Gå til innhold

Riskrem - hvor mye grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage riskrem til 6 voksne og to barn på julaften. Har tenkt å kjøpe Fjordland risgrøt,  men bør jeg kjøpe en stor eller liten pakke? Og hvor mye fløte? Vil ikke ha for mye rester, for da finner ingen mandelen. 😅

Resten av maten kommer jeg til å beregne rikelig av, i tilfelle noen bekymrer seg for sultne gjester. 😉

Anonymkode: 6bde3...98c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på om du liker riskremen kremete eller om du liker litt tyggemotstand. 

En boks fløte og en liten pakke fjordland burde være nok for 6+2. Det er jo bare dessert 🤔

Anonymkode: 3b09f...5b6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Den store grøtpakken har mer enn du trenger, men den lille blir definitivt altfor liten for seks voksne og to barn. Dermed må du kjøpe den store. En liten kartong fløte er også snaut, men hvor mye fløte du vil kommer an på hvor kremete du vil ha den. Kremfløte kommer i halvliterskartonger også: gå heller for den størrelsen. 

Jeg tok en kikk  på denne oppskriften. Her kan du legge inn antall porsjoner selv. For seks voksne og to barn legger du inn sju porsjoner. Da ser du hva de antyder i mengde grøt og i mengde fløte.

Og hvordan finne igjen mandelen? Du anretter selvsagt riskremen i skåler med moderate porsjoner slik at alle orker å spise opp, og putter mandelen i en av skålene uten at noen andre ser. Resten av risgrøten settes i en bolle på spisebordet for de som ønsker å forsyne seg med to porsjoner dessert.  

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Skrevet

Jeg liker mye krem i slik at den ikke blir for fast.  Lag sausen selv, blir mye bedre.  Og lag den med bær.  Kjør en pose frosne bringebær i blender sammen med en dæsj vann og 3-4 ss sukker.  Sil sausen for å få bort mesteparten av frøene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...