AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Dette med at en viss andel studenter doper seg systematisk før eksamen har blitt avdekket de siste årene og nå har VG postet nok en artikkel om dette. Veldig interessant. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7qMvL/hektet-paa-puggepiller Jeg vil si at dette er i praksis juks. Ingen tvil i det, men så var det dette med å fremheve et glansbilde av seg selv i dette patetiske prestasjonssamfunnet. Denne ideen om at "man er sååå flink, atte". Det mange ikke vet, er at en del av disse "flinkisene", som gjerne har ressurssterke foreldre, gjør sitt ytterste for å være perfekte og det spiller ingen rolle for dem om de snarveiene de tar er ulovlige. Andre ting disse "flinkisene" holder på med, utover å dope seg på Ritalin er: 1. De utnytter og får hjelp hjemmefra, da en del av disse "flink pike og flink gutt" har foreldrene som har studert det samme som de studerer, og da får de gratis hjelp hjemme. Her kan man si at dette "ikke er juks", men det er likevel en målrettet handling for å skaffe seg et overtak over andre studenter, ved å få bedre karakter. Sjansen for å "bli tatt" er så godt som null. 2. De som har penger og kan betale, får andre studenter til å ta noen av eksamener for de. Det samme gjelder blant annet skriving av bacheloroppgaven og andre viktige eksamener. Sagt på en annen måte: De ressurssterke har sikret seg på begge fronter: Doping om de må ta eksamen ved universitetet. Men må de ta hjemmeeksamen, så kan de få hjelp av fremmede. Sånn sett får de i både pose og sekk. Det kan være at jeg har glemt minst et par punkter til, men det er slik det er blant en del av disse "flinkisene". De smarteste blant disse, sier aldri om dette - IKKE engang i de anonyme undersøkelsene - at de holder på med dette. De benekter det selvsagt. Det er veldig viktig å holde dette imaget om å være "flink og perfekt". For en samfunnsutvikling! Jeg synes at vi burde hatt langt sterkere sanksjoner ovenfor disse som både doper seg og ellers får andre til å skrive eksamen for de, osv. For eksempel: At de mister rettighetene for å kunne ta opp lån hos Lånekassen. Potensiell fengselsstraff og ikke minst, mye lengre utvisning fra universitetet. Problemet er at det er nesten umulig å avdekke dette. Man vet at det skjer, men kan gjøre lite med det, så lenge de ikke går rundt og skryter over at de tar piller eller får hjelp hjemme av noen andre, eller betaler andre folk for å ta eksamen for de. Anonymkode: e78b6...297 4
Gjest Nimbus2000 Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1. De utnytter og får hjelp hjemmefra, da en del av disse "flink pike og flink gutt" har foreldrene som har studert det samme som de studerer, og da får de gratis hjelp hjemme. Her kan man si at dette "ikke er juks", men det er likevel en målrettet handling for å skaffe seg et overtak over andre studenter, ved å få bedre karakter. Sjansen for å "bli tatt" er så godt som null. Anonymkode: e78b6...297 Varierer sikkert fra studie til studie, men da jeg studerte så kunne man få enormt mye hjelp fra universitetet. Det ble lagt ut løsningsforslag, foreleserne gikk gjennom tidligere eksamensoppgaver, universitetet betalte eldre studenter for å hjelpe yngre studenter, osv. Man trengte ikke spørre pappa om hjelp og man fikk bedre hjelp av universitetet enn en pappa noensinne kunne gitt. Pappaen din har mest sannsynlig glemt det han lærte på universitet. Endret 18. desember 2021 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 Du glemte å dra fram statistikk jo, du som ELSKER det! 🥸 Anonymkode: 110d2...c99 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 Skjønner ikke at de gidder. Hva er det de bruker tida på ellers? Planlegg tida godt, og prioriter studier, så slipper man det der. Anonymkode: 41467...52d
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De utnytter og får hjelp hjemmefra, da en del av disse "flink pike og flink gutt" har foreldrene som har studert det samme som de studerer, og da får de gratis hjelp hjemme. Her kan man si at dette "ikke er juks", men det er likevel en målrettet handling for å skaffe seg et overtak over andre studenter, ved å få bedre karakter Dette tviler jeg på er en faktor av noen som helst betydning. Dersom min sønn hadde gått samme profesjonsstudium som meg, er det fint lite jeg kunne bidratt med. Mengden pensum er stort, og jeg hadde måttet repetere det meste selv for å kunne «hjelpe». Det har ikke jeg tid til. Pensumet i biokjemi er ikke akkurat noe jeg har holdt ved like de snart 30 årene som har gått siden eksamen. Det er lite trolig at det finnes mange foreldre som har tid til å drive privatundervisning på fritiden, så det avhenger nok bare av i hvilken grad studenten selv klarer å tilegne seg kunnskap på egenhånd. Anonymkode: f1313...425 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 Jeg er veldig imot de store forskjellene bi har mellom folk og synes det er kvalmt at noen får mer hjelp pga sin bakgrunn osv. Mener de skal skattlegges mye hardere og mer hjelp skal gis til de dårligere stilte. Likevel, selv jeg synes at dette var veldig tynt. Puggepiller er ikke forbeholdt de velstående, og dine andre punkter er ikke overbevisende. Punkt 2 er jo faktisk juks, så det skal slås ned på, men det er nok veldig lite utbredt. Anonymkode: e5bb7...e61
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 Puggepiller er ingen fordel. Det ingen studier som premierer puggekunnskap. Man får ikke økt forståelse av å pugge et tema mens man er ruset. Om noe er puggepiller det motsatte av en fordel. Anonymkode: b8652...664 1
Madah Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Puggepiller er ingen fordel. Det ingen studier som premierer puggekunnskap. Man får ikke økt forståelse av å pugge et tema mens man er ruset. Om noe er puggepiller det motsatte av en fordel. Anonymkode: b8652...664 Har du noen kilder som begrunner din skråsikkerhet? Det er naivt å tro at amfetaminlignende stoffer ikke hjelper på evnen til å studere. Og jo mange studier premierer puggekunnskap, det er viktig å huske pensum. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 Som en som har adhd er de pillene gull verst hvertfall når jeg gikk på skolen. Uten de hadde jeg null konsentrasjon. Tok ekstra hvis jeg måtte pugge på natta. Nå som jeg er voksen ser jeg at det var rein idioti. Men jeg var desperat etter å få best karakterer. Anonymkode: 6c58c...137 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 Madah skrev (3 minutter siden): Har du noen kilder som begrunner din skråsikkerhet? Det er naivt å tro at amfetaminlignende stoffer ikke hjelper på evnen til å studere. Og jo mange studier premierer puggekunnskap, det er viktig å huske pensum. Puggepiller er bare et navn vg valgte å kalle det… Media bruker ordet «pugge» synonymt som å lese på pensum. Pillene hjelper deg til å holde konsentrasjonen oppe når du leser. Anonymkode: 110d2...c99 1
Madah Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Puggepiller er bare et navn vg valgte å kalle det… Media bruker ordet «pugge» synonymt som å lese på pensum. Pillene hjelper deg til å holde konsentrasjonen oppe når du leser. Anonymkode: 110d2...c99 Ja dette var da ikke noe ny info? Hvordan er dette et bevis på at "puggepiller" ikke er en fordel i studier? En hjelp til å holde konsentrasjonen oppe er jo utvilsomt en fordel? 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 Madah skrev (4 minutter siden): Ja dette var da ikke noe ny info? Hvordan er dette et bevis på at "puggepiller" ikke er en fordel i studier? En hjelp til å holde konsentrasjonen oppe er jo utvilsomt en fordel? Stemmer det ja, siterte feil. Skulle sitere samme person du siterte. 😅 Anonymkode: 110d2...c99 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 Dette har da vært i mange, mange år. Skjedde da jeg gikk på skolen på 90-tallet også Anonymkode: becd9...63b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #14 Skrevet 19. desember 2021 Madah skrev (3 timer siden): Har du noen kilder som begrunner din skråsikkerhet? Det er naivt å tro at amfetaminlignende stoffer ikke hjelper på evnen til å studere. Og jo mange studier premierer puggekunnskap, det er viktig å huske pensum. Det stemmer, det har du rett i. En god del eksamener på bachelor er lagt opp slik at studenten skal møte opp til en 5 eller 6-timers skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler. Det er kun hukommelsen som gjelder, så er det om å levere besvarelsen via Inspera, etter at eksamensvakten har sjekket at alt er i orden. Anonymkode: 7006e...223 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #15 Skrevet 19. desember 2021 Av de tilfellene jeg kjenner til som bruker "dop" på studiet, så er det ikke snakk om særlige begavede mennesker. Heller de som ikke burde tatt høyere utdanning. De er ikke noen konkurranse uansett, og dopbruk straffer seg på sikt. Anonymkode: a671b...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #16 Skrevet 19. desember 2021 Jeg hadde ikke levert bedre om jeg tok en puggepille i hvert fall. Ute på byen ja, men ikke på skolebenken. Anonymkode: adad0...340
Luckiness Skrevet 19. desember 2021 #17 Skrevet 19. desember 2021 Kanskje det hos noen øker muligheten til å pugge nok til å få gode karakterer. Men det er absolutt ikke gitt at de blir en bedre arbeidstaker. Pugging er noe annet enn forståelse og anvendelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå