Gå til innhold

Etisk dilemma om ansatte i barnehagen som må på jobb i karantenetiden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forrige uke hadde vi smitte på avdelingen i barnehagen der jeg jobber.

Vi ansatte ble oppringt av leder på torsdag og fikk beskjed om å gå i karantene. PCR test ble gjort 3 dager etter smitteeksponering, og de av oss som har fått svar på denne har foreløpig fått negativ test. Vi skal teste oss på nytt 22. desember, og tester vi negativt da er vi ute av karantene, forhåpentligvis på julaften.

Nytt smittevernreglement sier at vi som jobber i barnehage er unntatt karanteneplikten i arbeidstiden og må møte på jobb dersom negativ test, men at vi fremdeles er i fritidskatantene. Det betyr at vi ikke har lov å gå på butikken, gå på eller ha besøk, eller være sosial med andre enn de i husstanden.

Nytt smittevernreglement for barna er at barn under 18 år er unntatt karanteneplikten og kan gå på skole/barnehage, og at testing kun er anbefalt.

Her kommer mitt dilemma:

Jeg er veldig ambivalent til disse reglene, og ønsker hverken å utsette meg selv, min familie, mine kollegaer eller barna på jobb og deres familier for en eventuell smitte og risikere jul og nyttår i karantene. Ei heller ønsker jeg å risikere å bli smittet av andre barn/voksne som står i samme situasjon som meg.

Samtidig ønsker jeg å støtte mine kollegaer og sjef, som får store problemer om jeg er borte fra jobb og evt. velger å sykemelde meg.

Jeg går motvillig med på å gå på jobb disse dagene før jul, men hva hvis noen av foreldrene nå har valgt å ikke teste barna sine?

Kan jeg da personlig nekte å ta imot deres barn?

Har jeg da mulighet til å gå til ledelsen å si at jeg personlig ikke ønsker å ha disse barna på min avdeling og at om jeg skal passe deres barn ønsker jeg et negativt testresultat, og at ledelsen får finne andre alternativer for pass av disse barna?

Nå håper jeg at alle sammen velger å teste seg, for det er vel alles plikt å stå sammen og bekjempe dette forbanna viruset…men tenk om?

#fuckcovid

Ville du sendt dine egne barn i barnehagen i en slik situasjon?

Mvh barnehageansatt.

Anonymkode: 07e98...0d9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. 

Vi er i nøyaktig samme situasjon, bare som foreldre til et barn hvor det ble påvist smitte på torsdag. 

Her velger vi å holde barna hjemme den siste uka nå, syns disse karantenereglene er helt på trynet, både mtp de ansatte og barna.

Anonymkode: 6fd13...69d

• Liker 12
Skrevet

Altså du må nesten følge disse idiotiske reglene som alle vi andre må. Jeg jobber i helse, her er det også smitte blant personalet, men ingen får være hjemme av den grunn. Negativ hurtigtest på de som syns de er nærkontakt, og så er det rett på jobb. Selv om husstandsmedlemmer er smittet skal man gå på jobb med negativ hurtigtest. Så da tenker jeg du må gå på jobb når du har negativ test, og så må du passe de ungene som kommer. Vi må forholde oss til antivaksere og andre skeptikere selv om de er syk, du må forholde deg til at slike har barn i bhg. Du kan ikke nekte å passe barn, like lite som jeg kan nekte å pleie pasienter. 

Anonymkode: 71806...325

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror nok du må finne en løsning på din avdeling, at du for eksempel ikke tar imot barn i denne perioden.

Men du kan ikke nekte at barna skal komme i barnehagen.

Skrevet

Jeg har stor medfølelse for deg, og alle som står i din situasjon. 

Enten bør man være i karantene, eller så er man ikke i karantene. 

Kan man dra på butikken når man skal handle inn noe for jobben? 

Anonymkode: 3430b...35b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså du må nesten følge disse idiotiske reglene som alle vi andre må. Jeg jobber i helse, her er det også smitte blant personalet, men ingen får være hjemme av den grunn. Negativ hurtigtest på de som syns de er nærkontakt, og så er det rett på jobb. Selv om husstandsmedlemmer er smittet skal man gå på jobb med negativ hurtigtest. Så da tenker jeg du må gå på jobb når du har negativ test, og så må du passe de ungene som kommer. Vi må forholde oss til antivaksere og andre skeptikere selv om de er syk, du må forholde deg til at slike har barn i bhg. Du kan ikke nekte å passe barn, like lite som jeg kan nekte å pleie pasienter. 

Sant nok, men du kan vel bruke smittevernutstyr på jobb, og kanskje klare å holde en viss avstand?

Det kan ikke vi på småbarnsavdeling gjøre. Her er det nærhet, null avstand, snørr og tårer. Barn som trenger oss til trøst, omsorg og lek-med null sjanse for å beskytte oss selv.

TS

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånn er det dessverre.  Du kan ikke stille krav til testing av barn eller hvem som kan komme. Du må gå på jobb og gjøre det du får beskjed om så lenge de eksisterende smittevernsreglene følges. At de er idiotiske og du utsettes for smitte er i følge politikere ikke relevant.  Så det er bare å gjøre seg klar for et liv der du må jobbe og ellers ofre alt av kontakt med venner og familie fordi du ellers er i karantene 😔

• Liker 2
Skrevet

Ville sykmeldt meg om jeg var deg.

Anonymkode: c1870...28f

• Liker 2
Skrevet

Jeg som forelder synes det er veldig dumt at ansatte som er i karantene skal ta imot mitt barn. Vi skal feire jul med min bestemor som sannsynligvis kommer til å dø hvis hun får covid. 

Anonymkode: e95e3...1e2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sant nok, men du kan vel bruke smittevernutstyr på jobb, og kanskje klare å holde en viss avstand?

Det kan ikke vi på småbarnsavdeling gjøre. Her er det nærhet, null avstand, snørr og tårer. Barn som trenger oss til trøst, omsorg og lek-med null sjanse for å beskytte oss selv.

TS

Avstand er helt umulig i min jobb, og selv om jeg ofte kan bruke smittevernutstyr når jeg er med pasienter (men ikke alltid), så kan jeg ikke det når jeg er med kolleger. Vi er f.eks 40-50 personer som skal spise lunsj på et rom på 25 kvm, helt umulig å holde avstand der. 

Skrevet

Men du kan ikke velge å sykemelde deg? For som jeg skjønner er du vel ikke syk? 

Du får dekket fravær grunnet korona om du må i karantene, men med reglene som gjelder for samfunnskritiske yrker gjelder dessverre ikke dette deg. Om alle skal velge hvilket regelverk de vil følge blir det veldig vanskelig for arbeidsgiver mtp på planlegging og tilbakebetaling fra staten. En sykemelding må arbeidsgiver dekke i sin helhet, og det synes jeg blir urettferdig i den grad du ikke er syk. Ren karantene får arbeidsgiver dekket fra dag 4, men du er pr definisjon ikke i karantene. Dette bør ikke bli arbeidsgiver sin utgift.. da går det jo utover bemanningen ved en senere anledning der det er et reelt behov.

Helt enig at det føles feil og urettferdig at det er sånn. Men vil  du ikke dra på jobb nå siste uken før jul, må du eventuelt ta fri uten lønn. De siste årene har ikke vært lett for noen, spesielt ikke samfunnskritiske yrker. 

• Liker 4
Skrevet

Jobber på småbarnsavdeling selv og synes disse reglene er helt på trynet.

Skal feire jul med min kreftsyke far. Vi har allerede delt opp sånn at vi treffer ham før vi treffer andre i familien, for å minimere sjansen for at vi drar med oss noe. 

I forrige uke ble jeg sykemeldt til uti januar pga noe helt annet. Jeg må innrømme at selv om det er plagsomt og jeg på ingen måte er frisk, så trakk jeg et lettelsens sukk. Så jeg skjønner tanken din, TS. Men jeg hadde nok vært på jobb til tross for vonde følelser i forbindelse med det, og testet meg to ganger om dagen, senest rett før jeg skulle møte min far, med hurtigtest altså. Så en artikkel om at man kan teste negativt bare timer før man tester positivt på hurtigtest, derfor så tett opptil.

Men reglene er helt på trynet og henger overhodet ikke på greip.

Anonymkode: 2577c...cac

• Liker 2
Skrevet
Uten navn skrev (1 minutt siden):

Men du kan ikke velge å sykemelde deg? For som jeg skjønner er du vel ikke syk? 

Du får dekket fravær grunnet korona om du må i karantene, men med reglene som gjelder for samfunnskritiske yrker gjelder dessverre ikke dette deg. Om alle skal velge hvilket regelverk de vil følge blir det veldig vanskelig for arbeidsgiver mtp på planlegging og tilbakebetaling fra staten. En sykemelding må arbeidsgiver dekke i sin helhet, og det synes jeg blir urettferdig i den grad du ikke er syk. Ren karantene får arbeidsgiver dekket fra dag 4, men du er pr definisjon ikke i karantene. Dette bør ikke bli arbeidsgiver sin utgift.. da går det jo utover bemanningen ved en senere anledning der det er et reelt behov.

Helt enig at det føles feil og urettferdig at det er sånn. Men vil  du ikke dra på jobb nå siste uken før jul, må du eventuelt ta fri uten lønn. De siste årene har ikke vært lett for noen, spesielt ikke samfunnskritiske yrker. 

Det er jo nettopp dette, at jeg ikke ønsker å sykemelde meg, da dette går ut over mine kollegaer og barnegruppen, som er akkurat like mye verd som meg.

Nei, jeg er ikke syk, men jeg kunne ha sykemeldt meg pga angst for smitte og for å beskytte meg selv og min familie.

Vi trenger sårt det vi har av bemanning disse dagene, da vi har nesten full barnegruppe som ventes på mandag. Vi har ikke muligheter til å få vikar, eller samarbeide med andre avdelinger, og går vi underbemannet er det ikke forsvarlig mtp bemanningsnormen.

Skrevet

Karantenefritak for ansatte i barnehage og skole ligger fremdeles som en anbefaling fra FHI. Ser ingen plass at regjeringen har vedtatt at det skal innføres. Er selv leder i barnehage og oppdaterer meg jevnlig og ansvarlige for oppvekst i kommunen er tidlig ut med informasjon når nye regler er vedtatt på regjeringsnivå og når  det skal settes i verk.

Anonymkode: ea868...e8f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo nettopp dette, at jeg ikke ønsker å sykemelde meg, da dette går ut over mine kollegaer og barnegruppen, som er akkurat like mye verd som meg.

Nei, jeg er ikke syk, men jeg kunne ha sykemeldt meg pga angst for smitte og for å beskytte meg selv og min familie.

Vi trenger sårt det vi har av bemanning disse dagene, da vi har nesten full barnegruppe som ventes på mandag. Vi har ikke muligheter til å få vikar, eller samarbeide med andre avdelinger, og går vi underbemannet er det ikke forsvarlig mtp bemanningsnormen.

Når det gjelder  samarbeid på gult nivå, så har dere en samarbeidskohort som kan hjelpe dere om nødvending.  I tillegg står det veilederen under GULT 

• Vikarbruk og omrokkering av personell mellom kohorter bør begrenses, men gjøres når det er nødvendig.

Er man for strengere en nødvendig, så blir det  mer utfordrende å drifte barnehagene under Covid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan man dra på butikken når man skal handle inn noe for jobben? 

Anonymkode: 3430b...35b

Ja, i følge de nye karantenereglene så kan man fint stå på jobb i kassa på meny på et kjøpesenter fra kl 08-16 etter 3 dager, du får bare ikke lov til å handle i samme butikk etter kl 16, for det er farlig, og da må du vente 7 dager. :) ........... 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 6b8ef...f19

• Liker 8
Skrevet

Samme regler for oss i barnevernet. Vi treffer mange ulike foreldre og barn iløpet av en dag. Vi treffer besteforeldre, støttepersoner, offisielle hjelpere etc. Vi har ingen anelse om vaksine- og/eller teststatus. Vi er untatt jobbkarantene og går på jobb hver dag. Sånn er det bare 

Anonymkode: eee5b...f22

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når det gjelder  samarbeid på gult nivå, så har dere en samarbeidskohort som kan hjelpe dere om nødvending.  I tillegg står det veilederen under GULT 

• Vikarbruk og omrokkering av personell mellom kohorter bør begrenses, men gjøres når det er nødvendig.

Er man for strengere en nødvendig, så blir det  mer utfordrende å drifte barnehagene under Covid.

Samarbeidende kohort er også i karantene, så minst mulig kontakt ønskes mellom avdelingene

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme regler for oss i barnevernet. Vi treffer mange ulike foreldre og barn iløpet av en dag. Vi treffer besteforeldre, støttepersoner, offisielle hjelpere etc. Vi har ingen anelse om vaksine- og/eller teststatus. Vi er untatt jobbkarantene og går på jobb hver dag. Sånn er det bare 

Anonymkode: eee5b...f22

Men dere kan vel også beskytte dere med munnbind?

Jeg regner heller ikke med at dere har like mye nærkontakt med barna som oss som jobber på småbarnsavdeling utover en hel arbeidsdag?

• Liker 1
Skrevet

Karantenefritak er bare forslag ,  det er ikke bestemt.

men du har 3 dagers karantene fra jobb og 7 dager fritigdskarantebe

Anonymkode: 50b93...e84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...