AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #141 Skrevet 19. desember 2021 Om min mamma hadde slitt økonomisk, ville jeg gitt henne 50.000-100.000 kr for å betale ned litt gjeld. Men så skriver du at din mor har brukt penger hensynsløst. Er det sånn at du tenker at om dere gir henne penger, så vil hun bruke de hensynsløst også, eller har hun endret seg nå? Jeg skjønner dilemmaet her, men samtidig har jo ikke moren din noen krav på pengene. Og om det ikke vil bedre hennes økonomiske situasjon likevel, om hun kanskje bare vil ende opp med å sløse bort pengene hun eventuelt får av dere, så skjønner jeg at samboeren din ikke vil gi penger til henne. For det er jo da bedre å beholde pengene selv, og bruke dem fornuftig. Men, om dere velger å beholde alle pengene selv, syns jeg ikke dere skal fortelle noen om gevinsten. For det kan jo bli litt dårlig stemning, om moren din får høre om dette, for det kan jo hende at hun forventer å få litt av pengene når det er snakk om en så høy gevinst. Og til slutt: gratulerer til dere😃👏 Anonymkode: 7aa9d...b7d 3
Kittykat Skrevet 19. desember 2021 #142 Skrevet 19. desember 2021 Jeg hadde så klart delt pengene med min mor, hvis jeg hadde vunnet pengene. Jeg hadde også delt med svigermor hvis det jeg hadde fått flax julekalender av henne. Nå er det jo din samboer som har vunnet og ikke du. Så da er det egentlig opp til han hvordan han velger å bruke premien. Men jeg synes egentlig at han kan dele litt med din mor, siden hun var den som ga han en flax kalender og dermed gjorde at han vant. 2
Sansx Skrevet 19. desember 2021 #143 Skrevet 19. desember 2021 Jeg hadde gitt henne halvparten. Da ville hun blitt kvitt mesteparten av gjelda. 500000 er fortsatt en bra sum å glede seg over. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #144 Skrevet 19. desember 2021 Hadde JEG vunnet kunne jeg gitt til mor med problemer, men siden samboeren vant er det ikke naturlig å gi noe til MIN mor. Anonymkode: dfb8b...df7 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #145 Skrevet 19. desember 2021 Sansx skrev (3 minutter siden): Jeg hadde gitt henne halvparten. Da ville hun blitt kvitt mesteparten av gjelda. 500000 er fortsatt en bra sum å glede seg over. Du ville gitt din svigerfar en halv million av dine penger sånn helt uten videre? Penger han egentlig ikke ville fått glede av en gang, han ville fortsatt hatt 100 000 i forbrukslån, altså er det hans festing og hans renter du med glede ville sponset. Hva ville du gitt samboeren din? 250 000? Mindre enn til faren? Hvorfor er du mindre raus der? Så hadde du tenkt «250 000 er mer enn 0», og så hadde du betalt ned på eget lån (mindre enn svigerfar gjorde) og hatt nettopp 0. Hva hvis svigerfaren da ikke betalte ned på lån, men unnet seg ett og annet for pengene? Og samboeren din også? Og du ikke? Anonymkode: 6edd1...d99 5
Skiftenøkkel Skrevet 19. desember 2021 #146 Skrevet 19. desember 2021 Ville holdt kjeft. Har det enda vært snakk om medisiner eller dyr medisinsk behandling... 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #147 Skrevet 19. desember 2021 Ville også gitt noe tilbake! Vanlig finnerlønn kanskje, det er vel 10-15 %? Her fikk eldste barnet 2 flakskalendere fremfor en lekekalender. Vinner han mer enn det jeg har betalt for kalenderne må han dele med sine søsken - synes det er rett og rimelig. Da snakker vi ikke om han vinner 200 kr liksom, men om han hadde vunnet en million hadde det blitt deling! Anonymkode: 03e08...ccc
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #148 Skrevet 19. desember 2021 Kommer eventuelle penger til å gå til å forminske gjelden, eller kommer det til å bli brukt på mer fjas? Hvis man har forbruksgjeld er sjansen stor for at pengene går opp i røyk. Igjen. Anonymkode: 2b01f...cd0 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #149 Skrevet 19. desember 2021 Kan du gi henne gavekort fremfor penger? F.eks gavekort til matbutikk, klesbutikker el. til ting hun trenger. Da unngår du at hun bruker pengene hun får på altfor mye tull og hun sparer litt som hun kanskje er smart nok til å bruke på gjeld. Anonymkode: a7e31...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #150 Skrevet 19. desember 2021 Har ikke orka å lese alle svarene, så svarer ut ifra HI: Jeg synes dere bør dele med moren din, men med forutsetning om at dere får bedre kjenneskap til den økonomiske situasjonen hennes. Er forbruksgjelda gammel gjeld som vokser? Har hun god økonomisk sans? Har hun kredittkort? Dersom hun ikke har gjort det enda ville jeg bedt henne søke økonomisk veiledning. Dersom hun f.eks er ønsker å søke gjeldsrådgivning kan kreditoree kanskje lettere gå med på en ordning dersom dere f.eks gir moren din 100.000,- som hun kan fordele på kreditorer. Dersom hun har meget dårlig økonomistyring ville jeg enten krevd at hun hadde økonomisk verge før hun fikk noe som helst penger fra dere slik at hun ikkr sløser det bort. Evnentuelt ikke gitt store beløp, men hjulpet til dersom f.eks vaskemaskinen hennes går i stykker, spandere på henne noe når hun trenger det uten at det skal føles som hun "får lommepenger" av dere. Anonymkode: dc0b1...646 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #151 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke orka å lese alle svarene, så svarer ut ifra HI: Jeg synes dere bør dele med moren din, men med forutsetning om at dere får bedre kjenneskap til den økonomiske situasjonen hennes. Er forbruksgjelda gammel gjeld som vokser? Har hun god økonomisk sans? Har hun kredittkort? Dersom hun ikke har gjort det enda ville jeg bedt henne søke økonomisk veiledning. Dersom hun f.eks er ønsker å søke gjeldsrådgivning kan kreditoree kanskje lettere gå med på en ordning dersom dere f.eks gir moren din 100.000,- som hun kan fordele på kreditorer. Dersom hun har meget dårlig økonomistyring ville jeg enten krevd at hun hadde økonomisk verge før hun fikk noe som helst penger fra dere slik at hun ikkr sløser det bort. Evnentuelt ikke gitt store beløp, men hjulpet til dersom f.eks vaskemaskinen hennes går i stykker, spandere på henne noe når hun trenger det uten at det skal føles som hun "får lommepenger" av dere. Anonymkode: dc0b1...646 Glemte å si at dersom det er gammel forbruksgjeld, og dere er sikre på at det ikke er mer enn de 600.000,- og moren din har god økonomistyring, og dere har et godt forhold til henne ville jeg vurdert å ha betalt ned hele gjelden dersom hun og dere ser at hun vil klarer seg selv økonomisk etter dette. Eventuelt ikke betale ned hele gjelden, men hjelpe å få til refinanisering slik hun sitter igjen med et mye mindre lån. Eller forsøkt å hjelpe henne til å kjøpe bolig dersom hun leier etc. Anonymkode: dc0b1...646 2
NiceOrNothing Skrevet 19. desember 2021 #152 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Å gi noe til din mor som er så uforsvarlig økonomisk blir som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det funker der og da, men ikke i lengden. Her hadde jeg glatt holdt kjeft om pengene for å unngå og skape splid og misunnelse i familien, men jeg hadde gjerne satt av en liten sum til hyggelige opplevelser med dem. Anonymkode: dfa77...1f7 Dette👆 dessuten var det din samboer som vant , å ergo hans avgjørelse . Tenk heller at disse pengene skal gjøre dere istand til å skape dere en god framtid. Hadde ikke ville fortalt hvor mye dere vant , Mn vært litt ekstra rause m julegaver til foreldre & småsøsknene i år 🥰 Hvis mor er en «big spender « vil hun bare rote vekk pengene uansett. Å muligens spørre etter MER og.
