Gå til innhold

Tar fødeavdelingen en inn om man har så så mye åpning? Eller spiller det ingen rolle så lenge kvinnen ikke har rier eller vannavgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg spør dumt her, men om man feks kommer inn og har 4-5cm åpning, men ingen tegn ellers og man ikke har passert termin, sendes man hjem da?

Anonymkode: ba98e...bf9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?🥺

Skrevet

Du må kanskje vente litt mer enn 23 minutter på svar?

Anonymkode: 84bd7...dc2

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor møte opp hvis man ikke har rier eller vannavgang? 

Anonymkode: 175c6...712

• Liker 9
Skrevet

Hvis du har så mye åpning bør du snakke med fødeavd. og spørre. 
Så lenge du ikke har rier eller vannavgang og fødselen ikke har startet har ikke åpning så mye å si- (tror jeg) men vet ikke. 
vil tro det kan gå ganske fort når fødselen først starter, så greit å være nærme et sykehus

• Liker 1
Skrevet

Går det an å ha så mye åpning uten rier da? Trodde riene var at det åpnet seg jeg. 

Anonymkode: 7a7a4...c19

• Liker 6
Skrevet

Du regnes som i aktiv fødsel ved 4cm åpning, så vidt jeg har skjønt, så da vil jeg tro sykehuset legger deg inn og hjelper deg videre. 

Vannet mitt gikk forøvrig ikke før omtrent fem minutter før baby kom ut, de måtte ta vannet begge gangene. Jeg hadde intense rier da, men ingen vannavgang. 

Anonymkode: e82bf...e80

• Liker 3
Skrevet

Vannet mitt gikk hjemme uten at jeg kjente noe til rier. Eneste grunnen til at vi dro til sykehuset etter noen timer var at samboeren presset på og jeg fikk vanskeligheter med å puste jevnlig. Når vi kom inn hadde jeg 8 cm. Jeg kjente ikke riene, bare at det ble tungt å puste. 

Har ei venninne som ble sendt ut av sykehuset igjen for å gå noen runder ute for å få i gang riene. 

Anonymkode: 83227...d1e

Skrevet

Jeg hadde vannavgang mandag morgen uten rier. Kom inn for sjekk og sparketest, bare 2 cm så Ble sendt hjem i håp om at riene skulle komme av seg selv. Men dagen etter ble jeg lagt inn og fikk drypp.  Natt til onsdag var poden ute. 

så med andre ord: ring føden og spør. 
Kanskje de vil sjekke at alt er ok med dere før de bestemmer seg for om du blir lagt inn eller ei! 

Skrevet

Vannet gikk kl 6 på morgenen. Ringte føden kl 9. De ville ha meg på kontroll kl 11. Var da på kontroll og ble sendt hjem. Hadde 3 cm åpning.

Kl 13 ringte de meg selv og ville ha meg på sykehuset pga infeksjonsfare. Da kjørte vi på nytt og ble værende der. Riene startet kl 21 og jentungen var ute kl 22.30. 

Så det er ganske individuelt.. evig takknemlig for at vi ble igjen på sykehuset.. 

Anonymkode: d017c...950

Skrevet

Ingen grunn til å bli lagt inn kun pga åpning. Jeg gikk i flere uker med over 4 cm åpning med et av mine barn.

Anonymkode: 87990...0aa

• Liker 2
Skrevet

Det blir vurdert individuelt. 

Anonymkode: 0f44f...d7d

• Liker 1
Skrevet

Takk:)

Skrevet

Jeg ringte jordmoren da jeg var i samme situasjon. Hadde ikke åpning, kun noen rier og ingen vannavgang. Ble bedt om å vente til riene var hyppigere og vannet måtte gå. Følte at ting var på vei til skje. Ringte igjen og hun neste bare «kjære vene, det er bare å komme så tar vi en sjekk». Samma dag fødte jeg. 

Anonymkode: 77112...d03

• Liker 1
Skrevet

Man blir individuelt vurdert, ja. Fødselen min var tydelig i gang på 1 cm.😅 Vannet hadde gått og riene var allerede tette og ganske vonde. Jeg ble lagt inn fordi de ville følge med på de tette riene.

Anonymkode: 09118...638

Skrevet

Sykehuset kan da umulig kreve at vannet må ha gått før man legges inn? Hos meg gikk ikke vannet av seg selv, de tok det omtrent rett før pressriene 😛 jeg ble forøvrig lagt inn med 2 cm åpning. Dette fordi jeg hadde veldig sterke og effektive rier, og fødselen tok kun noen timer. Andre kan gå rundt med 2 cm åpning i ukesvis. Så det er veldig individuelt :) 

Anonymkode: 2c2a2...71a

• Liker 1
Skrevet

H ordan vet dere at dere har åpningfør dere har dratt til sykehuset og de sjekker det?:klo:

Anonymkode: 52b2c...3c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

H ordan vet dere at dere har åpningfør dere har dratt til sykehuset og de sjekker det?:klo:

Anonymkode: 52b2c...3c6

Jeg har vært på kontroll på sykehus hvor de sjekket det ja.

Skrevet

Jeg tror de ser på flere faktorer! Men jeg er ikke helsepersonell, jeg kan bare bedømme mine to fødsler. 

Første gang dro jeg på sykehuset da vannet gikk. Jeg ble tatt inn med engang, det var fordi hodet ikke var festet ordentlig (vannet bare rant og rant ut av meg), jeg hadde litt feber, det ble bestemt at her var det fare for infeksjon. Så ble lagt inn med engang for observasjon, da de sjekket meg, var det 4 cm åpning. Men det viste ikke jeg, jeg hadde ikke kjent til rier. 

Andre gang hadde jeg veldig sterke rier da jeg dro til sykehus. Det var ingen mellomrom mellom de heller, de bare kom hele tiden. Men vannet gikk ikke. Jeg ble sjekket med engang, hadde 8 cm åpning, var altså allerede i fødselen. Vannet gikk først sammen med hodet. 

Så sånn lærte jeg i grunn, at fødselen ikke nødvendigvis starter med at vannet går. Og heller ikke nødvendigvis med rier. 🤷😅

Anonymkode: 09be1...b6c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror de ser på flere faktorer! Men jeg er ikke helsepersonell, jeg kan bare bedømme mine to fødsler. 

Første gang dro jeg på sykehuset da vannet gikk. Jeg ble tatt inn med engang, det var fordi hodet ikke var festet ordentlig (vannet bare rant og rant ut av meg), jeg hadde litt feber, det ble bestemt at her var det fare for infeksjon. Så ble lagt inn med engang for observasjon, da de sjekket meg, var det 4 cm åpning. Men det viste ikke jeg, jeg hadde ikke kjent til rier. 

Andre gang hadde jeg veldig sterke rier da jeg dro til sykehus. Det var ingen mellomrom mellom de heller, de bare kom hele tiden. Men vannet gikk ikke. Jeg ble sjekket med engang, hadde 8 cm åpning, var altså allerede i fødselen. Vannet gikk først sammen med hodet. 

Så sånn lærte jeg i grunn, at fødselen ikke nødvendigvis starter med at vannet går. Og heller ikke nødvendigvis med rier. 🤷😅

Anonymkode: 09be1...b6c

Med den andre fødselen din, gikk du lenge hjemme med rier før du dro eller begynte det rett på med de riene?

Anonymkode: b4bf1...3d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...