Gå til innhold

Privat vs offentlig stilling som småbarnsforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Som småbarnsforelder hvor man vet at man skal ha 1-2 barn til, hva ville du valgt?

Offentlig:

Lavere fastlønn enn privat, men betaler ut hele lønnen ved sykemelding/permisjon, sånn at man ikke taper inntekt eller feriepenger. Betaler også når man har sykt barn. Pensjonssparing er også bedre. Kurs/videreutdanning via jobb. Mindre fleksibel arbeidstid. Hjemmekontor ikke relevant.

Privat: 

Muligheten til en høyere lønn, men ved sykemelding/permisjon er det NAV som utbetaler maks 6G, ingen feriepengeopptjening. Ingen lønn ved sykt barn (vet at dette er arbeidsmiljøloven, men sånn fungerer det ikke i praksis). Minste pensjonssparing som er lovpålagt. Kurs/videreutdanning må i stor grad ordnes selv. Mer fleksibel arbeidstid. Hjemmekontor ikke relevant.

Anonymkode: 605da...61f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha alltid alle rettigheter på stell ifht permisjon, sykdom og pensjon, særlig som småbarnsforeldre! Det blir fravær med små barn. Du trenger pensjon som gammel. Og det at arbeidsgiver forskutterer nav kan spare deg mye økonomisk hodebry dersom du blir syk og utbetaling ikke kommer på den vanlige utbetalingsdatoen....

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei

Som småbarnsforelder hvor man vet at man skal ha 1-2 barn til, hva ville du valgt?

Offentlig:

Lavere fastlønn enn privat, men betaler ut hele lønnen ved sykemelding/permisjon, sånn at man ikke taper inntekt eller feriepenger. Betaler også når man har sykt barn. Pensjonssparing er også bedre. Kurs/videreutdanning via jobb. Mindre fleksibel arbeidstid. Hjemmekontor ikke relevant.

Privat: 

Muligheten til en høyere lønn, men ved sykemelding/permisjon er det NAV som utbetaler maks 6G, ingen feriepengeopptjening. Ingen lønn ved sykt barn (vet at dette er arbeidsmiljøloven, men sånn fungerer det ikke i praksis). Minste pensjonssparing som er lovpålagt. Kurs/videreutdanning må i stor grad ordnes selv. Mer fleksibel arbeidstid. Hjemmekontor ikke relevant.

Høres ut som en veldig lite proff privat arbeidsgiver! Klart du skal ha lønn ved sykt barn. Noe annet er vel ikke lov? 

Anonymkode: bd8b1...e59

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som en veldig lite proff privat arbeidsgiver! Klart du skal ha lønn ved sykt barn. Noe annet er vel ikke lov? 

Anonymkode: bd8b1...e59

Lol det er veldig søtt og naivt å tro at freelancere har det sånn. Er jeg syk så får jeg ikke betalt!

Anonymkode: 446f9...986

Skrevet
Summeer skrev (3 minutter siden):

Ha alltid alle rettigheter på stell ifht permisjon, sykdom og pensjon, særlig som småbarnsforeldre! Det blir fravær med små barn. Du trenger pensjon som gammel. Og det at arbeidsgiver forskutterer nav kan spare deg mye økonomisk hodebry dersom du blir syk og utbetaling ikke kommer på den vanlige utbetalingsdatoen....

Privat arbeidsgiver vil selvsagt heller at NAV betaler ut sykepenger/permisjonspenger, for da slipper arbeidsgiver å betale feriepenger eller arbeidsgiveravgift… 

Vil du med det si at offentlig er bedre når man er foreldre til små barn? 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lol det er veldig søtt og naivt å tro at freelancere har det sånn. Er jeg syk så får jeg ikke betalt!

Det skal sies at det her ikke er snakk om freelance, men fast ansettelse i privat bedrift. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber offentlig og selv om jeg ofte klager på lønna er jeg sååå glad for alle rettighetene jeg har som arbeidstaker. Og organisert. 

Anonymkode: 8f003...4ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo noe helt annet. Da er man ikke fast ansatt og velger selv å stå utenfor den sikkerheten fast ansettelse gir.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det skal sies at det her ikke er snakk om freelance, men fast ansettelse i privat bedrift. 

Ts

Hvordan kan de bryte aml i praksis mener du? Mtp sykt barn.

Så lenge arbeidstiden er 08-16 i den offentlige stillingen hadde jeg LETT valgt den framfor den private. Så kan du heller søke deg en mer brukbar og verdig stilling i et privat firma senere om lønn er viktig.

Anonymkode: c38f0...c54

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn men gikk fra privat til offentlig for kort tid siden. Ville absolutt valgt privat. Mye mer tilrettelagt for at man har et liv utenom jobb. Omtrent alle rundt meg er småbarnsmødre og sjefen sier umiddelbart «ok, god bedring til alle i heimen» når noen har sykt barn, god stemning og gratulasjoner når noen er gravide. Bemanner slik at det tas høyde for at noen er i permisjon. Generelt mye bedre miljø. Ville absolutt valgt det offentlige.

Anonymkode: 43507...b16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Privat arbeidsgiver vil selvsagt heller at NAV betaler ut sykepenger/permisjonspenger, for da slipper arbeidsgiver å betale feriepenger eller arbeidsgiveravgift… 

Vil du med det si at offentlig er bedre når man er foreldre til små barn? 

Ts 

Med mindre du har en spesifikk arbeidsgiver in mind her, så kan jeg hvertfall glimte til med at min arbeidsgiver betaler permisjonspengene mine slik at jeg får full feriepengeopptjening OG dekker all lønn over 6G. I tillegg får jeg masse kurs/videreutdanninger, god bonusordning, lønn ved sykt barn slik loven pålegger dem, og pensjonssparing godt over minstekravet. I tillegg er arbeidstiden svært fleksibel. 

Jeg kjenner mange som har de samme godene i sine private bedrifter, så det finnes mange bedrifter som er super å jobbe i også i en småbarnsfase! Det kommer helt an på bedriften. 

Skrevet (endret)

Jeg jobber i det private. de forskutterer nav, dekker gapet mellom lønn og 6g, og har økt pensjonssparing over 7,1g der det er knekkpunkt i opptjening til folketrygden, far får 14 dager med lønn ved fødsel og vi har lønnede dager ved oppstart i barnehage for å ta noen eksempler . Det er ikke kun i det offentlige man har ordnede forhold. Det er verdt mye i både hverdagen og det lange løp.

Endret av Summeer
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke barn men gikk fra privat til offentlig for kort tid siden. Ville absolutt valgt privat. Mye mer tilrettelagt for at man har et liv utenom jobb. Omtrent alle rundt meg er småbarnsmødre og sjefen sier umiddelbart «ok, god bedring til alle i heimen» når noen har sykt barn, god stemning og gratulasjoner når noen er gravide. Bemanner slik at det tas høyde for at noen er i permisjon. Generelt mye bedre miljø. Ville absolutt valgt det offentlige.

Anonymkode: 43507...b16

Du ville absolutt valgt privat og ville absolutt valgt det offentlige?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei

Offentlig:

Privat: 

Dette er jo ikke generelt gyldig. Jeg jobber privat og har alle de rettighetene du ramser opp under offentlig. I tillegg relativt høy lønn.

Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i det private. de forskutterer nav, dekker gapet mellom lønn og 6g, og har økt pensjonssparing over 7,1g der det er knekkpunkt i opptjening til folketrygden, og får får 14 dager med lønn ved fødsel og vi har lønnede dager ved oppstart i barnehage for å ta noen eksempler . Det er ikke kun i det offentlige man har ordnede forhold. Det er verdt mye i både hverdagen og det lange løp.

Har dette privat jeg også. Samt full flexitid, 6 betalte ferieuker i året og 7% i pensjonssparing. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri valgt en slik arbeidsgiver som du beskriver som privat her TS. Småbarn eller ikke. Ordnede forhold er avgjørende. 

Anonymkode: 7aa39...ad9

• Liker 2
Skrevet

Får man alltid forskuttert lønn fra arbeidsgiver under foreldrepermisjon i det offentlige?

Skrevet

Takk for gode svar. 

Må presisere at jeg vet at alle private arbeidsgivere selvsagt ikke er sånn, dette gjelder en spesifikk arbeidsgiver. Skjønner at mange private har flust av goder på lik linje med eller bedre enn i det offentlige. 

Det jeg har ramset opp er gjeldende for meg og min situasjon, hvor jeg står og skal finne ut om jeg skal bytte jobb. 

Ts

Skrevet

Friheten jeg har i det private, knuser fengslet jeg levde i da jeg jobbet i det offentlige. Hjemmekontor, gå tidligere, komme senere, styre egne dager.

Klokke inn og ut er faen meg bra jævlig!

Anonymkode: 31a47...4b3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan kan de bryte aml i praksis mener du? Mtp sykt barn.

Så lenge arbeidstiden er 08-16 i den offentlige stillingen hadde jeg LETT valgt den framfor den private. Så kan du heller søke deg en mer brukbar og verdig stilling i et privat firma senere om lønn er viktig.

Kan ikke gå for mye i detalj her, men jeg får provisjon av hva jeg fakturerer for, og de dagene jeg da ikke er på jobb (feks pga sykt barn), får jeg ingenting, fordi jeg ikke har fakturert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...