Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe en fullammende mamma som er håpløs når det gjelder MME?😅 jeg tenker å ta med MME på farten og lurer på hvordan jeg skal preparere denne, for brukerveiledningen viser jo kun hvordan man lager melk som skal serveres med en gang…

Kan jeg måle opp pulveret og la det ligge i flasken? Og så varme vann (er vannkoker ok? Babyen er 5 måneder), og ha den desiliteren eller hvor mye det er på termos? 

Så blir jo spørsmålet hvordan jeg vet om melka har rett temperatur? For det skal vel blandes i omtrent kokende varmt vann? Men hvor lenge tar det før dette er avkjølt til rett temperatur? Når babyen min er sulten skal hun ha mat NÅ, kan ikke vente en halvtime til melka er avkjølt😅 og må man gå rundt med temperaturmåler i veska?😅

Høres sikkert helt manisk ut men jeg er redd for å blande feil mtp. bakterievekst osv., så forklar gjerne hvordan du gjør det så jeg får det inn med teskje:fnise:

Anonymkode: 1611a...6f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

2 termoser:

En med kokt kaldt vann, en med kokt varmt vann. 

En boks med ferdig oppmålt pulver.

Blande sammen, riste. Mikro er fint, da bare kokt kaldt vann. 

Selv hadde jeg kjøpt ferdigblandet mme på boks om barnet tåler NAN eller Hipp som vel er de som tilbyr dette :) (og varmet i mikro). Husk å røre godt på flaska, og teste på underarmen. 

Endret av Fløff
  • Liker 1
Skrevet
Fløff skrev (1 minutt siden):

2 termoser:

En med kokt kaldt vann, en med kokt

Har du pulveret målt opp på forhånd i flaska da? Og blander ut med det varme vannet før du tar oppi det kalde? 50/50 med varmt og kaldt vann?😅

TS

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du pulveret målt opp på forhånd i flaska da? Og blander ut med det varme vannet før du tar oppi det kalde? 50/50 med varmt og kaldt vann?😅

TS

Jeg hadde egen boks for pulver. 

Men jeg gav kun mme, og barnet fikk vondt i magen av både Hipp og NAN. I tillegg trillet jeg i nærområdet, var ikke et sted med mikro.

Isåfall hadde jeg kjøpt ferdigblandet og varmet i mikro. 

For varm flaske lar du være under rennende kaldt vann. 

Øv hjemme på forhånd så du vet ca mengdeforhold på kaldt/varmt  :) 

Min (Collett) skulle bare varmes til 40, sp det var aldri aktuelt å blande til 70 grader. Blandet vann først, sjekket temp, helte oppi pulver. 

Pittelitt mer/mindre pulver har ingenting å si iblant. 

Hadde aldri bare en porsjon, men vet jo aldri om man mister flaska i gulvet eller noe 😅

Endret av Fløff
Skrevet

Ferdigblandet på kartong om du bare har behov av og til. Den kan drikkes romtemperert.

Jeg pumpet som regel og tok med på flaske,  synes det var like greit. Morsmelk holder seg i 6-8 timer i romtemp (3 døgn i kjøleskap) og kan enkelt varmes i vannbad, eller drikkes som den er. Det forutsetter dog at du har nok melk, pumpevennlige pupper og tid/overskudd til pumping.

Anonymkode: 6d435...25a

• Liker 1
Skrevet

Ser noen skrev kokt kaldt vann? Lol. Vi har kanskje verdens reneste vann i springen. Vi kokte aldri det kalde vannet, vi tok rett fra springen. Både jordmor og helsesøster sa det går helt fint. Har foresten 4 mme-barn. Alle lever fint ;) 

Anonymkode: 798db...77d

• Liker 1
Gjest rampenissen72
Skrevet
Fløff skrev (1 time siden):

2 termoser:

En med kokt kaldt vann, en med kokt varmt vann. 

En boks med ferdig oppmålt pulver.

Blande sammen, riste. Mikro er fint, da bare kokt kaldt vann. 

Selv hadde jeg kjøpt ferdigblandet mme på boks om barnet tåler NAN eller Hipp som vel er de som tilbyr dette :) (og varmet i mikro). Husk å røre godt på flaska, og teste på underarmen. 

Vi brukte vann fra springen, ungen overlevde det også. 

Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser noen skrev kokt kaldt vann? Lol. Vi har kanskje verdens reneste vann i springen. Vi kokte aldri det kalde vannet, vi tok rett fra springen. Både jordmor og helsesøster sa det går helt fint. Har foresten 4 mme-barn. Alle lever fint ;) 

Jepp. Samme her. Men folk er glad i å gjøre ting vanskligere enn nødvendig. Husk mødre og gravide i Norge er hysteriske på alt. 

Skrevet

Varmt vann på termos.

kaldt vann med (for å legge flaska i, så den kjøles raskere, ikke fordi vi er hysteriske som ignorante surmager her påstår 😉)

en boks med «rom», der du måler opp antall skjeer på forhånd.

Sånn reiste vi fram og tilbake flere ganger 😉

Anonymkode: aa782...86a

Skrevet

Bruker pulver hjemme. Når vi skal av gårde så bruker vi ferdigkartonger. Kan serveres romtemperert. På ferdigkartongene til hipp (vet ikke hva du bruker), så står det at de må varmes opp til 40 grader, men det er ikke nødvendig. Jeg varmer fortsatt flaskene på tur. Heller da ferdigblandet i flasken og bruker flaskevarmer til å varme opp. Har jeg tilgang på micro så bruker jeg det.

Anonymkode: 940d2...0ef

Skrevet

På farten brukte vi drikkeklar Nan. Deilig å slippe å varme, måle etc :)

Anonymkode: d9da2...a20

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men skriver du noe om dette i gruppa "Flaskebarna" på Facebook blir du først lynsjet før innlegget blir sletta 😅

Anonymkode: 1a7d5...cd8

Skrevet

https://oda.com/no/products/1594-nestle-nan-pro-1-fra-fodsel-drikkeklar/

Denne er fin. Kan oppbevares i månedsvis i romtemperatur og er drikkeklar uten noe mikkmakk. Hell over på tåteflaske og server.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen, nå er jeg litt klokere! TS 😄

Skrevet
rampenissen72 skrev (10 timer siden):

Anbefalingene fra Mattilsynet før fylte 6 mnd er koking. Etter fylte 6 mnd er vanlig springvann helt fint. 

Jeg er klar over at barn har overlevd mye forskjellig i mange mer eller mindre kloke kategorier, selv valgte jeg å følge anbefalinger. Så gjør du som du vil. 

• Liker 3
Skrevet
rampenissen72 skrev (På 18.12.2021 den 23.58):

Husker du vannforgiftningen i Askøy i 2019? En ettåring overlevde nemlig ikke det.

Synes det er sjukt respektløst ovenfor de som ikke har like mye flaks som en selv å spy ut slikt. Alle velger selv om de vil følge anbefalingene eller ikke. Ja, vannet i Norge er som regel rent. Men vannforurensing kan skje, og konsekvensene kan være fatale når først uhellet er ute. 

Anonymkode: 8275c...6f3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2021 den 22.51):

Kan noen hjelpe en fullammende mamma som er håpløs når det gjelder MME?😅 jeg tenker å ta med MME på farten og lurer på hvordan jeg skal preparere denne, for brukerveiledningen viser jo kun hvordan man lager melk som skal serveres med en gang…

Kan jeg måle opp pulveret og la det ligge i flasken? Og så varme vann (er vannkoker ok? Babyen er 5 måneder), og ha den desiliteren eller hvor mye det er på termos? 

Så blir jo spørsmålet hvordan jeg vet om melka har rett temperatur? For det skal vel blandes i omtrent kokende varmt vann? Men hvor lenge tar det før dette er avkjølt til rett temperatur? Når babyen min er sulten skal hun ha mat NÅ, kan ikke vente en halvtime til melka er avkjølt😅 og må man gå rundt med temperaturmåler i veska?😅

Høres sikkert helt manisk ut men jeg er redd for å blande feil mtp. bakterievekst osv., så forklar gjerne hvordan du gjør det så jeg får det inn med teskje:fnise:

Hvor skal du? Hvis du skal på besøk så blander du ferdig en flaske hjemme, setter den i kjøleskapet der du skal og varmer den i mikro når han skal spise. Vanskeligere er det ikke.

Dersom du ikke har tilgang på kjøleskap og mikro setter du ferdigblandet melk i en kjøle/ termobag. Ta med en termos med varmt vann og en plastbolle. Varm opp flaska i plasbollen som du fyller med vann fra termosen. Tar ca 5 min.

Hilsen 3x flaskemamma.

Anonymkode: 78135...cf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...