Gjest loveli Skrevet 19. desember 2021 #61 Skrevet 19. desember 2021 Hannah80 skrev (7 minutter siden): Er ikke gjelden "gammel moro"? Forsto at dette var gjeld hun hadde opparbeidet seg tidligere. Så klart vil noen ekstra kroner hjelpe henne. Men hva er tidligere? Som sagt, hvis hun er fornuftig nå så hadde jeg delt med henne.
GrønnNellik68 Skrevet 19. desember 2021 #62 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ja, jeg synes dere bør dele med henne. Jeg ville gitt henne 100000. Grunnene til å gjøre dette er mange, tenk hvor mye hun har bidratt til deg økonomisk i oppveksten feks. I tillegg vil dette garantert gi dere en bedre følelse enn å beholde alt selv, og dere vil glede dere mer over pengene dere beholder uten å kjenne på en dårlig samvittighet over at dere ikke deler. Det er rett og slett en fin ting å gjøre. Anonymkode: d92c1...f7f Enig her
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #63 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Samboeren min og jeg fikk hver vår Flax julekalender av min mor. Og nå har han altså vunnet 1 million kroner og vi begge er jo veldig glade. Men bør vi her dele noe av gevinsten med min mor som ga oss flaxloddene, jeg ønsker å gjøre dette da hun i flere år har sletet med høy gjeld men han mener vi bør tenke på oss selv og pusse opp huset vi bor i og betale ned billån, hva tenker dere blir det riktige her? Vi har ikke snakket om noe i forkant av hva vi skulle gjøre om vi vant. Anonymkode: 8a793...eb8 Jeg tenker han vant, han bestemmer. Dere kan jo stelle i stand en flott jul og gi noen fine gaver til moren din. Men gir dere penger, husk at det blir brukt på røyk og tull. Anonymkode: ab815...4e0 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #64 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): En million her og en million der, blir fort penger av det. Anonymkode: 2aa63...d04 Ja, men her er det ikke snakk om en million her og en million der. Det er snakk om en million og en gjeng med tullinger på kg som har fått det for seg at dette skal deles. Først er spørsmålet om en ikke skal dele med mor, så begynner folk å mase om at det er mer naturlig å dele med søsken. En million er ingenting når man skal etablere seg. Er man allerede etablert i full jobb, med hus og barn så er en million mye men når man er i startfasen er det ingenting og deler man en million med hele familien så sitter man ikke igjen med mye. Hva er vitsen med å gi vekk slike flaxlodd om man forventer å få del i eventuelle premier, da kan folk la vær å gi slikt tull til folk. Anonymkode: bac3e...ef9 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #65 Skrevet 19. desember 2021 Jeg ville kvittet meg helt med billånet dere har, og deretter dele gjenstående sum på 3 mellom deg, sambo og kjøper av kalenderen. Uten henne hadde dere ikke fått pengene. Anonymkode: 2a926...a77 2
Timeglass Skrevet 19. desember 2021 #66 Skrevet 19. desember 2021 Nå er det jo ikke dere som har vunnet på Flaxloddet,det var bare gevinst på hans lodd,ikke ditt. At han er så snill å dele med deg,er jo veldig snilt av han. Føler du for å dele med din mor,så får du ta av din del. 13
Gjest loveli Skrevet 19. desember 2021 #67 Skrevet 19. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg blir provosert over at dere har opprettet A4-rammer for hvordan et liv bør leves for å være verdt å gi tilbake. Snakk om moraliserende, dømmende og fordomsfulle holdninger. Du glemmer enda at takket være denne "skakkjørte" moren så sitter dere godt i det nå! Anonymkode: 20620...11e Du skjønner ikke poenget. Jeg hadde ikke ønsket å gi penger til noen som røyker opp pengene. Hva som er moralsk riktig måte å leve livet på har egentlig ingenting å si. Jeg vil bare at penger brukes fornuftig og alle har sin mening om hva det er. Du forventer at du som giver av en gave som mottaker vinner på skal deles med deg. WTF? I tillegg synes du det er bedre å gi til en mor som røyker bort pengene enn å investere i eget hus slik at barnebarna til denne røykende dama får det bedre. Jeg ser virkelig ikke at det er bedre bruk av pengene. Endret 19. desember 2021 av loveli
Gjest loveli Skrevet 19. desember 2021 #68 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er stråmann å påstå at moren forventer det. Det er slettes ikke sikkert, og faktisk kan det hende at i dét hun får vite om gevinsten så ønsker hun ikke motta noe heller fordi pengene er og skal være rettet mot datteren. Men jeg vil påstå at i slike tilfeller så er det ren høflighet og takknemlighet å tilby/gi noe tilbake. Noe i dette tilfellet kan være ganske marginalt også. Vi snakker om 1/40 - 1/20 del av gavens verdi. Er du ekstra raus kan du tilby helt opp til 1/10 - 1/5 også, uten at du sulter i hjel av den grunn. Men så var det det da... moren var visst glad i en dram og rullings for noen år siden, så hun fortjener visst ikke noe lenger. Stakkars mor. Anonymkode: 20620...11e Som sagt, jeg hadde delt i form av opplevelser (men ikke rene penger til folk med dårlig økonomisk styring). Du leser det du vil lese.
Gjest Albbas Skrevet 19. desember 2021 #69 Skrevet 19. desember 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Så bra at dere tar på dere kappen om å være moralske, stereotypiske voktere. Noen må jo gjøre den jobben. Anonymkode: 20620...11e Det handler ikke om moral for min del, overhodet ikke. Det handler om økonomisk fornuft. Jeg ville heller gitt penger til mine småsøsken som dessverre også må bære byrden av dette forbrukslånet, enn å gi pengene til renter på et forbrukslån.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #70 Skrevet 19. desember 2021 Albbas skrev (55 minutter siden): 1 million er ikke mye, så syns det er litt rart å dele... Det er egentlig noe man bør enes om på forhånd da. Moren din hadde jo ikke fått disse pengene uansett, hvis hun ikke ha dere kalendere. Hun hadde bare spart hundre kroner. 🤷♀️ Men hva legger du i "har sletet med mye gjeld"? Har hun mye gjeld nå? Sliter hun? Hva kommer gjelda fra? Det er så mye her som spiller inn... Mine foreldre har også gøy gjeld og har hatt det trangt økonomisk i perioder. Men det siste de ønsker her i verden er penger fra barna sine. At barna deres har det godt økonomisk er for dem mye mye viktigere enn at de skal få det mer romslig. Hva tror du din mor ønsker? Det er vel det egoistiske jeg har hørt tror nok foreldre hadde blitt kjempe glade for å få en liten del av gevinsten, så mye foreldre har gitt barna sine. For en tankegang ! Anonymkode: 6818a...5b3 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #71 Skrevet 19. desember 2021 52 minutter siden, AnonymBruker said: 600k i forbruksgjeld? Er det i det hele tatt mulig? Anonymkode: 1de5f...803 Dessverre mulig. Det skulle bli vanskeligere da låneregisteret endelig kom for et par år siden, men vet ikke hvor godt det fungerer. Anonymkode: 2aa63...d04
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #72 Skrevet 19. desember 2021 Hadde gitt halvparten til moren. Anonymkode: 677b2...667 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #73 Skrevet 19. desember 2021 loveli skrev (14 minutter siden): Jeg sa jo at jeg hadde delt dersom jeg visste at pengene ble brukt fornuftig. Hvorfor kaste bort pengene på røyk??? Men du leser det du vil lese, god jul! Ok. Du er min datter, jeg er din mor. Jeg gir deg flaxlodd med 1 mill i gevinst, og du ønsker opprinnelig å dele denne med meg i takknemlighet og raushet. Du hadde planer om å gi meg 50 000,-, men fordi jeg snuser og har snuset i mange år, så fant du ut at jeg ikke fortjente det. OK. Tåpelig. God jul Anonymkode: 20620...11e 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #74 Skrevet 19. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, jeg synes dere bør dele med henne. Jeg ville gitt henne 100000. Grunnene til å gjøre dette er mange, tenk hvor mye hun har bidratt til deg økonomisk i oppveksten feks. I tillegg vil dette garantert gi dere en bedre følelse enn å beholde alt selv, og dere vil glede dere mer over pengene dere beholder uten å kjenne på en dårlig samvittighet over at dere ikke deler. Det er rett og slett en fin ting å gjøre. Anonymkode: d92c1...f7f Uff, for en måte å tenke på. Barn skylder ikke sine foreldre noe basert på dette. Setter du barn til verden skulle det bare mangle at du tar ansvar for dem økonomisk også. Anonymkode: 88016...363 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #75 Skrevet 19. desember 2021 loveli skrev (11 minutter siden): Jeg hadde ikke ønsket å gi penger til noen som røyker opp pengene. Hva med en som snuser? Hva med en som drikker 1-2 flasker Pepsi Max for dag? Hva med en som tipper lotto? Hva med en som drikker mye kaffelatte? Det er visst røkyingen som er problemet.... Men det er ikke et problem! Folk misbruker og sløser med penger hver eneste dag, ja selv du! Du kan jo ikke påstå at en røyker fortjener pengene mindre enn en som drikker Pepsi Max eller kaffelatte hver dag. Det er fortsatt sløseri. Anonymkode: 20620...11e 4
Gjest Adobyen Skrevet 19. desember 2021 #76 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Alle pengene er brukt ufornuftig, røyk, alkohol og reise, hun bor sammen med samboeren sin og eier ikke hus eller bil Anonymkode: 8a793...eb8 Men likevel har hun vært så god mot dere og kjøpt kalendere. Ikke alle fattige foreldre (uansett grunn) gjør det. Dere er hjerteløse og stygge om dere ikke deler gevinsten. Det er en selvfølgelig ting å gjøre. Det høres ut som dere forakter moren din.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #77 Skrevet 19. desember 2021 Hun har sløst bort penger hun ikke har på tull. Hun kommer uansett ikke til å bruke pengene på nedbetaling av gjeld, men på mer tull. Kjøp en kalender tilbake heller 😊 Bruk pengene på egne lån og hus med god samvittighet. 1 mill er ikke mye penger i våre dager, og dere kommer jo uansett til å arve gjeld når de dør Anonymkode: f4479...f10 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #78 Skrevet 19. desember 2021 Det ultimate ifølge kg er kansje å laste bort alle pengene på å betale ned dustegjelden på røyk og alkohol. Alle pengene ut vinduet på gjeld som blir ts sin arv. Kan man si ifra seg slik arv? Anonymkode: ab815...4e0 1
Gjest Adobyen Skrevet 19. desember 2021 #79 Skrevet 19. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun har sløst bort penger hun ikke har på tull. Hun kommer uansett ikke til å bruke pengene på nedbetaling av gjeld, men på mer tull. Kjøp en kalender tilbake heller 😊 Bruk pengene på egne lån og hus med god samvittighet. 1 mill er ikke mye penger i våre dager, og dere kommer jo uansett til å arve gjeld når de dør Anonymkode: f4479...f10 Så egoistisk og dårlig innstilling. Blir helt matt. Til orientering så er det ingen som må arve gjeld. Man kan velge å frasi seg arv. Endret 19. desember 2021 av Adobyen
Meadow Skrevet 19. desember 2021 #80 Skrevet 19. desember 2021 Hun er tydeligvis raus som gir dere kalender før jul, selv om hun ikke har så mye til overs selv. Da er det hyggelig å være raus tilbake, og gi henne en liten andel av gevinsten. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå