Gå til innhold

Hvor mye burde 5 åringen ha å si på bosted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har en 5, snart 6 åring. Han sier ofte at han bare vil være hos meg, og ikke pappa. Vi har han 50/50. Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha han mer, men dette er ikke noe pappaen ønsker (forståelig nok). 
Men jeg lurer på hvor mye en på denne alderen skal kunne si, som vi må høre på? 
Føler ikke det er noe særlig å levere til pappaen når han hver gang sier at han alltid savner meg, og vil bare være hos meg. 
Pappaen er kjempe flink, grei og snill med sønnen vår! Men sønnen vår har alltid vært en mammagutt, og vært veldig avhengig av meg. 

Anonymkode: f5eb3...eb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting. Han er for liten til å forstå hva han snakker om. Så lenge du er trygg på at han er trygg og ivaretatt hos far, bestemmer dere voksne. 

Anonymkode: 031c2...b8f

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingenting. Han er for liten til å forstå hva han snakker om. Så lenge du er trygg på at han er trygg og ivaretatt hos far, bestemmer dere voksne. 

Okei, godt å vite at vi tar rett beslutning.

Skrevet

Ikke hør på et så lite barn, utenom at det kommer alarmerende informasjon. Hen vil ofte velge det stedet hvor det er mest godteri og sene leggetider f eks. 

Anonymkode: 8c6a3...141

• Liker 1
Skrevet

Hvor lenge har dere praktisert 50/50 og hvordan løses samværsplanen? Dersom det er en uke hos hver av dere, er jo det ganske lenge å være borte fra mamma eller pappa. Kan dere vurdere å teste ut en annen ordning med hyppigere bytte eller mer besøk eller kontakt med deg i farens uke? Jeg ville absolutt tatt det barnet sier på alvor og prøvd med små justeringer for å skape en bedre hverdag for han. 

Anonymkode: 1d968...451

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Okei, godt å vite at vi tar rett beslutning.

Det vet du jo ikke noe mer om fordi noen på internett sa det, da. 

• Liker 1
Skrevet

Ingenting så lenge far er bra far. Da er det tvertimot bra at han blir mindre mammagutt. 

Det er forøvrig ikke noe du bør oppmuntre til at han er. Bidra heller til at han blir positiv til å dra til far. 

Anonymkode: 85a90...c9b

• Liker 1
Skrevet

Kan dere gi det et forsøk å fordele 50-50 på en litt annen måte? Istedenfor en uke av gangen.... Vet om noen som praktiserer man+tirs hos en forelder, ons+tors hos en annen, og annenhver helg. For meg virker det som veldig mange oppbrudd, men barna deres er 4 og 5 år, og har blitt mindre stresset av det faktisk.... Høres rart ut, for jeg tenker jo i mitt voksne hodet at jo færre oppbrudd jo bedre, men disse barna føler ikke hele tiden at de savner noen lenge. Det må sikkert justeres når de blir eldre og føler at de flytter "hele tiden", men pr i dag så er det det som fungerer best hos dem. Verdt et forsøk, kanskje.

Anonymkode: a2647...8bd

• Liker 3
Skrevet

Mor henter i bhg mandag og ungen er der til torsdag, en natt hos pappa, og mor henter i bhg fredag. Så bytte; Pappa henter i bhg mandag, etc etc… kunne det funket?

Anonymkode: 6210c...3bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2021 den 20.24):

Hei! 
Jeg har en 5, snart 6 åring. Han sier ofte at han bare vil være hos meg, og ikke pappa. Vi har han 50/50. Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha han mer, men dette er ikke noe pappaen ønsker (forståelig nok). 
Føler ikke det er noe særlig å levere til pappaen når han hver gang sier at han alltid savner meg, og vil bare være hos meg. 
Pappaen er kjempe flink, grei og snill med sønnen vår! Men sønnen vår har alltid vært en mammagutt, og vært veldig avhengig av meg. 

Tror ikke han er stor nok til å bestemme selv.. Var 50/50 hos mamma og pappa da jeg var liten uten å egentlig ville dette selv, men etterhvert ble far narkoman så mamma fikk meg 100%. Så med mindre det er noe som plager han hos faren så burde det ikke gå, siden han er såpass liten vil jeg tro

Anonymkode: 45e87...fa7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2021 den 20.24):

Hei! 

Forstår jeg godt. Da jeg var barn ville jeg bare ha mamma. Pappa brydde jeg meg aldri om. Han var noen som var der. 

Om mamma en sjelden gang skulle bort et par timer på kvelden, gråt jeg helt til hun kom hjem. Pappa klarte ikke roe meg. Han syns det var vanskelig å passe meg fordi jeg ville bare til mamma. 

Det er selvfølgelig trist at gutten din bare vil være hos deg, og ikke vil være hos pappaen, men har han det bra der? 

AnonymBruker skrev (På 19.12.2021 den 21.05):

Ingenting så lenge far er bra far. Da er det tvertimot bra at han blir mindre mammagutt. 

Det er forøvrig ikke noe du bør oppmuntre til at han er. Bidra heller til at han blir positiv til å dra til far. 

Anonymkode: 85a90...c9b

Er det også bra at en pappajente blir mindre pappajente? 

Jeg vet om noen jenter som var pappajente og ville bare være hos pappa, men de fikk ikke lov. Dette har skapt store sår i de. 

Vet også om en mammagutt som ikke fikk være hos moren sin så mye som han ønsket, og han ble veldig sint og vanskelig pga det som voksen. Nå fryser han alle ut og er bitter. 

Jeg mener man må lytte til barna, men også oppfordre de til å se den andre foreldren så lenge de er snille med barna. 

Anonymkode: 145e0...466

• Liker 3
Skrevet

Om dere praktiserer annenhver uke kan det rett og slett være det som er problemet for et så lite barn.

Ville prøvd å justere på samværsordningen med hyppigere bytter. Slitsomt for dere voksne kanskje, men antakelig mye bedre for barnet.

Det blir rett og slett for lenge uten kontakt, og en liten sorg hver uke for barnet.

Anonymkode: a3e9d...d01

• Liker 1
Skrevet

Barn har rett til å bli hørt.. En må evt være flink til å samarbeide.

Anonymkode: ec277...1b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...