Gå til innhold

Samboer vant 1mill på Flax julekalender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greit å gi litt til moren din hvis han som vant pengene er enig i det. Det er vinneren som bestemmer over pengene. Det meste må dere bruke på dere selv synes jeg. Det er ikke deres oppgave å betale gjelden for moren din. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så utrolig smålig folk her inne er! Julen er tiden for ettertanke, omtenksomhet og giverglede, men folk ville nektet en fattig mor 100.000 fordi de da "bare" hadde sittet igjen med 900.000 kr. Penger får virkelig frem det verste i oss mennesker! Dere stemmer sikkert Høyre eller Frp, bare slike mennesker kan gjøre dette. Tenk å ikke ville hjelpe sin egen mor, som har gitt deg livet, ut av uføret!

Anonymkode: 27254...b82

Har du i det hele tatt lest TS' innlegg?

Det var TS' samboer som skrapte frem gevinst, ikke TS. Så det er samboeren som bestemmer hva pengene skal brukes til.
å klart.. Det hadde jo vært hyggelig om de ga noen kroner til svigermor, men det er ikke noe de MÅ.
Og det står ingen steder at svigermoren er fattig. Det står at hun sliter med gjeld - men hvem gjør ikke det?

Anonymkode: a9584...520

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samboeren min og jeg fikk hver vår Flax julekalender av min mor. Og nå har han altså vunnet 1 million kroner og vi begge er jo veldig glade. Men bør vi her dele noe av gevinsten med min mor som ga oss flaxloddene, jeg ønsker å gjøre dette da hun i flere år har sletet med høy gjeld men han mener vi bør tenke på oss selv og pusse opp huset vi bor i og betale ned billån, hva tenker dere blir det riktige her? Vi har ikke snakket om noe i forkant av hva vi skulle gjøre om vi vant.

Anonymkode: 8a793...eb8

I utgangspunktet er det samboers penger og han vil bruke dem på deres felles fremtid i form av bil og bolig.

Dette synes jeg  er en bra og respektabel avgjørelse.

Skal det gis bort noe så må han tenke på hvordan dette skal gjøres så det ikke blir skatt av det. Kanskje kan gjelden kjøpes så den står der og svigermor ikke kan få mer gjeld.

Det hadde vært fint for svigermor og barna hennes at gjeldsbyrden var borte. Kanskje han kan betale ned billånet og ts over gjelden tik svigermor, men da må det ikke komme mer gjeld. Fortsetter hun å spare det hun betaler i renter nå har hun fort lagt sef opp en solid buffer så det hadde vært å foretrekke.

Men som sagt det er samboers penger.

Skrevet

Takke seg til kalendere fra f.eks Rituals, som ikke inneholder innhold som i verste fall skaper misunnelse og splid innad i familier.

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde ikke delt. Man gir jo bort flax lodd fordi man håper på at mottakeren vinner, og det hadde aldri felt meg inn å kreve noe tilbake dersom dette skjer. Det er en GAVE. 

Anonymkode: 5d963...54a

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde nok gitt en gave til min mor, men i dette tilfelle ville jeg nok gitt det spesifikt som en gave til nedbetaling av gjeld.

600k i forbrukslån??? Jeg bruker penger som en full sjømann alt for ofte selv, men kunne aldri greid å opparbeide meg så mye usikret gjeld.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Wow, du har et stort hat mot røykere! 😳 Høres ut som en skikkelig ondskapsfull mor... alt bare pga den røyken. Hmm 🤔

Anonymkode: b4dc0...458

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det er bare så gjennomsyret av hatet mot at moren røyker, men det handler sikkert om mer enn det også. Ikke vet jeg, men det er jo helt tydelig at dette med at moren røyker er hovedargumentet MOT å dele noe som helst av gevinsten med henne. 

Anonymkode: b4dc0...458

Det handler jo ikke om røykinga i seg selv, tror dere det seriøst?? 🙈🙈 Det handler om at hun har 600 000 i forbrukslån som i følge ts har gått til røyk, fest og alkohol. Det er drøyt, og vitner om alvorlig økonomisk uansvarlighet. Da er det bedre å vise takknemlighet på andre måter enn ved å gi pengene i hånda. Særlig når man har fire umyndige småsøsken syns jeg takknemligheten kan vises på en måte som faktisk kommer dem til gode. 

