Gå til innhold

Eksen til ei venninne har addet meg på fb. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok. Jeg trenger seriøse råd! 🤨

Eksen til en god venninne la meg til på Facebook nylig. Deres forhold er slutt, men de bor sammen som venner foreløpig på grunn av felles barn. Planen er at de flytter hver for seg om ikke lenge. Jeg har møtt ham flere ganger og vært hjemme på besøk hos de, men kjenner ham ikke særlig godt. Og synes det virker så merkelig at han nå, når deres forhold er slutt, legger meg til på Facebook?! Jeg har ikke akseptert venneforespørselen eller nevnt noe til henne, har bare ignorert det i stillhet. Jeg føler at det blir så unaturlig, og siden jeg vet at de kommer til å flytte fra hverandre snart tviler på jeg kommer til å ha noe særlig kontakt med ham framover. Hvorfor skal vi være fb-venner? Jeg vil være en lojal venninne, men jeg vil også ikke være kjip 🙈

Hva ville dere gjort? Ville flere enn meg stusset over dette? 

Anonymkode: 0f236...3d7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig. Jeg ville bare ignorert forespørselen. Min umiddelbare reaksjon på dette er at han a) vil ha deg på lista som en potensiell flørt eller b) vil følge med på eksen sin via deg i tilfelle hun sletter ham som venn på fb. 

Anonymkode: 528f5...355

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Merkelig. Jeg ville bare ignorert forespørselen. Min umiddelbare reaksjon på dette er at han a) vil ha deg på lista som en potensiell flørt eller b) vil følge med på eksen sin via deg i tilfelle hun sletter ham som venn på fb. 

Anonymkode: 528f5...355

Ja ikke sant det er rart?? Veldig suspekt, spør du meg. Han har aldri vært flørtete med meg, men jeg synes det er respektløst av hensyn til venninna mi. Hvorfor skal han inn i mitt nettverk å få mer kontakt med meg liksom. Jeg tror ikke jeg kunne gjort det samme med for eksempel en kompis av min eks, at jeg la til noen på den måten når jeg visste at det var slutt🧐

ts

Anonymkode: 0f236...3d7

• Liker 3
Skrevet

Hadde bare spurt vennina mi. Er ikke verre enn det liksom..

Anonymkode: 988b3...882

• Liker 1
Skrevet

Rart at du i det hele tatt lurer. Du sletter forespørselen såklart 

Dette gjør han bare for å spille 

Anonymkode: 1efb4...380

• Liker 4
Skrevet

Kommer an på bruddet. Om de skiltes uten store konflikter som gode venner og såre følelser, så burde det ikke være noe i veien med å ha ham som fbvenn. Flørting er derimot selvfølgelig uansett uakseptabelt og da er det avvisning og slett umiddelbart.

Var det på noen som helst måte et bittert brudd og venninna di har et anstrengt forhold til eksen skal du selvfølgelig ikke godta venneforespørselen.

Anonymkode: 83f93...96f

Skrevet

Hadde bare slettet forespørselen jeg. 

Anonymkode: b280c...7ed

• Liker 2
Skrevet

Det første jeg tenker er at det har et praktisk formål. Sitter du barnevakt, tar med barna ut på ting, er du fadder e.l.? Kanskje han tenker at han vil ha muligheten til å ta kontakt på lavterskelmåten.

Anonymkode: 159c9...a7a

Skrevet

Hvis det er hun som gjorde det slutt, tror jeg det er for å følge med på henne via deg, en ganske vanlig problemstilling...

Anonymkode: 013f1...909

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort noe, hadde ignorert forespørselen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde godtatt venneforespørselen og ikke tenkt noe mer over det. Det er bare Facebook, 

Skrevet
Nelja skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde godtatt venneforespørselen og ikke tenkt noe mer over det. Det er bare Facebook, 

Og gitt en potensielt farlig og kontrollerende mann mulighet til å fortsette å overvåke og følge med på eksen sin via andres profiler? 

Nei. På krisesenter lærte vi viktigheten av å aldri gjøre informasjon tilgjengelig for potensielle voldsmenn. Man vet ikke hvem som driver med vold og kontroll og ikke, og at han adder henne nå er sketchy. Man skal for eksempel heller aldri svare hvis noen kommer på jobben din å spør "Vet du når Kari har vakt?" for det kan bidra til stalking og overfall. Husk at det er ved brudd at kontrollerende menn blir enda farligere. 

Om han ikke er ute etter å kontrollere og overvåke eksen sin så adder han for å kontrollere følelsene hennes ved å prøve seg på venninna med mål om at det bryter ned selvbildet til eksen. 

Man skal ikke godta venneforespørselen i et tilfelle som dette, det er ikke "bare" Facebook 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og gitt en potensielt farlig og kontrollerende mann mulighet til å fortsette å overvåke og følge med på eksen sin via andres profiler? 

Nei. På krisesenter lærte vi viktigheten av å aldri gjøre informasjon tilgjengelig for potensielle voldsmenn. Man vet ikke hvem som driver med vold og kontroll og ikke, og at han adder henne nå er sketchy. Man skal for eksempel heller aldri svare hvis noen kommer på jobben din å spør "Vet du når Kari har vakt?" for det kan bidra til stalking og overfall. Husk at det er ved brudd at kontrollerende menn blir enda farligere. 

Om han ikke er ute etter å kontrollere og overvåke eksen sin så adder han for å kontrollere følelsene hennes ved å prøve seg på venninna med mål om at det bryter ned selvbildet til eksen. 

Man skal ikke godta venneforespørselen i et tilfelle som dette, det er ikke "bare" Facebook 

«De bor sammen som venner nå» ingenting som tilsier at dette er en potensiell voldsmann kun fordi han er en eks. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...