AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Jeg burde sikkert lagt denne tråden under Covid, men jeg trenger å ventilere dette som anonym så jeg håper Admin lar den stå. Kort fortalt, jente fra landet som for flere år siden flyttet til byen. Foreldrene mine bor fortsatt på hjemstedet mitt, et lite samfunn som hele veien har vært lite berørt av Covid både når det gjelder restriksjoner og smitte. Vi derimot har i to år nå måtte forholde oss til stengte butikker, hjemmeundervisning, tidvis daglig testing og telling av nærkontakter. Med andre ord to vidt forskjellige liv. I år skal vi feire jul hos foreldrene mine og en av dem fyller 60. Festen har de allerede invitert til før Omikron varianten kom og snudde hele tilværelsen på hode. Vi er tilbake til munnbind, håndvask, daglig testing og stengte skoler mens de planlegger fest. Det er ikke store selskapet, det var aldri planen uansett men de bikker såvidt grensen på 20 personer som myndighetene nå har satt. Ikke med mange personer, men det er jo likevel et brudd på forskriftene. Selskapet skal foregå i store lokaler, alkoholfritt, hver familie skal sitte på eget bord og alle deltagere bortsett fra tre barn er vaksinerte. Jeg er i risikogruppen og har fått tre doser, det vet jeg også noen av de andre gjestene har fått grunnet alderen. Jeg er likevel innmari skuffet og rett og slett forbanna over at de ikke tar dette mer seriøst og avlyser hele greia. Jeg er forbanna fordi jeg føler at de setter meg i en utrolig kjip posisjon for jeg føler ikke at jeg kan utebli som datteren til jubilanten. Jeg er lei meg over at jeg som deres barn tilsynelatende har langt mere fornuft enn foreldrene mine akkurat nå og jeg føler egentlig at de har brutt en illusjon jeg hadde av foreldrene mine som fornuftige oppegående mennesker. Jeg skjønner hvorfor de føler så sterkt for å samle den nærmeste familien nå for et av deres barnebarn skal reise bort og blir borte i flere år. Jeg vet også at dette barnebarnet føler sterkt for å ha en liten sammenkomst med familien i og med at vedkommende ikke får sett oss på så mange år og vi er en familie som har det utrolig fint når vi endelig får samlet oss alle sammen siden vi bor veldig spredt i landet, men likevel. Nå er det to dager til vi skal reise til dem og jeg kjenner at jeg ikke har lyst. Det kommer til å kreve så mye av meg å holde kjeft om dette for husfredens skyld for jeg har sagt hva jeg mener om denne bursdagsfesten og det er ingen tvil om hvor jeg står. Å dra opp dette atter en gang tror jeg vil være fånyttes og ikke føre til annet enn ødelagt husfred og en kjip jul. Å ikke dra i det hele tatt er heller ingen god løsning for vi har sendt alle julegavene til dem, spesielt ungene sine for de er det gjerne litt størrelse på. Synes dere jeg overreagerer? Det er jo ikke snakk om 50 gjester her, men for meg er det prinsippet og den skjødesløse holdningen som plager meg. Det er liksom ikke "slik de er" og det er vondt å kjenne på 😔 Anonymkode: a96ee...d25
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #2 Skrevet 19. desember 2021 Det er tjue gjester + husholdningen, så det går fint å overstige tjue stykker. I dette tilfellet er det vel 22 som er greit? Anonymkode: 3cb7e...6d6 8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 Hadde det vært nøyaktig 20 så hadde det vært greit? Anonymkode: 19aa6...05f 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 Skiønner deg godt. Vi er inviterte crazy family party 1. dagen og ingen tør å avlyse, for da klikker svigermor…… så vi stiller alle pliktig opp. Selv om alle skjønner at dette er galskap. Gruppepress på høyt nivå. Anonymkode: 84aaa...0ed 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er tjue gjester + husholdningen, så det går fint å overstige tjue stykker. I dette tilfellet er det vel 22 som er greit? Anonymkode: 3cb7e...6d6 ER DET???? 😮 Er det noen som kan bekrefte dette? Moren min har tenkt på oss fire samt dem som 1 kohort siden vi tross alt allerede har vært hos dem i en uke når festen skal være mens jeg har blånektet og sagt at det er maks 20 totalt uansett. Jeg blir oppriktig glad om det er jeg som har driti meg ut her 😄 Anonymkode: a96ee...d25 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 Du overreagerer! Anonymkode: 91fdf...6fc 23
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 Litt rart at hele samlingen skal kretse seg rundt DEG? Bedre at du eventuelt uteblir som én person enn at alt skal avlyses. Anonymkode: c9a1c...6e8 15
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt rart at hele samlingen skal kretse seg rundt DEG? Bedre at du eventuelt uteblir som én person enn at alt skal avlyses. Anonymkode: c9a1c...6e8 ? Anonymkode: a96ee...d25
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 Ja, jeg synes du overreagerer. Det er lov å ha 20 gjester. Anonymkode: 5d235...f95 14
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg synes du overreagerer. Det er lov å ha 20 gjester. Anonymkode: 5d235...f95 Det er crazy tider vi lever i. Selv om det er lov kan det likevel være crazy. Anonymkode: bd11b...a39
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 Har de ikke sagt at hvis det feks er to, tre ekstra barn i en familie så kan man overstige? At man skal bruke skjønn og fornuft. Anonymkode: 3a70b...1f6 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 Kan du få mannen din til å finne på noe annet med barna den dagen? Siden de så vidt bikker 20 så er det vel maks 20 uten dem. Da slipper de å avinvitere noen og du får ha god samvittighet 😊 Anonymkode: deb63...61b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ER DET???? 😮 Er det noen som kan bekrefte dette? Moren min har tenkt på oss fire samt dem som 1 kohort siden vi tross alt allerede har vært hos dem i en uke når festen skal være mens jeg har blånektet og sagt at det er maks 20 totalt uansett. Jeg blir oppriktig glad om det er jeg som har driti meg ut her 😄 Anonymkode: a96ee...d25 20 gjester + de som inviterer i privat hjem. 20 stk totalt i leide lokaler. Anonymkode: a5323...d95 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #14 Skrevet 19. desember 2021 Slik jeg (og samboer) leser reglene så BØR man ikke ha over 10 gjester i eget hjem, men dette er merkelig nok bare en anbefaling og ikke en forskrift. Har man leid lokale slik foreldrene mine har gjort så SKAL man ikke være mer enn 20 personer. Det henger jo egentlig ikke på greip for man kan jo da i prinsippet invitere 25 personer inn i eget hjem uten at det er en brudd på forskriftene, inviterer man derimot 25 i et leid lokale (som gjerne er større enn et bolighus) så kan det få etterspill som brudd på forskriftene. Jeg skjønner ikke dette? Anonymkode: a96ee...d25
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #15 Skrevet 19. desember 2021 Tipse politiet anonymt? Anonymkode: 26f79...71b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #16 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ER DET???? 😮 Er det noen som kan bekrefte dette? Moren min har tenkt på oss fire samt dem som 1 kohort siden vi tross alt allerede har vært hos dem i en uke når festen skal være mens jeg har blånektet og sagt at det er maks 20 totalt uansett. Jeg blir oppriktig glad om det er jeg som har driti meg ut her 😄 Anonymkode: a96ee...d25 Hvis dere har vært i samme hus en uke før festen så ville jeg regnet dere som en kohort, ja. + 20 gjester. Anonymkode: 13849...084 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #17 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tipse politiet anonymt? Anonymkode: 26f79...71b Hvorfor? Anonymkode: a96ee...d25 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #18 Skrevet 19. desember 2021 Du sier det er store lokaler, så dere kan antagelig holde avstand. Dere skal være en familie på hvert sitt bord. Alkoholfritt er et stort pluss, det hjelper mye på smittevernet. Alle vaksinerte untatt 3 barn. Jeg synes dette høres ganske bra ut, altså. Det er uansett for sent å forsøke å få dem til å avlyse 2 dager før dere reiser. Hvis du drar så aksepterer du opplegget. Da kan du ikke gå og surmule og ødelegge festen. Bli heller hjemme, eller hvis du drar hjelp til med å overholde smittevernsreglene. Anonymkode: 94d11...6b4 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #19 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er crazy tider vi lever i. Selv om det er lov kan det likevel være crazy. Anonymkode: bd11b...a39 Synes jeg absolutt ikke. De skal være i leide lokaler, så hva er problemet? Det er sikkert større enn de fleste stuer rundt om i de tusen hjem. Anonymkode: 5d235...f95 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #20 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): ER DET???? 😮 Er det noen som kan bekrefte dette? Moren min har tenkt på oss fire samt dem som 1 kohort siden vi tross alt allerede har vært hos dem i en uke når festen skal være mens jeg har blånektet og sagt at det er maks 20 totalt uansett. Jeg blir oppriktig glad om det er jeg som har driti meg ut her 😄 Anonymkode: a96ee...d25 Så hvis regjeringen har bestemt at det er lov med 20 gjester pluss husstand så er det greit å gå på fest? Herregud for en gal tid vi lever i. Regjeringen har ikke fasiten, slutt å lage drama og gå på festen hvis du har lyst. Eller la være hvis du ikke har lyst. Verre er det ikke. Anonymkode: 8ba5b...311 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå