det for seint. Jeg er ødelagt. Jeg kommer ikke til å klare å jobbe igjen. Jeg kommer ikke til å kunne ha et normalt kjærlighetsforhold til noen noen gang. Livet mitt er ødelagt. Så det gikk akkurat som han sa: Ingen kommer noen gang til å elske deg. Det finnes ingen hjelp for ofre etter vold i nære relasjoner. Gå før det er for seint og du er ødelagt sånn som meg. Anonymkode: bbda2...eef For å ta det siste først blir en utsatt for vold skal en gå. Så til det med skam, allerede ved å skrive dette innlegget kan du ha hjulpet noen. Bare det gjør deg litt bedre enn du var før du skrev. Klapp på skuldra til deg. Nå er sikkert ting litt håpløst og fortiden ser ikke bra ut, men du kan bruke nåtiden til å få en bedre fremtid. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 Flintis skrev (7 minutter siden): For å ta det siste først blir en utsatt for vold skal en gå. Hei Flintis, jeg forstår at du skriver dette velment, men vær så snill å se videoen jeg postet over for å lære hvorfor man ikke skal klandre kvinnen for å ikke ha gått før. Det er så mye som skjer når man blir utsatt for psykisk og fysisk vold, hjernen blir paralysert slik andre pattedyr fryser og faller om og spiller døde når de blir utsatt for fare. En helt automatisk og ukontrollert respons man ikke kan styre. Man tenker ikke rasjonelt når hjernen er i konstant "fight or flight" og i gjennomsnitt tar det 7 forsøk før man kommer seg ut av et voldelig forhold. Det tar ofte lang tid og den mest farlige fasen er nettopp ved brudd eller når man ytrer ønsket om brudd, da eskalerer trusler og trakassering, og evn den fysiske volden og det er da partnerdrap skjer. Det er lett å si at man skal gå, men man blir faktisk holdt fanget som gissel av psykisk og evn fysisk mishandling. Dette er noe flere bør lære fordi det er så vondt for oss som har vært i den situasjonen at folk rundt tror at det bare er å gå, det bagatelliserer den skadelige og traumatiske effekten det har på et menneskehjerne å leve i et voldelig forhold. Mange utvikler også en form for stockholmsyndrom, på fagspråket kalt traumebånd og å bryte dette trenger man gjerne profesjonell hjelp til i lang tid da det sammenlignes rent medisinsk (samme som skjer i hjernen) med at en opiatavhengig skal vekk fra opiatene og klare seg uten tilbakefall. Mener ikke å skrive dette for å diskutere det ytterligere, bare for å vennlig opplyse Anonymkode: 79d57...f64 9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jo, det finnes traumeterapi og selvhevdende terapi som stryker selvfølelsen og selvbildet ditt. Det må du begynne i ❤️ Det er tungt, men verdt det! Jeg har gått hver uke i to år nå og det går sakte men sikkert fremover mtp selvverdet. Det er verdt enda to år til om det kan hjelpe resten av fremtiden min Anonymkode: 79d57...f64 Det finnes - hvor? Hvem kan jeg snakke med? Nei - det finnes ingen hjelp. Jeg har tryglet fastlegen om å hjelpe meg å finne noen. Jeg har sendt minst femten henvendelser og har hatt minst tjue timer, med samme resultat. «Skal sjekke om jeg finner noen». En henvisning til traumepoliklinikk ble avvist. Dps har meg i kø (har ventet siden mars). Kommunen vil ikke ta meg inn fordi de mener dps skal ta meg. Private har ikke kapasitet eller kompetanse. Jeg har vært suicidal. Jeg er deprimert. Jeg har angst. Jeg har mareritt og flashbacks og vondt i hele kroppen. Men det finnes ingen hjelp. Diagnosen er klar: ptsd og kompleks ptsd. Og etter det var jeg overlatt til meg selv. Anonymkode: bbda2...eef 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 Du trenger nok hjelp. Jeg vet ingenting om dette temaet, men sjekk ut insta og podcast til Anniken Binz for å bygge selvfølelse igjen💕 Anonymkode: 51c61...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 Flintis skrev (18 minutter siden): For å ta det siste først blir en utsatt for vold skal en gå. Så til det med skam, allerede ved å skrive dette innlegget kan du ha hjulpet noen. Bare det gjør deg litt bedre enn du var før du skrev. Klapp på skuldra til deg. Nå er sikkert ting litt håpløst og fortiden ser ikke bra ut, men du kan bruke nåtiden til å få en bedre fremtid. Lykke til Selvsagt skal man gå om man utsettes for vold. Om man skjønner at det er vold. Om man ikke tror man beskytter noen ved å bli. Om man ikke tror man fortjener det. Hvilken fremtid? Som sagt - det finnes ingen hjelp. Og noen må skrike ut om det sånn at andre kan gjøre noe med det, for det er for jævlig. Det føles dobbelt som at dette var min feil og som at ingen bryr seg. Anonymkode: bbda2...eef
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du er like ødelagt som DU bestemmer. Aldri la noen få den gleden Anonymkode: d717a...2c5 Jeg klarer ikke å reparere meg selv. Anonymkode: bbda2...eef
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du må jobbe med skammen i terapi Hvor???!! Anonymkode: bbda2...eef
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det finnes - hvor? Hvem kan jeg snakke med? Nei - det finnes ingen hjelp. Jeg har tryglet fastlegen om å hjelpe meg å finne noen. Jeg har sendt minst femten henvendelser og har hatt minst tjue timer, med samme resultat. «Skal sjekke om jeg finner noen». En henvisning til traumepoliklinikk ble avvist. Dps har meg i kø (har ventet siden mars). Kommunen vil ikke ta meg inn fordi de mener dps skal ta meg. Private har ikke kapasitet eller kompetanse. Jeg har vært suicidal. Jeg er deprimert. Jeg har angst. Jeg har mareritt og flashbacks og vondt i hele kroppen. Men det finnes ingen hjelp. Diagnosen er klar: ptsd og kompleks ptsd. Og etter det var jeg overlatt til meg selv. Anonymkode: bbda2...eef Det er veldig mange psykologer som har traumespesialiserende behandling i samtaleterapi. Det finnes også en behandling som heter EDMR. Hvis du har stått på venteliste til DPS siden mars må du ringe dit å purre, de plikter å svare henvisninger innen tre måneder! Privatpraktiserende har som regel mer kompetanse og mye mer tid til deg så du kan gå der så lenge du har behov for. På en DPS blir man ofte kastet ut for å gi plass til nye etter 6 mnd og traumeterapi tar mye lenger tid enn det. Finn deg en privatpraktiserende psykolog med avtale med kommunen så betaler du det samme, ring rundt å spør om de tilbyr traumeterapi. Få også fastlegen din til å henvise deg til opphold på Modum Bad, det er lang ventetid der også men landets beste traumebehandling hvor over 90% opplever bedring. Det er masse håp for deg! Anonymkode: 79d57...f64 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #14 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei Flintis, jeg forstår at du skriver dette velment, men vær så snill å se videoen jeg postet over for å lære hvorfor man ikke skal klandre kvinnen for å ikke ha gått før. Det er så mye som skjer når man blir utsatt for psykisk og fysisk vold, hjernen blir paralysert slik andre pattedyr fryser og faller om og spiller døde når de blir utsatt for fare. En helt automatisk og ukontrollert respons man ikke kan styre. Man tenker ikke rasjonelt når hjernen er i konstant "fight or flight" og i gjennomsnitt tar det 7 forsøk før man kommer seg ut av et voldelig forhold. Det tar ofte lang tid og den mest farlige fasen er nettopp ved brudd eller når man ytrer ønsket om brudd, da eskalerer trusler og trakassering, og evn den fysiske volden og det er da partnerdrap skjer. Det er lett å si at man skal gå, men man blir faktisk holdt fanget som gissel av psykisk og evn fysisk mishandling. Dette er noe flere bør lære fordi det er så vondt for oss som har vært i den situasjonen at folk rundt tror at det bare er å gå, det bagatelliserer den skadelige og traumatiske effekten det har på et menneskehjerne å leve i et voldelig forhold. Mange utvikler også en form for stockholmsyndrom, på fagspråket kalt traumebånd og å bryte dette trenger man gjerne profesjonell hjelp til i lang tid da det sammenlignes rent medisinsk (samme som skjer i hjernen) med at en opiatavhengig skal vekk fra opiatene og klare seg uten tilbakefall. Mener ikke å skrive dette for å diskutere det ytterligere, bare for å vennlig opplyse Anonymkode: 79d57...f64 Hjertelig takk for opplyningen. Det er ikke ment å klandre den voldsutsatte på noen måte og jeg er oppriktig lei for at det kan oppfattes slik. Det jeg mente var at et tilfelle med vold er ett for mye og da må en som trådstarter skriver gå. Men som du skriver enkelt er det ikke. Anonymkode: 12e6b...cfa 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #15 Skrevet 19. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er veldig mange psykologer som har traumespesialiserende behandling i samtaleterapi. Det finnes også en behandling som heter EDMR. Hvis du har stått på venteliste til DPS siden mars må du ringe dit å purre, de plikter å svare henvisninger innen tre måneder! Privatpraktiserende har som regel mer kompetanse og mye mer tid til deg så du kan gå der så lenge du har behov for. På en DPS blir man ofte kastet ut for å gi plass til nye etter 6 mnd og traumeterapi tar mye lenger tid enn det. Finn deg en privatpraktiserende psykolog med avtale med kommunen så betaler du det samme, ring rundt å spør om de tilbyr traumeterapi. Få også fastlegen din til å henvise deg til opphold på Modum Bad, det er lang ventetid der også men landets beste traumebehandling hvor over 90% opplever bedring. Det er masse håp for deg! Anonymkode: 79d57...f64 Som sagt, jeg har gjort det. Ingen tilbyr emdr her. Ingen private har kompetanse/mulighet. Dps har jeg ringt mange ganger, de skal «komme tilbake til meg». Modum Bad går ikke, jeg har barn og må passe på dem. Det finnes ingen. Anonymkode: bbda2...eef Endret 20. desember 2021 av Matas Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #16 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Modum Bad går ikke, jeg har barn og må passe på dem. Anonymkode: bbda2...eef Du kan søke om å ta med barna og inkludere dem i terapien https://www.modum-bad.no/behandling/familiebehandling/behandlingstilbud/ Anonymkode: baddb...a18
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #17 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan søke om å ta med barna og inkludere dem i terapien https://www.modum-bad.no/behandling/familiebehandling/behandlingstilbud/ Anonymkode: baddb...a18 Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne søke på dette, da vi ikke hadde samspillsproblematikk. Jeg har heller ikke involvert mine barn i min ptsd. Anonymkode: bbda2...eef
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #18 Skrevet 19. desember 2021 Hva foreslår fastlegen? Enten har du krav på behandling i dps, om de avslår kan du også klage, hvis ikke må du få et kommunalt tilbud, som feks psykiatrisk sykepleier. Ellers kan du se om gomentor kan være noe for deg. Hvordan blir barna dine ivaretatt foresten? Anonymkode: b4605...8cd 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #19 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne søke på dette, da vi ikke hadde samspillsproblematikk. Jeg har heller ikke involvert mine barn i min ptsd. Anonymkode: bbda2...eef Fastlegen din gir deg feil og for dårlig informasjon. Bytt fastlege til en som står på litt for deg sånn som en fastlege skal! Privatpraktiserende psykolog må du finne selv, men fastlegen skriver henvisning både til det og Modum bad for deg. Du kvalifiserer til vurdering begge steder! Anonymkode: 79d57...f64 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #20 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva foreslår fastlegen? Enten har du krav på behandling i dps, om de avslår kan du også klage, hvis ikke må du få et kommunalt tilbud, som feks psykiatrisk sykepleier. Ellers kan du se om gomentor kan være noe for deg. Hvordan blir barna dine ivaretatt foresten? Anonymkode: b4605...8cd Barna blir ivaretatt av meg. Jeg går eller kjører meg en tur når jeg skal grine, tror ikke de merker så mye til problemene mine. Fastlegen sier at hun ikke vet, at der virker som dps er overbelastet, at hun skal sjekke ut om det finnes noe og komme tilbake til meg om det. Får aldri noe svar, purrer, samme svar på nytt. Om og om igjen. Det finnes ingen. Anonymkode: bbda2...eef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå