Gå til innhold

Sjefen er ustabil, må vedkommende brukes som referanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt ny jobb, og har kommet meg gjennom de første nåløyene. Det ble nevnt referanser ved siste intervju, og jeg kjenner det stresser meg. Må nåværende ringes som referanse? Dette er et voldsomt ustabilt menneske som den ene dagen kunne skrytt meg opp i skyene og lagt ut om hvor flink jeg er, og neste dag bare hadde dratt frem tull med hjemme med sykt barn osv. Noe som jo har vært tilfelle et par ganger i høst, som hos de fleste andre med barnehagebarn nå.

Nåværende sjef er hovedgrunnen til at jeg bytter jobb, for å si det sånn. Jeg har et par kolleger jeg heller ønsker å bruke som referanser, men kan ny arbeidsgiver kreve å få snakke med nåværende? 

Føler det er så vanskelig å skulle fortelle hvorfor jeg ikke ønsker å bruke sjefen min også, for jeg tenker det kommer til å høres ut som jeg har løyet om hvordan jeg er på jobb, og at en prat med sjefen min vil avsløre dette..

Anonymkode: e365d...1ba

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De krever ikke, de bruker oppgitte referanser. Du kan bruke en fra tidligere arbeidssted og en kollega fra nåværende. Mange synes det er lite troverdig å bruke nåværende leder, fordi det kan være motiver bak referansen: skryt for å bli kvitt vedkommende eller kritikk for å beholde.. 

Anonymkode: a7b4b...fee

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har søkt ny jobb, og har kommet meg gjennom de første nåløyene. Det ble nevnt referanser ved siste intervju, og jeg kjenner det stresser meg. Må nåværende ringes som referanse? Dette er et voldsomt ustabilt menneske som den ene dagen kunne skrytt meg opp i skyene og lagt ut om hvor flink jeg er, og neste dag bare hadde dratt frem tull med hjemme med sykt barn osv. Noe som jo har vært tilfelle et par ganger i høst, som hos de fleste andre med barnehagebarn nå.

Nåværende sjef er hovedgrunnen til at jeg bytter jobb, for å si det sånn. Jeg har et par kolleger jeg heller ønsker å bruke som referanser, men kan ny arbeidsgiver kreve å få snakke med nåværende? 

Føler det er så vanskelig å skulle fortelle hvorfor jeg ikke ønsker å bruke sjefen min også, for jeg tenker det kommer til å høres ut som jeg har løyet om hvordan jeg er på jobb, og at en prat med sjefen min vil avsløre dette..

Høres ut som Trump, den sjefen din. Den ene dagen: So great, so so great! Totally GREAT !! The BEST at work!

Men et par dager senere er det: Loser! Totally Sucks! Can't do a job! Haha

Anonymkode: 4221d...410

• Liker 3
Skrevet

Det finnes ingen regel som sier at du MÅ bruke noen som referanse, men spørsmålet om hvorfor du ikke har satt opp nåværende leder kommer garantert til å dukke opp. Da bør du være forberedt på en god forklaring. 

Som arbeidsgiver vil jeg alltid høre med tidligere leder før jeg ansetter noen, da det er eneste stedet jeg kan få et ærlig svar på resultater/leveranser og evt. hvor pliktoppfyllende den ansatte er. 

Men jeg har vært i nøyaktig samme situasjon som deg og forstår den godt. Jeg søkte jobb i flere måneder uten å få napp da jeg brukte (daværende) forrige leder som referanse. Vi hadde ikke et spesielt godt forhold selv om jeg gjorde en god jobb. Byttet han ut som referanse med en tidligere kollega fra samme arbeidsplass og fikk jobb på første forsøk.  

Skrevet
AbsoluttIngen skrev (11 timer siden):

Det finnes ingen regel som sier at du MÅ bruke noen som referanse, men spørsmålet om hvorfor du ikke har satt opp nåværende leder kommer garantert til å dukke opp. Da bør du være forberedt på en god forklaring. 

Som arbeidsgiver vil jeg alltid høre med tidligere leder før jeg ansetter noen, da det er eneste stedet jeg kan få et ærlig svar på resultater/leveranser og evt. hvor pliktoppfyllende den ansatte er. 

Men jeg har vært i nøyaktig samme situasjon som deg og forstår den godt. Jeg søkte jobb i flere måneder uten å få napp da jeg brukte (daværende) forrige leder som referanse. Vi hadde ikke et spesielt godt forhold selv om jeg gjorde en god jobb. Byttet han ut som referanse med en tidligere kollega fra samme arbeidsplass og fikk jobb på første forsøk.  

Samme her, uansett hvor god jobb jeg gjør så vil jeg få dårlig referanse.

Jobber for et bemanningsbyrå der de bestemmer hvilke vakter jeg skal få, de har mildt sagt ikke vært særlig greie. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, blir utsatt fir mobbing på arbeidsplasser der jeg jobber ( har høyskoleutdannelse men jobber som studenter gjør ) og kommer derfor ikke videre, er alene i livet og forsørger et barn, og så ødelegger andre for meg.

Mister all livsglede av dette og forstår ikke hva jeg liksom gjør andre for og fortjene dette, Hvordan skal jeg klare å gå videre liksom, noen tips? må jo ha referanser, men de ødelegger for meg,.

Anonymkode: 35bc5...057

Skrevet

dersom en jobb-søker bruker en bestemt kollega (i steden for noen fra ledelsen) så kan fremtidige arbeidsgivere muligens bli litt skeptiske da også. 

hva om en jobb-søker har hatt haugesvis med konflikter med ledelsen, og har vært en gigantisk bråkmaker hele veien. Dermed kommer ledelsen selvfølgelig til å kritisere dette ovenfor neste potensielle arbeidsgiver også. Ego: jobb-søkeren får kanskje ikke jobben. Derfor kan jobb-søkeren forsøke å bruke noen andre ansatte som fremtidig referanse. Jeg har faktisk opplevd at jeg har brukt en avdelingsleder som referanse når jeg forsøker å søke jobb andre steder. Men så har der jeg søker jobb, i steden valgt å kontakte andre ansatte på min tidligere arbeidsplass. Dermed får fremtidige arbeidsgivere muligens ett litt annet perspektiv, enn de ville fått hvis de bare hadde kontaktet dem arbeidstakeren kom greit overens med på tidligere arbeidsplasser.    

Anonymkode: 96b6e...d74

Skrevet

Hos oss bruker vi alltid nåværende leder som en av referansene. Hvis du har vært gjennom to intervjurunder uten å nevne et dårlig forhold til sjefen, har det ikke vært gode nok intervjuer. 

Dersom søkeren nevner at hun har et dårlig forhold til sin sjef er det lurest å få forklart hvorfor - med sine egne ord - uten at vi opplever at søkeren prøver å skjule ting for oss. 

At en søker har en ustabil sjef kan skje hvem som helst. Det forstår vi. Men det er ikke bra å holde det skjult. 

Anonymkode: c0a72...948

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hos oss bruker vi alltid nåværende leder som en av referansene. Hvis du har vært gjennom to intervjurunder uten å nevne et dårlig forhold til sjefen, har det ikke vært gode nok intervjuer. 

Dersom søkeren nevner at hun har et dårlig forhold til sin sjef er det lurest å få forklart hvorfor - med sine egne ord - uten at vi opplever at søkeren prøver å skjule ting for oss. 

At en søker har en ustabil sjef kan skje hvem som helst. Det forstår vi. Men det er ikke bra å holde det skjult. 

Anonymkode: c0a72...948

Men alle råd man får ift jobbsøk er å ikke snakke ned gammel arbeidsplass? Det er i hvert fall min erfaring. 

Anonymkode: f6324...1d1

• Liker 3
Skrevet

Takk for mange svar! Merker jeg fortsatt er veldig usikker på hva jeg skal gjøre her, og jeg ser det er mange delte meninger. 

Har landet på å bruke forrige arbeidsgiver pluss en kollega som referanser, så får jeg ta det derfra. 🙂

Ts

Skrevet

Jeg brukte tidligere leder og en kollega som referanse. Sa også i intervjuet at nåværende ledelse gjorde at jeg ikke kunne fortsette i jobben. Heldigvis hadde sjefen min et dårlig rykte i bransjen så de som intervjuet meg forsto sånn sett hvorfor jeg søkte meg bort. 

Lykke til :) 

Anonymkode: bfc99...6af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...