NiceOrNothing Skrevet 19. desember 2021 #153 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Glemte å si at dersom det er gammel forbruksgjeld, og dere er sikre på at det ikke er mer enn de 600.000,- og moren din har god økonomistyring, og dere har et godt forhold til henne ville jeg vurdert å ha betalt ned hele gjelden dersom hun og dere ser at hun vil klarer seg selv økonomisk etter dette. Eventuelt ikke betale ned hele gjelden, men hjelpe å få til refinanisering slik hun sitter igjen med et mye mindre lån. Eller forsøkt å hjelpe henne til å kjøpe bolig dersom hun leier etc. Anonymkode: dc0b1...646 Uenig . Mor må selv ta konsekvensene av sine valg . Det er overhode ikke barns ansvar . Hadde selvsagt forsøkt å hjelpe henne med å få igang gjeldssanering eller lignende . Mn er hun moren her et lost case , er det ikke barnas ansvar . Hold tett om gevinsten å gi henne heller en flott julegave eller spaopphold til jul 😘 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #154 Skrevet 19. desember 2021 Ville gitt mer enn 100k. Iallefall 200k. Men mest sannsynlig 300k. Og en streng pekefinger om at forbrukslån er tull og at hun må aldri gjør det igjen hvis hun ønsker hjelp. Anonymkode: cdb4d...ef6 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #155 Skrevet 19. desember 2021 Ville aldri gitt 100k til mor direkte, dersom gjelden skyldtes ren forbruk. Da hadde jeg tatt kontakt med banken, i samråd med henne. Altså lik sum (100k), men sørget for at pengene faktisk gjør at hun ikke ødelegger for seg selv. Gratulerer, dersom dette ikke er trolling Anonymkode: 709ab...c63
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #156 Skrevet 20. desember 2021 NiceOrNothing skrev (7 timer siden): Dette👆 dessuten var det din samboer som vant , å ergo hans avgjørelse . Tenk heller at disse pengene skal gjøre dere istand til å skape dere en god framtid. Hadde ikke ville fortalt hvor mye dere vant , Mn vært litt ekstra rause m julegaver til foreldre & småsøsknene i år 🥰 Hvis mor er en «big spender « vil hun bare rote vekk pengene uansett. Å muligens spørre etter MER og. Enig, jeg ville nok også holdt kjeft. Og det var dessuten samboeren din som vant, så du kan ikke gi bort hans penger. Hvis hun hadde trengt 1 million til kreftbehandling i utlandet er nå det en sak. Men forbruksgjeld, når alt tyder på at hun fremdeles ikke har kontroll på økonomien… Nei. Det er å hive pengene ut av vinduet. Hvis dere ikke sier noe om det, blir det ikke bråk. Det er lett å skjule en gevinst på en million. Det er verre med gevinster på flere titalls millioner, da ser man det på skattelistene. Anonymkode: f86dc...214 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #157 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva betyr det egentlig? Om man har penger igjen etter andre året så må man skatte? Vet at man kan fylle ut på selvangivelsen ved feltet gaver, gevinster osv Anonymkode: 33aea...5ed At pengene er grunnlag for beskatning av formue. Men man må ikke skatte av det som inntekt det året man mottar gevinsten. Anonymkode: f86dc...214 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #158 Skrevet 20. desember 2021 Siden dere bare er samboere er det fullt og helt din samboer som bestemmer hva han vil gjøre med sine penger. Han har ikke noen forpliktelser til din mor. Hadde dere derimot vært gift hadde det vært naturlig at din mor fikk 100 000,- Anonymkode: 63b83...017
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #159 Skrevet 20. desember 2021 Jeg vet av ei som vant samme sum på flaxlodd. Hun ga bort 150 000 til foreldrene og 300 000 til broren. Alle er ikke like rause som henne, men er en veldig god følelse å gi til andre. Summen trenger jo ikke være i nærheten av dette men tror dere sitter med en mye bedre følelse om dere deler en liten del av det dere har vunnet med deres nærmeste Anonymkode: ef61e...712 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #160 Skrevet 20. desember 2021 I og med at TS sin mor har forbruksgjeld grunnet ufornuftig pengebruk så hadde jeg vært skeptisk til å gi henne noe. Hun hadde maks fått 50 000,- men dersom jeg hadde grunn til å tro at hun ville sløse bort de pengene også så hadde jeg nok ikke gitt henne noe. I steden hadde jeg invitert henne med på familieferie, hvor alt ble spandert av meg. Anonymkode: 5db54...b22 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå