Gå til innhold

Støtte til folkehøyskole som enslig mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om man får støtte, annet enn stipend og lån fra lånekassen, til folkehøyskole når man er enslig forsørger og barnet er over 18 år? Eventuelt har du link? 

Anonymkode: 7cbed...919

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du støtte til barnet ditt?

Anonymkode: a9bf2...565

• Liker 3
Skrevet

Vil tro du kan få foreldrestipend, men du får nok ikke noe mer enn det. 

Men altså, folkehøyskole med barn? Det vil jo gjøre det vanskeligere for deg å bli med på alle de sosiale aktivitetene man vanligvis er med på på en folkehøyskole. Ikke får man spesielt mye ut av det heller, sånn utdanningsmessig. 

Anonymkode: 3ed67...cca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil tro du kan få foreldrestipend, men du får nok ikke noe mer enn det. 

Men altså, folkehøyskole med barn? Det vil jo gjøre det vanskeligere for deg å bli med på alle de sosiale aktivitetene man vanligvis er med på på en folkehøyskole. Ikke får man spesielt mye ut av det heller, sånn utdanningsmessig. 

Haha, leste nå at barnet er over 18 🙈 

Da har du ikke krav på mer enn vanlig stipend/lån, foreldrestipend er kun for de med barn under 18. 

Hvis det er barnet ditt som skal gå fhs, så er det fortsatt kun lån/stipend det har krav på, evt borteboer-stipend i tillegg. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Ikke mitt barn ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Ikke mitt barn ☺️

Du svarte ikke på om det er barnet eller forelderen som skal gå på folkehøgskole.

Anonymkode: 0a170...387

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du svarte ikke på om det er barnet eller forelderen som skal gå på folkehøgskole.

En person over 18 år regnes ikke for «barn» i økonomisk henseende. 

Anonymkode: 31109...58f

• Liker 8
Skrevet

Det har jeg gått på, du har stipend og lån, 30 tusen blir fjernet av summen om du har mindre enn 10% fravær

Anonymkode: 3764c...d06

Skrevet

Barnet ditt er voksen, og får støtte fra lånekassentil Folkehøyskole.

Anonymkode: c4b3e...026

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg lurer på om man får støtte, annet enn stipend og lån fra lånekassen, til folkehøyskole når man er enslig forsørger og barnet er over 18 år? Eventuelt har du link? 

Nei. Det hadde også vært litt rart, dette er jo en luksusting, ikke en utdanning. Det er rart nok at lånekassen gir støtte. 

Anonymkode: 97f47...293

• Liker 5
Skrevet

Barnet får ekstra stipend på videregående hvis foreldrene har veldig lav inntekt samlet eller en aleneforsørger har lav inntekt alene. Etter videregående er barnet regnet som voksen og skal forsørge seg selv. Da er det kun de vanlige stønadene fra Lånekassa, som alle studenter får, som han/hun kan få. Folkehøgskole er i tillegg ikke nødvendig og en luksus, så jeg syns det er raust at man i det hele tatt kan få vanlig lån og stipend for det.

Anonymkode: b8189...acb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er barnet hennes på over 18 år. 

Ts

Skrevet

Folkehøgskole er luksus. Det fine i Norge er at vanlig universitet og høgskole er tilnærmet gratis, du får utdannelse gratis sammenlignet med andre land. Folkehøgskole blir som feks bil, en rik familie vil kanskje dekke folkehøgskole eller kjøpe bil til barnet sitt, men det betyr ikke at staten skal dekke tilsvarende for barnet til en alenemor. 

Anonymkode: 003e0...5a7

• Liker 1
Skrevet

Herregud så mye rart folk ønsker seg/forventer støtte for.

En som er over 18 og har fullført vgs skal ikke lenger forsørges av foreldre og regnes som en egen individuell voksen og får lån og stipend ut fra egen økonomi og hva slags utdannelse man søker, foreldrene er ikke relevante lenger da. 

FHS er ikke en gang en ordentlig utdannelse. 

Anonymkode: 474dc...1bc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Herregud så mye rart folk ønsker seg/forventer støtte for.

En som er over 18 og har fullført vgs skal ikke lenger forsørges av foreldre og regnes som en egen individuell voksen og får lån og stipend ut fra egen økonomi og hva slags utdannelse man søker, foreldrene er ikke relevante lenger da. 

FHS er ikke en gang en ordentlig utdannelse. 

Anonymkode: 474dc...1bc

Situasjonen er at moren min mener at søsteren min får støtte slik at datteren hennes kan gå på folkehøgskole utenom lånekassen. Det syntes jeg hørtes veldig merkelig, og mistenker at det er moren min som betaler. 

Moren min sitter i uskifta bo, men kjøpt leilighet, bil, pusset opp leiligheten, ferier, fritidsaktiviteter og annet for søsteren min og barna hennes, mens vi andre søsken får ingenting. Begynner bare å bli litt lei alle løgnene fra mor, men tenkte jeg skulle høre om det faktisk stemte da jeg ikke fant noe på nettet. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...