Det hadde jo vært like ille om pengene ble brukt på sydenturer, luksusbiler eller dyre vesker. Betyr jo ikke at man dømmer alle som kjøper seg bil, men man kan dømme måten de blir finansiert på. 

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt penger.  Spesielt ikke når en person er selv skyld i å ha havnet i gjeld.  Da handler det bare om ansvarsløshet. 

Anonymkode: e08fe...ca5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samboeren min og jeg fikk hver vår Flax julekalender av min mor. Og nå har han altså vunnet 1 million kroner og vi begge er jo veldig glade. Men bør vi her dele noe av gevinsten med min mor som ga oss flaxloddene, jeg ønsker å gjøre dette da hun i flere år har sletet med høy gjeld men han mener vi bør tenke på oss selv og pusse opp huset vi bor i og betale ned billån, hva tenker dere blir det riktige her? Vi har ikke snakket om noe i forkant av hva vi skulle gjøre om vi vant.

be henne på en god middag og gi betal ned litt av gjelden hennes

Anonymkode: 1f5b9...050

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville gjort det. Det er tross alt takket henne dere vant. Jeg ville kanskje gitt et sted mellom 50 og 100 tusen til henne. 

• Liker 2
Skrevet
Timeglass skrev (3 timer siden):

Nå er det jo ikke dere som har vunnet på Flaxloddet,det var bare gevinst på hans lodd,ikke ditt. At han er så snill å dele med deg,er jo veldig snilt av han. Føler du for å dele med din mor,så får du ta av din del.

Det er helt sant. Dette er hans gave og hans gevinst. Han bestemmer hva det skal brukes til og eventuelt hvem som får hva.

Personlig med 1 million så hadde jeg beholdt alt selv. Hadde det vært 10 millioner så hadde jeg nok kjøpt en fin gave til familien, men ikke delt pengene.

Anonymkode: a39a2...598

• Liker 3
Skrevet

Dere er jo ikke forpliktet til noe, men alt bunner i hvor grådige dere er. Det er alltid fint å gi🥰 Jeg hadde glatt delt med mor.... Gjerne 100 000...

Anonymkode: 6df9c...786

Skrevet

Dere må vel betale skatt av gevinsten? Typ en tredel? Så sitter jo ikke igjen med en million til slutt. Jeg ville kanskje gitt en opplevelse, for eksempel tatt henne med til syden et par uker eller noe :) 

Anonymkode: 3dd69...d6d

Skrevet

Han vant, han gjør akkurat hva han vil med premien.

Anonymkode: 1f7b6...c71

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere må vel betale skatt av gevinsten? Typ en tredel? Så sitter jo ikke igjen med en million til slutt. Jeg ville kanskje gitt en opplevelse, for eksempel tatt henne med til syden et par uker eller noe :) 

Anonymkode: 3dd69...d6d

Første året er skattefritt

Anonymkode: fed2e...cf2

Skrevet
Albbas skrev (3 timer siden):

Det handler jo ikke om røykinga i seg selv, tror dere det seriøst?? 🙈🙈 Det handler om at hun har 600 000 i forbrukslån som i følge ts har gått til røyk, fest og alkohol. Det er drøyt, og vitner om alvorlig økonomisk uansvarlighet. Da er det bedre å vise takknemlighet på andre måter enn ved å gi pengene i hånda. Særlig når man har fire umyndige småsøsken syns jeg takknemligheten kan vises på en måte som faktisk kommer dem til gode. 

Det hadde jo vært like ille om pengene ble brukt på sydenturer, luksusbiler eller dyre vesker. Betyr jo ikke at man dømmer alle som kjøper seg bil, men man kan dømme måten de blir finansiert på. 

Takk for at du gadd å forklare! :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Første året er skattefritt

Anonymkode: fed2e...cf2

Hva betyr det egentlig? Om man har penger igjen etter andre året så må man skatte? Vet at man kan fylle ut på selvangivelsen ved feltet gaver, gevinster osv

Anonymkode: 33aea...5ed

Skrevet

Det er jo faktisk samboeren din sine penger, så han bestemmer. Han trenger ikke dele med deg engang.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mest fascinert over at noen faktisk har vunnet på en sånn kalender. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville betalt ned hele min mors gjeld på 600k.

Anonymkode: 1b91b...c16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...