Gå til innhold

Burde jeg kjøpe det huset jeg syns er fornuftig, eller ta hensyn til han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter et barn sammen og vi leier hvert vårt hus nå. Vil kjøpe noe naturligvis. Tingen er bare det at vi har forskjellige ønsker om hvordan huset skal være og det er kun jeg som har penger. 

Jeg har 700k i egenkapital og han har 0. Jeg får også lån alene i banken, det får ikke han pga andre lån og for høye utgifter(han går av og til i minus). Jeg ønsker å kjøpe et lite hus eller en hytte med høyere standard (søke om å få ha adressen dit), mens han vil ha større hus med garasje. Han kan ikke ha noe uten garasje. 

Jeg vil ha så lite lån som mulig og foreløpig føler jeg det er lurt at jeg eier det? Hva tenker dere om det? Hvis vi skal gå for hans ønske så vil det koste dobbelt så mye vil jeg tro. Men det er jo ikke jeg som skal bestemme alene. 

Anonymkode: 8e932...a37

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi venter et barn sammen og vi leier hvert vårt hus nå. Vil kjøpe noe naturligvis. Tingen er bare det at vi har forskjellige ønsker om hvordan huset skal være og det er kun jeg som har penger. 

Jeg har 700k i egenkapital og han har 0. Jeg får også lån alene i banken, det får ikke han pga andre lån og for høye utgifter(han går av og til i minus). Jeg ønsker å kjøpe et lite hus eller en hytte med høyere standard (søke om å få ha adressen dit), mens han vil ha større hus med garasje. Han kan ikke ha noe uten garasje. 

Jeg vil ha så lite lån som mulig og foreløpig føler jeg det er lurt at jeg eier det? Hva tenker dere om det? Hvis vi skal gå for hans ønske så vil det koste dobbelt så mye vil jeg tro. Men det er jo ikke jeg som skal bestemme alene. 

Gå for det du ønsker. Jeg var i samme situasjon og han rævkjørte økonomien min og jeg ble sittende i et hus jeg ikke ønsket med høyere utgifter enn jeg hadde tenkt. 

Anonymkode: 5a448...f99

• Liker 48
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig finne noe begge vil ha. Dere venter barn sammen. 

Anonymkode: 56de1...594

• Liker 7
Skrevet

Et mellomstort hus med garasje er jo en mellom ting. 

• Liker 8
Skrevet

Rekkehus med garasje i rekke? 

Anonymkode: 4d69b...4c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et mellomstort hus med garasje er jo en mellom ting. 

Dette tenker jeg og. 

Pass litt på at du ikke sparer deg til fant, tenker jeg. En hytte som du vil søke om å få adressen til? 

Kjøp og salg av bolig er dyrt, jeg hadde ikke kjøpt en nødløsning av en bolig langt uti gokk fordi den var billig.. 

Anonymkode: ff563...940

• Liker 8
Skrevet

Den som betaler bestemmer, selvfølgelig.
Om han f.eks kjøper en bil for sine penger, så bestemmer han.
Med hans dårlige økonomi (Lite rødt flag også) så hadde jeg IKKE latt han bestemme

Anonymkode: ba6a0...214

• Liker 23
Skrevet

I utgangspunktet bør du selvsagt ta hensyn til ham, men i dette tilfellet blir det litt spesielt når hans ønsker er såpass mye dyrere enn dine og han ikke skal bidra til å betale utgiftene. Da må du selvsagt gå for det du synes du har råd til og kan klare alene. Kan jo prøve å se om du finner noe i din prisklasse, men med garasje da, så "får han" det som synes å være viktigst for ham. 

• Liker 10
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig finne noe begge vil ha. Dere venter barn sammen. 

Hva skal han bidra med? Han eier ikke nåla i veggen og går i minus med forbruksgjeld.

Skrevet

Kjøp det huset du vil ha og ikke la han kjøpe seg inn. Ikke fordi at du skal forutsette at det skjærer seg men fordi han ikke har økonomisk sans. Slike mennesker klarer etter min erfaring å dra med seg andre i elendigheten også. Ei huset selv og hvis du vakler i avgjørelsen så ser du for deg barnet som ung voksen som skal inn på boligmarkedet og er i konkurranse med andre barn som får hjelp av to økonomisk oppegående foreldre. Ditt barn skal ikke være en taper i den konkurransen og det grunnlaget legger du allerede nå.

Jeg har ikke tenkt å dømme kjæresten din nord og ned fordi han har dårlig økonomisk sans, han kan ha masse andre gode sider. Men han har dårlig økonomisk sans, sånn er det bare og du må skjerme deg selv og barnet.

Jeg ønsker deg lykke til som mor i 2022 og ønsker deg alt godt.

• Liker 24
Skrevet

Ønsker dere å leve sammen, bør dere bli enige om hvordan dere skal bo.

Klarer dere ikke det, bør dere ikke leve sammen.

Anonymkode: 0625d...f59

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette tenker jeg og. 

Pass litt på at du ikke sparer deg til fant, tenker jeg. En hytte som du vil søke om å få adressen til? 

Kjøp og salg av bolig er dyrt, jeg hadde ikke kjøpt en nødløsning av en bolig langt uti gokk fordi den var billig.. 

Anonymkode: ff563...940

Vi ønsker begge å bo i gokk/landet. Eneste forskjellen er størrelsen på huset og garasjen vi er uenige om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

det er lurt at du bestemmet

• Liker 5
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan bestemme for deg. Kjøp huset du ønsker, og utsett husdiskusjonen til han er i posisjon til å kunne ta opp lån. Da har han en stemme og medbestemmelse. 
Han kan for eksempel leie eimelig hos deg, så får han spart penge OG bodd sammen med barnet ditt.

Jeg tror det er lurt og også teste ut farsegenskapene til denne fysakken.

Skrevet
Alterego666 skrev (4 minutter siden):

Hva skal han bidra med? Han eier ikke nåla i veggen og går i minus med forbruksgjeld.

Hun velger å få barn med han og ønsker å bo med han. Alternativet er å være alenemor. Han må vel fortsette å leie alene mens hun kjøper seg hus til seg og barnet. 

• Liker 1
Skrevet

Det blir ditt hus. Når han har spart opp egenkapital kan dere kjøpe et annet hus. Pass på det er kun du som står som eier og at han er med på å betale de faste utgiftene som strøm og kommunale avgifter. Ikke gi han eierandel for noe han ikke kjøper seg inn i. 

Anonymkode: dc2e9...79a

• Liker 19
Skrevet

Du bør ikke kjøpe noe sammen med en som har så dårlig økonomi. Kommer til å ta deg med i dragsuget etterhvert. Du må iallefall ha en skikkelig kontrakt slik at ikke din egenkapital går tapt.

• Liker 8
Skrevet

Sørg for at dere har særeie. Jeg tok, i likhet med ab tidligere i tråden, hensyn til min manns ønsker og som takk rævkjørte han økonomien og nå bor jeg i et hus jeg ikke liker.

Anonymkode: aa549...25e

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir ditt hus. Når han har spart opp egenkapital kan dere kjøpe et annet hus. Pass på det er kun du som står som eier og at han er med på å betale de faste utgiftene som strøm og kommunale avgifter. Ikke gi han eierandel for noe han ikke kjøper seg inn i. 

Anonymkode: dc2e9...79a

Nei, når de har vært samboere i 2 år har han rett på halvparten ved brudd og hun må kjøpe han ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...