Gå til innhold

Kjele til pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal tilberede pinnekjøtt for første gang i år, men er usikker på hvor stor kjele jeg trenger. Skal tilberede 1 kg pinnekjøtt, men hvor stor kjele skal jeg bruke? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En femliters kjele holder. Bruk rist i bunn og følg med så det ikke koker tørt.  Kan hende du må sage de lengste pinnene i to. 

Anonymkode: ee274...a1e

Skrevet

Denne på  17 liter står det at passer til bl.a. pinnekjøtt, og også denne på 15 liter, så det høres ut som man må ha en ganske stor en.

Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Denne på  17 liter står det at passer til bl.a. pinnekjøtt, og også denne på 15 liter, så det høres ut som man må ha en ganske stor en.

De fleste som lager pinnekjøtt lager mer enn 1 kg da. TS som skal lage bare 1 kg trenger ikke en kjele på 17 liter...😂 

Anonymkode: 5c605...6ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste som lager pinnekjøtt lager mer enn 1 kg da. TS som skal lage bare 1 kg trenger ikke en kjele på 17 liter...😂 

Tenkte mer på lengden på pinnekjøttet, at det krevde stor bunn. Men en over her mener man kan begynne og sage over kjøttet i stedet. Jeg har aldri blitt servert avsagd pinnekjøtt, men kanskje det er helt ok?

Skrevet
Million skrev (51 minutter siden):

Tenkte mer på lengden på pinnekjøttet, at det krevde stor bunn. Men en over her mener man kan begynne og sage over kjøttet i stedet. Jeg har aldri blitt servert avsagd pinnekjøtt, men kanskje det er helt ok?

Jeg for min del tilbereder aldri pinnekjøtt i hele lengder. Hva er poenget med å gjøre det egentlig? Det er jo bare upraktisk på alle måter og har jo ingen innvirkning på smaken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg for min del tilbereder aldri pinnekjøtt i hele lengder. Hva er poenget med å gjøre det egentlig? Det er jo bare upraktisk på alle måter og har jo ingen innvirkning på smaken.

Mange vestlendinger er vant med at det skal være hele lengder, og ikke "småbiter". Det har med tradisjoner og det visuelle å gjøre. 

Jeg kjøper bare i hele lengder, men gjør som min mor og min bestemor og min oldemor osv.... Jeg gir en liten knekk på midten, men uten å dele opp. Da går de hele lengdene fint ned i en helt vanlig kjele. 

Anonymkode: 6a558...e2b

Skrevet

Ska du lage så lite holder med med 3-5 liters kjele.  Jeg har brukt en 10 liters + 5 liters når jeg har laget til 15-20 stykker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...