Gå til innhold

Har luftrensere egentlig noen effekt eller er det bare tull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må innrømme at jeg er litt skeptisk til det. 

Anonymkode: 806d0...9f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer nok an på hvem du spør. Har man allergier eller andre plager som følge av ting i lufta har det jo en selvsagt effekt. Å dra lufta gjennom et filter som plukker ut partikler av ymse slag gir jo "renere" luft.

Bor man langs en vei med stor trafikk har det også sine fordeler uavhengig av helse. Trafikk virvler opp mye drit. Det samme om man bor ved en fabrikk som pøser ut greier.

For sunne og friske mennesker gir ikke en luftrenser noen effekt ved normalt renhold og et tålig sunt inneklima, som er godt ventilert (helst mekanisk og balansert) med god tilgang av friskluft utvendig.

En luftrenser er veldig lite avansert. Den trekker luften gjennom et filter og slipper den ut igjen. Altså kommer det mer an på filteret enn selve renseren. Det finnes bra filter og det finnes dårlige filter. En luftrenser med liten kapasitet og dårlig filter har derfor langt mindre effekt enn en renser med høy kpaitet og et bra filter i den samme boligen.

• Liker 1
Skrevet

bare tull. slangeolje.

Anonymkode: b2060...9a5

Skrevet

Har noe som heter purifyer på varmepumpa, det er en slags luftrenser, og den er gull verdt etter at katta har gått på innedoen sin. Fjerner lukta på veldig kort tid.

Anonymkode: 92178...fb3

Skrevet

Om det er aircondition eller sånn ventilasjon som gir bra inneklima så man får god inneluft og ikke trenger å lufte ut, er det bra. 

Men sånne duftlys og luftrensere med lukt og parfyme er veldig dårlig og skadelig for innemiljøet. Mer skadelig enn røyk og like kreftfremkallende. 

Anonymkode: b4cfe...f72

• Liker 1
Skrevet

Vi har en luftfukter som også renser lufta.  Mannen og hunden merker stor forskjell på lufta mtp fuktighet nå i fyringssesongen.

Jeg merker forskjell på vår/sommer mtp pollen. Kan virkelig anbefales!

Anonymkode: d752b...0f8

• Liker 1
Skrevet

Klart det har en effekt å filtrere luften.

Anonymkode: 4a24f...8eb

Skrevet

Jeg lurer også på om luftrenser har noe for seg. Bor midt i eksosmekka, har støv allergi og pollen allergi. Hadde vært fint om noe sugde vekk alt støvet som virvlet i lufta inne men det er kanskje ikke mulig? 

Anonymkode: 575f5...077

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer også på om luftrenser har noe for seg. Bor midt i eksosmekka, har støv allergi og pollen allergi. Hadde vært fint om noe sugde vekk alt støvet som virvlet i lufta inne men det er kanskje ikke mulig? 

Anonymkode: 575f5...077

Gode luftrensere fjerner mye av partiklene i lufta

Anonymkode: 39610...e4c

• Liker 1
Skrevet

Vi har luftrenseren fra ikea og den er i alle fall god. Naboene røyker og den fjerner røyklukta - regner med den funker på det vi ikke kan lukte også. 

Anonymkode: 40fda...370

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...