mammams Skrevet 19. desember 2021 #1 Del Skrevet 19. desember 2021 Samboer ønsker ikke ta vaksinen, er ikke anti-vaxxer sånn generelt men denne mot covid vil han ikke ta. Han er meget bestemt så det har blitt et «ikke-tema» hos oss. Ikke noe jeg deler med andre, føles litt flaut, men er jo ikke mitt valg. Og hans valg er jo en større risiko for han selv om han blir smittet, enn for meg som er fullvaksinert. Den største utfordringen min blir om han blir smittet og skulle havne på sykehus. Da tror jeg at jeg må jobbe hardt for å fremkalle empati. Får håpe det ikke skjer…. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 19. desember 2021 #2 Del Skrevet 19. desember 2021 Han vil ikke ta den tredje booster-dosen, eller han vil ikke ta noen doser i det hele tatt? Skjønner veldig godt at det er utrolig frustrerende. Har dere snakket om hvordan dere gjør det med f.eks. reising? Det blir jo besværlig med en som f.eks. må i karantene og en som slipper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammams Skrevet 19. desember 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 19. desember 2021 Lønnesirup01 skrev (Akkurat nå): Han vil ikke ta den tredje booster-dosen, eller han vil ikke ta noen doser i det hele tatt? Skjønner veldig godt at det er utrolig frustrerende. Har dere snakket om hvordan dere gjør det med f.eks. reising? Det blir jo besværlig med en som f.eks. må i karantene og en som slipper. Ikke tatt noen nei. Jeg får reise med ungene alene evt om det blir aktuelt. Lar meg ikke stoppe av hans valg. Det får bli han sin konsekvens. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 19. desember 2021 #4 Del Skrevet 19. desember 2021 Som hans partner bør du støtte han i hans ønske. Det er hans valg. At du vil slite med manglende empati dersom han blir innlagt på sykehus sier veldig mye om deg som menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 19. desember 2021 #5 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) mammams skrev (20 minutter siden): Samboer ønsker ikke ta vaksinen, er ikke anti-vaxxer sånn generelt men denne mot covid vil han ikke ta. Han er meget bestemt så det har blitt et «ikke-tema» hos oss. Ikke noe jeg deler med andre, føles litt flaut, men er jo ikke mitt valg. Og hans valg er jo en større risiko for han selv om han blir smittet, enn for meg som er fullvaksinert. Den største utfordringen min blir om han blir smittet og skulle havne på sykehus. Da tror jeg at jeg må jobbe hardt for å fremkalle empati. Får håpe det ikke skjer…. Du må jobbe mye med å fremkalle empati hvis samboer havner på sykehuset som uvaksinert. Det er noe av det drøyeste jeg har lest her inne 😬 Det er nok ikke det at han er uvaksinert som er problemet virker det som. Håper du ALDRI gjør noe som helst som kan sette deg i fare for å havne på sykehuset, omså spise popcorn. Endret 19. desember 2021 av Sirisiri10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantiljonathan Skrevet 19. desember 2021 #6 Del Skrevet 19. desember 2021 mammams skrev (10 minutter siden): Samboer ønsker ikke ta vaksinen, er ikke anti-vaxxer sånn generelt men denne mot covid vil han ikke ta. Han er meget bestemt så det har blitt et «ikke-tema» hos oss. Ikke noe jeg deler med andre, føles litt flaut, men er jo ikke mitt valg. Og hans valg er jo en større risiko for han selv om han blir smittet, enn for meg som er fullvaksinert. Den største utfordringen min blir om han blir smittet og skulle havne på sykehus. Da tror jeg at jeg må jobbe hardt for å fremkalle empati. Får håpe det ikke skjer…. Empatisvikt! Så hva "alle andre" mener, betyr mer for deg enn samboeren din?? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snowbrigade Skrevet 19. desember 2021 #7 Del Skrevet 19. desember 2021 Jeg skjønner deg godt, jeg ville selv slitt litt med respekten, litt avhengig av hvorfor han ikke vil ta den da. Det er jo hans valg, men de fleste ville jo slitt med å ha en partner som tar valg som kan gå kraftig utover seg selv og muligens hele familien (siden vaksine også reduserer smittefare, selv om det ikke stoppet det helt). For meg blir dette som å ha en partner med dårlig økomisk sans, eller et stort problem med overspising eller drikking. Man kan ikke forvente å kunne endre en partner, men det er vondt når ikke partneren skjønner at den utsetter seg selv og også indirekte deg for fare, samtidig som kritisk tenkning er noe jeg verdsetter mye hos en partner. Både jeg og mannen min har satt oss inn i vaksineeffekt, bivirkninger og forskning på spredning av viruset, og vi kan mye om forskning og ser på det som positivt at informasjon og råd endrer seg (det er jo litt av greia med forskning, man endrer hypotesen underveis som man finner ut mer) - og en som lar seg skremme av YouTubevideoer og annen skremselspropaganda/uvitenhet er rett og slett ikke noen jeg ville hatt så mye respekt for tror jeg. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 19. desember 2021 #8 Del Skrevet 19. desember 2021 Chroma skrev (2 minutter siden): Som hans partner bør du støtte han i hans ønske. Det er hans valg. At du vil slite med manglende empati dersom han blir innlagt på sykehus sier veldig mye om deg som menneske. Det er ikke slik at man umiddelbart støtter en partner i alle ens valg bare fordi man er partnere. Det er vanlig å være uenige, og det har man også lov til. Det gjelder spesielt helse, der begge parter som regel føler et ansvar for å ta vare på egen helse og gjøre det man kan dersom man har barn sammen og skal tilbringe livet sammen. Jeg er vokst opp med en far som tok noen ufornuftige valg til tross for at min mor maste og maste og ba ham skjerpe seg. Han pådro seg alvorlig sykdom som direkte resultat. Hun satt selvsagt ved sykesengen, men hun var sint, og han var også vanvittig sint på seg selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snowbrigade Skrevet 19. desember 2021 #9 Del Skrevet 19. desember 2021 Chroma skrev (5 minutter siden): Som hans partner bør du støtte han i hans ønske. Det er hans valg. At du vil slite med manglende empati dersom han blir innlagt på sykehus sier veldig mye om deg som menneske. Dersom din samboer kjørte bil uten bilbelte, og nektet å ta det på, ville du hatt mye empati om han ble skadet i bilulykke? Jeg er helt for at man skal få behandling i begge disse tilfellene, men nettopp fordi man bryr seg, så er det jo vondt å se noen skade seg på grunn av sine egne dumme valg. Også forskjell på å bli lei seg og det å ha empati. De færreste har mye empati for ting som er helt selvforskyldt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 19. desember 2021 #10 Del Skrevet 19. desember 2021 Lønnesirup01 skrev (2 minutter siden): Det er ikke slik at man umiddelbart støtter en partner i alle ens valg bare fordi man er partnere. Det er vanlig å være uenige, og det har man også lov til. Det gjelder spesielt helse, der begge parter som regel føler et ansvar for å ta vare på egen helse og gjøre det man kan dersom man har barn sammen og skal tilbringe livet sammen. Jeg er vokst opp med en far som tok noen ufornuftige valg til tross for at min mor maste og maste og ba ham skjerpe seg. Han pådro seg alvorlig sykdom som direkte resultat. Hun satt selvsagt ved sykesengen, men hun var sint, og han var også vanvittig sint på seg selv. Man behøver ikke å være enig, men man bør allikevel støtte hverandre, mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammams Skrevet 19. desember 2021 Forfatter #11 Del Skrevet 19. desember 2021 Satt det vel litt på spissen, selvsagt hadde jeg vært redd og full av empati om han ble alvorlig syk. Vært rolig i forhold til dette frem til denne nye bølgen og alt i media nå om at de som ikke tar vaksinen uten «gyldig» grunn er egoistiske og bør ta den i empati for eldre og syke som ikke kan ta den. Samt slekt som skal feire jul med oss og spør etter vaksinestatus. Unger som maser om å reise til utlandet, men ikke vet at det kan ikke pappaen være med på. Lei av hele pandemien som oss alle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 19. desember 2021 #12 Del Skrevet 19. desember 2021 Snowbrigade skrev (1 minutt siden): Dersom din samboer kjørte bil uten bilbelte, og nektet å ta det på, ville du hatt mye empati om han ble skadet i bilulykke? Jeg er helt for at man skal få behandling i begge disse tilfellene, men nettopp fordi man bryr seg, så er det jo vondt å se noen skade seg på grunn av sine egne dumme valg. Også forskjell på å bli lei seg og det å ha empati. De færreste har mye empati for ting som er helt selvforskyldt. Selvsagt ville jeg det. Jeg ville vært uenig i hans valg og tenkt at det var skikkelig dumt, men om jeg ville slitt med å føle empati? Aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 19. desember 2021 #13 Del Skrevet 19. desember 2021 mammams skrev (1 minutt siden): Satt det vel litt på spissen, selvsagt hadde jeg vært redd og full av empati om han ble alvorlig syk. Vært rolig i forhold til dette frem til denne nye bølgen og alt i media nå om at de som ikke tar vaksinen uten «gyldig» grunn er egoistiske og bør ta den i empati for eldre og syke som ikke kan ta den. Samt slekt som skal feire jul med oss og spør etter vaksinestatus. Unger som maser om å reise til utlandet, men ikke vet at det kan ikke pappaen være med på. Lei av hele pandemien som oss alle. Hvorfor vet ikke barna det? Han må jo bare stå for det og si det til barna. Så får du reise med dem eventuelt. Samme gjelder familie. Forventer han at du skal "dekke