Gå til innhold

For mye TV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har en gutt på 2 år. Samboer er som regel den som står opp om morgenen med mini i helgene. Jeg har søvnproblemer og setter veldig pris på det. Men det som plager meg litt er at de bare ser på TV helt til jeg står opp, hver eneste gang. Hver gang samboer skal underholde mini så er det TV. Føler ikke helt at jeg kan si noe på det når jeg selv bare ligger og sover. De står da gjerne opp 6 eller 7 og sitter da og ser på TV til jeg står opp og sier "nå er det vel nok TV" rundt klokka 9-10. Så blir TV-en satt på igjen ganske med en gang jeg er ute av synet og guttene er alene igjen. Dette er også på ettermiddagen hvis samboer skal lage middag eller gjøre noe. Han sier han ikke klarer å få gjort ting hvis guttungen skal være med og derfor setter han på TV-en. Også når han selv vil sitte i sofaen på telefonen eller spille. Når jeg er alene med mini så skrur jeg TV-en bevist av og inkluderer han i det jeg gjør eller finner andre ting han kan pusle med som ikke er foran en skjerm. 

Kjenner jeg blir mer og mer provosert. Har flere ganger tatt det opp med han og da er han enig med meg og sier han skal skjerpe seg. Er flink noen dager også er det tilbake til samme greia. Hva mer kan jeg gjøre med det? Bør jeg bare godta at mini ser så mye på TV?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er tv her også i helgene til 11 om vi ikke skal noe. Så ser virkelig ikke problemet. Nå er barna 2, 5 og 9. De leker etterpå og vi finner på noe som familie.

Å starte lek fra 6/7 kommer ikke på take her. Barna lærer å ta hensyn og lærer det at noen faktisk vil sove/slappe av litt lenger.

Hvis du er misfornøyd får du heller stå opp tidlig.

Anonymkode: 3be23...eb1

• Liker 1
Skrevet

Mine er eldre enn dine (4 og 5) men senest klokka 8 er det bort med skjermer. Sjelden de da får se noe skjerm før barnetv på kvelden (30-45 min). 

Anonymkode: 26dae...eae

Skrevet

tenker at det ikke er skadelig, mange er så utrolig hysteriske når det gjelder tven

Anonymkode: 76ace...157

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også at du bør stå opp tidligere hvis du synes dette er et problem. Du sier at de står opp klokken 7 og fortsatt ser tv klokken 10, hva om de får ha den første halvannen timen med tv, så får du heller aktivisere han fra halv 9-9, da får du sove litt lenger og samtidig begrenset tv-tittingen litt. Regner med faren i huset jobber og er sliten når han står opp så tidlig i helgene også, så gi han litt fred. Jeg er enig i at barnet ikke bør sitte hele dagen foran tv’en, men her mener jeg dere bør møtes på midten :) 

Anonymkode: c7d3a...e06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...