Gå til innhold

Mat og vann til baby 8 mnd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva får din baby på ca 8 mnd å spise og drikke? 

Her gis det grøt om morgenen, middag glass på dagen og grøt til kvelden igjen. Ammer innimellom og gir av og til litt vann, men ikke hver dag. Er dette ok eller burde baby få i seg noe annet evnt mer vann, brød eller noe slik? 

Anonymkode: d14c7...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På den alderen fikk min flaske på nattmorgenen (halv fem), brødskive til frokost, flaske til lunsj, middagsglass eller det jeg spiste, grøt og flaske til kvelds.

Anonymkode: e4415...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På den alderen fikk min flaske på nattmorgenen (halv fem), brødskive til frokost, flaske til lunsj, middagsglass eller det jeg spiste, grøt og flaske til kvelds.

Hadde barnet ditt tenner? Vil gjerne prøve å gi brødskive men hvor små må bitene være? Har du noe på skiven?  Er livredd for at han setter en bit i halsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn fikk svært sent tenner men spiste brødskive fra de var 7 mnd. 

Anonymkode: 85b44...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt til frokost. Brødskive, bananlapper ol til lunsj. Vanlig usaltet middagsmat til middag. Grøt og melk til kvelds. Nattflaske med melk. Ellers vann som drikke.

Anonymkode: 85d2c...e41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hadde barnet ditt tenner? Vil gjerne prøve å gi brødskive men hvor små må bitene være? Har du noe på skiven?  Er livredd for at han setter en bit i halsen. 

Vi ga brødskive fra kanskje 6-7 mnd. Store nok biter til at de ikke kunne dras bak i halsen ved et uhell, og la de aldri rett inn i munnen. Enten holdt vi de foran slik at han måtte gape over selv/utforske med leppene først, eller så fikk han dem i hånden. Hadde på leverpostei eller diverse most frukt/grønnsaker.

Anonymkode: c35ab...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, hun hadde et par tenner, men de får til mye med gommer også. Hun fikk små biter brød med leverpostei, tror jeg at jeg begynte med. Og vann på kopp. Hun har alltid vært flink til å ta passe biter, venninna hennes var i en annen liga. Ikke la babyen spise alene mens du f.eks går for å hente noe, og så ser du fort hvordan/hva du må tilrettelegge. Se en video om hvordan du håndterer barn som har satt noe i halsen, hvis det får deg til å føle deg tryggere. Og så tror jeg at tørt brød er lettere å sette i halsen enn brød med smørepålegg. Og bare tørt brød er kjipe greier, babyene er jo nysgjerrig på smaker 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva får din baby på ca 8 mnd å spise og drikke? 

Her gis det grøt om morgenen, middag glass på dagen og grøt til kvelden igjen. Ammer innimellom og gir av og til litt vann, men ikke hver dag. Er dette ok eller burde baby få i seg noe annet evnt mer vann, brød eller noe slik? 

Hvorfor får ikke babyen normal mat som dere spiser?

Anonymkode: e68a9...9c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du virkelig variere litt. Altfor ensidig kosthold spør du meg. Hva med frukt,grønnsaker, sunt fett etc? Barnemat på glass inneholder lite næring pga måten det er laget på (kokt i hjel for å si det enkelt). Sjekk ut «barebrabarnemat» på insta eller nettsiden. Masse oppskrifter, tips og råd. 

Anonymkode: a1ed3...ce3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her må du virkelig variere litt. Altfor ensidig kosthold spør du meg. Hva med frukt,grønnsaker, sunt fett etc? Barnemat på glass inneholder lite næring pga måten det er laget på (kokt i hjel for å si det enkelt). Sjekk ut «barebrabarnemat» på insta eller nettsiden. Masse oppskrifter, tips og råd. 

Anonymkode: a1ed3...ce3

Så hvorfor sier helsestasjonen at glass er bra nok?

Anonymkode: d495e...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så hvorfor sier helsestasjonen at glass er bra nok?

Anonymkode: d495e...251

For at mødre skal slippe å føle seg mislykket. Glass er steril mat som tilfører null smak og bakterier til barnet.

Er som å gi ungen boksmat, ser ingen voksne faktisk spise joikakaker og spaghetti på boks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

For at mødre skal slippe å føle seg mislykket. Glass er steril mat som tilfører null smak og bakterier til barnet.

Er som å gi ungen boksmat, ser ingen voksne faktisk spise joikakaker og spaghetti på boks.

Merkelig at butikkene likevel selger dette da, og må stadig vekk fylle på nytt 🙃

Ellers er jeg ganske sikker på at helsesøster ikke sier at mat på glass er bra kun fordi at mødre ikke skal føle seg mislykket. Det er ikke helsesøsters samfunnsmandat.

Anonymkode: 2e0d6...43c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 9 mnd. Han får brødskive til frokost, frukt og bananlapper eller omelett til lunsj, vanlig usaltet middag til middag, noen ganger middagsglass om det ikke er babyvennlig mat, og grøt til kvelds. Han ammes også en del, og får hirsepop og noen ganger smoothie pose til dessert. Idag smakte han sjokolade. Det var veldig populært 😊 det var storesøster som gav ham litt. 

Anonymkode: 4382c...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min på 8 måneder spiser stort sett bare grøt og fruktmos, avakado O.l. Ikke så glad i middag enda. Gidder ikke stresse, aldri hørt om noen som aldri begynte å spise og tygge fordi de ikke var på full matmeny innen en viss måned. Her får du gjerne svar fra de som har vært heldig å få spise glade babyer fra dag 1. Men babyer er forskjellige, la din unge få gå i sitt tempo. 

Anonymkode: 8cdf7...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...