over"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammams Skrevet 19. desember 2021 Forfatter #14 Del Skrevet 19. desember 2021 Snowbrigade skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner deg godt, jeg ville selv slitt litt med respekten, litt avhengig av hvorfor han ikke vil ta den da. Det er jo hans valg, men de fleste ville jo slitt med å ha en partner som tar valg som kan gå kraftig utover seg selv og muligens hele familien (siden vaksine også reduserer smittefare, selv om det ikke stoppet det helt). For meg blir dette som å ha en partner med dårlig økomisk sans, eller et stort problem med overspising eller drikking. Man kan ikke forvente å kunne endre en partner, men det er vondt når ikke partneren skjønner at den utsetter seg selv og også indirekte deg for fare, samtidig som kritisk tenkning er noe jeg verdsetter mye hos en partner. Både jeg og mannen min har satt oss inn i vaksineeffekt, bivirkninger og forskning på spredning av viruset, og vi kan mye om forskning og ser på det som positivt at informasjon og råd endrer seg (det er jo litt av greia med forskning, man endrer hypotesen underveis som man finner ut mer) - og en som lar seg skremme av YouTubevideoer og annen skremselspropaganda/uvitenhet er rett og slett ikke noen jeg ville hatt så mye respekt for tror jeg. Takk for støtte, trodde jeg var helt på bærtur, men du setter ord på mange av følelsene mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammams Skrevet 19. desember 2021 Forfatter #15 Del Skrevet 19. desember 2021 Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden): Hvorfor vet ikke barna det? Han må jo bare stå for det og si det til barna. Så får du reise med dem eventuelt. Samme gjelder familie. Forventer han at du skal "dekke over"? Muligens vet de det uten å forstå konsekvensen. Er vel mer at det har blitt et «ikke-tema». Og han bryr seg nok ikke så mye om evt konsekvenser som jeg. Hva om slekt ikke vil feire jul med oss pga av dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snowbrigade Skrevet 19. desember 2021 #16 Del Skrevet 19. desember 2021 Chroma skrev (Akkurat nå): Selvsagt ville jeg det. Jeg ville vært uenig i hans valg og tenkt at det var skikkelig dumt, men om jeg ville slitt med å føle empati? Aldri. Da er vi uenige her. Jeg (og partnern min er helt enig med meg) tenker at det er vår plikt å ikke støtte partneren i noe som er direkte farlig/helseskadelig. Ha forståelse hvis noe er vanskelig/man ofte glemmer noe viktig? Såklart. Men det å velge å ikke gjøre noe man vet kan redde liv, som det å velge å kjøre uten bilbelte? Jeg hadde truet med å ringe politiet hver gang han satt seg inn i bilen, til han surmulende ga etter. Og tenkt at jeg trolig reddet liv. Litt vanskeligere med vaksine, men jeg ville funnet måter å pushe på, eller hvertfall krevd å ta nok samtaler om det slik at jeg vet at det er et informert valg, og ikke basert på misforståelser og paranoia. Fordi jeg tenker at når man har valgt å leve liv sammen, så skal man ha respekt for begges meninger, og dersom en tar valg som kan ødelegge alt en har sammen, så er det helt feil for begge å ikke prøve å ende opp med en felles forståelse. Andre nære tenker jeg at får ha sitt valg, men akkurat partnerskap er bygd på gjensidig respekt, hvis man bare godtar sånt uten å kunne prate om det tror jeg fort kjærligheten svinner bort sammen med respekten over tid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 19. desember 2021 #17 Del Skrevet 19. desember 2021 Er du virkelig så sint TS? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 19. desember 2021 #18 Del Skrevet 19. desember 2021 Jeg tenker han bør begynne med å fortelle familie og barn om dette, og stå for valgene sine selv. Det er ikke din jobb å forsvare hans valg, spesielt når du er uenig. Jeg ville bedt ham om å stå for valget og ikke kalle det et ikke-tema, det er jo bare barnslig. Hvor gammel er han? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LCFA Skrevet 19. desember 2021 #19 Del Skrevet 19. desember 2021 13 minutter siden, Chroma said: Som hans partner bør du støtte han i hans ønske. Det er hans valg. At du vil slite med manglende empati dersom han blir innlagt på sykehus sier veldig mye om deg som menneske. Hvorfor bør man det? Hans valg å ikke ta vaksine, ditt valg om du støtter det. Det er ikke alt som bør støttes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 19. desember 2021 #20 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Jeg hadde blitt forbanna på en partner som ikke vaksinerte seg for Covid. Det er helt innafor å bli sint på noen som nekter å vaksinere seg mot noe som har tatt så mange liv. Endret 19. desember 2021 av Chiyo 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg