AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Hva synes dere om å legge ut hilsen i avisa med bilder av barn (fødsel, dåp, bursdag) eller bilder på sosiale medier som Instagram og VSCO? Gjør dere det med deres barn? Personlig synes jeg det er en uting når foreldre legger ut barnas store bevigenheter, når ikke barna selv kan gi tillatelse eller forstå hva det innebærer. Jeg synes privatlivet til barn er svært viktig å ta hensyn til. For å være ærlig så synes jeg ikke at barn bør eksponeres før de har en viss kunnskap om nettvett og datasikkerhet. Det handler ikke hovedsak om redselen til overgrep etc, men at barn selv skal kunne gi tillattelse - og faktisk forstå konsekvensene av bilde og informasjonsdeling. Jeg kjenner til mange jevnaldrende som legger ut bilder av sine småbarn både i avisen, VSCO og Instagram. Selv har jeg brukt en del tid som voksen, hvor jeg har søkt om å få fjernet informasjon og bilder av meg selv som barn på Google i henhold til europeiske lover for datasikkerhet. Jeg er en ganske anonym person, og jeg ønsker å være det - da datasikkerhet er viktig for meg. På de sosiale mediene jeg har (Snapchat, Discord og Steam) bruker jeg bare et spillnavn som ikke identifiserer meg. Anonymkode: 7de0c...6e8 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 Deler veldig lite av barnet mitt. Jeg ble forbannet da ny damen til barnefar legger ut bilder av sønnen min. Hun forstod ikke problemet 🤷♀️ Anonymkode: 4b319...a74
Antiviruset Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Deler veldig lite av barnet mitt. Jeg ble forbannet da ny damen til barnefar legger ut bilder av sønnen min. Hun forstod ikke problemet 🤷♀️ Anonymkode: 4b319...a74 Du gjør helt rett, bilder som deles på nett forblir der så lenge mennesket eksisterer. Det forsvinner aldri. Mange ungdommer som får dette i trynet når de skal mobbes, og slike bilder blir brukt mot de. På SOME bør man i alle fall ikke ligge slikt ut. Lukkede billedelings steder hvor familie og den man stoler på må man jo vurdere om det er mulig å vise det frem. Jeg hadde ikke gjort det. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 Er veldig forsiktig med bildedeling av mini her. Har også gitt streng beskjed til familie at hvis de har lyst til å dele noe så må de snakke med meg først. Svigers syntes jeg er skikkelig teit. Jeg syntes det er hyggelig å legge ut noe bilder av og til, kanskje hver 3-4 mnd for å vise familie og venner hvordan det står til. Har begrenset med venner på fb og privat insta så er ikke mange som ser det. Hender jeg sletter det etter en stund også. Har ikke hatt mye kontakt med familie pga covid. Anonymkode: 956f5...645
Jadzia Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 Jeg deler litt. Mye mindre enn før. Jeg har krav i forhold til bilder som deles, enten av meg eller andre. På lik linje med at jeg har krav til bilder som legges ut av meg. Ikke nakenhet, ikke Grisete/møkkete, de skal se fine ut osv. nå er de såpass store at jeg ikke legger ut, uten å vise de bildene først. Det er lov å bruke hodet.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 Jeg pene, svært påkledde bilder ved bursdag, og familiebilde ved jul. Oppleves svært restriktiv av familie og venner. Anonymkode: 1e025...cd0
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 Har aldri delt bilder på SoMe, men har opplevd at andre i slekta har gjort det. Selv skjønner jeg ikke behovet med å dele bilder av andres barn. Anonymkode: 3a8a6...f78
GammelKaktus Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 Det har aldri blitt delt noe på sosiale medier av meg eller mitt barn, det hadde jeg ikke akseptert. Barn må selv få forme sin "digitale identitet" når de er voksne nok til det. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva synes dere om å legge ut hilsen i avisa med bilder av barn (fødsel, dåp, bursdag) eller bilder på sosiale medier som Instagram og VSCO? Gjør dere det med deres barn? Personlig synes jeg det er en uting når foreldre legger ut barnas store bevigenheter, når ikke barna selv kan gi tillatelse eller forstå hva det innebærer. Jeg synes privatlivet til barn er svært viktig å ta hensyn til. For å være ærlig så synes jeg ikke at barn bør eksponeres før de har en viss kunnskap om nettvett og datasikkerhet. Det handler ikke hovedsak om redselen til overgrep etc, men at barn selv skal kunne gi tillattelse - og faktisk forstå konsekvensene av bilde og informasjonsdeling. Jeg kjenner til mange jevnaldrende som legger ut bilder av sine småbarn både i avisen, VSCO og Instagram. Selv har jeg brukt en del tid som voksen, hvor jeg har søkt om å få fjernet informasjon og bilder av meg selv som barn på Google i henhold til europeiske lover for datasikkerhet. Jeg er en ganske anonym person, og jeg ønsker å være det - da datasikkerhet er viktig for meg. På de sosiale mediene jeg har (Snapchat, Discord og Steam) bruker jeg bare et spillnavn som ikke identifiserer meg. Anonymkode: 7de0c...6e8 Legger sjelden ut på SM ,kanskje 3-5 ganger i året og alsri mot barnets vilje... og setter inn bilde i avisa hver bursdag Anonymkode: c7ec1...8e6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 Når du legger ut et sånt innlegg er du i grunn kun ute etter de som er enige med deg Anonymkode: 75b25...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 Mine barn er ungdommer og de vil ikke ha bilder av seg selv i sosiale medier. tidligere var jeg dum å la ut ett og ennet koselig bilde. Men alt er slettet nå. Enkelte utleverer seg så til de grader på SoMe, og legger ut bilder av barna hele tiden. Barna skjønner ikke hva «legge ut» betyr. Og omfanget av det. Anonymkode: 423f9...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 Aldri lagt ut et bilde av barnet mitt på Internett. Ingen andre får heller lov. Ser ikke behovet for det. Anonymkode: be4b9...84b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #14 Skrevet 19. desember 2021 Ingenting er mer gørr kjedelig enn å scrolle nedover facebook og se bilder av barna til alle bekjente. Kan de ikke bare sende bildene på messenger eller sms? Jeg føler meg kald og kjip dersom jeg ikke trykker "liker", jeg mener, hvilken kald jævel liker ikke barn liksom. Men samtidig så mister jo foreldrene all kontroll over bildene de legger ut på internett. Kripos er jo svært tydelige på at det er veldig lett å misbruke barnebilder og at massevis av tilsynelatende uskyldige barnebilder dukker opp i langt grovere sammenhenger på the dark web. Anonymkode: 4d2bf...9d6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #15 Skrevet 19. desember 2021 Jeg har ikke delt noe av barna i SoMe, men jeg legger ikke ut bilder av meg selv heller. Jeg syns egentlig ikke fødselsannonser og bilder en sjelden gang f.eks. ifbm. jul og bursdag er så problematisk. Jeg tenker at det er utrolig dårlig gjort å legge ut bilde av noen som ikke vil, samme hvor pen og smilende i julekjole personen er på bildet. Og helt små barn kan heller ikke svare på hvorvidt de vil, siden de ikke skjønner helt hva det innebærer. Samtidig, i en verden hvor SoMe tar så stor plass, kan jeg tenke meg at barn kan synes det er litt trist å være helt "ikke-eksisterende" i foreldrenes digitale liv når de blir litt eldre. Jeg jobber med ungdommer, og har pratet en del med dem om dette. Og flere sier nettopp at de vil at foreldrene skal vise at de er stolte av dem ved å legge ut noen bilder, men de må ikke overdrive, for da tråkker de virkelig over en grense. Og så er det sikkert helt individuelt hvor nøyaktig hvor denne grensa går. Mamma har fødselsannonser med bilde fra avisa av meg og broren min liggende i nattbordskuffen. Det syns jeg er veldig koselig. Så jeg har nesten litt dårlig samvittighet for at jeg ikke dele et bilde da barna mine ble født. Anonymkode: aa6d9...ca0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå