Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neeei 😭😭 Jeg er gravid, og har ikke hatt toxo før. Har sjekket med blodprøve. Naboen forbaskede katter driter utenfor døren våres hele tiden. Nå har samboeren tråkket i dette, trått det inn i bilen og inn i gangen her hjemme. I tillegg tok han av seg skoen på handletur i dag fordi han hadde en stein i skoen. Han tok da under sålen før han handlet mat til oss. 🙁 Vi oppdaget ikke kattebæsjen før nå, men luktet det i bilen. Den jævla katta altså!! Har lyst til å kaste alt av mat vi har og vaske kjøleskapet. 😞 Hva skal jeg gjøre nååå!? 😢

Anonymkode: 156d0...01d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Neeei 😭😭 Jeg er gravid, og har ikke hatt toxo før. Har sjekket med blodprøve. Naboen forbaskede katter driter utenfor døren våres hele tiden. Nå har samboeren tråkket i dette, trått det inn i bilen og inn i gangen her hjemme. I tillegg tok han av seg skoen på handletur i dag fordi han hadde en stein i skoen. Han tok da under sålen før han handlet mat til oss. 🙁 Vi oppdaget ikke kattebæsjen før nå, men luktet det i bilen. Den jævla katta altså!! Har lyst til å kaste alt av mat vi har og vaske kjøleskapet. 😞 Hva skal jeg gjøre nååå!? 😢

Pust med magen. Herregud. 

Anonymkode: bb1a2...c91

• Liker 10
Skrevet

Jeg sjekket også med blodprøve d jeg var gravid og hadde ikke hatt toksoplasmose. Jeg hadde katt som gikk på do i kasse som jeg tømte og vasket hele graviditeten og det gikk helt bra.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pust med magen. Herregud. 

Anonymkode: bb1a2...c91

😑 Takk for hyggelig svar! 

Skrevet

I all verdens navn og rike....

Anonymkode: 7de76...f68

Skrevet
minister-mio skrev (1 time siden):

Jeg sjekket også med blodprøve d jeg var gravid og hadde ikke hatt toksoplasmose. Jeg hadde katt som gikk på do i kasse som jeg tømte og vasket hele graviditeten og det gikk helt bra.

De sier jo at den tryggeste katten er ens egen, men disse som går hos oss er jo fremmede for oss..  🙁 De har ikke begynt å bruke gårdsplassen vår som utedo får nå nylig. 

Skrevet

Men mannen har vel ikke tatt på kattebæsj uten å merke det og så handlet i butikken uten å bruke håndsprit eller noe? Og kanskje mannen ikke bør ta under skoene sine før han tar på maten dere sånn generelt uavhengig av kattebæsj...sorry om det er slemt å si men det er jo mye annet rart på bakken man gjerne ikke vil ha på maten sin. 

Det går nok helt bra altså, det er veldig liten risiko for å få toxo også fra katter. Men ville vært nøye på håndhygienen før du spiser den neste tiden + fått mannen til å vaske det bort fra gang og bil (er det sånn at dere ser det?). Tror ikke toxo blir "liggende" utenpå maten deres, den lever vel bare i bæsjen...?

Anonymkode: cd8ba...931

Skrevet

Få gubben til å vaske. 

Send ham ut for å plukke bæsj og be han strø ut kaffegrut hver dag der hvor de driter. 

Anonymkode: cbc2c...afe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han gikk da vel ikke rundt med bæsj på henda og handlet???

• Liker 3
Skrevet
Tessa12 skrev (Akkurat nå):

Han gikk da vel ikke rundt med bæsj på henda og handlet???

Ikke synlig avføring på hendene selvsagt, men vet jo hvordan bakterier og parasitter flytter seg. Man kan jo ikke se de med det blotte øyet. Han visste som sagt ikke om at det var kattemøkk under skoene før etterpå, og han hadde ikke synlig avføring på hendene nei. Da hadde han selvsagt vasket hendene og lagt merke til det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men mannen har vel ikke tatt på kattebæsj uten å merke det og så handlet i butikken uten å bruke håndsprit eller noe? Og kanskje mannen ikke bør ta under skoene sine før han tar på maten dere sånn generelt uavhengig av kattebæsj...sorry om det er slemt å si men det er jo mye annet rart på bakken man gjerne ikke vil ha på maten sin. 

Det går nok helt bra altså, det er veldig liten risiko for å få toxo også fra katter. Men ville vært nøye på håndhygienen før du spiser den neste tiden + fått mannen til å vaske det bort fra gang og bil (er det sånn at dere ser det?). Tror ikke toxo blir "liggende" utenpå maten deres, den lever vel bare i bæsjen...?

Parasitten han leve i jord, og i avføring hvert fall. Det er jo eggene som er smittsomme, og tror de kan leve på de fleste overflater. 

Enig i at det er uheldig å ta under skoene på handletur. Han visste ikke om kattemøkka under der før etterpå, men uansett ikke hyggelig å ta under skoene før man tar på maten nei. Ikke synlig avføring på hendene. Da hadde han merket det og vasket seg. 

Skrevet

Hvorfor i all verden tok han på undersiden av sålen for å fjerne en stein i skoen? Synes denne bisarre oppførselen er det mest avskrekkende i hele innlegget ditt.

Anonymkode: 8d9f3...2c5

• Liker 4
Skrevet

Kanskje mannen kan vaske over maten og kjøleskapet? Med fuktig klut eller antibac-serviett? Går sikkert bra uannsett men dumt å gå rundt å bekymre seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Med god håndhygiene, og lite berøring av ansiktet, så går det helt fint. Altså følg alle korona-regler i forhold til hygiene.

Grunnen til at det er veldig få i Norge som har hatt toxo er pga. det er veldig liten forekomst av det her i landet. I andre land er det ekstremt vanlig at man har hatt toxo før.

Slapp av, og vask hendene, evt. vask også det som er blitt berørt med «kattebæsj fingrer».

Anonymkode: 689d8...cd8

Skrevet

Er det rart verden har blitt sånn som den har blitt? 🤦🏼‍♀️ Hysterisk… tror du står overfor verre ting uten at du vet det enn dette

Anonymkode: 74fbe...0e5

• Liker 2
Skrevet

I Norge har du større sjanse å få Toxoplasma fra uvasket salat eller gulrøtter fra butikken, enn fra katten. Det er pga klima, toxo-bakterier er veldig følsome mot kulde. Hva er temperaturen ute hos dere i dag? Er det minusgrader eller nærme, tror du kan slappe helt av. 

Jeg forøvrig har levd med katt hele mitt liv. Ble gravid som 33-åring første gang, 35-åring andre gang. Og begge testene er negative, har aldri hatt Toxoplasmosis, det er på tross av å ha levd med katt, og håndtert katteavføring i flere tiår. Det er heller ikke uvanlig i Norge, det er ikke som om jeg var spesielt heldig. Det er bare klima.

Anonymkode: a60a0...727

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

toxo-bakterier er veldig følsome mot kulde

Dør de hvis det er under en viss temperatur?

Anonymkode: 504d6...9b9

Skrevet

En annen ting, at kattene blir bare syke engang, og som oftest unge katter. Katter som har hatt Toxoplasma, blir imunne mot den. Noe som også resulterer, at de er bare slitsomme den lille perioden de var syke, og ikke hele livet. 

Anonymkode: a60a0...727

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...