Sommeren2021 Skrevet 20. desember 2021 #21 Skrevet 20. desember 2021 Pachka Sigaret skrev (1 time siden): Ja, men du mener vel ikke at det kommer som et sjokk at Small Cap-firmaer og fremvoksende markeder ikke akkurat tenker på bærekraft først? Jeg synes det er naturlig at de har mye høyere ESG-score kontra de miljøbevisste fondene her i vesten. Forresten, de "bærekraft" fondene med lav ESG-risiko man kjøper er faktisk kjempedårlige på eksponering med tankte på hvor få firmaer de har i sin beholdning! De har så strenge kriterier at ESG-fondene ofte bare har 700 selskaper, og Small Cap har til sammenligning ca. 4450! Hvis vi tar det normale globale indeksfondet til KLP (AksjeGlobal V) har vi DOBBEL så stor beholdning av selskaper enn det fondet som er fiksert på ESG (AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar). Tenk, det er mye høyere eksponering mot de store enn man egentlig burde ha? 4% Microsoft, 2% Tesla og 2% Google? Til nå så har dette ESG-fokuset vært smart mtp. at fondet gir en høyere avkastning, likevel så kan vi ikke være så sikker at dette stemmer i lengden? Ps. lavere score = lavere ESG risiko. For AksjeVerden Indeks er det vel egentlig en inkludert balansering mellom AksjeGlobal V og AksjeFremvoksende Markeder. Personlig så har jeg kjøpt Indeks-pakken til Kron siden prisen er mye lavere på 0,18% med 10% vekting i Storebrand Nye Markeder og 90% vekting i Kron Indeks Global. NB: Kron Indeks Global har fokus på ESG det også, bare til info. Det fungerer som en slags kraftig motvekt til Storebrand Nye Markeder med høy ESG-score pga. vekstmarkeder. Kron har ikke muligheten til å skru av rebalansering. Det er ikke nok fleksibelt. Derfor vil jeg ikke bruke det. Ja, jeg kjenner til hvorfor man har rebalansering, men det bør være fleksibelt om de skal ha flere kunder.
Pachka Sigaret Skrevet 20. desember 2021 #22 Skrevet 20. desember 2021 (endret) 8 minutter siden, Sommeren2021 said: Kron har ikke muligheten til å skru av rebalansering. Det er ikke nok fleksibelt. Derfor vil jeg ikke bruke det. Ja, jeg kjenner til hvorfor man har rebalansering, men det bør være fleksibelt om de skal ha flere kunder. Kjøp ett fond i en konto - da får du en avtale som ikke gir dem mulighet til å rebalansere automatisk. Det er jo ikke noe å rebalansere mot. Jeg er forsåvidt enig i at de trenger å støtte mer avanserte funksjoner, men jeg tenker at målgruppen til Kron er folk som ikke forstår seg på avanserte ting og bare vil gi pengene til en formuesforvalter... Altså det de har drevet med i 20 år under Formuesforvaltning AS F.eks. ting jeg savner: * Hvilken NAV-kurs kjøpte jeg fondsandeler for, hvor mye? * Når ble det egentlig gjort handler i fondet? Ikke bare når innskuddet kom inn på ASK-kontoen... Var det neste virkedag? Til sammenligning kan du se alt slikt når du handler KLP-fond hos Euronext Verdipapirsentralen. Eller på Nordnet. Endret 20. desember 2021 av Pachka Sigaret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå