Gå til innhold

Datteren vår er muslim og nå feirer ikke hun og barna jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 15 år siden konverterte datteren vår til islam. Vi trodde det bare var en fase, men stor skuffelse da vi skjønte st hun mente alvor, og mange år senere giftet seg med en muslim. De har nå barn sammen. De feirer ikke jul, men de islamske høytidene istedet. 

Jeg synes det er helt forferdelig at de tar fra ungene jula pga religion. Jeg synes all religion er vås og datteren vår som er fra en oppegående familie burde jo skjønne det, synes jeg. 

Forrige uke skulle det ene barnet hennes sove over hos tanten sin, så vi bestemte oss for å sette frem julepynt og pynte juletre i lag med barnebarnet. Så vi og barnets tante valgte å ikke si noe før senere. Vi hadde det veldig koselig og det var tydelig at barnet koste seg. Jeg synes det gjør vondt langt inn i hjertet at de ikke har juletre hjemme. 

Da datteren min kom for å hente datteren sin hos oss, fortalte jo datteren at hun hadde blitt med å hentet juletre. Jeg så at datteren min ikke likte det veldig, men hun holdt visst maska for barnets skyld. 

Etterpå sa hun at hun ikke synes noe om at vi planlagte slik uten å fortelle det til dem, og at vi driver og frister henne med ting som de ikke skal ha hjemme og at det bidrar til mer. Og nå vil hun ikke at barna skal komme på besøk alene i juletidene fremover. 

Men de kan jo ikke skjerme dem helt. Vi synes det er fryktelig synd og nesten barnemishandling ved at de ekskluderer barna fra julen. De sier jo de skal gjøre masse gøy, så de ikke skal føle seg utenfor, men synes ikke det er godt nok.. 

Synes alt bare er tull og jeg klarer rett og slett ikke snakke med henne. 

Bør jeg avslutte kontakt med datteren min eller ta en alvorsprat? 

Anonymkode: 1b992...a11

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det farlig at barnet er med på juleting da? Man lærer jo om alle religioner allerede i barnehagen nå om dagen.

Anonymkode: 98cd8...6ab

• Liker 42
Skrevet

Kan du ikke høre med de ti andre søsknene om du kan få feire jul med deres barn i stedet?

Anonymkode: 232ed...25e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det farlig at barnet er med på juleting da? Man lærer jo om alle religioner allerede i barnehagen nå om dagen.

Anonymkode: 98cd8...6ab

Mener jeg og, er helt enig. Synes ikke det er så farlig, jeg da. 

Skrevet

Så alternativet ditt er å enten ta en alvorsprat med datteren din om at barna hennes må feire jul, eller å avslutte kontakten? Du synes ikke en mellomting er aktuelt eller? 

• Liker 25
Skrevet

(Jeg feirer jul fordi sola snur, ikke grunnet kristendommen).

Anonymkode: e75b9...773

• Liker 12
Skrevet

Det er jo på en måte litt respektløst ovenfor deg som besteforelder, at julen skal skjules for barnebarna. Dere må jo få lov til å være dere selv, selv om dere har en datter som gjør det på en annen måte.  

Anonymkode: 518ca...018

• Liker 11
Skrevet

Så rart. Jeg har muslimske venner som jeg har feiret med både hjemme hos meg og dem. Som synes det er fint med jul, selv om de ikke er vant til det fra barndommen. 
Til og med når jeg bodde i et muslimsk land, så ordnet naboer jul til meg. Med det grelleste amerikanske juletreet i borettslag som du kan tenke deg, gaver og det hele. Fordi de visste jeg kom fra et juleland og synes jeg skulle få det selv om jeg var borte😄.

Da er de nok litt krampaktige i sin islam. Blir vanskelig å gjennomføre uten konflikter når barna vokser opp og får egne meninger.

• Liker 23
Skrevet

nesten barnemishandling er det jo ikke, men det jeg mener du har rett i er det at barna går glipp av noe som er tradisjon i Norge.

De fleste muslimene jeg vet om feirer jul på sin måte, pga norske tradisjoner og for barna sin del. De har kanskje ikke akkurat ribbe, men lager litt  annen ekstra god mat den dagen og åpner gaver. De lar barna delta på juleverksted i bhg og på skolen. 

Samtidig finnes det i alle religioner folk som ikke feirer jul av ulike grunner. 

• Liker 10
Skrevet

Ok. Som norsk-muslim! 
Problemet her er ikke at du gjorde det, men at du gjorde det bak hennes rygg! Min familie spør meg alltid først! Vi feirer ikke jul, men vi får «vinter-gave» og gir julegave tilbake . Vi har ikke juletre eller julepynt, men barna leker med nissene i barnehagen og hos besteforeldrene. Det er ikke steng tolkning av islam og ikke feire jul, mange muslimer later som de feirer jul for å  slippe spørsmål ol. , men muslimer feirer ikke jul. Vi feirer eid. Vi er med i samfunnet og jeg elsker stemningen i jula, men vi feirer ikke jul. 

Jeg for min del hadde ikke sendt barna til dere om dere gikk bak ryggen på meg. Viktig å vise respekt for det vi som foreldre har valgt. Dersom min mor for eksempel hadde gitt mitt barn svinekjøtt med vilje var jo tilliten borte. 

