Gå til innhold

Samboer vant 1mill på Flax julekalender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får flaxlodd på jobben når vi har bursdag. Det har hendt at folk har vunnet både 10 000 og 100 000 på dem. Det vanker kanskje litt godsaker på pauserommet, men man forventer jo ikke at den som vinner skal dele!

I dette tilfellet tror jeg at jeg ikke ville fortalt om gevinsten. Eventuelt ville jeg sagt at den var mindre enn den er. 100 000 kanskje. Og så delt med henne ut fra det. 10 000 kanskje?

Hvis jeg kjøper flaxlodd til noen vet jeg jo at sjansen er der for at de vinner en million kroner. Penger som kunne vært mine hvis jeg hadde beholdt flaxloddet selv. Men det er jo et valg man tar som giver, og at man unner mottager den premien som eventuelt er i loddet.

Anonymkode: 34d06...f37

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig smålig folk her inne er! Julen er tiden for ettertanke, omtenksomhet og giverglede, men folk ville nektet en fattig mor 100.000 fordi de da "bare" hadde sittet igjen med 900.000 kr. Penger får virkelig frem det verste i oss mennesker! Dere stemmer sikkert Høyre eller Frp, bare slike mennesker kan gjøre dette. Tenk å ikke ville hjelpe sin egen mor, som har gitt deg livet, ut av uføret!

Anonymkode: 27254...b82

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Hannah80 skrev (1 time siden):

Eller snu på det. Ikke gi Flaxlodd i gave, hvis du forventer å få en del av gevinsten. Syns faktisk at det er mye mer smålig.

Helt enig. Selv ville jeg aldri gitt bort noe sånt, siden jeg alltid har hatt uflaks i spill. Er helt sikker på at mottaker hadde vunnet om jeg hadde gitt bort et lodd. 

Har heldigvis hatt flaks i kjærlighet da ;) Bestefar sa alltid, uflaks i spill, men flaks i kjærlighet. Kan ikke få begge deler.

Og hadde jeg gitt bort et lodd i gave, hadde jeg ikke forventet å få noe om mottaker vant. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Julen er tiden for ettertanke, omtenksomhet og giverglede

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenk å ikke ville hjelpe sin egen mor, som har gitt deg livet,

Det finnes nok av mennesker som bruker julen til helt andre ting enn ettertanke og giverglede. Finnes også nok av mødre som aldri burde gitt barn livet.

Gjest Smeltemann
Skrevet

Hvorfor i allverden skal dere det? Man bruker ikke å gi tilbake deler av en gave.  Om det hadde vært at dere fikk en 10 pakk strømper så gir man vel ikke tilbake 1 par.

Skrevet

Hadde selvsagt delt noe, 100 000

Anonymkode: fc5db...b30

• Liker 1
Skrevet

Ja du deler med den som kjøpte loddet, minst 100.000 

Anonymkode: cac2e...c86

Skrevet

Det er samboeren din sine penger. Ferdig snakka. 

Anonymkode: dd11a...de7

• Liker 6
Skrevet

Selvfølgelig deler man litt av gevinsten med giveren. Noe annet er bare smålig. 

Er overrasket over mange av svarene her.

Anonymkode: 377b5...35a

Skrevet
Hannah80 skrev (1 time siden):

Dette er grunnen til at jeg aldri gir bort Flaxlodd og lignende. Eneste jeg kjøper lodd til er min egen sønn. Det er en gave, og da deler man jo ikke hvis man trekker vinnerloddet. 

Enig med deg. Jeg gir gjerne Flax til samboeren min, men aldri annet enn Griseflax til andre. 10 000 kr skaper ingen kjempestore konflikter (likevel gis de med betingelsen om å dele summer over 500 kr når vi gir til flere barn i samme familie), men 1 000 000 kan definitivt splitte vennskap og familier. 

Vi får derimot Flaxlodd og -kalendere av andre. Jeg og samboeren har en stående avtale oss i mellom at premier opp til og med 1000 kr kan brukes som den heldige skraperen ønsker og lyster, alle summer over det brukes til noe felles som vi begge trenger eller ønsker. Vinner vi 500 000 eller opp på lodd fra foreldrene mine, har vi avtalt at vi skal kjøpe en ferie til dem. De har lyst til å reise til en slektning i Canada og bo der noen uker, men tar seg aldri råd (selv om de definitivt har pengene og et par millioner til på konto). Vinner vi mindre eller vi vinner på lodd fra mine tanter/onkler, tar vi dem med ut for å spise. Men hittil har ingen av oss vunnet mer enn 60 kr, så vi har ikke akkurat trengt reglene enda! 😂

Anonymkode: 992a9...4ba

• Liker 2
Skrevet

Bør ikke si noe til henne.

Samboeren din kan jo stikke av med hele premien om han vil, vær glad han vil dele med deg.

Anonymkode: 212f4...bdc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja du deler med den som kjøpte loddet, minst 100.000 

Anonymkode: cac2e...c86

TS kan ikke gi bort samboeren sine penger.

Anonymkode: 212f4...bdc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig deler man litt av gevinsten med giveren. Noe annet er bare smålig. 

Er overrasket over mange av svarene her.

Anonymkode: 377b5...35a

Men i dette tilfellet vil det jo være å kaste pengene ut av vinduet. Ref svigermors vaner med forbrukslån pga røyk. 

Anonymkode: dd11a...de7

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig med deg. Jeg gir gjerne Flax til samboeren min, men aldri annet enn Griseflax til andre. 10 000 kr skaper ingen kjempestore konflikter (likevel gis de med betingelsen om å dele summer over 500 kr når vi gir til flere barn i samme familie), men 1 000 000 kan definitivt splitte vennskap og familier. 

Vi får derimot Flaxlodd og -kalendere av andre. Jeg og samboeren har en stående avtale oss i mellom at premier opp til og med 1000 kr kan brukes som den heldige skraperen ønsker og lyster, alle summer over det brukes til noe felles som vi begge trenger eller ønsker. Vinner vi 500 000 eller opp på lodd fra foreldrene mine, har vi avtalt at vi skal kjøpe en ferie til dem. De har lyst til å reise til en slektning i Canada og bo der noen uker, men tar seg aldri råd (selv om de definitivt har pengene og et par millioner til på konto). Vinner vi mindre eller vi vinner på lodd fra mine tanter/onkler, tar vi dem med ut for å spise. Men hittil har ingen av oss vunnet mer enn 60 kr, så vi har ikke akkurat trengt reglene enda! 😂

Anonymkode: 992a9...4ba

Den regelen har vi også, men sønnen vår er inkludert i den. Hvis han vinner et stort beløp så blir pengene spart til ham da, men det får han ikke vite før han er voksen og fornuftig. 😛 Hadde kanskje brukt en mindre andel på en ferie han har veldig lyst på. :)

Vi har dessverre heller ikke fått bruk for regelen enda. Men det er gratis å drømme. ;)

Anonymkode: bab38...37a

• Liker 1
Skrevet

Hadde sldri fortslt noen om gevinst i utgangspunktet.

At hun har havnet i knipe pga forbruksgjeld må hun selv ta ansvar for. Blir feil å belate barn med det.

Det er din samboer som har vunnet, han bestemmer. Og du bør støtte han i hans valg

Anonymkode: 93c46...1c5

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg synes dere bør dele med henne. Jeg ville gitt henne 100000. 

Grunnene til å gjøre dette er mange, tenk hvor mye hun har bidratt til deg økonomisk i oppveksten feks.

I tillegg vil dette garantert gi dere en bedre følelse enn å beholde alt selv, og dere vil glede dere mer over pengene dere beholder uten å kjenne på en dårlig samvittighet over at dere ikke deler. Det er rett og slett en fin ting å gjøre.

Anonymkode: d92c1...f7f

Jeg ville også delt med moren. Var tross alt hun som ga loddene. 

Skrevet

Jeg kjøper flaxkalendre hvert år til barn og stebarn, men det har da aldri falt meg inn et sekund at de skal dele med meg om de vinner! Og hvis mannen min vinner, er det jo hans valg hva han vil bruke pengene på. 

Anonymkode: 869fe...398

• Liker 4
Skrevet
Eloise12345 skrev (4 minutter siden):

Jeg ville også delt med moren. Var tross alt hun som ga loddene. 

Ts skal arve gjelden til moren. Så arven må hun uansett si ifra seg. Å betale ned på den eller finanisere morens misbruk av sin helse (røyk og alkohol) er vel ikke lurt. 

Men de kan hjelpe ved å betale strøm feks. Eller betale for en flott julefering. Ferie og opplevelser sammen. 

Anonymkode: ab815...4e0

• Liker 4
Skrevet

Vurdert å droppe å si noe?

Anonymkode: fb521...fa6

• Liker 7
Skrevet
Hannah80 skrev (2 timer siden):

Dette er grunnen til at jeg aldri gir bort Flaxlodd og lignende. Eneste jeg kjøper lodd til er min egen sønn. Det er en gave, og da deler man jo ikke hvis man trekker vinnerloddet. 

Jeg er helt lik. Gir kun flaxlodd og lignende til mannen min, eller barna (hvor barna vet de må dele seg imellom dersom summen er høy). Jeg hadde nok likevel delt litt med min mor/svigermor dersom jeg var i ts sko. Hvis jeg ikke ville dele tror jeg ikke jeg hadde nevnt noe heller. Det en ikke vet, har en ikke vondt av. Ville ikke visst det selv. 

Anonymkode: 1f9f5...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...