Gå til innhold

Uføretrygdet og alenemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva man har totalt som aleneforsørger og uføretrygdet? Jeg har rundt 19000 også går 8500 til husleie, ca 1500 til strøm (som et eksempel) og sitter igjen med ca 10 tusen, hvor jeg da må betale på andre ting som gjør at jeg sitter med ca 8 tusen å leve på. Men med barn, hva blir det på? Jeg prøver å danne meg et bilde av hvordan det blir økonomisk for meg da jeg er gravid, og jeg syns det er vanskelig å skulle spørre noen om dette siden det er et sårt tema siden jeg vet mange har et negativt syn på uføre osv. Men jeg er uføre pga en fæl hendelse som skadet ryggen min såpass kraftig at det var legen som ønsket å få meg trygdet for en periode til jeg kan forhåpentligvis klare å få en fungerende kropp igjen med tiden. Hilsen ei på 30 som gruer seg til alt det økonomiske fremover 

Anonymkode: 682bc...cfb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, minstesats på 100% uføretrygd er 2,48g (263k) + 0,4g (42k) barnetillegg. Så er det vel 25% skatt, blir rundt 19k i måneden.

Anonymkode: 5b031...930

Skrevet

Jeg har to barn og er alenemor og ufør. Har ca 24000 utbetalt i mnd med uføre og barnetrygd. Leier leilighet med tre rom hos tante for 9000kr i mnd strøm/ Internett og tv inkludert.

Vi greier oss fint men jeg er veldig fornuftig i pengebruk. Kjøper 80% av alle klær på finn, baker alle brød og knekkebrød selv, kaster aldri mat, handler alltid på tilbud, sjekker alltid billigste forsikring og mobilavtale, snuser ikke osv. Tror ikke mine barn føler vi er fattige. Det eneste jeg synes er litt vanskelig er å ha råd til tannlege og ha nok mat hvis barna har med mange barn hjem i perioder. Bruker også 800kr i mnd på medisiner.

Anonymkode: 7e6d0...c09

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har to barn og er alenemor og ufør. Har ca 24000 utbetalt i mnd med uføre og barnetrygd. Leier leilighet med tre rom hos tante for 9000kr i mnd strøm/ Internett og tv inkludert.

Vi greier oss fint men jeg er veldig fornuftig i pengebruk. Kjøper 80% av alle klær på finn, baker alle brød og knekkebrød selv, kaster aldri mat, handler alltid på tilbud, sjekker alltid billigste forsikring og mobilavtale, snuser ikke osv. Tror ikke mine barn føler vi er fattige. Det eneste jeg synes er litt vanskelig er å ha råd til tannlege og ha nok mat hvis barna har med mange barn hjem i perioder. Bruker også 800kr i mnd på medisiner.

Får du ikke barnebidrag? Lyst å dele budsjettet ditt?

Anonymkode: 1532e...3eb

Skrevet

Barnetillegg er på ca 40 000 per barn i året. Dette så lenge totalen ikke overstiger 95% (tror jeg, så ta det med en klype salt) av tidligere inntekt. Altså inntekten før man ble ufør. (Legg merke til ufør uten e på slutten. Uføre er enten noe man havner i eller flertallsformen av ufør.)

Anonymkode: a08a7...645

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du er heldig! Med strøm inkludert nå, så ligger du mye bedre enn mange. Sjeldent man får så mye inkludert til den prisen. 

Anonymkode: 4ac14...895

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for et så godt og utfyllende svar☺️ Ja huff, akkurat slike ting som er viktig som tannlege og sånt klarer jeg nesten ikke tenke på engang. Men er det ikke noe man kan få dekt ved siden av? Om jeg klarer å komme meg i jobb igjen så har jeg jo lov å tjene noen tusen lapper ved siden av, men akkurat nå ser det mørkt ut. Fikk du et typ engangsbeløp hvor du hadde penger til å gå kjøpt inn det du trengte? Barneseng, vogn og alt annet?

• Liker 3
Skrevet

Jeg deler for så vidt tankegangen til den som spør om hvordan du klarte å få uføretrygd så rakst, når su selv skriver at legen din mener at dette kun er for en periode. Uføretrygd er som hovedregel en varig ytelse, og har da som forutsetning av sykdommen/skaden er av varig karakter. Så attføring høres mer riktig ut.

Men, over til spørsmålet  ditt. Du er heldig, og sitter igjen med 8000. Det er i utgangspunktet en bra sum som mange i full jobb ikke har. I tillegg, så innføres nå på ny barnetillegget for uføre. Jeg var selv med i prosessen hvor dette forsvant, og mistet da flere tusen i måneden. Det var hardt, men man tilpasser seg.

Barnet har en far, så du har krav på barnebidrag. Du får også barnetrygd for to barn. Og nå altså, barnetillegg for uføre. Jeg tenker at om du sliter økonomisk, så er det noe annet som er galt enn summen du har til disposisjon.

Anonymkode: 3bd96...a5e

• Liker 5
Skrevet

Det går an å bil ufør på kort tid, har selv en kamerat som ble erklært ufør på tre mnd uten behov for å få veien om aap. Men da er det snakk om en progredierende nevrologisk sykdom som kommer til å ta livet av han til slutt, og det hadde i alle fall ikke vært aktuelt å tro at man i en slik situasjon kan ta hånd om et barn. En akutt rygg med utsikter for jobb i fremtiden får ikke ufør på dagen. 

TS du får som andre har nevnt kun barnetrygd for en ekstra + barnetillegg, men så har vel barnet en far som også skal stille med noen midler. Eller kanskje han rett og slett får hele omsorgen når du er så voldsomt dårlig. 

Anonymkode: f9bd2...9a4

• Liker 5
Skrevet

Husk å søkekommunen om redusert foreldrebetaling av barnehage med en gang det er aktuelt. Da betaler du veldig lite for barnehage. Og som alenemor så får du lån i husbanken uten egenkapital! Det kan hjelpe mye. Lykke til. 

Anonymkode: eefd0...b33

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Altså, du tjener mer enn flere av mine venner som jobber 100%. Synes ikke du sitter så dårlig i det!

Anonymkode: a0214...3f6

• Liker 4
Skrevet

Man kan også søke engangsstønad som er på over 90k.

Anonymkode: 1224f...f34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man kan også søke engangsstønad som er på over 90k.

Anonymkode: 1224f...f34

Har man rett til det som uføretrygdet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husk å søkekommunen om redusert foreldrebetaling av barnehage med en gang det er aktuelt. Da betaler du veldig lite for barnehage. Og som alenemor så får du lån i husbanken uten egenkapital! Det kan hjelpe mye. Lykke til. 

Anonymkode: eefd0...b33

Takk for godt råd!😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg lurer på hva man har totalt som aleneforsørger og uføretrygdet? Jeg har rundt 19000 også går 8500 til husleie, ca 1500 til strøm (som et eksempel) og sitter igjen med ca 10 tusen, hvor jeg da må betale på andre ting som gjør at jeg sitter med ca 8 tusen å leve på. Men med barn, hva blir det på? Jeg prøver å danne meg et bilde av hvordan det blir økonomisk for meg da jeg er gravid, og jeg syns det er vanskelig å skulle spørre noen om dette siden det er et sårt tema siden jeg vet mange har et negativt syn på uføre osv. Men jeg er uføre pga en fæl hendelse som skadet ryggen min såpass kraftig at det var legen som ønsket å få meg trygdet for en periode til jeg kan forhåpentligvis klare å få en fungerende kropp igjen med tiden. Hilsen ei på 30 som gruer seg til alt det økonomiske fremover 

Du vil få litt tilegg iht barnet. Så da får du ekstra i uføre trygd når du er alene om omsorgen. Sitter du med 8000kr i mnd så skal det gå greit rundt uten store utskeielser. 

Anonymkode: 330f8...bac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har man rett til det som uføretrygdet?

Ja, det har man. 

Anonymkode: 97d72...0ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ingen som blir uføretrygdet for en periode, så jeg tror ikke på historien din. Er det sånn at du ønsker å søke om uføretrygd og egentlig mener å spørre om hva du kan forvente å få utbetalt uten å slippe spekulasjoner og stygge kommentarer? 

Anonymkode: eead5...cdd

Forhåpentligvis slipper jeg å være uføretrygdet livet ut, og jo; mellom meg og legen så snakket vi om hva som evt måtte til for at jeg kunne være uføretrygdet for en periode og komme meg ut i arbeid senere. Men det er snakk om å måtte operere ryggen før fødsel, og jeg orker ikke å gå inn på temaet fordi det er for vondt å dele.

Jeg _er_ uføretrygdet, og jeg ønsket ikke å bli det selv, men skjønte at det var nødvendig. Men jeg ønsker ikke å være det resten av livet mitt, så jeg håper at kroppen min kan «fikses» og at jeg skal klare meg både bra kroppslig og økonomisk fremover

• Liker 1
Skrevet

Hva er galt med å være uføretryged å få barn? Jeg skal få mitt andre barn etter jeg fikk trygd. Det kommer i Mars. 

Anonymkode: 00f64...a5c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ca 30 000kr pr mnd med ung ufør tillegg, barnetillegg, barnetrygd, bostøtte og barnebidrag. Klarer meg bra.

Anonymkode: d2900...35b

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk uføretrygd på 9 mnd etter ett alvorlig hjerneslag med lammelser i armen. Det er mulig jo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...