Anonymkode: c273a...5f4

• Liker 31
Skrevet

Noen muslimer feirer jul da, særlig i Europa. Jeg kjenner selv en muslimsk familie med et lite plastjuletre hjemme som de setter opp hvert år. Islam anser Jesus som en stor profet, men ikke som Guds sønn slik som kristne. Så det er ikke galt for dem å markere hans bursdag. I Malaysia der flertallet er muslimer hadde begge kjøpesentrene som jeg besøkte i desember for noen år siden et tre-fire meter høyt juletre i midten. Så med mindre de tilhører IS eller ytre Taliban så vil ikke muslimer flest få rabiate sinneanfall av å være i nærheten av juletre.

Anonymkode: abba4...490

• Liker 7
Skrevet

Vanlige muslimer i Norge, er vel hvertfall med på juleaktiviteter uansett. I barnehage og skole. Og de er med venner som feirer jul. Siden det er norske besteforeldere i denne saken, er det rart ikke barnebarnet får være på med jul. Hun kan vel bli bedt til dere? Det er jo vanlig å br hele familien uansett tro? Selv er jeg hedning, men jeg blir bedt 😂 Føler noe ikke stemmer i denne saken. Det er flere ting. Det at datteren ikke vil ha noe med jul å gjøre, og det at du og tante gikk bak ryggen og lagde jul. Var det nødvendig? Hvis du hadde spurt datteren din, hadde hun kanskje sagt ja? Også forstår jeg ikke hvorfor dere alle sammen ikke er sammen i høytiden eller ferien eller hva dere vil kalle det. Syns det virker merkelig at barnebarnet ikke skal få ta del i vanlig, norsk hverdag. 

Anonymkode: 53720...df6

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er bare bra at du hun funnet religionen som passer henne.

Anonymkode: f6796...f41

• Liker 6
Skrevet

Hele innlegget ditt er forkastelig, å ha så sterke meninger og følelser om datterens valg som hun tok for seg selv og sin familie for 15 år siden, at du ikke har klart å finne en måte å samarbeide om høytider med datteren din og barna hennes(!), at du går bak ryggen på henne med viten og vilje, at du kaller det barnemishandling å ikke feire jul. Du er uviten, enkel, neppe fra en så oppegående familie som du kaller dere selv, og mest sannsynligvis et troll. Men siden det absolutt er folk rundt med denne tankegangen, bare litt mer i mellom ørene til å forstå at man ikke nødvendigvis deler tankene høyt, så skriver jeg det likevel. 

Det handler ikke om kristendom vs islam, eller religion i seg selv, men respekt for valgene en person har gjort for seg selv og hvilke tradisjoner og ønsker man har for egen familie. Du er kun en besteforelder, du har ingenting du skulle ha sagt. 

Anonymkode: b9634...118

• Liker 27
Skrevet

Barna overlever helt fint ved å ikke feire jul, slik alle andre mulimske barn gjør. Muslimer feirer ikke jul, ferdig snakket. At du har en forakt for din datter slik at du går bak hennes rygg, og vurderer å kutte kontakten med barnebarn pga julefeiring sier mer om deg enn henne. Kanskje de faktisk hadde hatt det bedre uten en slik «beste»mor.

Anonymkode: 03f2d...1db

• Liker 11
Skrevet

Ts her 

Jeg synes også de bør feire, hun er jo norsk og det er jo barna også. Visstnok har barnehagebarnet blitt med på alle aktiviteter i bhg, de har jo alltid kommet hit i romjulen eller ferien selvom vi har pynten. De har aldri sagt noe på det, annet enn at de ikke har jul hjemme. Men jeg føler det er så forkynnende når de sier de ikke feirer. Jeg veit om mange muslimer som drikker alkohol også! 

De er ganske strenge, barnebarnet sier at foreldrene ber hjemme. 

Synes det er veldig respektløst at de ikke deltar i feiringen vår. 

De deltok ett år, på betingelse at det ikke skulle være julenisse, men vi synes det var dumt, siden julenissen ikke har noe med religion å gjøre, så vi gjorde det likevel. Nå er hun sur for det og. Hun sier til barna at nissen ikke finnes, at det bare er en mann som kler seg ut og er veldig snill, så det er jo positivt, men synes det er ktit av gleden for barn å tro på nissen. 

Hun sier at hun ikke har tillit til oss, fordi vi velger å ikke meddele alt vi gjør hjemme, men jeg synes hun bør jobbe hardere for at barna skal ta del i fellesskapet. Jeg synes ikke familiebesøk og aktiviteter i ferien er godt nok. 

Skrevet

Uff, tragisk. Den religionen er så ufri, nedrig, usigelig trist og kvinnefiendtlig at det er til å gråte av at kvinner faktisk velger å leve sånn. Må være et problem de har. Som kalles selvskading.

Største mareritt å bli nedgradert til en eller annen ting som et dustete mannfolk tror at gjør han viktig. Noe så trist! Du har min medfølelse. 

Anonymkode: 7bb0a...36a

• Liker 7
Skrevet

Når det religionen blir så ekstrem at ungen ikke skal få delta på ting som relatert til jul så hadde jeg blitt bekymret for radikalisering, det er lurt å være obs på andre tegn på at dette kan gå galt når det blir så ille.

Anonymkode: 36fc4...fff

• Liker 10
Skrevet

Dette er bare trist… 

Anonymkode: dc0a0...504

• Liker 1
Skrevet

Det der hadde jeg aldri taklet altså. Synes virkelig synd på deg. 

Anonymkode: 1d938...b67

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...