Majer Skrevet 19. desember 2021 #41 Skrevet 19. desember 2021 Det er mange med store økonomiske problemer her i landet. Fi bort pengene så slipper dere å tenke på hvem som skal få hva.
Gjest loveli Skrevet 19. desember 2021 #42 Skrevet 19. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor henger du deg opp i historikken? Det er mer irrelevant enn noe annet. Spesielt når det er snakk om en mor. Jada, det er tragisk at hun er slik og har det slik, men det bør ikke føre til at datteren og svigersønnen skal være patetisk egoistisk, smålige og utakknemlige ovenfor moren/svigermoren, som har gitt de en hel million kroner! Anonymkode: 20620...11e Men å gi 100K til noen som røyker opp pengene når man selv har fornuftige ting å bruke dem på virker ikke som et smart valg. Faktisk bare helt bortkastet. Kan like så godt brenne opp pengene... Denne var vanskelig TS. Hadde hun vært fornuftig hadde det vært enkelt å dele, men voksne folk med pengeproblemer av årsaker du nevner hadde jeg nok ikke delt med. Med mindre jeg var helt sikker på at hun har blitt "frisk". 1 million er uansett ikke veldig mye penger i 2021. Hvertfall ikke om man bor i by og har barn. Hadde heller spandert fine opplevelser på henne og sammen med henne. Hvis dere har et godt forhold og du ønsker å tilbringe tid med henne selvfølgelig. Endret 19. desember 2021 av loveli
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #43 Skrevet 19. desember 2021 Hadde ikke fortalt om gevinsten, tror det kan skape problemer uansett hvordan dere løser det. Hadde heller funnet en annen måte å dele på. En felles ferietur med foreldre og søsken, ekstra raus mtp å hjelpe med mat eller andre utgifter for å samle familien i høytider osv. Anonymkode: cd2d4...fcc 9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #44 Skrevet 19. desember 2021 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Eller snu på det. Ikke gi Flaxlodd i gave, hvis du forventer å få en del av gevinsten. Syns faktisk at det er mye mer smålig. Men det er jo ikke sikkert at hun forventer det? At hun ikke forventer det betyr ikke nødvendigvis at man skal la være å gi noe basert på pur egoisme. Spesielt ikke fordi hun har høy gjeld, røyker og ellers er dårlig stilt. Det er jo rett og slett en tragisk dømmende og dårlig innstilling ovenfor moren! Anonymkode: 20620...11e 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #45 Skrevet 19. desember 2021 Albbas skrev (1 minutt siden): Man kan være takknemlig selv om man ikke deler ut penger i takk. Jeg deler ikke ut penger til folk som ikke evner å bruke dem fornuftig, sorry. Da hadde jeg som sagt heller spandert en fin ferie som takk. Eller satt av penger på fond til søsken, som det nå kommer frem at ts har. Du synes historikken er irrelevant, det synes ikke jeg. Akkurat som at jeg ikke hadde delt med mine egne foreldre heller, nettopp fordi de ikke hadde satt pris på det. Jeg hadde heller takket på en måte som gir mening og verdi. I dette tilfellet er det muligens bedre måter å takke på enn å dekke renter på et lån... Vel, okei, har oppfattet at egoismen og fordommene står høyt i kurs hos deg. Det er greit det. Glad du ikke er min datter. Utover det får vi enes om å være komplett uenige. Anonymkode: 20620...11e 2
Duplo Skrevet 19. desember 2021 #46 Skrevet 19. desember 2021 Da hadde jeg heller satt av 10 000 - 20 000 kr til hver av søsknene, da disse lite trolig vil få noe serlig hjelp fra mor når de skal stabler seg. Satt de på bsu i deres navn feks 7
Hannah80 Skrevet 19. desember 2021 #47 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo ikke sikkert at hun forventer det? At hun ikke forventer det betyr ikke nødvendigvis at man skal la være å gi noe basert på pur egoisme. Spesielt ikke fordi hun har høy gjeld, røyker og ellers er dårlig stilt. Det er jo rett og slett en tragisk dømmende og dårlig innstilling ovenfor moren! Anonymkode: 20620...11e Det siste du skriver er jeg enig i. At hun røyker og har gjeld hadde ikke hatt noen betydning for meg. Mye bedre å gi til en forelder som sliter, enn til en forelder som klarer seg utmerket økonomisk. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #48 Skrevet 19. desember 2021 loveli skrev (2 minutter siden): Men å gi 100K til noen som røyker opp pengene når man selv har fornuftige ting å bruke dem på virker ikke som et smart valg. Denne var vanskelig TS. Hadde hun vært fornuftig hadde det vært enklere å dele, men voksne folk med pengeproblemer av årsaker du nevner hadde jeg nok ikke delt med. Med mindre jeg var helt sikker på at hun har blitt "frisk". 1 million er uansett ikke veldig mye penger i 2021. Hvertfall ikke om man bor i by og har barn. Hadde heller spandert fine opplevelser på henne og sammen med henne. Hvis dere har et godt forhold selvfølgelig. Mener du det hadde vært bedre om moren var en mer stereotypisk friskis og godt holdt økonomisk? Er det det som er vilkårene for at gevinsten skal deles litt opp på giveren? Jeg er ikke med på den tankegangen deres. Synes dere er ufattelig dømmende og fordomsfulle. Anonymkode: 20620...11e 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #49 Skrevet 19. desember 2021 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Det siste du skriver er jeg enig i. At hun røyker og har gjeld hadde ikke hatt noen betydning for meg. Mye bedre å gi til en forelder som sliter, enn til en forelder som klarer seg utmerket økonomisk. Bra! Kjenner jeg blir provosert over at det skrives at man ikke skal dele med moren fordi hun røyker og har gjeld. Uverdig debatt. Burde ikke engang vært et tema! Anonymkode: 20620...11e 9
Gjest Albbas Skrevet 19. desember 2021 #50 Skrevet 19. desember 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mener du det hadde vært bedre om moren var en mer stereotypisk friskis og godt holdt økonomisk? Er det det som er vilkårene for at gevinsten skal deles litt opp på giveren? Jeg er ikke med på den tankegangen deres. Synes dere er ufattelig dømmende og fordomsfulle. Anonymkode: 20620...11e Problemet er ikke at hun røyker og har gjeld, men at hun har brukt lånte penger på røyk, fest og alkohol. Beklager, men det er uansvarlig og rimelig spesielt, og hvis man ikke ser det er man innmari naiv. Å opparbeide seg 600 tusen i forbrukslån på grunn av fest og moro er jo helt vilt! Skal man hjelpe slike mennesker er det faktisk ikke ved å gi dem penger rett i hånda, det hjelper jo ingenting. Ts har fire søsken, er det ikke bedre å tenke på hvordan hjelpe dem i stedetfor å gi penger til noen som åpenbar sliter med å håndtere penger?
Gjest loveli Skrevet 19. desember 2021 #51 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener du det hadde vært bedre om moren var en mer stereotypisk friskis og godt holdt økonomisk? Er det det som er vilkårene for at gevinsten skal deles litt opp på giveren? Jeg er ikke med på den tankegangen deres. Synes dere er ufattelig dømmende og fordomsfulle. Anonymkode: 20620...11e Ja, det er selvfølgelig medvirkende, noe annet ville vært rart. Penger vokser ikke på trær, men kan dukke opp slik som det gjorde for TS, og jeg mener penger burde brukes fornuftig av vanlige folk og ikke kastes bort. Hvorfor er alternativet ditt å gi til en frisk forelder med god økonomi? Det gir jo null mening.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #52 Skrevet 19. desember 2021 En million er ingenting egentlig så jeg hadde ikke sagt noe. Men det spørs jo på relasjonen ellers. Min far hadde aldri tatt i mot penger fra meg "for det er ikke slik det skal være" og min mor hadde aldri fått noe fra meg uansett. Anonymkode: bac3e...ef9 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #53 Skrevet 19. desember 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: En million er ingenting egentlig så jeg hadde ikke sagt noe. Men det spørs jo på relasjonen ellers. Min far hadde aldri tatt i mot penger fra meg "for det er ikke slik det skal være" og min mor hadde aldri fått noe fra meg uansett. Anonymkode: bac3e...ef9 En million her og en million der, blir fort penger av det. Anonymkode: 2aa63...d04 3
Gjest loveli Skrevet 19. desember 2021 #54 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bra! Kjenner jeg blir provosert over at det skrives at man ikke skal dele med moren fordi hun røyker og har gjeld. Uverdig debatt. Burde ikke engang vært et tema! Anonymkode: 20620...11e Hvorfor blir du provosert over at folk i etableringsfasen med oversiktlig økonomi og fornuftige ønskeprosjekter ikke ønsker å gi masse penger ukritisk til en mor som lever som en uansvarlig tenåring?? Det gir jo null mening å dele pengene slik og vil ikke hjelpe verken den ene eller den andre. Pengene vil forsvinne i et stort svart hull. Totalt bortkastet. Dét er problemet her.
Ulven Skrevet 19. desember 2021 #55 Skrevet 19. desember 2021 Da lærte jeg noe idag også. 😎 Gir man bort flaxlodd forventes det at gevinsten deles. Eller slik det fungerer i min verden. Man gir bort flaxlodd vel vitende om at poenget er at man kan vinne penger, og gleder seg med den som vant. 13
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #56 Skrevet 19. desember 2021 Albbas skrev (1 minutt siden): Problemet er ikke at hun røyker og har gjeld, men at hun har brukt lånte penger på røyk, fest og alkohol. Beklager, men det er uansvarlig og rimelig spesielt, og hvis man ikke ser det er man innmari naiv. Å opparbeide seg 600 tusen i forbrukslån på grunn av fest og moro er jo helt vilt! Skal man hjelpe slike mennesker er det faktisk ikke ved å gi dem penger rett i hånda, det hjelper jo ingenting. Ts har fire søsken, er det ikke bedre å tenke på hvordan hjelpe dem i stedetfor å gi penger til noen som åpenbar sliter med å håndtere penger? loveli skrev (1 minutt siden): Ja, det er selvfølgelig medvirkende, noe annet ville vært rart. Penger vokser ikke på trær, men kan dukke opp slik som det gjorde for TS, og jeg mener penger burde brukes fornuftig av vanlige folk og ikke kastes bort. Hvorfor er alternativet ditt å gi til en frisk forelder med god økonomi? Det gir jo null mening. Så bra at dere tar på dere kappen om å være moralske, stereotypiske voktere. Noen må jo gjøre den jobben. Synd dere glemmer at denne røykende, festglade, gjeldstunge, uansvarlige, naive og rimelig spesielle moren ga dere 1 000 000 NOK. Å sende f.eks 50 000 i retur som takk til denne utenfor-A4-boksen-moren for sprøe 950 000 i gave burde være et minimum. Alt annet er smålig, egoistisk og utakknemlig... samt fordomsfullt, dømmende og uhøflig hvis pengene konfiskeres fordi moren ikke var A4 og stod godt i livet... Jaja, sier jeg bare! Anonymkode: 20620...11e 1
Hannah80 Skrevet 19. desember 2021 #57 Skrevet 19. desember 2021 loveli skrev (1 minutt siden): Hvorfor blir du provosert over at folk i etableringsfasen med oversiktlig økonomi og fornuftige ønskeprosjekter ikke ønsker å gi masse penger ukritisk til en mor som lever som en uansvarlig tenåring?? Det gir jo null mening å dele pengene slik og vil ikke hjelpe verken den ene eller den andre. Pengene vil forsvinne i et stort svart hull. Totalt bortkastet. Dét er problemet her. Er ikke gjelden "gammel moro"? Forsto at dette var gjeld hun hadde opparbeidet seg tidligere. Så klart vil noen ekstra kroner hjelpe henne. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #58 Skrevet 19. desember 2021 loveli skrev (1 minutt siden): Hvorfor blir du provosert over at folk i etableringsfasen med oversiktlig økonomi og fornuftige ønskeprosjekter ikke ønsker å gi masse penger ukritisk til en mor som lever som en uansvarlig tenåring?? Det gir jo null mening å dele pengene slik og vil ikke hjelpe verken den ene eller den andre. Pengene vil forsvinne i et stort svart hull. Totalt bortkastet. Dét er problemet her. Jeg blir provosert over at dere har opprettet A4-rammer for hvordan et liv bør leves for å være verdt å gi tilbake. Snakk om moraliserende, dømmende og fordomsfulle holdninger. Du glemmer enda at takket være denne "skakkjørte" moren så sitter dere godt i det nå! Anonymkode: 20620...11e 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #59 Skrevet 19. desember 2021 Ulven skrev (4 minutter siden): Da lærte jeg noe idag også. 😎 Gir man bort flaxlodd forventes det at gevinsten deles. Eller slik det fungerer i min verden. Man gir bort flaxlodd vel vitende om at poenget er at man kan vinne penger, og gleder seg med den som vant. Det er stråmann å påstå at moren forventer det. Det er slettes ikke sikkert, og faktisk kan det hende at i dét hun får vite om gevinsten så ønsker hun ikke motta noe heller fordi pengene er og skal være rettet mot datteren. Men jeg vil påstå at i slike tilfeller så er det ren høflighet og takknemlighet å tilby/gi noe tilbake. Noe i dette tilfellet kan være ganske marginalt også. Vi snakker om 1/40 - 1/20 del av gavens verdi. Er du ekstra raus kan du tilby helt opp til 1/10 - 1/5 også, uten at du sulter i hjel av den grunn. Men så var det det da... moren var visst glad i en dram og rullings for noen år siden, så hun fortjener visst ikke noe lenger. Stakkars mor. Anonymkode: 20620...11e 1
Gjest loveli Skrevet 19. desember 2021 #60 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så bra at dere tar på dere kappen om å være moralske, stereotypiske voktere. Noen må jo gjøre den jobben. Synd dere glemmer at denne røykende, festglade, gjeldstunge, uansvarlige, naive og rimelig spesielle moren ga dere 1 000 000 NOK. Å sende f.eks 50 000 i retur som takk til denne utenfor-A4-boksen-moren for sprøe 950 000 i gave burde være et minimum. Alt annet er smålig, egoistisk og utakknemlig... samt fordomsfullt, dømmende og uhøflig hvis pengene konfiskeres fordi moren ikke var A4 og stod godt i livet... Jaja, sier jeg bare! Anonymkode: 20620...11e Jeg sa jo at jeg hadde delt dersom jeg visste at pengene ble brukt fornuftig. Hvorfor kaste bort pengene på røyk??? Men du leser det du vil lese, god jul!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå