AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Lillegutt har endelig fått søsken, men det er et mareritt å være hjemme med de alene.... Eldste, 5 år, er konstant sjalu, tester grenser verre enn før, og oppfører seg rett og slett ufordragelig. Babyen er det også mye styr med pga ammeproblemer og dårlig vektøkning. Jeg vil bare være i fred til alt med babyen er under kontroll, men får jo ikke til det... Jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå seg til. Er helt på felgen og en dårlig mamma til begge nå, syns jeg.... Er dette vanlig? Anonymkode: 7e50a...ded 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 Hvorfor er 5 åringen hjemme? Hvis barnehagen er koronastengt tidligere enn planlagt kan pappaen være hjemme med han. Anonymkode: 39e35...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor er 5 åringen hjemme? Hvis barnehagen er koronastengt tidligere enn planlagt kan pappaen være hjemme med han. Anonymkode: 39e35...fa7 Han jobber. Bhg er koronastengt. Anonymkode: 7e50a...ded
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 Jepp. Her var det også utfordringer med amming og dårlig vektøkning, sjalu storesøster (2,5 år) i starten. Ikke veldig enkelt når minste bør henge fast i puppen store deler av kvelden, og største ønsker oppmerksomhet. Men, det går over. Nå er minste 4 mnd her, største blir fortsatt litt sjalu, men nå er det mye mer stas å være storesøster som kan hjelpe til, underholde og leke med minste. Anonymkode: 7eaed...e33
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lillegutt har endelig fått søsken, men det er et mareritt å være hjemme med de alene.... Eldste, 5 år, er konstant sjalu, tester grenser verre enn før, og oppfører seg rett og slett ufordragelig. Babyen er det også mye styr med pga ammeproblemer og dårlig vektøkning. Jeg vil bare være i fred til alt med babyen er under kontroll, men får jo ikke til det... Jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå seg til. Er helt på felgen og en dårlig mamma til begge nå, syns jeg.... Er dette vanlig? Anonymkode: 7e50a...ded Ja, dessverre. Jeg er hjemme med en nyfødt og en ekstremt snill og selvgående fireåring, som ikke er sjalu og tester grenser. Allikevel gråter jeg kanskje tre ganger om dagen 😂 Anonymkode: 26e79...eae 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 Samme her AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, dessverre. Jeg er hjemme med en nyfødt og en ekstremt snill og selvgående fireåring, som ikke er sjalu og tester grenser. Allikevel gråter jeg kanskje tre ganger om dagen 😂 Anonymkode: 26e79...eae Samme her!🙋🏼♀️ Anonymkode: 1de28...986 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 Mitt tips er å involvere storesøsken og gi storesøskenet litt slack. Ikke kjefte og korrigere for mye. Det går utover selvfølelsen og øker bekreftelsesbehovet. Sett på tv når du skal amme, ha femåringen i armkroken om det går. Involver femåringen og si «nå skal jeg amme lillebror, men jeg trenger virkelig smokken hans, kan du hente den?» og så skryte enormt «wow for en snill og flink storebror du er». Og sette av tid til lek med storesøskenet, dedikert tid når babyen sover. da kan du sette grenser resten av dagen. Og bruk iPad en times tid når minste sover, så får du selv en pause. Få minste i vogn og vær ute med femåringen. Ha faste måltidsrutiner så du kan sitte med femåringen og prate ved maten en god stund med minste i armene. Det er grusomt å ha dårlig samvittighet ovenfor begge, har det selv. Men sånn er det å være mamma. Føler storesøskenet blir understimulert, lille blir understimulert OG overstimulert av søskenet så han må henge i puppen på kveldene. Anonymkode: 26e79...eae 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 Ta hver dag som den kommer. Forstår det er slit med vinteren nå og amming. Kan ikke sende ut en på 5 alene heller. Anonymkode: e5e66...dcb
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 har du bæresjal? Det redda meg med baby og ei på 1,5. Et elastisk sjal er det kjapt å få babyen i , og den kan egentlig bare henge der stort sett hele dagen og så kan du fokusere mer på femåringen mens baby får masse nærhet. Anonymkode: 59fff...3d8 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): har du bæresjal? Det redda meg med baby og ei på 1,5. Et elastisk sjal er det kjapt å få babyen i , og den kan egentlig bare henge der stort sett hele dagen og så kan du fokusere mer på femåringen mens baby får masse nærhet. Anonymkode: 59fff...3d8 Signerer denne. Glemte å skrive den i tipsene over Anonymkode: 26e79...eae
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 Det er helt normalt. Det blir bedre. Vi hadde en på nesten 2 år da vår andre kom. De første seks månedene med dem er bare tåke. Husker jeg aldri sov og hvor slitsomt det var, men ingenting annet. Må ha vært helt borte. Det gikk mye bedre da den tredje kom. Trøsten er at det blir bedre selv om det føles litt håpløst nå. Anonymkode: 2889c...2dd
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lillegutt har endelig fått søsken, men det er et mareritt å være hjemme med de alene.... Eldste, 5 år, er konstant sjalu, tester grenser verre enn før, og oppfører seg rett og slett ufordragelig. Babyen er det også mye styr med pga ammeproblemer og dårlig vektøkning. Jeg vil bare være i fred til alt med babyen er under kontroll, men får jo ikke til det... Jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå seg til. Er helt på felgen og en dårlig mamma til begge nå, syns jeg.... Er dette vanlig? Anonymkode: 7e50a...ded Ja, alt du sier er helt normalt. Det blir bedre. Det første halve året strekker man bare ikke til, og det er en uvant følelse… tar tid for alle å akseptere at det er en mor og plutselig to barn… husker det var det aller tøffeste med å bli tobarnsmor. Enda eldste bare var 25 mnd… kan bare tenke meg en veldig sjalu 5-åring nå som eldste her er snart 6 og det humøret hun kan ha på en helt god dag 😛 Huff… må bare gjøre så godt det går. Anonymkode: d8c4c...0ab
Huldra85 Skrevet 20. desember 2021 #14 Skrevet 20. desember 2021 Veldig vanlig, og veldig slitsomt. 🥰
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå