Gå til innhold

Samboer vant 1mill på Flax julekalender

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Albbas said:

Men hva legger du i "har sletet med mye gjeld"? Har hun mye gjeld nå? Sliter hun? Hva kommer gjelda fra? Det er så mye her som spiller inn... 

Viktig å finne ut hvorfor noen sliter med gjeld før man eventuelt hjelper de. Noen er bare notorisk elendige med penger og hver gang de er kvitt sine forbrukslån brukes det som unnskyldning til å ta opp nye til ett eller annet idiotisk som alt for dyre biler eller ferier eller puppeoperasjoner.

Som å hjelpe en alkoholiker ved å gi alkohol.

Anonymkode: 2aa63...d04

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan hvertfall koste på henne en finere julegave om det er mulig. Dere får ikke hjulpet henne så mye med gjelden uansett, men et eller annet litt større og dyrt har hun sikkert bruk for som dere kan koste på henne.

Anonymkode: 96820...e2f

• Liker 9
Skrevet

Hadde jeg fått flax-lodd eller kalender av pappa hadde jeg selvsagt delt med ham. Noe annet hadde for meg vært snålt og egoistisk 

Anonymkode: a226a...0a1

• Liker 9
Skrevet
Albbas skrev (Akkurat nå):

De taper jo 50-100k. Vi må jo se på hva situasjonen er nå, og det er at de har 1 million. Gir de bort 100 tusen taper de dem. 

Men denne situasjonen synes jeg er så kompleks at jeg uansett ikke har forutsetninger til å mene noe sterkt om det. Jeg ville ikke gitt bort 100 tusen til noen som har levd uansvarlig og bare skal få dekket gamle synder med fest og moro. Er det mer seriøse grunner bak så hadde jeg vurdert det. Og hva mor selv føler og mener hadde også spilt en rolle. 

Så du klarer altså ikke å se at pga giverende så har TS og mannen 900 000,- mer, på tross av at de er 1/10 så raus tilbake med å gi 100 000 til giveren? 

Hvem er raus her? Jo, giveren. Helt uavhengig av økonomisk historikk på giveren. Jeg hadde nok blitt så utrolig skuffet om mottaker fra et slikt flaxlodd fra meg tenkte likens som deg, og ikke prissatte beløpet bedre enn at de konfiskerte det i sin helhet. 

Anonymkode: 20620...11e

• Liker 5
Skrevet

Har du søsken ts? Jeg vet at jeg selv hadde følt mer forpliktelse til å dele med søsken enn foreldre. 

Skrevet

Om hun har så høy gjeld i en voksen alder er nok gjeldsordning i seg sjøl å foretrekke kontra å betale ned 100.000,- Hvis gjelden er 600.000 med rente på 20% er det bare å regne på det stykket - hun kommer ikke langt med 100.000,- (rundt 120.000 i året i bare renter).
Med gjeldsordning får hu dekket husleie + 9200 i mnd å leve for som skal dekke alt av utgifter. Om hu er kvitt gjelda på 5 år (eventuelt mindre) sitter hu igjen med hele inntekten sin og slettet gjeld. Ut fra hva du skriver kan det hende at hu bare etablerer ny gjeld siden hu har tatt opp så stort forbrukslån  

.

Anonymkode: 406e7...556

• Liker 15
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så du klarer altså ikke å se at pga giverende så har TS og mannen 900 000,- mer, på tross av at de er 1/10 så raus tilbake med å gi 100 000 til giveren? 

Hvem er raus her? Jo, giveren. Helt uavhengig av økonomisk historikk på giveren. Jeg hadde nok blitt så utrolig skuffet om mottaker fra et slikt flaxlodd fra meg tenkte likens som deg, og ikke prissatte beløpet bedre enn at de konfiskerte det i sin helhet. 

Ja du hadde sikkert blitt skuffet, men da hadde jeg som din hypotetiske datter allerede vært skuffet i mangemange år over at du rotet deg opp i økonomisk rot på grunn av fest, røyk og alkohol. 🤷‍♀️

Skrevet

Tenker saken stiller seg annerledes nå forbrukslånet er på ting som røyk, alkohol og reise, og ikke kronisk dårlig økonomi og/eller uflaks. Da ville jeg heller spandert ett eller annet, ferie alle i lag, spa weekend, whatever som fenger. Jeg sa fra meg arven etter min far for å få min bror ut av gjeldsuføret sitt(han er syk), så han fikk en 500k av meg.

Anonymkode: 12800...7de

• Liker 11
Skrevet

Jeg hadde faktisk ikke sagt noe, men vært raus med henne hvis hun trengte noe til jul/bursdag et par år fremover.... Tror det kunne fort blitt dårlig stemning

Anonymkode: 4553c...b99

• Liker 16
Skrevet
Albbas skrev (2 minutter siden):

Har du søsken ts? Jeg vet at jeg selv hadde følt mer forpliktelse til å dele med søsken enn foreldre. 

Jeg har 4 brødre i alderen 12-17 og han har 3 eldre i alderen 24-29

Anonymkode: 8a793...eb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har man ikke "råd" til å gi bort Flaxlodd som potensielt gir gevinst, så kan man heller ikke gi det bort. 

• Liker 12
Skrevet

Det er her oppdragelsen din burde kommet frem TS. Har man hatt en god oppsigelse så deler man overskuddet. 

Anonymkode: 218e8...b4a

• Liker 2
Skrevet
Albbas skrev (Akkurat nå):

Ja du hadde sikkert blitt skuffet, men da hadde jeg som din hypotetiske datter allerede vært skuffet i mangemange år over at du rotet deg opp i økonomisk rot på grunn av fest, røyk og alkohol. 🤷‍♀️

Hvorfor henger du deg opp i historikken? Det er mer irrelevant enn noe annet. Spesielt når det er snakk om en mor. Jada, det er tragisk at hun er slik og har det slik, men det bør ikke føre til at datteren og svigersønnen skal være patetisk egoistisk, smålige og utakknemlige ovenfor moren/svigermoren, som har gitt de en hel million kroner!

• Liker 5
Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Har man ikke "råd" til å gi bort Flaxlodd som potensielt gir gevinst, så kan man heller ikke gi det bort. 

Vel, jeg synes at å ikke dele noe som helst er egoistisk, smålig og utakknemlig, på en ganske skitten måte.

Men slik er det. Folk er forskjellige. Bunnmoral: ikke gi Flaxlodd til folk som opprinnelig er eller har potensiale til å være egoistiske, smålige og utakknemlige.

• Liker 3
Skrevet
Albbas skrev (5 minutter siden):

At du ikke blir flau av deg selv.

Anonymkode: 96820...e2f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Samboeren min og jeg fikk hver vår Flax julekalender av min mor. Og nå har han altså vunnet 1 million kroner og vi begge er jo veldig glade. Men bør vi her dele noe av gevinsten med min mor som ga oss flaxloddene, jeg ønsker å gjøre dette da hun i flere år har sletet med høy gjeld men han mener vi bør tenke på oss selv og pusse opp huset vi bor i og betale ned billån, hva tenker dere blir det riktige her? Vi har ikke snakket om noe i forkant av hva vi skulle gjøre om vi vant.

Anonymkode: 8a793...eb8

Gratulerer, så gøy :) Jeg hadde gitt moren min 100 000 om hun hadde vært i din mors situasjon ❤️

Anonymkode: 78e75...ff5

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor fortelle noen at dere vant? En million er ikke livsforandrende for de fleste familier. Ti millioner derimot ville vært vanskeligere å skjule.

Anonymkode: 2aa63...d04

• Liker 24
Skrevet

Hvis hun har slitt med gjeld i mange år har hun nok tvangstrekk av lønn/trygd enten hun har gjeldsordning eller ikke. Et innskudd til henne på 100 000 vil derfor bli tatt av namsmannen og gitt til kreditorene.

Jeg foreslår å 1) snakke med henne om gevinsten og spørre henne hvordan hun vil ha de 100 000 (som er en rimelig andel av gevinsten)

2) ikke si noe om gevinsten, men sette av penger til å gi henne mange fine gaver i årene som kommer.

Anonymkode: 64379...742

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, jeg synes at å ikke dele noe som helst er egoistisk, smålig og utakknemlig, på en ganske skitten måte.

Men slik er det. Folk er forskjellige. Bunnmoral: ikke gi Flaxlodd til folk som opprinnelig er eller har potensiale til å være egoistiske, smålige og utakknemlige.

Eller snu på det. Ikke gi Flaxlodd i gave, hvis du forventer å få en del av gevinsten. Syns faktisk at det er mye mer smålig.

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor henger du deg opp i historikken? Det er mer irrelevant enn noe annet. Spesielt når det er snakk om en mor. Jada, det er tragisk at hun er slik og har det slik, men det bør ikke føre til at datteren og svigersønnen skal være patetisk egoistisk, smålige og utakknemlige ovenfor moren/svigermoren, som har gitt de en hel million kroner!

Man kan være takknemlig selv om man ikke deler ut penger i takk. Jeg deler ikke ut penger til folk som ikke evner å bruke dem fornuftig, sorry. Da hadde jeg som sagt heller spandert en fin ferie som takk. Eller satt av penger på fond til søsken, som det nå kommer frem at ts har. Du synes historikken er irrelevant, det synes ikke jeg. Akkurat som at jeg ikke hadde delt med mine egne foreldre heller, nettopp fordi de ikke hadde satt pris på det. Jeg hadde heller takket på en måte som gir mening og verdi. I dette tilfellet er det muligens bedre måter å takke på enn å dekke renter på et lån... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...