AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Ser ut til at "normalprisen" nå dupper rundt 2 kroner per kWt. Så da det var litt rimelig i natt, følte jeg for å vaske en haug med 60 og 90 graders vask som hadde hopet seg opp. Skulle jo til å legge meg, men jeg klarte ikke. Vasket nye maskiner kl 22, 01, 04 og nå også. Alt for å spare noen kroner. Jeg klarer ikke dette i lengden...flere som opplever det slik? Anonymkode: 9f8b6...2eb 2
Gjest Adobyen Skrevet 19. desember 2021 #2 Skrevet 19. desember 2021 Det er dessverre den nye hverdagen til mange nå for tiden, og eneste mulighet til å klare de høye prisene. Det fungerer for meg som er ufør og søvnløs, men det går jo ikke i lengden for barnefamilier med jobb og skole. De har mulighet for å skru ned varmen når de er borte fra hjemmet, men strømmen er alltid dyrest når de er nødt til å bruke mest.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 Det som irriterer meg mest, er at de nordover har hatt lave priser hele veien, og fortsatt får de sine subsidier. De får altså dobbelt opp. Disse subsidiene betaler vi alle for, også vi som bor i den dyre delen av landet. Altså er vi med og sponse noen som allerede betaler LANGT mindre for en vare enn det vi gjør selv. Hvor er logikken i det? Anonymkode: ad977...9d8 9
Gjest Adobyen Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det som irriterer meg mest, er at de nordover har hatt lave priser hele veien, og fortsatt får de sine subsidier. De får altså dobbelt opp. Disse subsidiene betaler vi alle for, også vi som bor i den dyre delen av landet. Altså er vi med og sponse noen som allerede betaler LANGT mindre for en vare enn det vi gjør selv. Hvor er logikken i det? Anonymkode: ad977...9d8 Det mangler overføringskabler mellom nord og sør, så de kan ikke sende strøm til oss. Hvis de kunne det, så hadde den også blitt solgt ut slik som vår, og det hadde blitt like dyrt i nord som i sør. Det er ikke nordlendingenes skyld at prisene er forskjellig. Der er det mer enn nok av både vann og vind nå. Her i sør tappes jo magasinene når de egentlig burde kunne fylles mye mer.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det som irriterer meg mest, er at de nordover har hatt lave priser hele veien, og fortsatt får de sine subsidier. De får altså dobbelt opp. Disse subsidiene betaler vi alle for, også vi som bor i den dyre delen av landet. Altså er vi med og sponse noen som allerede betaler LANGT mindre for en vare enn det vi gjør selv. Hvor er logikken i det? Anonymkode: ad977...9d8 Vi hadde 10 dager eller noe med dyr strøm her også, da reduserer man forbruket enkelt og greit. Anonymkode: 83397...631
Gjest Adobyen Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 Jeg har funnet en oversikt over hvordan den nye «strømstøtten» til folket vil slå ut i praksis. Det er ikke store hjelpen nei, men se:
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 Du må lære deg hva som faktisk koster penger ts. En runde med 60 graders vask tilsvarer 1 kwh, rett under 2 kwh for en 90 graders vask. Å vaske kl 04 om natta for å spare 50 øre pr kwh er altså ikke et videre lønnsomt sparetiltak. Anonymkode: 70b7e...c23 8
Gjest Adobyen Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må lære deg hva som faktisk koster penger ts. En runde med 60 graders vask tilsvarer 1 kwh, rett under 2 kwh for en 90 graders vask. Å vaske kl 04 om natta for å spare 50 øre pr kwh er altså ikke et videre lønnsomt sparetiltak. Anonymkode: 70b7e...c23 Går det ikke mer enn tilsammen 1kwh for en 3 timers vask?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 26 minutter siden, Adobyen said: Jeg har funnet en oversikt over hvordan den nye «strømstøtten» til folket vil slå ut i praksis. Det er ikke store hjelpen nei, men se: Var omtrent dette jeg tenkte, sparer kanskje et par hundrelapper, kvalmt. Synd FrP ikke fikk gjennom forslagene sine. Anonymkode: 75230...e8a
trøndermann38 Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 Vaskemaskin bruker fint lite, det er oppvarming, varmtvannsbereder og belysning du kan spare på. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 Adobyen skrev (26 minutter siden): Går det ikke mer enn tilsammen 1kwh for en 3 timers vask? Nei, tørketrommel bruker ca 3 kwh for en runde, men vaskemaskinen nesten ingenting. Sånne som ts viser egentlig bare at de ikke har satt seg inn i hva som faktisk trekker strøm og hvor de skal spare, de bare klager uten å ha sjekket forbruket. Akkurat som når folk vasker opp forhånd fremfor i maskin, mye billigere å ta det i maskin fremfor alt varmtvannet som går ved oppvask for hånd. Kilder under. 30 °C vask = 0,4 kWh pr. vask 40 °C vask = 0,5 kWh pr. vask 60 °C vask = 1 kWh pr. vask 90 °C vask = 1,8 kWh pr. vask Temperaturen har altså mye å si for hvor mye det koster å vaske. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/okonomi/hva-koster-det-a-bruke-vaskemaskinen-na/ En vaskemaskin forbruker 235 kWt i året. Dette forbruket baserer seg på 148 vask på 40 grader, 99 vask på 60 grader og 35 vask på 90 grader, totalt 282 vask på et år. Med dette forbruket koster det altså under én krone å vaske klær.https://xn--strm-ira.no/hvor-mye-strøm-bruker – En ny vaskemaskin har normalt et energibruk på 0,5 kWh for en 40-gradersvask og dobbelt så mye, altså 1 kWh, for en vask på 60 grader. Vasker du på 90 grader, bruker maskinen omlag 1,8 kilowatt i timen, sier Paasche. https://www.obs.no/inspirasjon/rengjoring/spar-tid-strom-og-penger-pa-klesvasken Vaskemaskin og tørketrommel bruker også sitt av strøm. Med variert bruk av 40-, 60- og 90-gradersvasker beregner strøm.no at en vaskemaskin i snitt bruker 0,83 kWt per vask. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/dette-koster-dusjen-mobilladinga-tv-tittinga-kaffekoppen-klesvasken/74412425 Anonymkode: 70b7e...c23 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 Adobyen skrev (28 minutter siden): Går det ikke mer enn tilsammen 1kwh for en 3 timers vask? En vaskemaskin bruker ca 1 kWh på en 60 graders vask (med mindre man har en veldig gammel og dårlig maskin), så den bruker ikke noe enorme mengder. Anonymkode: fec86...590 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 Akkurat å holde meg våken for at jeg må vaske klær på natta gjør jeg ikke. Det hender jeg vasker klær på natta, men det er sommerstid da døgner jeg ofte. Men for å spare noen få kroner på strømmen, det gjør jeg ikke. Vasker klær når det passer meg. Da får en heller se på det øvrige strømforbruket. Anonymkode: 05a9d...bb9 1
Leo Skrevet 19. desember 2021 #14 Skrevet 19. desember 2021 trøndermann38 skrev (33 minutter siden): Vaskemaskin bruker fint lite, det er oppvarming, varmtvannsbereder og belysning du kan spare på. Moderne LED-pærer bruker nesten ikke strøm i det hele tatt så det er forsvinnende lite man sparer på å sitte i mørket. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #15 Skrevet 19. desember 2021 Jeg bruker 70% til oppvarming og kan ikke redusere mer. Jeg fryser hjemme i hverdagene, men har det varmere i helgene. Allikevel har jeg ulltrøye og ullgenser på sånn at jeg ikke fryser. Jeg kan ikke kutte strøm andre steder. Oppvaskmaskinen går hver 14. dag og vaskemaskinen 1-2 ganger i uka. Jeg dusjer kun en gang i uka. Anonymkode: dfb8f...0fb
trøndermann38 Skrevet 19. desember 2021 #16 Skrevet 19. desember 2021 Leo skrev (Akkurat nå): Moderne LED-pærer bruker nesten ikke strøm i det hele tatt så det er forsvinnende lite man sparer på å sitte i mørket. Nettopp man sparer ved å skifte til LED om man ikke alt bruker det
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #17 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det som irriterer meg mest, er at de nordover har hatt lave priser hele veien, og fortsatt får de sine subsidier. De får altså dobbelt opp. Disse subsidiene betaler vi alle for, også vi som bor i den dyre delen av landet. Altså er vi med og sponse noen som allerede betaler LANGT mindre for en vare enn det vi gjør selv. Hvor er logikken i det? Anonymkode: ad977...9d8 Sannsynligvis er grunnen at det enkleste var å gi hele landet subsidier. Dersom d skulle differensiert det, måtte de differensiert på alle strømsonene, og da ville det tatt lengre tid før de kunne satt igang tiltaket. Anonymkode: 731b6...a09
Leo Skrevet 19. desember 2021 #18 Skrevet 19. desember 2021 trøndermann38 skrev (31 minutter siden): Nettopp man sparer ved å skifte til LED om man ikke alt bruker det Det var du som nevnte at belysning var noe man kunne spare strøm på og når man ser diverse artikler rundt omkring så kan det virke som om det er en utbredt misforståelse at man sparer penger på å skru av alt lys. LED- og sparepærer har nå vært i vanlig handel så lenge at jeg vil tro at de fleste i all hovedsak har slike. Og med mindre man snakker om flombelysning av et helt hus med gammeldagse pærer er det uansett svært lite å spare på og sitte i mørket. Poenget mitt er at denne julen, som den forrige, blir stressende nok for mange om de ikke skal sitte i en mørklagt stue fordi de tror at de sparer masse penger på det.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #19 Skrevet 19. desember 2021 Det er rart det der, når jeg vasker 90 grader ser jeg i strømbruksappen etterpå at den brukte 2 kW den første timen, 1 kW den andre, og fortsatt litt i den siste - programmet bruker i underkant av tre timer. Totalt sett altså noe sånt som 3,5 kWt. Det er kanskje ikke all verdens å spare her, men for tiden betaler vi mellom 70 og 100 kr i strøm per dag, før nettleie. Det er helt sprøtt. I morgen kommer det enda en ny prisrekord, nesten i alle fall, med 575 øre/kWt på det meste og nesten 4 kr i døgnsnitt. Det er for mye. Vi klarer ikke dette. Så da sparer vi med alt - selvsagt de store forbrukerne, men også alle andre forbrukerne. Det synes jeg ikke er dumt eller til å le av, men bare en ren nødvendighet. Anonymkode: 9f8b6...2eb
Gjest Alterego666 Skrevet 19. desember 2021 #20 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ser ut til at "normalprisen" nå dupper rundt 2 kroner per kWt. Så da det var litt rimelig i natt, følte jeg for å vaske en haug med 60 og 90 graders vask som hadde hopet seg opp. Skulle jo til å legge meg, men jeg klarte ikke. Vasket nye maskiner kl 22, 01, 04 og nå også. Alt for å spare noen kroner. Jeg klarer ikke dette i lengden...flere som opplever det slik? Anonymkode: 9f8b6...2eb Bruk timer -> Problemet løst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå