AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Hadde egentlig bestemt meg for å holde ut i 6 måneder, men nå har det gått 4 uker snart og det er fortsatt så intenst vondt at jeg holder ikke ut. Gruer meg til babyen viser tegn til å ville amme, for da vet jeg at det blir et intenst smertehelvete. Jeg prøver å pumpe også, og det går tålelig greit, men egentlig så drømmer jeg om å gi mme. Hva er sjansene for at det blir bedre, er det noen som har opplevd at babyen får bedre tak som gjør at det gjør mindre vondt etter en stund? Anonymkode: 39a61...9d5 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #2 Skrevet 19. desember 2021 Hvorfor ikke bare slutte? Ungen din får jo mat av mme og? Ville du anbefalt noen å gjøre noe de HATER flere ganger om dagen? Anonymkode: 560db...481 15
Hedda-78 Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 Høres ut som at babyen din ikke får riktig sugetak. Ja, det kan bli bedre, men du trenger kanskje litt veiledning til å lære babyen din å ta riktig tak. Har du forsøkt ammehjelpen? 9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 Gjør det vondt hele tiden, eller bare i starten av ammingen? Fått helsesøster eller ammehjelp til å sjekke sugetaket? Anonymkode: afa64...7f5 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 Det gjorde vondt for meg også de første ukene. I brosjyrene jeg fikk sto det at det ikke skal gjøre vondt hvis ammingen gjøres rett. Personalet på sykehuset sto derfor og så på og gjett hva, hverken jeg eller babyen gjorde noe feil. Det gikk over etter noen uker, jeg husker ikke hvor lenge. Anonymkode: 62d3d...fae 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 1 hour ago, Hedda-78 said: Høres ut som at babyen din ikke får riktig sugetak. Ja, det kan bli bedre, men du trenger kanskje litt veiledning til å lære babyen din å ta riktig tak. Har du forsøkt ammehjelpen? Den får ikke nok inn av selve brystknoppen. og de har feil utforming, ut ifra hva jeg er blitt fortalt. Det er åpne sår der, hele tiden. Det gjør så jævligvondt. Anonymkode: 39a61...9d5 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 58 minutter siden, AnonymBruker said: Det gjorde vondt for meg også de første ukene. I brosjyrene jeg fikk sto det at det ikke skal gjøre vondt hvis ammingen gjøres rett. Personalet på sykehuset sto derfor og så på og gjett hva, hverken jeg eller babyen gjorde noe feil. Det gikk over etter noen uker, jeg husker ikke hvor lenge. Anonymkode: 62d3d...fae HUsker du hvor mange uker`? Er det jeg håper på også. Sist holdt jeg på i 4 måneder før jeg ga opp. 4 måneders smertehelvete. Følte det holdt på å gå utover tilknytninga, fordi jeg forbandt babyen bare med smerter. Anonymkode: 39a61...9d5 1
Snabeltann Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 Vi lever i 2021, snart 2022 -mme er like safe Jeg ammet mine 3, men brukte mme innimellom. Går helt fint. Du kan få piller/nesespary for å stoppe melkeproduksjonen, mener jeg. Det er ikke vits i å selverklære seg dårlig mor bare fordi du ikke ønsker å amme. Tenk livskvalitet også 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 Bruk skjold! Det gjorde jeg med min første. De neste 3 gikk det HELT fint med Anonymkode: 79937...9a5 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 Jeg holdt på i to mnd før det ble bra. Anonymkode: 207db...577
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 Føler med deg. Amming gjør sykt vondt i starten. Brystet blir herdet etterhvert og det tar flere uker. Du har åpenbart vært gjennom det verste nå og holder du ut litt til blir det bedre. Jeg har tre barn og har bare ammet et av de. Yngste er 8 uker og han får flaske. Mye positivt med begge deler og ikke noe nederlag å slutte. Det er ikke bra om det går utover samholdet med baby at du presser deg til amming. Lykke til☺️ Anonymkode: a82f0...46c 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Gjør det vondt hele tiden, eller bare i starten av ammingen? Fått helsesøster eller ammehjelp til å sjekke sugetaket? Anonymkode: afa64...7f5 Det gjør vondt.HELE.TIDEN. Anonymkode: 39a61...9d5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 Har du forsøkt brystskjold? Det fungerte for meg den første 1,5 mnd. Jeg fikk svært ømme og vonde bryster. Jeg brukte skjoldet ca annenhver amming. Nå trenger jeg ikke bruke det lenger. Anonymkode: 93d98...65c 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #14 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du forsøkt brystskjold? Det fungerte for meg den første 1,5 mnd. Jeg fikk svært ømme og vonde bryster. Jeg brukte skjoldet ca annenhver amming. Nå trenger jeg ikke bruke det lenger. Anonymkode: 93d98...65c Brukte disse: https://www.apotera.no/medela-contact-ammeskjold-i-silikon-str-m-20mm-2stk Anonymkode: 93d98...65c 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #15 Skrevet 19. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Har du forsøkt brystskjold? Det fungerte for meg den første 1,5 mnd. Jeg fikk svært ømme og vonde bryster. Jeg brukte skjoldet ca annenhver amming. Nå trenger jeg ikke bruke det lenger. Anonymkode: 93d98...65c Jeg har noen i str L, og det er altfor stort. Har bestilt i str S nå. Er visst der problemet ligger, at jeg har små brystvorter? Får de i postkassa i morgen. Hadde vært fantastisk om det fungerte! Anonymkode: 39a61...9d5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #16 Skrevet 19. desember 2021 Så slutt? Anonymkode: 302c9...b96 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #17 Skrevet 19. desember 2021 Kan babyen ha stramt tungebånd? På barsel kan de visstnok lite om det i forhold til spesialister. En venninne måtte til privat spesialist for å få klippet det, da barselleger mente det ikke var stramt. Spesialisten sa det var veldig stramt, tungen var liksom hjerteformet pga det stramme tungebåndet. Ammingen kom seg veldig etter det. Anonymkode: 56dd1...a2e 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #18 Skrevet 19. desember 2021 Kjære deg! Du burde slutte å amme!! Den første tiden med barnet er veldig spesiell. Da skal du bruke kreftene dine på å knytte bånd til babyen, sove når du kan og restituerte kroppen din. Jeg snakker av erfaring. Med baby nr 1 presset jeg meg til å amme i mange uker til tross for at det ikke fungerte. Jeg forsøkte absolutt alt som finnes av tips og triks. Jeg gikk ukentlig til ammeveiledning. Ingenting hjalp. I ettertid angrer jeg virkelig på at jeg ikke sluttet før!!! Den første tiden med mitt første barn ble ødelagt og det påvirker båndet mellom oss i lang tid. Senere fikk jeg to barn til og da gikk ammingen helt greit hver gang! I dag er de alle i skolealder og like friske og smarte alle tre 😊 Legg ammepresset til side og konsentrer deg om barnet ditt ❤️ Anonymkode: ab806...d65 8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #19 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den får ikke nok inn av selve brystknoppen. og de har feil utforming, ut ifra hva jeg er blitt fortalt. Det er åpne sår der, hele tiden. Det gjør så jævligvondt. Anonymkode: 39a61...9d5 Det gagner ingen å tvinge seg gjennom det. Å grue deg til en stund med babyen som skal være koselig, og som skal foregå så mange ganger om dagen, er oppskriften på fødselsdepresjon. Jeg skal ikke si hva du bør eller ikke bør gjøre akkurat ift ammingen, men du bør ikke presse deg lenger kun pga samfunnet forventer noe av deg. Anonymkode: fd948...2a8 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #20 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gjør vondt.HELE.TIDEN. Anonymkode: 39a61...9d5 Samme her. Har åpne sår/sprekker som ikke gror. Har en brennende følelse i puppene etter amming, og det er intenst vondt hele tiden. Baby har feil sugetak, så derfor sår, men det forklarer ikke smertene i selve brystene. Gikk på helsestasjonen på fredag, og fikk påvist sopp. Derfor sprekkene ikke har grodd, og de intense smertene mellom ammingene. Baby har ikke trøske, så derfor trodde jeg ikke det var sopp, men de sa at det er helt vanlig at mor har symptomer uten at baby har synlig trøske. Vi har begynt behandling nå, og jeg ser endelig lyset i enden av tunellen. Dersom det gjør vondt hele tiden ville jeg kontaktet lege eller helsestasjon. Lykke til ❤️ Anonymkode: 0a428...232 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå