AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Hei, Vi er 34 år, 2 små barn. Vi har en noen venner som mener vi er «rike» og det irriterer meg litt. Jeg mener vi har en helt gjennomsnittlig økonomi for området vi bor i, vestkantbydel i Oslo. Disse vennene er fra andre deler av Oslo/andre byer. Jeg mener man må ta området man bor i i betraktning, og ikke om man hadde hatt mer enn snittet om man bodde i indre «gokk». Jeg vil høre med andre hva dere tenker, da det muligens kan være vi har blitt litt blendet av «lokal» omgangskrets, og fort kan «glemme» at resten av landet ser annerledes ut. Jeg vet vi har grei/god økonomi, men mener vi ikke er rike.. Hva tenker dere om vår økonomi? Samlet inntekt er ca 2 millioner. Enebolig verdt ca 15-16 millioner, som vi har ca 4 millioner i lån på. Ingen studiegjeld. Ny bil uten gjeld. Samlet på sparekonto/fond ca 2 millioner. Vi har et helt normalt forbruk i hverdagen, bortsettfra at det nok går en del ekstra på barna og til mat. Har også pleid å reise på ca 2 fine ferier i året før korona, men dette har naturlig nok utgått siste 2 årene. På en vanlig måned sparer vi vel samlet omtrent 40 000. Her hvor vi bor er vi absolutt ikke «rike», men helt normale... Anonymkode: cd044...3fc
SoWhat? Skrevet 19. desember 2021 #2 Skrevet 19. desember 2021 Dere "sitter godt i det", men ville ikke kalt dere rike. Men godt med penger har dere jo, og lider ikke akkurat noen nød 🙂 8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 Er det virkelig noe voksne mennesker reflekterer over, og ikke minst - diskuterer høyt? Men i og med at jeg er anonym på et forum, jeg er enig med deg. Vi har 3mill i samlet inntekt, bolig verdt ca 12 mill, 3mill i lån, litt studielån, to biler uten gjeld, fond ca 3mill. Ser på oss selv som helt normale. Selv om jeg selvfølgelig ser at vi er privilegerte og rike i manges øyne om jeg løfter blikket utover nabolag/kollegaer/venner/familie. Anonymkode: f91ab...5db 12
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 Enig med deg. Vi har 2 mill i inntekt, nedbetalt bolig og en utleieleilighet samlet verdi 10 mill, to nedbetalte biler og 6 mill i fond/ sparing. Føler oss ikke rike, selv om vi bor usentralt og sikkert har mer enn de fleste rundt oss. Vi sparer ca. 40-50000 i måneden. Anonymkode: 7b2e5...3f9 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei, Vi er 34 år, 2 små barn. Vi har en noen venner som mener vi er «rike» og det irriterer meg litt. Jeg mener vi har en helt gjennomsnittlig økonomi for området vi bor i, vestkantbydel i Oslo. Disse vennene er fra andre deler av Oslo/andre byer. Jeg mener man må ta området man bor i i betraktning, og ikke om man hadde hatt mer enn snittet om man bodde i indre «gokk». Jeg vil høre med andre hva dere tenker, da det muligens kan være vi har blitt litt blendet av «lokal» omgangskrets, og fort kan «glemme» at resten av landet ser annerledes ut. Jeg vet vi har grei/god økonomi, men mener vi ikke er rike.. Hva tenker dere om vår økonomi? Samlet inntekt er ca 2 millioner. Enebolig verdt ca 15-16 millioner, som vi har ca 4 millioner i lån på. Ingen studiegjeld. Ny bil uten gjeld. Samlet på sparekonto/fond ca 2 millioner. Vi har et helt normalt forbruk i hverdagen, bortsettfra at det nok går en del ekstra på barna og til mat. Har også pleid å reise på ca 2 fine ferier i året før korona, men dette har naturlig nok utgått siste 2 årene. På en vanlig måned sparer vi vel samlet omtrent 40 000. Her hvor vi bor er vi absolutt ikke «rike», men helt normale... Anonymkode: cd044...3fc Utrolig lurt å legge ut hvor mye man tjenere på Internett, hva om siden blir hacket en dag? Anonymkode: 6d74f...ce2 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 Tja. Det koster ca. 200.000 per person å overleve i Norge. En person med gjennomsnittlig inntekt har altså rundt 200.000 "til overs" etter det aller, aller nødvendigste er betalt. En ung ufør har 30.000 til overs. Dere har rundt 500.000 til overs, per person. Dere er definitivt rike. Bare ikke av de aller rikeste av de styrtrike. Anonymkode: 94c66...3f9 17
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hei, Vi er 34 år, 2 små barn. Vi har en noen venner som mener vi er «rike» og det irriterer meg litt. Jeg mener vi har en helt gjennomsnittlig økonomi for området vi bor i, vestkantbydel i Oslo. Disse vennene er fra andre deler av Oslo/andre byer. Jeg mener man må ta området man bor i i betraktning, og ikke om man hadde hatt mer enn snittet om man bodde i indre «gokk». Jeg vil høre med andre hva dere tenker, da det muligens kan være vi har blitt litt blendet av «lokal» omgangskrets, og fort kan «glemme» at resten av landet ser annerledes ut. Jeg vet vi har grei/god økonomi, men mener vi ikke er rike.. Hva tenker dere om vår økonomi? Samlet inntekt er ca 2 millioner. Enebolig verdt ca 15-16 millioner, som vi har ca 4 millioner i lån på. Ingen studiegjeld. Ny bil uten gjeld. Samlet på sparekonto/fond ca 2 millioner. Vi har et helt normalt forbruk i hverdagen, bortsettfra at det nok går en del ekstra på barna og til mat. Har også pleid å reise på ca 2 fine ferier i året før korona, men dette har naturlig nok utgått siste 2 årene. På en vanlig måned sparer vi vel samlet omtrent 40 000. Her hvor vi bor er vi absolutt ikke «rike», men helt normale... Anonymkode: cd044...3fc AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er det virkelig noe voksne mennesker reflekterer over, og ikke minst - diskuterer høyt? Men i og med at jeg er anonym på et forum, jeg er enig med deg. Vi har 3mill i samlet inntekt, bolig verdt ca 12 mill, 3mill i lån, litt studielån, to biler uten gjeld, fond ca 3mill. Ser på oss selv som helt normale. Selv om jeg selvfølgelig ser at vi er privilegerte og rike i manges øyne om jeg løfter blikket utover nabolag/kollegaer/venner/familie. Anonymkode: f91ab...5db AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Enig med deg. Vi har 2 mill i inntekt, nedbetalt bolig og en utleieleilighet samlet verdi 10 mill, to nedbetalte biler og 6 mill i fond/ sparing. Føler oss ikke rike, selv om vi bor usentralt og sikkert har mer enn de fleste rundt oss. Vi sparer ca. 40-50000 i måneden. Anonymkode: 7b2e5...3f9 Litt morsomt at dere alle tjener det dobbelte at gjennomsnittlig lønn og dermed har mer enn det dobbelte av vanlig disponibel inntekt, men dere "føler" dere gjennomsnittlige. Selv om dere helt objektivt ikke er gjennomsnittlige i det hele tatt. Anonymkode: 94c66...3f9 34
SoWhat? Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Utrolig lurt å legge ut hvor mye man tjenere på Internett, hva om siden blir hacket en dag? Anonymkode: 6d74f...ce2 Hvis denne siden blir hacket, så tror jeg hva man tjener er det minste problemet som blir offentligjort 😄 😄 Endret 19. desember 2021 av SoWhat? 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 Selv om jeg er født og oppvokst på Oslos beste vestkant er jeg ikke rik. Selv om jeg eier to eiendommer, uten lån. Anonymkode: 81cb2...f42 1
DaddyDom Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 Dere er rik. Over snitt og median for både lønn og formue. På formue er dere vel i topp 90%. Meld dere som frivillig i en organisasjon for svake og/eller rus så forstår dere hvor uendelig rik dere er. Bare det faktum at dere har en helse og liv som gjør at dere kan ha 2 ferier til utenlandet hvert år! Jeg rister på hodet av SÅ blinde mennesker. 16
DaddyDom Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Selv om jeg er født og oppvokst på Oslos beste vestkant er jeg ikke rik. Selv om jeg eier to eiendommer, uten lån. Anonymkode: 81cb2...f42 Kommer an på om du har 100% jobb eller ikke. Har du det, og den er over snittet, og dine 2 eiendommer ikke er 2 små hybler bygget i 1950 så jo, da er du rik. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 Dere sparer mer i måneden enn de fleste i landet har utbetalt i måneden, har 2 mill på bok samt en bolig med friverdi på 11-12 millioner, og mener oppriktig talt at dere er gjennomsnittlige? Anonymkode: 8a176...965 24
Rosa Dartle Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 Kommer vel an på hvem man sammenligner seg med? Jeg føler meg egentlig ganske «rik» selv. Eier bolig og bil med vanlig lån, trenger ikke å tenke over hva neste strømregning blir. Da føler jeg meg privilegert og takknemlig for at jeg ikke har økonomiske bekymringer lenger, som da jeg var yngre. Vil vel tenke at dere sitter godt i det siden dere har såpass med kapital, og at det heller er vi som er gjennomsnittlige, med hovedsakelig fond til pensjonssparing og bufferkonto til uforutsette regninger. Det er jo ikke mange i Norge som har så mye kapital som dere eller eier så dyr bolig. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #15 Skrevet 19. desember 2021 Jeg tenker at dere blr løfte blikket og se rundt dere, forbi det dyre nabolaget dere bor i. Dere er veldig naive hvis dere tror at dere er gjennomsnittlige i inntekt. Det å diskutere penger er også en sånn rikmanns-greie. Folk som faktisk har gjennomsnittlig inntekt eller lavere sitter da ikke å snakker om penger. Anonymkode: 51c82...f14 11
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #16 Skrevet 19. desember 2021 Vi er rike. Er i midten av 30-åra, eier et nedbetalt hus til 2 millioner, har 1 million på bok. Tjener til sammen 900 000 brutto og har to gjeldsfrie lavstatusbiler på mellom 5 og 10 år. Selvsagt er vi rike, men vi har et lavt forbruk sammenlignet med mange andre. De andre i tråden her er veldig rike. Hvordan man føler seg er totalt avhengig av sammenligningsgrunnlag og forbruksvaner. Anonymkode: 70488...437 3
SoWhat? Skrevet 19. desember 2021 #17 Skrevet 19. desember 2021 Nå skriver TS at de er gjennomsnittlige i området hvor de bor. De er jo det, men for de som bor andre steder, så blir det mye. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #18 Skrevet 19. desember 2021 Dere er rike når dere har mer en 25 mill netto investert i finansielle eiendeler. Dere har 2. Så nei, dere er langt fra rike. Anonymkode: a8bca...dfd 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #19 Skrevet 19. desember 2021 Rik eller ikke? Alt er relativt 😊 Jeg har en nær venn som for 30 år siden arvet og flyttet til en gammel, og ganske stor enebolig i Oslo. Han har alltid hatt en gjennomsnittlig inntekt akkurat som meg. 530.000 brutto i året (vi jobbet på samme sted og har samme type stilling). Han er opprinnelig fra et lite sted utenfor Narvik, og for ca to år siden solgte han huset og flyttet nordover. Solgte hus i Oslo for 16,5 millioner, og kjøpte et mindre, og ganske nytt hus for drøyt 2 millioner på hjemstedet. Så fra å være en helt gjennomsnittlig fyr som hadde det alminnelig greit med penger, så har han plutselig blitt mangemillionær 😄 Hvis jeg hadde gjort det samme ville jeg kanskje sittet igjen med ca 3 millioner, men jeg flytter nok aldri fra Oslo ❤️ Anonymkode: e2645...ff3
Flintis Skrevet 19. desember 2021 #20 Skrevet 19. desember 2021 Det handler litt om trygghet og livsstil. Har dere det dere ønsker er dere med på det dere ønsker? Banken kan ta huset deres. Hva skjer om begge blir uføre? Beholder dere huset, beholder dere livsstilen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå