AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #21 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Regulerer selv? Ubegrenset?! Min 10-åring hadde da spilt 22 timer i døgnet. Her er det max 4 timer totalt i ferien. Ærlig talt. Anonymkode: 29a4e...e92 Min tiåring derimot, gidder sjeldent holde på lenge i strekk med spilling. Det er ikke ofte hun holder på så lenge som 4 timer totalt i løpet av en dag - og skulle det være noen dager hun sitter mer eller mindre pal spiller hun oftest knapt dagen etter. Den eneste regelen jeg har rundt skjermbruk, er at om hun ikke kan avslutte når hun skal avgårde eller legge seg så inndras skjermene. Mine regler er tilpasset mitt barn, dine ditt. Anonymkode: bbad4...a35
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #22 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her i huset er det null gaming. Hadde gutta hatt den interessen, ville jeg kanskje sagt en time annenhver dag i ferier. Ellers en time i uka. Anonymkode: cbfc3...eac Jeg håper du hadde hatt en annen tilnærming til det hvis det faktisk var interessen til barna dine. Barna dine har sikkert interesser de får bruke mer enn en time i uka på? En time en gang i uka, det er jo knappest nok til å starte opp å spille. Det er praksis i grunn det samme som å si at barna ikke får spille overhodet, det tar jo litt tid å «komme inn i det» når man spiller enkelte spill, så en time er ikke mye akkurat…. I tillegg spiller mange barn med venner, så litt fleksibilitet når man kan tror jeg er bra for barnas sosiale liv. At man ikke må avslutte på sekundet «bare fordi tiden er brukt opp», hvis man er midt i en kamp for eksempel. Litt på siden: Jeg skjønner at ikke alle barn klarer å regulere spillingen selv, og at man må sette noen grenser. For all del. Jeg er selvsagt ikke imot regler for spillingen. Men jeg vil oppfordre dere foreldre til å ha respekt for gaminghobbyen. Det er en helt legitim fritidsinteresse! Som nå voksen gamer har det ikke vært sunt å hele oppveksten få hobbyen sin snakket ned - og egentlig ikke anerkjent som en hobby i det hele tatt. Det var bare noe grusomt som burde unngås. Gaming var omtrent i kategori med vandalisme og dop, for å si det sånn. Det gjorde faktisk noe med selvfølelsen min, at det hele tiden ble hakket på. Det er ikke bra for barna at vi voksne anser noe de synes er så viktig og gøy som «den store stygge ulven» som må unngås for en hver pris. Vis interesse, ha respekt og ha gode samtaler med barna om hvorfor man ikke kan spille døgnet rundt. Hvordan ville dere snakket om det om det var å lese bøker eller spille fotball som «tok litt av» ift tidsbruk? Husk at dette er noe som betyr mye for barna deres, og det er en gyllen mulighet til å ha gode samtaler og skape felles forståelse. Anonymkode: d9009...938 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #23 Skrevet 20. desember 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Regulerer selv? Ubegrenset?! Min 10-åring hadde da spilt 22 timer i døgnet. Her er det max 4 timer totalt i ferien. Ærlig talt. Anonymkode: 29a4e...e92 Mens her hadde vi kanskje gitt lov til halvparten. Men unger er forskjellige, noen går lei av spillet etter en time eller to, andre kunne fint spilt døgnet rundt. Barna reagerer også ulikt på skjermbruk, ungen her blir fryktelig hissig om det blir for mye. Anonymkode: b9edd...52b
Wade Skrevet 20. desember 2021 #24 Skrevet 20. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.12.2021 den 22.58): Dette regulerer 5 og 8 åringen selv. FrøkenMånestråle skrev (16 timer siden): Ingen begrensninger her i hus, så lenge alt som må bli gjort blir gjort og treff med venner i virkeligheten prioriteres over gaming så er det greit, både i koronatiden og utenom. Det regulerer han fint selv. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ubegrenset, så lenge de lufter seg ute i fysisk aktivitet minst 1t og gjør husoppgavene sine. Anonymkode: c41eb...93d Sjukt å ikke ha noen regler på dette. Hvordan har dere tenkt å løse det, når de aldri har hatt regler, og plutselig begynner å spille i timevis hver dag? Hvordan tror du det blir å innføre regler da? Med gaming gjelder det å være i forkant, ellers virker reglene veldig innskrenkende og kjipe. Endret 20. desember 2021 av Wade
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #25 Skrevet 20. desember 2021 Ingen begrensninger sånn sett på konkret tid hver dag enda - men det settes X og Y grense daglig. Vi gir beskjed og pauser/tur ut osv innimellom når vi synes det er nok skjerm. Men med enebarn, ingen besøkende og meg som har langvarig og uttalt sykdom blir det mer skjermtid enn ellers. Hadde jeg vært friskere hadde jeg deltatt mer i aktiviseringen. Er nok like mye tegning som gaming her i hus. Anonymkode: 170de...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #26 Skrevet 20. desember 2021 Wade skrev (5 minutter siden): Sjukt å ikke ha noen regler på dette. Hvordan har dere tenkt å løse det, når de aldri har hatt regler, og plutselig begynner å spille i timevis hver dag? Hvordan tror du det blir å innføre regler da? Med gaming gjelder det å være i forkant, ellers virker reglene veldig innskrenkende og kjipe. Ikke et problem her 🤷♀️Nei betyr nei her i huset. Anonymkode: 170de...ecd 2
Wade Skrevet 20. desember 2021 #27 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke et problem her 🤷♀️Nei betyr nei her i huset. Anonymkode: 170de...ecd Lykke til med regler senere 👍
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #28 Skrevet 20. desember 2021 Wade skrev (7 minutter siden): Sjukt å ikke ha noen regler på dette. Hvordan har dere tenkt å løse det, når de aldri har hatt regler, og plutselig begynner å spille i timevis hver dag? Hvordan tror du det blir å innføre regler da? Med gaming gjelder det å være i forkant, ellers virker reglene veldig innskrenkende og kjipe. Har du laget regler for absolutt alt som ikke er et problem i ditt hus? «Det er maks lov å tegne i to timer» bare sånn i tilfelle det blir et problem sånn i framtida at barnet vil tegne fra de står opp til de legger seg? Noen problemer kan man vel ta når de dukker opp. Anonymkode: d9009...938 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #29 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg håper du hadde hatt en annen tilnærming til det hvis det faktisk var interessen til barna dine. Barna dine har sikkert interesser de får bruke mer enn en time i uka på? En time en gang i uka, det er jo knappest nok til å starte opp å spille. Det er praksis i grunn det samme som å si at barna ikke får spille overhodet, det tar jo litt tid å «komme inn i det» når man spiller enkelte spill, så en time er ikke mye akkurat…. I tillegg spiller mange barn med venner, så litt fleksibilitet når man kan tror jeg er bra for barnas sosiale liv. At man ikke må avslutte på sekundet «bare fordi tiden er brukt opp», hvis man er midt i en kamp for eksempel. Litt på siden: Jeg skjønner at ikke alle barn klarer å regulere spillingen selv, og at man må sette noen grenser. For all del. Jeg er selvsagt ikke imot regler for spillingen. Men jeg vil oppfordre dere foreldre til å ha respekt for gaminghobbyen. Det er en helt legitim fritidsinteresse! Som nå voksen gamer har det ikke vært sunt å hele oppveksten få hobbyen sin snakket ned - og egentlig ikke anerkjent som en hobby i det hele tatt. Det var bare noe grusomt som burde unngås. Gaming var omtrent i kategori med vandalisme og dop, for å si det sånn. Det gjorde faktisk noe med selvfølelsen min, at det hele tiden ble hakket på. Det er ikke bra for barna at vi voksne anser noe de synes er så viktig og gøy som «den store stygge ulven» som må unngås for en hver pris. Vis interesse, ha respekt og ha gode samtaler med barna om hvorfor man ikke kan spille døgnet rundt. Hvordan ville dere snakket om det om det var å lese bøker eller spille fotball som «tok litt av» ift tidsbruk? Husk at dette er noe som betyr mye for barna deres, og det er en gyllen mulighet til å ha gode samtaler og skape felles forståelse. Anonymkode: d9009...938 Helt enig. Vis heller interesse for gamingen istedenfor å snakke det ned. Dere har deres interesser og barna sine. Om noen liker å strikke eller gå toppturer i fjeller så må de gjerne gjøre det men gaming er også en hobby. Og veldig sosialt om de gamer med venner. Helt perfekt i disse koronatider.I visse mengder. Prøv å game litt med de og. Det er gøy! Anonymkode: 3c13e...11f 3
Wade Skrevet 20. desember 2021 #30 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har du laget regler for absolutt alt som ikke er et problem i ditt hus? «Det er maks lov å tegne i to timer» bare sånn i tilfelle det blir et problem sånn i framtida at barnet vil tegne fra de står opp til de legger seg? Noen problemer kan man vel ta når de dukker opp. Anonymkode: d9009...938 Tegning er så og si ALDRI et problem for barn og unge. Gaming er et problem blant veldig mange barn og unge. Men hei, ditt barn. Gjør hva faen du vil.
GammelKaktus Skrevet 20. desember 2021 #31 Skrevet 20. desember 2021 Wade skrev (25 minutter siden): Sjukt å ikke ha noen regler på dette. Hvordan har dere tenkt å løse det, når de aldri har hatt regler, og plutselig begynner å spille i timevis hver dag? Hvordan tror du det blir å innføre regler da? Med gaming gjelder det å være i forkant, ellers virker reglene veldig innskrenkende og kjipe. Å lære barna sunn fornuft er ikke "sjukt". Vil heller at de lærer å regulere seg selv fra ung alder enn å sette i gang med det når de er 17. Mitt barn vet at det ikke er sunt å sitte hele dagen foran en skjerm, derfor går han på fritidsaktiviteter og treffer venner når han kjenner det blir mye skjerm, det kjenner han faktisk selv. Å prate med barna om helse og aktivitet gjør at de klarer å ta avgjørelser selv, både når det kommer til skjerm og andre ting. Bedre å gjøre det på den måten enn å være en av disse foreldrene som nekter barna alt slik at de faller utenfor og blir helt desperate etter skjerm og ikke evner å kontrollere seg selv. Men hei, ditt barn ditt opplegg, mitt barn mitt opplegg. 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #32 Skrevet 20. desember 2021 Wade skrev (Akkurat nå): Tegning er så og si ALDRI et problem for barn og unge. Gaming er et problem blant veldig mange barn og unge. Men hei, ditt barn. Gjør hva faen du vil. Jeg bare ser ikke vitsen med å lage regler for ting som ikke er et problem. Gaming er jo ikke akkurat hverken farlig eller ulovlig. Sånne føre-var-regler er jeg mest vant til at handler om ting som faktisk er nettopp det. Farlig og ulovlig. Hvis et barn fint klarer å regulere spillet, også spinner det plutselig helt ut av kontroll, så blir vel det et helt naturlig å ta en prat om det og sette noen regler. Å sette regler for gaming som ikke er et problem synes jeg blir å putte en unødvendig negativ merkelapp på gaming. «Det er så skummelt og farlig og avhengighetsskapende og fælt at det må vi lage regler på i tilfelle det blir et problem». Da har man jo allerede vist barnet akkurat hva man synes om gaming, tenker jeg. Anonymkode: d9009...938 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #33 Skrevet 20. desember 2021 Har barn med asperger, så her er spilling livet. Kommer ikke til å endres på i jula, er dessuten den eneste sosial tingen barnet er med på også, så å ta bort det er ikke riktig. Det er barnets måte å koble av på. Her heier vi på gaming ❤️ Anonymkode: 299f6...32b 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #34 Skrevet 20. desember 2021 Ser ingen grunn til begrensninger . Vi ser en film sammen på kvelden og ellers fritt frem Anonymkode: 7c08a...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #35 Skrevet 20. desember 2021 Wade skrev (4 timer siden): Sjukt å ikke ha noen regler på dette. Hvordan har dere tenkt å løse det, når de aldri har hatt regler, og plutselig begynner å spille i timevis hver dag? Hvordan tror du det blir å innføre regler da? Med gaming gjelder det å være i forkant, ellers virker reglene veldig innskrenkende og kjipe. Nei det dr ikke sykt. Det går veldig fint det Anonymkode: 7c08a...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #36 Skrevet 20. desember 2021 Wade skrev (3 timer siden): Tegning er så og si ALDRI et problem for barn og unge. Gaming er et problem blant veldig mange barn og unge. Men hei, ditt barn. Gjør hva faen du vil. Gaming er mye positivt det også Anonymkode: 7c08a...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #37 Skrevet 20. desember 2021 Wade skrev (6 timer siden): Sjukt å ikke ha noen regler på dette. Hvordan har dere tenkt å løse det, når de aldri har hatt regler, og plutselig begynner å spille i timevis hver dag? Hvordan tror du det blir å innføre regler da? Med gaming gjelder det å være i forkant, ellers virker reglene veldig innskrenkende og kjipe. Det er snakk om ferietid. I hverdagen med alt som følger er det selvsagt andre regler. Men fint at du bekymrer deg for oss. Anonymkode: c41eb...93d 1
Wade Skrevet 21. desember 2021 #38 Skrevet 21. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Gaming er mye positivt det også Anonymkode: 7c08a...7c6 Vel, jeg vet jo det. Jeg er en gamer selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå